Як почати використовувати метод кейсів на уроках

Метод кейсів – сучасний спосіб навчання, який ефективно використовують у вивченні медицини, юриспруденції та інших спеціалізованих напрямів. Але дедалі більше така форма навчання інтегрується в середню освіту. Перед учнями ставлять завдання, так би мовити проблеми, різної складності та характеру. Вони дають можливість “бачити це з погляду дії, а не аналізувати його з відстані” ( Angelo & Boehrer). Саме проблемне навчання (problem-based learning) чи не найкраще допомагає подолати прірву між теорією та практикою.

Результати застосування case-study:

  • Відпрацювання навичок співпрацювати у групі.
  • Працюючи в команді, учні підвищують свій індивідуальний результат, оскільки беруть відповідальність за окремий фрагмент завдання, роблячи внесок у вирішення загальної проблеми.
  • Відпрацювання навичок аналізу та систематизації інформації, розвиток критичного мислення.
  • Відпрацювання навичок контролювати свій час (тайм-менеджмент).
  • Відпрацювання навичок презентувати результати своєї роботи.
  • Можливість застосувати теоретичні знання під час виконання практичних завдань.

Звичайно, якщо раніше учні не були знайомі з таким способом навчання, то метод кейсів потрібно вводити поступово, аби не викликати розчарування та запобігти зникненню мотивації.

Кілька порад, як починати занурення у case-study:

1. Почніть з вирішення простого завдання (“проблеми”).

2. Попрацюйте разом з учнями в ролі члена команди, обговоривши разом мету та розподіл обов’язків у групі.

3. Заздалегідь підготуйте та запропонуйте учням ресурси, які вони можуть використовувати для вирішення кейсу.

4. Заплануйте окремо час для зустрічей команд та їхньої роботи, щоб учні чітко могли проаналізувати загальний часовий ресурс та обсяг роботи.

5. Розробіть разом з учнями загальні правила роботи в командах.

6. Давайте можливість учням рефлексувати на кожному етапі вирішення проблеми.

Під час роботи над вирішенням проблем також важливо допомогти учням розміститися так, аби всі члени команди чули одне одного. Тобто за можливості розмістити парти (письмові столи) у коло, у вигляді “підкови” чи в інший зручний для спільної роботи спосіб. Під час обговорення в командах важливо обрати людину, яка фіксуватиме основні тези, записуючи їх на дошці чи великому аркуші паперу. Також необхідно слідкувати за дотриманням часових меж, цю функцію теж може виконувати хтось із членів команди.

Метод кейсів доцільно використовувати тоді, коли учні мають певний фундамент знань. Адже якщо діти не знайомі з термінами та поняттями, якими описана проблема, то застосування цього методу скоріше може викликати додаткові перешкоди до вивчення предметів, аніж зацікавить та відкриє практичне застосування теоретичних знань. Тобто використовувати цей метод для вивчення нової теми – не найкраща ідея.

Важливо реалізувати будь-які форми й методи роботи в комфортній атмосфері, в якій учні та вчителі – партнери, що мають спільну мету.

Інна Дьоміна, співзасновниця “SOM.Science. Освітній консалтинг” та співавторка одного з проектів інтегрованого курсу “Природничі науки” для старшої школи, співзасновниця та керівниця навчального процесу Загальноосвітньої школи Claris Verbis

Фото: автор – ArturVerkhovetskiy, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення