Напишіть нам

Всі теми

Про підприємництво в освіті. Скільки може й не може коштувати підвищення кваліфікації вчителів

Чому підвищення кваліфікації в приватних компаніях не може бути безплатним або коштувати дуже мало

Нещодавно я опублікувала пост про те, що, незважаючи на важкі часи, зокрема в освіті, ми знайшли вчителів, які готові підвищувати свою кваліфікацію за порівняно високими цінами. Їх небагато, але вони є, і вони обрали нас. Пост взагалі-то був про нашу радість. Але він оголив кілька болючих моментів, які я би хотіла розібрати.

1. Чому ми не ГО? Багато хто з вас знають мене з роботи в громадській організації. Загалом громадські організації завдяки грантам можуть надавати послуги безоплатно. Повторюсь, не безкоштовно, а безоплатно, оскільки за них уже хтось заплатив (уряди інших країн, фонди, донорські організації, українські бізнеси тощо).

Але в кожної монети є зворотна сторона. Якщо прибрати лірику, то ми знаємо – хто платить, той і замовляє музик. Тож, працюючи тільки з грантовими грошима, ти часто (повторюсь, часто, не завжди) мусиш відпрацьовувати певні напрями й за суттю бути підрядником під чиїсь завдання. Ці завдання можуть не збігатися з реальними потребами ринку та навіть твоїм особистим розумінням розвитку компанії. Грантове фінансування є ідеальним для початкової стадії розвитку організації, але воно, безумовно, не може бути єдиним і постійним, тож комерціалізація того чи іншого процесу – необхідна.

Саме тому ми з чоловіком обрали для нашого центру підвищення кваліфікації форму ФОП, а не ГО. Ми хочемо мати дійсно свободу оперативно реагувати на потреби нашої цільової аудиторії, робити тільки те, що правда потрібно (упевнена, що всі грантоотримувачі розуміють, про що я) і залежати тільки від готовності людей платити нам за наші послуги.

2. Чому курс з української мови коштує 7200?

Програма курсу розрахована на 18 тижнів, кожного тижня – 1 офлайн-зустріч на 1,5 години, плюс 63 години перевірки самостійної роботи та онлайн-консультування, тобто 90 годин (або 3 кредити ЄКТС). Тренеркою є Юлія Гарюнова – кандидатка філологічних наук, доцентка кафедри української мови ХНУ ім. В. Н. Каразіна, авторка низки видань для підготовки до ЗНО з української мови та літератури, зокрема інтерактивних довідників та коментованих хрестоматій, співавторка Олександра Авраменка, авторка майстер-класів і вебінарів для вчителів і учнів із нової редакції українського правопису. Тобто 1 година навчання коштує 80 грн.

Що входить у вартість курсу?

  • заробітна плата 5-ти офіційно оформлених членів команди центру;
  • оплата тренерці;
  • оплата комунальних послуг, інтернету, охорони та сигналізації, пожежної безпеки, мобільного зв’язку, прибирання офісу тощо;
  • податки державі;
  • оплата роботи інших спеціалістів: юристи, фінансові консультанти, будівельники;
  • постійні витрати на PR, СEO сайту, дизайн, друк, фото- та відеопослуги;
  • кава, чай, солодке для всіх гостей;
  • ще дуже багато чого.

Чи може курс такого рівня коштувати менше? Однозначно, ні. Він може коштувати тільки більше, особливо – враховуючи рівень тренерки. Чи краще 20 вебінарів по 300 гривень? Вирішувати кожній і кожному відповідно до пріоритетів у кожній конкретній ситуації.

Чи повинна держава забезпечувати підвищення кваліфікації всім педагогам і робити його повністю безплатним? У якомусь обсязі – так, й Україна вже робить такі спроби (система “гроші ходять за вчителем”), але індивідуалізовані опції, опції високої якості, рідкісні опції завжди були платними й дорогими в усьому світі.

3. Про “заробити на вчителях”.

Я – донька підприємця і вірю в підприємництво як єдиний спосіб менше залежати від будь-якої системи – грантової, бюджетної тощо. Я вірю, що тільки сильний здоровий освічений середній клас може витягти країну “за вуха” й дати їй той постійний розвиток, про який ми всі стільки говоримо.

Так, ми ведемо власну підприємницьку діяльність. У дуже важкий час. На основі того, що люди платять нам за неї своїм часом і своїми грошима. Ми за те, щоби цей ринок розвивався, і створюємо на ньому ще одну опцію. Ми нікого не змушуємо обирати нас, а просто радіємо, коли це стається. І дуже дякуємо.

Так, ми про “хочуть і можуть” – це наша основна цільова аудиторія. Ми правда віримо, що завжди можна знайти можливості, якщо є бажання. Водночас, ми готові допомагати педагогам ставати більш фінансово незалежними – своїм часом, знаннями й навичками. Саме тому ми провели безплатний онлайн-марафон “Діти на карантині” для всіх батьків, які зараз із дітьми вдома, постійно фінансуємо відкриту терапевтичну групу з профілактики професійного вигорання і відкритий розмовний клуб з української мови.

Які є можливості фінансування підвищення кваліфікації педагогів:

  • системи “гроші ходять за вчителем” із державних субвенцій – вона все-таки має запрацювати найближчим часом;
  • власна підприємницька діяльність – так-так, вчителі можуть заробляти не тільки в школі (про це в нашому флешмобі #нетількивчитель). Окрім того, учитель може займатися репетиторством (якщо офіційно й не зі своїми учнями);
  • бізнес-інвестування – корпорації й малий та середній бізнес можуть підтримати навчання педагогів у себе чи на базі інших компаній;
  • локальні гранти на навчання – про гранти нижче;
  • підтримка вдячної батьківської спільноти через купівлю сертифікату на навчання (якщо це власна ініціатива, а не підкуп чи примус);
  • місцева громада;
  • зацікавлені громадські організації – наприклад, ГО “ЕдКемп Україна” має фонд освітніх мрій, є Спількошт, GoFundEd (від Про.Світ), на яких було профінансовано вже безліч освітянських проєктів, зокрема й підвищення кваліфікації;

Здебільшого, міні-EdCamp’и проводились із залученням фінансів місцевих підприємців, у програмі “ЕдМандри до Фінляндії” брали участь педагоги, участь яких була оплачена часто місцевою владою або керівництвом шкіл, наразі кілька освітніх закладів пишуть гранти на отримання фінансування на підвищення кваліфікації в нас.

Серед грантодавців, які регулярно підтримують навчання дорослих:

  • Український культурний фонд
  • House of Europe
  • Erasmus+
  • USAID в Україні
  • Швейцарське бюро співробітництва
  • Business Community School
  • Глобальний фонд жінок
  • European Endowment for Democracy
  • Посольство США в Україні
  • Посольство Німеччини в Україні
  • Посольство Канади в Україні
  • Посольство Швеції в Україні
  • UNDP в Україні
  • UNFPA в Україні
  • проєкт “Я зможу!”
  • Міжнародний фонд “Відродження”
  • та багато-багато інших.

Упевнені, що цей список не вичерпний.

Ми також готові робити більше. Будемо раді конкретним порадам!

Ірина Міньковська, засновниця Освітнього центру для педагогів, батьків і дітей “Я І МОЯ ШКОЛА”, Харків

Титульне фото: автор – alexraths, Depositphotos

Матеріали за темою

Обговорення