Теми статті: вчителям, директорам, освітнім управлінцям, партнерська публікація
14 Грудня 2021
4 151
0
Уявіть, що на уроках діти розробляють нові туристичні маршрути для іноземної делегації, створюють інфографіку для сусідів із закликом економити воду, проводять енергоаудит будівлі школи й вчаться подавати проєкти для отримання громадського бюджету.
А ще грають у вибори, обираючи різні ролі: одні – кандидати в мери, які виголошують обіцянки, інші – виборці, які визначають найкращого кандидата. А “виборча комісія” відповідальна за підрахунок голосів і оголошення результатів чесних виборів.
Тобто учні обігрують ситуації з реального життя, що в майбутньому допоможе їм краще розуміти, як відбуваються ті чи інші процеси в громаді й державі загалом, брати в них участь, бути відповідальними – й змінювати своє місто чи село.
Усе це можна втілити, впроваджуючи спеціальну навчальну програму-гру, розроблену на основі книжки “У міста є я”. Гру “У міста є я. Версія: Луцьк” розробили авторка книжки Ірина Озимок і ГО “Ефект дитини”.
“Сьогодні доросла я спостерігаю, як важко створити ОСББ, обстоювати зелені насадження чи виборювати доступність у місті. Але нас ніхто не вчив, як треба поводитися з містом, і як воно має поводитися з нами. А нове покоління небайдужих мешканців має всі шанси спільно створювати якісне та комфортне середовище”, – каже Ірина Озимок.
“Нова українська школа” розповідає про те:
Перед пілотуванням гри в школах юні лучани зустрілися з мером міста. Вони ставили очільнику запитання про те, як функціонує місто, а в сесійній залі “попрацювали” в ролі місцевих депутатів. Діти пропонували зрілі та важливі зміни, що можна впровадити в Луцьку.
Зустріч Луцького міського голови з учнями. Фото: Світлана Солтисюк
Наприклад, збільшити озеленення, зробити безпечні пішохідні переходи, більше працювати з інклюзією, сортувати й компостувати сміття, організувати притулки для тварин.
“Тоді ми вкотре усвідомили, що в дітей дуже цінні та прикладні ідеї, що відображають потреби всієї громади. Залишилося ще навчити їх це впроваджувати. Адже розвиток проєктного мислення, командної роботи, комунікаційних навичок й аргументації – теж завдання школи”, – розповідає Ірина Озимок.
Подія була частиною серії регіональних зустрічей дітей з міськими головами, що відбувалися влітку за організації Western NIS Enterprise Fund. Фонд підтримує низку освітніх проєктів, адже вважає найкращою інвестицію в людей.
У вчителів була своя програма – лекторій з урбаністики. Урбаністика – нова шкільна дисципліна, впевнено працювати з якою хотіли допомогти педагогам. Адже для того, щоб якісно пояснити учням, як працюють правила міської зональності чи принципи безбар’єрності, педагоги мають почути це від експертів галузі.
Лекторій для вчителів. Фото: Світлана Солтисюк
Після цього почалося впровадження гри.
Це – повноцінний курс із 10 уроків. У кожному продумані інтерактиавні завдання, як-от прослухати подкаст, переглянути відео та попрацювати в команді. Гра відповідає принципам та підходам НУШ, її можна інтегровувати в різні предмети або створити окремий урок чи позакласне заняття.
За словами голови громадської організації “Ефект дитини” і співавторки гри Анни Ольхової, гру створили, щоби розвинути в дітей “м’які навички”. Вони виконують дорослі завдання, з якими щодня працюють фахівці міських рад, комунальних служб, громад в Україні.
За основу взяли метод case study (занурення та вивчення конкретної справи з реального світу). Метод застосовують, як правило, у вищих навчальних закладах Європи та США.
Книжка містить чимало прикладів із різних міст світу й демонструє юним українцям, що таке глобалізація. Водночас “У міста є я. Версія: Луцьк” адаптована до місцевих реалій, аби дати можливість дітям прожити реалістичний досвід і зрозуміти, що таке дитяча участь і які саме інструменти в них є вже сьогодні.
“Так, гра більш реалістична та захоплива для дітей, адже все – по-справжньому. Вона містить приклади із життя лучан – ми збирали матеріали з місцевих медіа й спілкувалися з міськими жителями, – ділиться Анна. – Детальне вивчення проблем конкретної громади – це родзинка гри, яку ставила собі за мету Ірина під час створення “У міста є я”. Книга захопила і дітей, і вчителів, і що важливо – батьків. Така командна робота часто звучить у контексті НУШ – і ми її досягнули”.
Гімназія №4. Фото надане школою
У пілотному проєкті взяли участь:
Педагоги отримали методологію проведення гри, але могли обрати, як інтегрувати її у навчання. Так, деякі школи домовилися з батьками про окремий 6-й урок раз на тиждень. Інші інтегрували методологію у предмет “Я досліджую світ”, дехто займався на заняття групи подовженого дня. А хтось із дітей навіть пропонував читати книжку на уроці української мови.
Відгук учениці. Фото надала Ірина Озимок
Тепер учителі зізнаються, що діти запитують, коли буде наступний урок, стають сміливішими у висловлюваннях і спілкуванні між собою, можуть не погоджуватися з думкою іншого, але аргументують свою і з повагою ставляться до думок інших.
“Коли ми писали лист меру, діти озвучували свої побажання щодо змін у місті: майданчики, освітлення, навіть спеціальний транспорт для екскурсій. Також ми долучили батьків до уроку про бюджет – запросили тата-депутата, який детально розповів про видатки і був здивований, скільки запитань у дітей.
А ще дітям сподобалася роль містопланувальників – вони малювали плани міста. Й оскільки діти живуть у різних районах, вони дуже доповнювали одне одного. Єдине зауваження – радила б розтягнути програму на рік, бо ми глибоко вникаємо в кожну тему”, – ділиться враженнями вчителька Луцької спеціалізованої школи №1 Лариса Мартинюк.
Відгук учениці. Фото надала Ірина Озимок
Вчителька Луцької гімназії №4 Аліна Лихач додає, що для розгляду однієї теми й занурення в неї треба 2-3 уроки. Перший – аби попрацювати з книжкою та повторити теоретичну базу. Другий – для практичних завдань за методологією, а третій – для доопрацювань і підсумків.
Усі вчителі потребують більше часу для програми. Кажуть, що таке навчання викристалізовує в дітей розуміння, що ми всі не живемо окремо, а залежимо від поведінки одне одного. Завдяки проєкту діти, батьки й учителі зближуються й розуміють, що мають бути частиною суспільства.
“Тему влади міста ми опрацьовували з учнівським самоврядування, батьки допомагали дітям готувати передвиборчі кампанії, надсилали нам фото. Це дуже зблизило дорослих з дітьми.
А в межах теми транспорту хтось запропонував безплатний громадський транспорт. Діти почали обговорювати, де ж тоді брати гроші на пальне і на зарплати водіїв. Вони не просто навмання придумували поради, а аргументували їх і досліджували”, – розповідає вчителька.
Ще одна школа ділиться, що після опрацювання теми про сміття діти почали робити більше зауважень одне одному, та ще й сусідньому класу. Вони розповідають, як прибирають публічні місця, бо хочуть повертатися в чистий парк. Також знають цінність участі в наповненні бюджету: адже можна купити дороге авто, але їздити розбитою дорогою.
Гімназія №4. Фото надане школою
Ірина Озимок розповідає, що Луцька міська рада залишається активною впродовж впровадження програми в школах. А на завершення навчання в травні 2022 року планують зустріч із департаментами, щоб оцінити проєкти та доробки юних жителів.
“Це – спосіб сказати дітям, що місто належить усім, ознайомити з найважливішими артеріями міста, зуміти пояснити взаємодію і комунікацію між усіма та найголовніше – по-іншому показати дітям місто, у якому вони живуть, – каже заступниця міського голови Ірина Чебелюк.
Програма презентує новітній підхід, інтегроване навчання, цікавий пізнавальний екскурс у світ навчання та можливість для дітей впливати на життєдіяльність міста. Пишаємося, що саме наше місто Ірина Озимок обрада для презентації та впровадження роботи зі школярами. Корисно, важливо, дієво і надзвичайно необхідно для дітей Луцької територіальної громади”.
Відгук учня. Фото надала Ірина Озимок
“Досвід луцьких шкіл та садочків показав, що, проживаючи історії дорослого життя у місті, приміряючи професії та навчаючись ухвалювати важливі рішення разом, маленькі мешканці міст поважатимуть їх та ставитимуться відповідально до середовища, яке самі ж будуть. А ще точно ділитимуться захопливими враженнями з батьками, – говорить Ірина Озимок.
Так, книжка стане в пригоді для дітей і для дорослих. Тому я вірю, що відповідальності за місто можна навчити в школі. І чим більше таких шкіл долучаться, тим більші шанси на подальший розквіт в українських містах”.
Гімназія №14. Фото надане школою
Як долучитися до ініціативи іншим містам:
Також ви можете слідкувати за новинами проєкту на фейсбук-сторінці.
Марія Марковська, “Нова українська школа”
Титульне фото: Ігор Серік
Обговорення