Хто ми
“Смарт освіта” – активна громадська організація, зареєстрована в липні 2016 року.
Проте наша історія розпочалась ще у 2012 році з ініціативи “Батьківський контроль”. Тоді журналістки Іванна Коберник, Зоя Звиняцьківська, Оксана Макаренко та Галина Титиш звернули увагу на низьку якість підручників для школярів і спробували вирішити цю проблему тими засобами, які були їм доступні – публічними обговореннями, резонансними текстами та сюжетами у ЗМІ.
Згодом відбулись зміни в керівництві освітньої галузі держави, і багато наших ініціатив знайшли своє відображення в реформі “Нова українська школа”.
Ця реформа ціннісно збігалась з баченням членів організації, оскільки ми віримо, що перемогою і міцним фундаментом для нашого суспільства є реформа освіти “Нова українська школа“, яка покликана генерувати нові сенси, цінності розвитку, поваги, дитиноцентризму, інновацій.
Наша місія – формувати нові суспільні норми та цінності, зокрема в галузі освіти, для якісної трансформації України в суспільство з європейськими цінностями.
Наша робота має на меті допомагати батькам, вчителям та учням бути активними учасниками навчального процесу.
Ми віримо, що пізнання та освіта – ключ до щастя мільйонів людей. Зокрема й наших дітей.
На нашому лого – молекула дофаміну. Того самого, без якого неможливе відчуття радості, щастя і драйву. А ще – саме дофамін забезпечує мотивацію до навчання. І ми щодня працюємо над тим, аби повернути дітям і вчителям мотивацію ходити в школу!
Команда засновниць
Галина Титиш – керівниця організації. Раніше – засновниця та головна редакторка сайту “Українська правда. Життя”, радниця з питань комунікацій Національного офісу ДІ-реформи (проект EDGE). Членкиня наглядової ради АТ НСТУ.
Іванна Коберник – співзасновниця ГО “Смарт освіта“. Радниця міністра освіти і науки (2016–2020 рр.), членкиня офісу реформ МОН та групи упорядників Концепції “Нова українська школа”. Співавторка Комунікаційної стратегії МОН та онлайн-курсу “Ефективні комунікації для освітніх управлінців”.
Оксана Макаренко – співзасновниця ГО “Смарт освіта“. Радниця міністра освіти і науки (2016–2020 рр.), членкиня офісу реформ МОН. Працювала над законом “Про освіту” та в групі упорядників Концепції “Нова українська школа”.
Зоя Звиняцьківська – ініціаторка ГО “Батьківський контроль”, експертка з питань освіти та моди. Координаторка проекту “Педагогіка партнерства як фундамент Нової Української Школи”.
Виконавча команда:
Наталя Церклевич – керівниця інституційного розвитку, грант-менеджерка;
Вікторія Топол – головна редакторка сайту “Нова українська школа”;
Олег Твердь – керівник проєктів, випусковий редактор сайту “Нова українська школа”;
Марія Марковська – журналістка сайту “Нова українська школа”;
Анна Степанова-Камиш – журналістка сайту “Нова українська школа”;
Богдан Кузьмич – редактор новин сайту “Нова українська школа”;
Наталія Єлісєєва – менеджерка проектів;
Катерина Костенко – менеджерка проектів;
Соломія Мишловська – спеціалістка з підтримки проектів;
Анастасія Обертас – консультантка з комунікацій;
Оксана Філобокова – бухгалтерка.
Детальні звіти про нашу діяльніть
Що зроблено і для чого: 2016–2018 роки
Наші проекти: 2019-2020 роки
Детальніше про наші здобутки розкажемо нижче.
Створений влітку 2017 року в партнерстві з Міністерством освіти і науки України. Це наш флагманський проект, який діє постійно. Тобто, як заведено казати в громадській сфері, – проект сталий.
У перші півроку після запуску сайт відвідали майже 400 тис. людей. Далі медіа показувало невпинне зростання аудиторії: у 2018 році на сайті було 1,6 млн унікальних відвідувачів, у 2019-му – 2,3 млн, у 2020-му – 4,4 млн. Щомісяця портал читають у середньому 500 тисяч людей. За 5 років існування на сторінки медіа заходили 30 мільйонів разів.
Сайт інформує про хід реформи та новації освітнього середовища, аналізує найкращі практики в Україні та закордоном, дає експертні відповіді на важливі запитання з тем, які є складовими реформи та важливими для її впровадження, комунікує з читачами напряму через форми зворотного зв’язку, заглиблюється у складні теми і пояснює деталі реформи простими словами.
У 2019–2020 роках сайт продовжував бути одним із головних неформальних майданчиків для висвітлення й пояснення реформи середньої освіти та поширення найкращих кейсів з українських шкіл. Проте навесні 2020 року в нього з’явилася ще одна місія – допомогти освітнім управлінцям та вчителям швидко та якісно запустити дистанційне навчання.
З 2019 року ми організовуємо ефірів з експертами. Спочатку вони були присвячені лише інклюзивному навчанню. Згодом до тем у фокусі додалося дистанційне навчання. Завдяки активній співпраці з іншими організаціями ми реалізували на сайті 22 проєкти і спецпроєкти і написали сотні статей та новин.
Онлайн-курс “Робота вчителів початкових класів з дітьми з особливими освітніми потребами”
Його організація розробила у 2018 році завдяки підтримці проекту Pact в Україні “Програма сприяння громадській активності “Долучайся!”, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).
Курс безкоштовний та відкритий для всіх на платформі EdEra. Він складається з трьох блоків.
Першу частину (для вчителів) уже переглянули 33 тисяч осіб. 16 тисяч з них отримали сертифікати про проходження. Тобто майже половина всіх слухачів курсу пройшли його повністю, що дуже хороший результат. Особливо враховуючи те, що курс не обов’язковий для вчителів.
Другу частину – блок для батьків – пройшли 2,5 тисячі осіб, 73% з них отримали сертифікати.
Третій блок – “Домедична допомога” – прослухали 16 тисяч осіб, 11 тисяч отримали сертифікати.
Спецкурс з відомою дитячою та сімейною психологинею Світланою Ройз “Колошкільне дитинознавство”
Ще один спільний проект ГО “Смарт освіта” та студії онлайн-освіти EdEra. Курс вийшов напередодні старту реформи НУШ 1 вересня 2018 року і є логічним продовження тривалої співпраці організації зі Світланою Ройз.
З 2017-го року ми організовуємо семінари-практикуми Світлани Ройз для вчителів державних шкіл на різні теми: від особливостей взаємодії з дітьми різного віку в школі до збереження ресурсу вчителя і профілактики професійного вигорання.
У 2018 році організація розпочала реалізовувати наступний спільний проект зі Світланою Ройз – ресурсні зустрічі для вчителів. Цей задум вдалось втілити завдяки підтримці Департаменту освіти і науки м.Києва.
Проект “Педагогіка партнерства як основа Нової української школи”
Організація проводить фасилітовані зустрічі з вчителями, батьками та учнями з метою створення якісно нових правил взаємодії між цими трьома стейкхолдерами освіти.
За результатами таких подій в шести містах з різних областей України, ми напрацюємо документ.
Він буде містити правила взаємодії між школою, учнями та батьками на основі педагогіки партнерства. Після публічних обговорень на сайті НУШ та дискусій щодо положень цього документу в експертному колі ми передамо фіналізовані напрацювання Міністерству освіти і науки.
Більше про проект читайте на сайті “Нова українська школа”.
Онлайн-курс “Ефективні комунікації для освітніх управлінців”
Ще одне важливе досягнення 2018 року. Він має на меті навчити освітніх управлінців швидко і доступно доносити інформацію про їхні успіхи, планувати комунікацію та окремі заходи, вміти обертати собі на користь кризові ситуації та ефективно спілкуватися я з журналістами.
Спікерки курсу – Іванна Коберник (консультантка з комунікацій з багаторічним досвідом ведення медіакампаній, сертифікована тренерка LIA з державних комунікацій та антикризового менеджменту, раднця міністра освіти і науки України з питань комунікацій, спікерка МОН з питань реформи середньої освіти) та Катерина Краснова (експертка зі стратегічних та кризових комунікацій з досвідом понад 20 років втілення великих комунікаційних проектів у сферах економіки та благодійності в Україні).
Курс безкошотвний та відкритий для всіх на платформі студії онлайн-освіти EdEra.
Цей проект ГО “Смарт освіта” реалізувала за підтримки Представництва Фонду Фрідріха Науманна в Україні.
Проект із створення окремої платформи з питань інклюзивного навчання на сайті НУШ
Цей проект реалізується за підтримки Міжнародного благодійного фонду “Відродження”.
У розділі “Інклюзія” публікуються відповіді фахівців з роботи з дітьми з особливими освітніми потребами на запитання читачів. Крім того, тут містяться репортажі зі шкіл, які успішно впроваджують інклюзію, важливі новини та анонси подій для освітян.
У 2018 році ми також підготували чимало роздаткових матеріалів про реформу, пояснили її суть журналістам в регіонах під час тренінгів, лекцій та семінарів.
Робота над темою інклюзивної освіти
Розділ про інклюзивну освіту існує на сайті “Нова українська школа” з 2018 року. Він має за мету популяризувати інклюзивне навчання й підтримати вчителів методично для навчання дітей з особливими освітніми потребами. Розділ містить статті-пояснення, інтерв’ю з практиками і – наша гордість – репортажі з яскравими світлинами зі шкіл. Загалом роки ми створили та опублікували в розділі за підтримки МФ “Відродження” більше 300 матерілів (новин, статей, пояснювальних матеріалів, інфографік та колонок), які сумарно отримали майже 4 млн переглядів.
Також ми проводимо онлайн-трансляції про інклюзивну освіту, на них експерти розповідають про організацію інклюзивного навчання (зокрема, дистанційно), роботу вчителя та його асистента, взаємодію дітей в інклюзивному класі, співпрацю шкіл з ІРЦ, методи роботи з дітьми з ООП і не тільки.
У 2019 році ми провели форум, присвячений інклюзивному навчанню, – “Навчання без перешкод: як зробити українські школи інклюзивними?“. Захід став ресурсною платформою для 265 учасників з усіх регіонів країни – представників навчальних закладів, департаментів освіти, ІРЦ / ОРЦ, громадських організацій, благодійних фондів і батьків.
Також ми провели серію онлайн-тренінгів “Підтримка учнів з ООП і інклюзивному навчанні: адаптації та модифікації” з тренеркою Ольгою Маліковою – вчителькою-логопединею, магістринею корекційної педагогіки, поведінковою аналітикинею, асистенткою вчителя школи №58 у Києві, виконавчою директоркою Української асоціації поведінкових аналітиків. На тренінги зареєструвалися 1409 педагогів, з яких ми дібрали 100 учасників. Сертифікати про успішне завершення отримали 56 педагогів, тобто 56%. Це дуже високий показник, адже у світовій практиці зазвичай успішно завершують онлайн-курси 10–15% учасників.
Меморандум співпраці батьків, учнів та педагогів
Один із важливих елементів реформи “Нова українська школа” – впровадження педагогіки партнерства. В її основі – спілкування, взаємодія та співпраця між учителями, учнями
й батьками. Тому ми розробили Меморандум співпраці між педагогами, учнями та батьками за підтримки “Програми сприяння громадській активності “Долучайся!”, що фінансується Агентством
США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Меморандум має на меті допомогти шкільним спільнотам дійти згоди і впорядкувати всі аспекти життя закладу за новими, сучасними принципами. МОН рекомендувало школам меморандум для впровадження педагогіки партнерства.
Підтримка впровадження дистанційної освіти
Березень 2020 року став шоком для всіх освітян – мало хто розумів, коли закінчиться карантин і як організувати тривале онлайн-навчання. Тож сайт НУШ із перших днів карантину шукав успішні приклади організації дистанційного навчання – із системним підходом та чітким усвідомленням, що і як робити – і розповідав про них. Головним завданням було не просто показати позитивний досвід педагогів, а дати їхнім колегам інструменти й поради, як їм працювати онлайн. Ця швидка допомога перетворилася на окремий напрям роботи сайту. У її межах створено серію статей і онлайн-трансляцій за підтримки Фонду Фрідріха Науманна за Свободу. Публікації та трансляції про дистанційну освіти стали одними з найбільш популярних за всю роботу сайту.
За підтримки Міжнародного фонду “Відродження” Ми створили посібник “Організація дистанційного навчання в школі” – перший український методичний порадник для організації дистанційного навчання. Для створення посібника ми взяли за основу найкращі закордонні й українські приклади, систематизувала та упорядкувала цю інформацію. На той час не було інших комплексних і заснованих на практиці методичних посібників про дистанційне навчання ані від державних органів влади, ані від інших інституцій та організацій. Посібник отримав гриф МОН.
Інтерактивні уроки про Covid-19
Спільно з Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) та біологинею Інною Дьоміною ми створили інтерактивні й пізнавальні уроки про коронавірус для учнів базової та старшої шкіл. На початку пандемії було вкрай важливо забезпечити учнів достовірною інформацією, аби захистити їх і водночас навчати медіаграмотності. Для вчителя ж є докладні пояснення, як проводити уроки й говорити просто про складне.
Уроки доброчесності для учнів 3–4 класів
У партнерстві з німецькою організацією ChildFund Deutschland (“Дитячий Фонд Німеччини”) за підтримки Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ) ми разом із командою експертів розробили курс “Уроки доброчесності” для учнів 3–4 класів. Курс містить посібники для учня (з вправами та активностями) та вчителя (готовий методичний супровід уроків для вчителя), а також рамковий документ, де ми пояснюємо поняття суспільної доброчесності.
Основне завдання проекту – зменшити рівень толерування побутової корупції у повсякденному суспільному житті. Аби розв’язати це завдання, ми створили інструмент, що допоможе учням, учителям, та батькам учнів учитися розуміти, що таке “доброчесність”, та діяти доброчесно.
Для пілотування матеріалів ми дібрали 9 шкіл із 5 областей. У пілотуванні беруть участь 24 вчителя
та 685 учнів. Зараз матеріали безплатно доступні для всіх охочих шкіл.
Також проєкт передбачає:
- навчальний тренінг для вчителів;
- менторські зустрічі для вчительства;
- фасилітовані зустрічі з батьками;
- подію із залученням учителів та партнерів проєкту;
- зустрічі школярів із дитячим письменником Сашком Дерманським;
- фокус-групове дослідження з основними стейкхолдерами проєкту.
Підтримка психологічної стійкості вчителів
Педагогічна професія є однією з найбільш стресових робіт, що може призвести до швидкого вигорання. Саме тому ще з 2017 року ГО “Смарт освіта” розпочала проводити ресурсні зустрічі для вчителів державних та комунальних шкіл разом із відомою дитячою та сімейною психологинею Світланою Ройз.
Тематика цих зустрічей була різною: від особливостей взаємодії з дітьми різного віку в школі до збереження ресурсу вчителя і профілактики професійного вигорання, стресостійкості та вміння казати “ні”.
У 2019 році ці зустрічі стали регулярними. А у 2020-му змінився навіть їхній формат: частина з них відбувалася онлайн через пандемію. Крім того, з’явилися дві закриті групи учасників, які мали окреме навчання з іншими психологами. Їх навчали методів тілесної терапії, арттерапії, подолання тривожності та посилення стійкості.
У 2020 році ми розпочали також готувати посібник із відповідями Світлани Ройз на запитання вчителів. Він отримав назву “Ресурсна скриня” і вже доступна для вільного користування.
Посібник “Живі письменники. Батькам“
Посібник, який ми створили разом з Українським інститутом книги та в партнерстві з “Фундацією Дарини Жолдак”, має на меті популяризувати читання серед дітей початкової школи, а також спільні читання книжок із батьками.
Щоби створити такий посібник, ми залучили 5 експерток:
Світлану Ройз – дитячу й сімейну психологиню, авторку книжок із дитячої і сімейної психології;
Таню Стус – письменницю, дитячу психологиню, керівницю Лабораторії дитячого читання НЦ “МАНУ”, засновницю проєкту підтримки дитячого читання “BaraBooka”;
Марію Артеменко – дитячу письменницю, методистку Національного центру “Мала академія наук України”, членкиню журі літературних конкурсів;
Іванну Коберник – консультантку з комунікацій, ексрадницю міністерки освіти і науки України, співзасновницю ГО “Смарт освіта” та “Батьківський контроль”;
Катерину Волик – тренерку “Нової української школи”, педагогиню, методистку методичного кабінету при управлінні освіти Херсонської міської ради.
З-поміж понад 400 книжок експерки обрали ТОП-50 для дітей 6–10 років. У посібник увійшли описи 50 дібраних експертками книжок, а також запитання для бесід із дитиною про зміст, ідеї для спільної гри, коментарі психологині.
Подкаст “Дофамін для освіти”
У 2021 році ми запустили подкаст “Дофамін для освіти” за підтримки Фонду Фрідріха Науманна за Свободу.
Слоган подкасту – “Шукаємо формулу любові до навчання”. Прослухати його можна на спеціальній сторінці сайту “Нова українська школа”. Також із цієї сторінки можна підписатися на подкаст на найпопулярніших платформах.
У проєкті заплановані 10 розмов із провідними фахівцями про тренди та зміни в освіті, а також: як допомогти дітям зрозуміти свої цілі, як їх досягати та як знайти мотивацію вчитися. Подкаст розрахований на батьків та вчителів, а також усіх, кому цікава тема освіти.