Кілька порад, як вдало викладати курс з громадянської освіти

З 1 вересня 2018 року в Україні стартував навчальний курс “Громадянська освіта” для 10-класників. Про що він? Як цікаво проводити уроки? З чого розпочати? Як мотивувати себе та дітей?

Після півроку викладання я готовий поділитись з вами своїми порадами. Тим, що спрацювало на моїх уроках.

Співпрацюйте з дітьми

Уже замало просто давати дітям інформацію, задавати та перевіряти домашнє завдання чи писати реферати. Для дітей важливо бути повноцінними учасниками навчального процесу, до думки яких прислухаєтться вчитель. Прикладом такої співпраці можуть бути дискусії. Спочатку ви разом обговорюєте певну проблему чи ситуацію, яка відноситься до навчальної теми, а вже потім можете підкріпити її теоретичним матеріалом. Так ви продемонструєте, що для вас важлива думка дітей.

Не забувайте про приклади

Діти радо реагують на те, коли вчитель не просто розповідає, але й підкріплює свій виступ прикладами. А якщо ці приклади ще й стосуються нашого повсякденного життя і можуть дітям слугувати орієнтиром – це взагалі ідеально.

Наприклад, у темі “Взаємодія громадян і держави” є модуль “Чи грамотний ви споживач”. Ви можете попросити дітей принести на урок різні упаковки від харчових продуктів і разом з ними проаналізувати інформацію, яка там міститься. Або разом з дітьми спробувати написати заяву щодо порушення прав споживача.

Ходіть у гості

Розглядаючи ту чи іншу тему, спробуйте завітати з дітьми “в гості” до людей / організацій / органів влади, які напряму відносяться до теми. Наприклад, розглядаючи тему “Права і свободи людини”, спробуйте організувати участь дітей у засіданні суду або розіграйте засідання суду в класі. Або, наприклад, для вивчення теми про світ інформації та медіаграмотність можна завітати до редакцій місцевих ЗМІ чи запросити до себе журналістів.

Будьте відкритими до нового

Зараз є вдосталь ресурсів, де можна знайти як цікаві відеоролики, так і інтерактивні ігри. Ми, наприклад, у межах теми “Демократичне суспільство” запропонували своїм школярам провести вибори до шкільного самоврядування у форматі гри-симуляції. Діти приміряли ролі реальних кандидатів: готували свої програми, проводили дебати, презентували свої плани і відповідали на запитання громадськості.

Або, наприклад, можна взяти реальну справу з порушення прав людини і розіграти під час уроку “засідання суду”, де діти зможуть бути суддями, адвокатами, прокурорами та присяжними.

Об’єднуйте зусилля

Курс “Громадянська освіта” – це поєднання багатьох тем. Тут і права людини, і медіаграмотність, і особистісний розвиток, і економіка. А отже і вчитель, який викладає цей курс, насправді має бути універсальним солдатом.

І щоб трошки полегшити навантаження для нас з вами, думаю, варто згадати про давню приказку “Одна голова – добре, а дві – краще” і об’єднати зусилля зі своїми колегами. Наприклад, можна вдвох зі шкільним психологом провести урок на тему “Особистість та її ідентичність”. Або з вчителем економіки розповісти про бюджет країни.

Не бійтесь

Це, напевно, головна порада. Не бійтесь експериментувати, використовувати інноваційні підходи. Показуйте тематичні відеоролики, діліться своїми враженнями з дітьми, обговорюйте головні проблеми та питання сьогодення. Мотивуйте себе і дітей до вивчення нового.

Іван Пікуль, вчитель історії та правознавства у київській Спеціалізованій школі I-III ступенів №148 ім. І.Багряного з поглибленим вивченням української мови та літератури

Титульне фото: автор – CandyBoxImages, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення