Теми статті: батькам, вчителям, директорам, іноземна мова, освітнім управлінцям
11 Грудня 2024
7 872
0
Як повідомили редакції “НУШ” у Міністерстві освіти і науки України, ще у 2014 році другу іноземну мову вилучили з навчальних планів шкіл. Вона залишилася лише в закладах освіти з поглибленим вивченням іноземних мов.
Таке рішення було, зокрема, зумовлене тим, що не всі школи мали вчителів, які могли б викладати другу іноземну. Траплялися випадки, коли в ролі іноземної в школах викладали російську.
Що зараз із вивченням другої іноземної мови в закладах освіти, “Нова українська школа” розібралася в цьому матеріалі. Зокрема, ви дізнаєтеся:
Зараз другу іноземну мову в школах можуть вивчати за вибором не менше двох годин на тиждень. Про це йдеться в інструктивно-методичних рекомендаціях МОН за 2024/2025 навчальний рік. Це можна зробити завдяки перерозподілу навчальних годин з інших освітніх галузей, але ці години не зараховують до максимального показника, визначеного на мовно-літературну освітню галузь.
Як розповіли в МОН, загалом цей предмет вивчають у 5–11-х класах. Зокрема, у модельній навчальній програмі для 5–9-х класів (яка може впроваджуватися в класах НУШ) як другі іноземні пропонують вивчати такі мови:
А згідно з навчальними програмами для 8–9-х класів та 10–11-х класів (які ще навчаються за Держстандартом 2011 року та Типовою освітньою програмою 2018 року), як другу іноземну мову пропонують:
“Російська мова не вивчається і не вивчалася як друга іноземна. Такої модельної навчальної програми немає. Це мова національної меншини”, – додали в МОН.
Заклади освіти самостійно визначають перелік навчальних предметів та / або інтегрованих курсів для кожної освітньої галузі, а також предмети / курси варіативного освітнього компонента. Водночас під час обрання для вивчення тої чи тої іноземної мови потрібно враховувати можливості закладу освіти, наприклад, кадрове й навчально-методичне забезпечення, кажуть у міністерстві. Під час вивчення іноземної, що не є мовою навчання, а вивчається як предмет, – клас чисельністю понад 27 учнів ділять на дві групи.
Підходи форми й методи навчання однакові для вивчення всіх іноземних мов. Різниця лише в досягненні рівнів навчальних досягнень учнів. Так, відповідно до Загальноєвропейських рівнів із мовної освіти (CEFR), на які
зорієнтовані всі нормативні акти іншомовної освіти, учні:
Також, згідно з новими рекомендаціями щодо оцінювання результатів навчання, з іноземної мови учні мають опанувати такі вміння та навички за групами результатів:
[Докладніше про те, як заповнювати журнал і виставляти оцінки за групами результатів, читайте в нашому матеріалі за посиланням].
наш заклад починає вивчення другої іноземної мови з 1 класу. Це можливо за однієї з двох умов: участь у педагогічному експерименті або наявність нетипової освітньої програми. Ми розробили свою нетипову освітню програму, яка отримала ліцензування у Державній службі якості освіти України [ДСЯО затверджує лише нетипові освітні програми – ред.].
У Київській гімназії східних мов № 1 першою іноземною мовою для учнів є одна із семи східних мов на вибір (арабська, гінді, китайська, корейська, перська, турецька, японська). Як другу іноземну всі учні вивчають англійську, починаючи з першого класу, з навантаженням по 2 години на тиждень. У старших класах, завдяки варіативному складнику та нетиповій освітній програмі, ми маємо можливість додати ще три-чотири години англійської мови на тиждень.
Серед основних відмінностей у викладанні другої іноземної мови порівнюючи з першою:
Загалом другу іноземну мову можна вивчати в будь-якому закладі загальної середньої освіти за наявності відповідних кадрів та бажання учнів і їхніх батьків. Окрім загальних вимог до освітнього процесу, інших обмежень щодо її вивчення немає.
Батьки можуть обрати другу іноземну мову для дитини, подавши відповідну заяву до адміністрації школи. Але остаточне рішення ухвалюється з урахуванням загальних інтересів і ресурсів. Бо вибір іноземної мови залежить від можливостей закладу освіти з урахуванням таких чинників, як освітні цілі, потреби громади, наявність педагогічного складу та навчально-методичних матеріалів.
Але попри це можу з впевненістю сказати, що вивчення другої іноземної мови є важливим компонентом освіти з багатьма перевагами для дітей (знайомство з іншими культурами, традиціями та способами мислення, розвиток когнітивних здібностей, ширші можливості, впевненість у собі). Попри те, що її вивчення не є обов’язковим, воно рекомендоване для тих, хто хоче розширити свій світогляд, розвинути мовні навички й підготуватися до майбутнього.
освітню програму з двома іноземними мовами ми запроваджували в нашому закладі декілька років поспіль. Втім, повномасштабна війна внесла корективи. Переходи й переїзди дітей між школами, країнами, впровадження одночасно на всіх паралелях двох різних програм (типової й нетипової) спонукали заклад до вибору освітньої програми з однією іноземною.
А для охочих останні три роки пропонуємо гуртки польської, німецької та французької. На жаль, з вчителями іноземної ще більший кадровий голод, ніж з іншими предметами. Але поки робимо набори на навчання для охочих, хоча варто сказати, що їх більше на словах, ніж насправді. Тож цей напрям “просів” із повномасштабною війною і поки передумов повернення до якісного, системного вивчення двох мов із 5 класу, на жаль, не бачу.
у нашому ліцеї як друга іноземна мова вивчається німецька з 5 до 11 класу. 5–9 класи вивчають цю мову по дві години на тиждень, а 10–11 – по 1 годині, оскільки в них більше навантаження на предмети, з яких вони складають НМТ.
Саме навантаження відрізняє вивчення першої та другої іноземної мови. Якщо англійську в нашому закладі учні вивчають з 1 класу, то німецьку починають лише з 5-го. Однак не можу сказати, що це погано, тому що учні вже мають певну базу роботи з іноземною мовою на прикладі англійської. Тож дітям легше вивчати другу мову через методи, які вони вже засвоїли під час вивчення першої. Учні вже знають, як можна вивчати слова, які методи більш ефективні та працюють саме з ними, що є різні граматичні конструкції, відмінні від рідної мови тощо. Часто на моїх уроках учні порівнюють обидві мови, що також розвиває їхню здатність до аналізу та критичного мислення.
Окрім того, під час вивчення мов удосконалюються ті ж самі компетентності, як-от читання, аудіювання, письмо та говоріння, які варто засвоїти незалежно, чи вивчаєте ви мову як першу чи другу іноземну.
Вивчення другої іноземної мови допомагає розширити світогляд учнів про традиції й звичаї інших країн. Особливо це актуально й у теперішніх умовах, коли чимало українських учнів опинилися за кордоном та познайомилися з різними мовами. А з огляду на те, що ми очікуємо на їхнє повернення, питання вивчення другої іноземної мови та її розвитку в учнів для побудови міжнародних зв’язків вкрай важливе й потребує уваги.
Ірина Троян, “Нова українська школа”
Титульне фото: freepik.com
Обговорення