Всі теми

Телефони у школах: заборонити, обмежити, дозволити – закордонний досвід

Телефон у руках школярів – коли це зручно, а коли відволікає? Як знайти баланс між користю, залежністю і безпекою? У Франції ще 2018 року уряд заборонив мобільні телефони у школах. А мер Нью-Йорка у 2015-му скасував заборону свого попередника і, навпаки, дозволив користуватися смартфонами. Мовляв, він як батько повинен мати постійний зв’язок зі своїми дітьми.

У багатьох країнах рішення, користуватися гаджетами в стінах навчального закладу чи ні, кожна школа ухвалює окремо. В Україні також немає централізованого рішення. Проте у Верховній Раді зареєстровано законопроєкт про заборону гаджетів у школах.

Журналістка “Нової української школи” опитала батьків і вчителів із різних країн – а як у них?

ПРАВИЛА У ШКОЛАХ: “ЗА” І “ПРОТИ”

Є чимало досліджень, які свідчать про кращу успішність серед школярів, якщо обмежити користування мобільними телефонами.

Найбільше американських батьки, за даними одного з останніх досліджень, непокоїть саме залежність від мобільних телефонів, а не алкоголь, наркотики і випадковий секс.

Ще одне дослідження, проведене в Англії, свідчить, що більше половини дітей засипають із телефонами в руках.

Опоненти запевняють: сьогодні обмежувати користуватися мобільним немає сенсу. Адже ніхто не може уявити життя без них. Головне – зробити девайси союзниками в пізнанні і навчанні.

Який же досвід різних країн і шкіл?

БРИТАНІЯ

Астрід Нетлі, вчителька гімназії для дівчат в англійському Лінкольнширі активно використовує телефони на своїх уроках.

“У нашої школи немає коштів на планшети і комп’ютери. Коли мої учні використовують мобільні телефони для досліджень, вони вчаться розуміти, який фантастичний інструмент для навчання тримають у руках.

Голосові, відеофайли, фотографії. Усе це можна використовувати в роботі. Для заохочення я використовую групові вікторини. Якщо ми забороняємо дітям користуватися телефонами, то відкидаємо те, що для них важливо, що їх хвилює”.

НІМЕЧЧИНА

Анна Усікова, мама трьох школярів, земля Гессен

У нашiй школi гаджети забороненi. Їх не можна також брати з собою в поїздки, на екскурсії та в літні табори.

Свен Пал, вчитель німецької мови, історії і фізкультури початкової школи в Берліні

Політика нашої школи в тому, що всі відключають будь-які мобільні девайси, заходячи до школи. Відколи я почав працювати в цій школі, а це 3 роки тому, такі правила вже існували. Діти в початковій школі добре сприймають ці правила, оскільки одразу з ними стикаються. Але, звісно, вони радіють, коли ми послаблюємо правила і дозволяємо в деяких випадках користуватися мобільними телефонами – наприклад, перевірити, яка зараз година.

Правила класу: перший крок у розвитку громадянської компетентності

Фото: автор – halfpoint, Depositphotos

Для молодшої школи я вітаю заборони, оскільки діти в такому віці часто відволікаються на сторонні предмети і їм важче зосередитися та дисциплінуватися. У нас є спеціальні теми, де ми обговорюємо питання безпечного перебування в інтернеті, як не ділитися особистими даними тощо.

Олена Перепадя, мама школярів, земля Північний Рейн-Вестфалія

До 4 класу в молодшій школі телефони були заборонені в принципі. У гімназії є правила, які ухвалюють вчителі, батьки і учні на основі місцевого закону. У нашому випадку – телефони можуть бути, але вимкнені в сумках. Для старших є спеціальне приміщення, де вони можуть користуватись телефоном – проглядати пошту (вони отримують листи від школи, домашні завдання та матеріали до пропущених уроків).

Є також можливість вмикати телефони на іноземних мовах для використання словників, а також на інших уроках (географія, філософія тощо), якщо це визнає доцільним учитель.

Це формально. Діти є діти, на перервах у туалетах чи за межами школи надолужують. Діють санкції: учитель може забрати телефон до кінця дня, якщо побачить із ним учня. Про це повідомляють батькам на спеціальному бланку. Учень має повернути його з підписом батьків. Тричі зловили – викликають батьків і дають попередження. Накопичуються попередження – постановляють про позакласні роботи. Накопичуються вже такі санкції – можуть попросити зі школи…

Діти і я на такі правила не скаржимось.

ПОЛЬЩА

Юлія Міллер, мама школяра

У нашій школі всі гаджети заборонені. Учні залишають телефони у своїх шафках і забирають їх після уроків. Також на перервах усі класи зачиняють, і діти спілкуються між собою в коридорі або надворі. Діти звикли і сприймають це як належне. У нас є електронні щоденники, і якщо дитина не прийшла на якийсь з уроків, то батькам приходить повідомлення на телефон.

ЧЕХІЯ

Юлія Кудряшова, мама школяра

Коли син лише другий день прийшов до школи, яка була йому незнайома – велика і з лабіринтами – звісно, він заблукав. Мови нормально не знав, перенервував. Що дитині в такому випадку робити? Звісно, дзвонити мамі і ревіти в трубку))) Але на нього почали діти в коридорах шикати, що телефон заборонений. Я хоч встигла сказати, щоб попросив його провести до завуча. Вона вже завела у клас.

ДАНІЯ

Олена Йонасен, мама школярів

У нашій школі всі учні здають телефони, які закривають у шафі, і віддають після занять. Ніхто не сперечається. У кожній школі – свої правила. У поїздки дозволяють брати. Є ще одне правило – на кожній перерві діти мають виходити на двір і бавитися без телефонів.

ФІНЛЯНДІЯ

Сарі Мухонен, вчителька музики, викладачка школи підготовки вчителів Віккі:

У нашій початковій школі діти можуть використовувати свої мобільні телефони для навчання з дозволу вчителя. Це може бути пошук необхідної інформації, документальне оформлення робіт, знімання відеороликів, фотографування домашнього завдання.

На початку навчального року ми збираємо дозволи від батьків із підписами, в яких вони дають згоду або незгоду з тим, що учні будуть користуватися мобільними в школі згідно з порадами вчителів. Відповідальність за використання мобільних телефонів лягає на батьків. Якщо телефон було зламано під час перебування дитини в школі, навчальний заклад не відповідає за це.

Я погоджуюсь, що одне із завдань школи – навчити дітей користуватися мобільними телефонами відповідально. Саме тому в національній освітній програмі 2014 року ІКТ-компетентність визначена як одна з пріоритетних.

Анні Лоукоміес, вчителька, координаторка з досліджень школи підготовки вчителів Віккі

Шкільні правила нашого закладу не обмежують використання телефону під час перерви. На уроках телефонами можна користуватися з дозволу вчителя. Однак, у багатьох класах є свої обмеження і правила. Наприклад, ми з учнями домовилися користуватися девайсами на перервах не більше 15 хвилин щодня. Решта часу йде на фізичні активності.

На мою думку, навички саморегуляції та свободи йдуть рука об руку. Якщо у вас ця навичка слабка, то вам важче може даватися рішення відкласти вчасно телефон. Мозок дитини і дорослого відрізняються. І ми повинні захистити їхній розвиток. Загроза звикання реальна.

ШВЕЦІЯ

Світлана Криштальська-Козаченко

Є одна школа на базі церкви Ekebyholmskola (велика рідкість для Швеції). Там використовують лише стаціонарні комп’ютери, не планшети. Бо їм так легше контролювати, чим саме займаються діти. Телефони дозволені лише після уроків.

Учителі доступні на всіх перервах і після. Можуть передати дитині, що треба подзвонити батькам. Але в них була ціла війна з комуною за ті планшети, оскільки комуна їх нав’язувала. До речі, школа Ekebyholmskola має одні з найвищих рейтингів у Стокгольмському окрузі.

БЕЛЬГІЯ

Наталя Річардсон, мама школярів із Брюсселя

Мої діти навчаються в початковій школі (6-12 років). На стіні в школі висять такі правила:

“Я не приношу жодних предметів, які б могли завадити моїй роботі: плеєр, ігрову консоль, маленькі тверді кульки, шкіряні кулі, прикраси й цінні речі, ковзани, скейт, (а потім жирним шрифтом) смартфони, мобільні, електронні ігри, фотоапарати, МП3, Айпод заборонені. Всі заборонені апарати будуть забиратися на весь день, а в разі повторного випадку конфісковуватися до 30 червня поточного навчального року. Таке саме правило діє під час візитів, екскурсій чи групових поїздок із класом (подорожі на море чи в гори кататися на лижах від 3 до 9 днів), де шкільні правила залишаються чинними. Вчителі мають мобільні телефони, зв’язок є, якщо виникне проблема”.

У вересні моя донька йде в наступну школу – від 12 до 18 років. Там користуватися мобільними можна, але тільки перед початком занять, під час перерв, обідньої перерви та після занять. Серед правил школи – не приносити цінні речі чи ті, що провокують заздрість.

У випадках використання мобільних чи плеєрів, видимих навушників (навколо шиї чи на одязі) всередині приміщення вони будуть конфісковані і покладені в броньовану шафу (в кабінеті заступника директора). Конфісковане можна буде отримати тільки за тиждень на особисте прохання учня. Шкільне страхування не покриває крадіжки персональних речей.

ІСПАНІЯ

Карл Куллас, тато школяра з Мадрида

У сина в 7 класі телефони заборонені. Зараз їде на тиждень із класом до Андорри на лижі – дозволено користуватися телефонами одну годину на день.

Правила класу: перший крок у розвитку громадянської компетентності

Фото: автор – Elnur_, Depositphotos

ІТАЛІЯ

Оксана Бойко, мама школярів із Рима

Наші діти в початковій школі, де до 5 класу телефони заборонені. Обов’язково забирати після школи дітей батькам або людям з офіційним підтвердженням від батьків.

КАНАДА

Анна Комісаренко, мама школярів з міста Міссіссага (провінція Онтаріо)

У мого сина, якому 12 років, немає телефона. У школі є iPads і laptops, але на всіх не завжди вистачає, тому дозволяють мати своє.

Валентина Комісаренко, мама школярів з Оттави

У молодшій школі стоять блоки на телефонний сигнал, і Wi-Fi працює тільки через код школи виключно для вчителів і учнівських лептопів. Кожен учень має свій номер, якщо приносить свій лептоп, і він моніториться через шкільну раду (school board).

Телефони не дозволені. На перерві діти можуть використовувати свої гаджети, але в них часу немає, бо всі мають йти на вулицю. Тільки якщо температура нижча -25, вони можуть залишатися у класі. У старшій школі перед уроком складають телефони у шафку (phone daycare box). Крім того, школа моніторить, на які вебсайти заходять діти, навіть зі своїх комп’ютерів.

США

Олександр Савицький, тато школяра з міста Блумінгтон, штат Індіана

У нашому місті немає єдиних правил. Кожна школа сама вирішує, чи дозволяти користуватися телефонами. Велику роль відіграють батьки. Я, наприклад, заборонив користуватися мобільним своїй дитині, хоча школа офіційної заборони не має. На жаль, діти однаково проводять багато часу з комп’ютерами у школах. Школи видають кожному учню ноутбук, і ті витрачають половину шкільного дня, користуючись ним.

Я розумію, що суцільна комп’ютеризація пришвидшує і полегшує засвоєння знань, але чим далі ми рухаємося в цьому напрямку, тим більше ми самі стаємо схожі на роботів і втрачаємо щось людське…

Катерина Кравченко, мама школярів, штат Каліфорнія

У молодших класах немає тотального “гаджетування”. Мій син носив, поки їздив на автобусі. Зараз школа за кутом, перестав носити. Переважна більшість отримують телефони у середній школі (6-7 клас).

Правила класу: перший крок у розвитку громадянської компетентності

Фото: автор – Syda_Productions, Depositphotos

Ая Янсен, мама школярки, штат Каліфорнія

Під час уроків діставати телефони заборонено, але на перерві та протягом обіду – без проблем. У самому класі в кожного учня є айпед і низка програм, встановлених у самому телефоні учня (Class Dojo, Prodigy e.t.c). Тому, коли вони займаються саме з ним (а це приблизно половина всього часу в школі), діти можуть спостерігати процес і повторювати дома на своїх телефонах.

Я не проти телефонів у школі. Вважаю, що розумна інтеграція смартфону в навчальний процес допомагає і дітям, і вчителям.

КИТАЙ

Оксана Лесняк, мама школярок із Шанхаю

Мобільні заборонено витягувати протягом шкільного дня. За порушення конфіскують і віддають пізніше батькам.

ПОРАДИ ДЛЯ ВСТАНОВЛЕННЯ ПРАВИЛ У РОДИНАХ

Американські автори дослідження про занепокоєння батьків залежністю від сучасних електронних девайсів пропонують поради для батьків:

  • Створіть сімейний медіаконтракт. Поговоріть про сімейні цінності, правила та очікування щодо смартфонів. Спільно встановіть правила.
  • Щодня запитуйте в дітей, що вони бачили цікавого в інтернеті (онлайн) і що їх зачепило чи вразило в реальному житті (офлайн).
  • Визначте час, який щодня ви будете проводити без екранів – бесіди, спільна діяльність, ігри тощо.
  • Запитуйте, чому ваш підліток любить певний додаток, платформу чи гру. Спробуйте зацікавитись, а не критично ставитися до часу, проведеного ним в інтернеті. Можливо, навіть долучіться до нього, щоб пограти у “Fortnite” “Minecraft”.
  • Відстежуйте, скільки часу ви проводите онлайн, і діліться результатами з вашими дітьми. Поставте нові цілі, якщо це необхідно.
  • Якщо ви запанікували, візьміть перерву для відновлення своєї “емоційної тверезості”. Поговоріть із чоловіком/дружиною чи близьким другом про свої проблеми і вирішіть, чи ці занепокоєння продуктивні чи ні.
  • Коли ви говорите про свої занепокоєння з дитиною, переконайтеся, що вони сфокусовані на конкретних проблемах, а не на розпливчастих страхах щодо майбутнього.

Ольга Головіна, “Нова українська школа”

Титульне фото: автор – Wavebreakmedia, Depositphotos

Цей матеріал підготовлено за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені тут погляди жодним чином не можуть сприйматися як офіційна думка Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

Підписуйтесь на наші Facebook та Viber

Матеріали за темою

Обговорення