Теми статті: базова освіта, батькам, вчителям, директорам, НУШ, початкова освіта, старша школа, учням
16 Січня 2020
146 015
0
Верховна Рада ухвалила закон “Про повну загальну середню освіту”.
За відповідне рішення 16 січня проголосували 327 нардепів.
Які зміни впроваджує закон:
Для учнів
Ілюстрація: МОН
Ілюстрація: МОН
Уточнення МОН. Цей механізм дозволить учням будувати своє навчання. Це важливо для дітей з особливими освітніми потребами й тих учнів, хто додатково поглиблено вчиться поза школою чи прагнуть навчатись вдома.
Для роботи за індивідуальною траєкторією учень та/або його батьки повинні будуть звернутися із заявою до школи. Під це створюватимуть індивідуальний навчальний план, який писатимуть разом педагоги, батьки та учень, схвалюватиме педрада та затверджуватиме директор.
Далі для підтвердження знань з предметів, які здобуваються поза закладом, проводиться звичайне річне оцінювання чи ДПА. Якщо ж йдеться про підтвердження результатів за домашньою формою, школяру потрібно буде здавати семестровий контроль (тобто двічі на рік).
Ілюстрація: МОН
Уточнення МОН. Закон відкриває можливість надання учням, що цього потребують, індивідуальних та/або групових консультацій на базі школи. Планується, що такі консультації оплачуватимуться за рахунок держави.
Ілюстрація: МОН
Уточнення МОН. Закон передбачає три моделі вивчення української мови у школах. Ця новація – результат деталізації положень Закону “Про освіту”. Відповідна стаття документа була написана за результатами численних консультацій з представниками національних меншин та за результатами рекомендацій Венеціанської комісії.
Отже, перша модель передбачена для корінних народів України, що не проживають у мовному середовищі своєї мови та не мають держави, яка цю мову захищала б та розвивала. Найперше йдеться про кримських татар.
Для них у першу модель закладено навчання мовою корінного народу з 1 до 11 (12) класу поряд з ґрунтовним вивченням української мови.
Друга модель – для шкіл з навчанням мовою національних меншин, мови яких належать до мов ЄС. Залежно від мовної групи та мовного середовища проживання, використання цієї моделі може бути різне, але основи такі:
Третя модель працюватиме для решти національних громад України. Вона стосується нацменшин, мова яких належить до однієї з українською мовної сім’ї, а також що проживають переважно в середовищі власної мови (російська мова). Там початкова школа також буде мовою меншини разом із вивченням української, а з 5 класу не менше 80% навчального часу читатиметься державною мовою.
Ілюстрація: МОН
Уточнення МОН:
1. чіткі повноваження учнівського самоврядування;
2. право керівнику учнівського самоврядування на невідкладний прийом керівником закладу освіти;
3. право учнів через своїх представників брати участь у засіданнях педагогічної ради з усіх питань, що стосуються організації та реалізації освітнього процесу.
Ілюстрація: МОН
Для педагогів
Ілюстрація: МОН
Уточнення МОН. Перший рік роботи молодий вчитель проходитиме педагогічну інтернатуру. В її межах він чи вона отримає наставника, який буде зобов’язаний надавати консультації молодому фахівцю та допомагати йому стати успішним вчителем. Наставник отримуватиме додаткову 20% надбавку.
Ілюстрація: МОН
Уточнення МОН. Педагогічна автономія вчителя у:
1. створенні програм;
2. розробці власної системи оцінювання та заохочення учня (зі створенням шкали переведення у 12-бальну шкалу);
3. підвищенні кваліфікації за власним вибором та за кошт держави.
Ілюстрація: МОН
Уточнення МОН. Закон передбачає більше доплат для вчителів, зокрема від 10 до 20% від зарплати за завідування ресурсними кімнатами, кабінетами інформатики та спортивними залами. Окрім цього, педагоги зможуть отримувати додаткові доплати, які завдяки закону матиме змогу встановлювати засновник закладу.
Для батьків
а) встановлює вимогу до вчителя щодо володіння навичками домедичної допомоги;
б) встановлює обов’язок директора школи створювати в закладі загальної середньої освіти безпечне освітнє середовище, забезпечувати дотримання вимог щодо охорони дитинства, охорони праці, вимог техніки безпеки;
в) встановлює, що не можуть працювати в закладі освіти або залучатися до участі в освітньому процесі особи, які вчинили злочин проти статевої свободи чи статевої недоторканості дитини або у присутності дитини чи з використанням дитини.
Для керівників та засновників закладів
Уточнення МОН. Закон відкриває можливість стати вчителем людині з будь-якою, а не лише педагогічною, вищою освітою. Також документом передбачається, що обов’язкове переведення вчителів-пенсіонерів на строкові контракти має відбутись до 1 липня 2020 року.
Окрім того, закон:
Ілюстрація: МОН
Уточнення МОН. Відповідно до закону “Про освіту”, директор може займати свою посаду не більше 2 термінів по 6 років поспіль в одному закладі.
Однак щоб ця змінність влади давала позитивні наслідки для розвитку закладу, мають діяти прозорі та чесні механізми виборів директорів. З урахуванням пілотування різних видів конкурсного відбору директорів Закон встановлює, що колектив школи та батьки відіграватимуть дорадчу роль під час виборів, але сам конкурс проводитиме незалежна комісія. Також обов’язковою є відеотрансляція та відеофіксація відбору. Це має мінімізувати використання адмінресурсу директором, а також вплив виборів на навчальний процес.
Закон також передбачає, що в межах конкурсу директор обов’язково повинен буде представити стратегічний план розвитку закладу.
Водночас, до 1 липня 2020 року директори шкіл, які перебувають на безстрокових трудових угодах, будуть в обов’язковому порядку переведені на строкові трудові угоди на 6 років (на 1 рік – для директорів, які отримують пенсію за віком) з наступною можливістю брати участь у конкурсі.
Дивіться також роз’яснення МОН щодо новацій закону
Титульне фото: автор – zurijeta, Depositphotos
Обговорення