Як зрозуміти, чого потребує учнівство

Сьома стаття серії

Протягом навчання в учня/-иці з’являються різні потреби, які впливають на процес засвоєння матеріалу.

Потреби учня (за Hitomi Murashami, Cambridge UP)
Вид Причина
Особисті:

наприклад: безпека, цілі, рух, очікування від навчання, інші психологічні чи фізичні потреби

  • Вік
  • Гендер
  • Інтереси
  • Мотивація
  • Особистісні характеристики
  • Досвід
Навчальні:

наприклад: специфічна цільова мова (“target language”), автономність, робота на відповідному мовному рівні

  • Так званий “стиль навчання” – ряд характеристик, що притаманний якомусь суб’єкту навчання
  • Досвід у вивченні мов
  • Різниця між наявним рівнем володіння мовою та бажаним
  • Наявність часу
  • Екзамени
Майбутні (професійні):

наприклад: специфічні граматика чи лексика, специфічні типи текстів

Вузько спеціалізована мова для професійної діяльності чи освіти

Учні/-иці початкової школи можуть ще не мати професійних чи академічних потреб, проте вже мають особисті та навчальні. Молодші школярі/-ки особливо потребують заохочення у вигляді похвали чи ігор на уроці, підлітки ж можуть потребувати автономії та поваги до своєї індивідуальності. Деякі учні/-иці у групі можуть мати особливі освітні потреби – наприклад, мати дислексію, дисграфію чи синдром дефіциту уваги і гіперактивність.

Вчителі/-ки можуть зрозуміти потреби учнів, спостерігаючи, використовуючи анкетування чи напряму спілкуючись з ними.

Однак, потрібно бути обережними із підлітками – адже в цьому віці діти є особливо вразливими до зовнішніх чинників, і прагнення вчителя/-ки допомогти розмовою про ту чи іншу проблему може бути сприйняте різними учнями/-ицями по-різному, залежно від характеру проблеми, стосунків із вчителем/-кою та емоційного стану підлітка.

Гарний/-а вчитель/-ка – ще й гарний/-а психолог/иня. А особливо – класні керівники/-ці середній та старшій школах. Не секрет, що успішність підлітка напряму залежить від його емоційного стану. Завдання вчителя/-ки, навіть предметника – зрозуміти потреби та проблеми учня/-иці, навіть якщо він/вона їх не показує та не є відкритим/-ою – та спробувати допомогти.

Деякі способи, як зарадити формальним потребам (за Cambridge UP):

Потреби Дії
Особисті Плануючи навчальний процес та обираючи відповідні:

– матеріали та теми;

– методи навчання;

– темп навчального процесу;

– види роботи (у групах, у парах та інші);

– типи фідбеку.

Навчальні Плануючи навчальний процес та обираючи відповідні:

– матеріали та теми;

– методи навчання та оцінювання;

– види роботи;

– рівень мови та вмінь;

– навантаження;

– навчальні стратегії.

Водночас, вчителі/-ки не можуть задовольнити всі потреби кожного учня/-иці. Однак, використання різних видів роботи протягом уроку може дійсно зарадити проблемі.

Література:

  1. “The TKT Course M1,2 and 3” Cambridge University Press;
  2. “The CELTA Course. Trainer’s Manual” Cambridge University Press;
  3. “An A-Z of ELT” by Scott Thornbury;
  4. С. Ю. Ніколаєва “Методика викладання іноземних мов у СНЗ”.

Данііл Озерний, член Українського відділення Міжнародної асоціації викладачів англійської мови як іноземної, кваліфікований TKT Cambridge ESOL, Міжнародної спільноти лінгвістики англійської мови

Фото: автор – ArturVerkhovetskiy, Depositphotos

Читайте інші статті цієї серії:

Стаття 1. Як це – сучасно викладати іноземні мови

Стаття 2. Як мотивувати учнівство до вивчення іноземних мов

Стаття 3. Мовний pick up. Чи можна вивчити мову без граматики

Стаття 4. Чи всі мовні помилки потрібно виправляти

Стаття 5. Рідна та друга мови – чи по-різному ми їх вивчаємо

Стаття 6: Що формує ставлення учнівства до вивчення мови

Стаття 8. Багато методів навчання іноземних мов – комбінуйте їх!

Матеріали за темою

Обговорення