Напишіть нам
Для всіх
Для всіхБатькамВчителямДиректорамУчням
Для всіх
Для всіхБатькамВчителямДиректорамУчням

Всі проєкти

Всі теми

Як подолати стереотипи та страхи щодо реформи профільної школи

Навколо реформи старшої профільної школи, яка має стартувати у вересні 2027-го, чимало стереотипів і природних страхів.

І кожна з груп учасників освітнього процесу боїться чогось свого.

Батьки:

  • трирічного циклу навчання;
  • завершення 12 класу в 18 років;
  • зміни закладу освіти і складнішої логістики (бо ліцей може бути не поруч із домом);
  • невизначеності;
  • неможливості дитині потрапити до 10 класу.

Управлінці:

  • профанації;
  • відсутності фінансування;
  • згортання реформи (“міністри змінюються, а з ними й правила”).

Учителі:

  • розмитих вимог;
  • відсутності методичної підтримки;
  • більшого обсягу роботи.

Учні:

  • мати проблеми зі звиканням та прийняттям у нових колективах;
  • втратити звʼязок зі шкільними друзями, з якими навчалися разом 9 років;
  • не потрапити до 10 класу у профільну школу.

Але, попри ці страхи, реформу профільної школи підтримує 82% освітян (за даними дослідження, проведеного КМІС за підтримки Швейцарсько-українського проєкту DECIDE на запит МОН).

Це ж дослідження показало, що найбільше вчителі потребують якісних методичних матеріалів (64% з 15000+ опитаних).

Новий Державний стандарт старшої профільної школи передбачає чимало змін, серед яких ключова (на мою думку) — можливість учням обирати, що вивчати.

Нарешті.

  • Не всім однакова кількість годин на вивчення математики, хімії чи літератури.
  • Не всім приблизно однаковий рівень академічного навантаження (винятки — наукові ліцеї, які досить успішно і давно пропонують глибші ступені занурення, але їх кілька десятків на всю країну).
  • Це все ще не три предмети, як у Великобританії на A-level (12 і 13 класи).
  • Не абсолютно індивідуальний трек із вибором темпу і навантаження, як у Фінляндії.

Але, з огляду на економічну ситуацію в країні (бо що більш гнучка і індивідуалізована система — то більше коштів вона потребує і тут у гру вступає Мінфін) — це вже величезний крок уперед.

10 клас дає можливість “перевідкрити” предмети. Надолужити прогалини за попередні роки і зрозуміти речі, які здавалися складними, спробувати вивчати предмети з іншими викладачами. Бо, будьмо чесними, любов до англійської мови чи фізики не так залежить від природних здібностей, як від учителя і того, які стосунки з ним/нею вибудувалися.

11 клас передбачає 50% вибору предметів. А 12 клас — вже 70%.

З обовʼязкових академічних предметів у 12-му лишаються українська мова/література, англійська, історія, математика. Тобто - 4 предмети плюс фізкультура. А не 15, як було десятиліттями.

Якщо геть коректно, обовʼязковими лишаються не предмети, а чотири галузі:

  • мовно-літературна,
  • математична,
  • громадянська та історична,
  • фізична культура.

А предмети в межах цих галузей теж можуть бути різними. Але це вже нюанси.

Держстандарт розподіляє предмети на три так звані кошики:

1️⃣ обовʼязкові предмети;

2️⃣ предмети й курс в межах профілю;

3️⃣ предмети й курси поза профілем.

Всі обовʼязкові предмети в 12 класі — це 12 годин тижневого навантаження учня (мінімально передбачена кількість годин за держстандартом). Пʼять – на мовно-літературну галузь, дві - на історичну, дві – на математичну і три – на фізкультурну. 12 годин із 36 годин граничного тижневого навантаження.

Решта предметів і курсів залежать від обраного профілю. І годин на їх вивчення — 24 (по 12 на “кошики” 2 і 3).

На ці сумарно 24 години на тиждень академічний ліцей кожному учневі має запропонувати певне “меню” з предметів і вибіркових курсів.

Якби, наприклад, я обрала профіль іноземної філології, я б хотіла максимально завантажити свій розклад предметами й курсами, які б допомогли мені сконцентруватися на англійській, літературі, німецькій/іспанській мові (умовно). Це “кошик” 2.

І в межах “кошика” 3 я б обрала ті курси, які мені відгукуються поза профілем, є цікавими для загального розвитку. Це могли би бути, скажімо, графічний дизайн і психологія.

А моя подруга обрала поглиблене вивчення предметів природничого циклу і її розклад завантажений, відповідно, біологією і хімією, які я не вивчаю в принципі в 12 класі, бо “закрила” обовʼязковий цикл вивчення в 11-му.

Я маю щонайменше 12 додаткових годин на вивчення предметів мовно-літературної галузі.

Вона — ті самі 12 годин на вивчення предметів природничої галузі.

І от саме там, де дається вибір, починається найбільший виклик для вчителів.

Бо наша система ніколи не працювала з такими підходами.

У старшій школі (за винятком окремих закладів) були класичні предмети. І крапка.

  • Українська мова. А не курс із написання есе чи інтерпретації текстів.
  • Біологія. А не окремий курс із генетики людини чи “Біоніка”.
  • Алгебра і геометрія. А не “Математика й мистецтво” чи “Промислова математика” тощо…

Логічне питання: де вчителеві взяти час, який і без того оплачується, мʼяко кажучи, невисоко, і ресурс на навчання й креатив, аби ці курси створювати? Тут точно немає легких і простих рішень. А головне — однакових.

Але, на мою субʼєктивну думку, в розрізі старту реформи старшої профільної школи ми маємо суттєві переваги, про які — нижче.

Перша перевага — це час.

Ще два з половиною роки, аби почати приймати, переусвідомлювати і налаштовуватися на зміни.

За цей час можна зробити чимало.

Наприклад, створити готові рішення у вигляді програм курсів і навчально-методичних матеріалів.

Саме цим ми в SavED за підтримки FCA Finn Church Aid займалися весь минулий рік і щонайменше займатимемося весь наступний. У посібнику, який ми підготували, приклади модельних програм і навчально-методичних матеріалів. Ознайомитися з посібником і матеріалами можна за цим посиланням. А ось тут можна подивитися приклади навчально-методичних матеріалів для вчителів.

Усі ці матеріали будуть загальнодоступними.

Друга перевага — пошук своїх…ну, назвімо це, пристрастей. Сильних сторін. Хобі.

Бо, на мою думку, лише на перетині експертності й пристрасті до певного напрямку/теми може народитися справді цікавий продукт.

Ми маємо чимало потенційно класних курсів. Але, наприклад, курс “Рок і література” навряд чи зможе викладати вчитель, який не захоплюється цим музичним стилем, ніколи не слухав і не розуміє текстів Led Zeppelin чи Нобелевського лавреата з літератури Боба Ділана. А захопити інших будь-чим можливо, лише якщо захоплений цим сам.

Тому оце копирсання в собі і пошук своїх passions є таким важливим.

Це той напрямок, який український вчитель міг реалізовувати завжди на рівні підготовки до уроків, а тепер зможе й на рівні окремих авторських курсів.

Де навчитися створювати курси — окреме питання. Бо такого навчання поки що в Україні не існує. І на західному ринку негусто, якщо чесно. Але думки є, і обіцяю з ними повернутися невдовзі. Минулого тижня команда розробників savED почали регіональні візити з презентацією підходів, навчальних планів, модельних програм і методичних матеріалів для вчителів. Сайт “Нова українська школа” вже писав про ці зустрічі.

Майже 200 керівників майбутніх академічних ліцеїв і вчителів Львова, яким ми з командою безмежно вдячні за залученість, зворотний звʼязок і конструктивну критику.

Без учителів реформа старшої профільної школи точно не поїде далеко

Дякую начальнику управління освіти департаменту розвитку Львівської міської ради Андрію Закалюку та депутатці Львівської міської ради, керівниці проєктів і програм у “Школа вільних та небайдужих” Вікторії Христенко, що усвідомлюєте це і створюєте для своїх учителів можливості. Ви — ті, ким я щиро захоплююся ♥️

Наприкінці січня будуть візити в Житомир і Рівне. Незабаром повернемося з деталями.

І відгукніться ті, хто хоче презентації в своїх регіонах, або кому цікава тема старшої профільної.

Будемо гуртуватися, бо лише в гурті сила ☺️

Оленка Северенчук, стратегічна кураторка проєкту з розроблення програм і навчально-методичних матеріалів для старшої профільної школи БФ savED

Матеріали за темою

Обговорення