Напишіть нам
Для всіх
Для всіхБатькамВчителямДиректорамУчням
Для всіх
Для всіхБатькамВчителямДиректорамУчням

Всі проєкти

Всі теми

18 Лютого 2025

Скандал у школі Києва: сценка з побиттям військового спричинила звільнення та службове розслідування

У київській школі №309 під час святкового заходу до Дня святого Валентина школярі розіграли сцену побиття людини у військовій формі з написом “ТЦК”. Інцидент викликав гучний суспільний резонанс, а педагог-організатор, відповідальна за виставу, написала заяву на звільнення. Розголосу інциденту надав речник сухопутних військ ЗСУ Віталій Саранцев на своїй сторінці у Facebook.

Що сталося?

За словами директорки школи Ольги Тимошенко в ефірі телеканалу “Київ 24”, інцидент стався через імпровізацію учнів: “Учні без погодження зі сценарієм додали імпровізовану сценку, яка викликала справедливе обурення у суспільстві. Ця ситуація є неприпустимою, особливо в умовах, коли наша країна вже 11 років протистоїть російській агресії, а завдяки воїнам Збройних Сил України ми маємо можливість навчати дітей у відносно мирному середовищі”, — заявила Тимошенко.

Директорка визнала, що контроль за виступами був недостатнім, а учні не усвідомлювали наслідків свого вчинку.

“Проведене розслідування засвідчило:

– імпровізована сценка не була частиною сценарію заходу;

– педагогічний контроль за виступами під час заходу виявився недостатнім;

– учні, які створили сценку, не усвідомлювали глибинних наслідків такого вчинку, вважаючи це жартом без негативного контексту”, — пояснила вона.

Реакція суспільства

Речник сухопутних військ ЗСУ Віталій Саранцев наголосив, що цей випадок — тривожний сигнал, адже діти сприймають українського військового не як захисника, а як об’єкт для насмішок: “Коли в шкільних стінах діти грають у вистави про війну, це може бути способом осмислення трагедії. Але коли в сценарії з’являється сцена побиття українського військовослужбовця — це вже симптом серйозної проблеми. Це не мистецтво і не виховання, а криза розуміння, хто ворог і хто захисник”.

Саранцев також наголосив на небезпечних наративах, які ширяться в суспільстві:

“Як ми дійшли до того, що мобілізація — необхідний крок для виживання країни — стала предметом висміювання на рівні шкільних заходів? Чи не тому, що дорослі самі розганяють наратив про “злочинний ТЦК”, поки справжні злочинці сидять у кремлі?”

Реакція влади

Міністр освіти і науки Оксен Лісовий назвав відео зі шкільного свята “ганебним і неприпустимим” на третьому році повномасштабного вторгнення та доручив провести розслідування. Дарницьке управління освіти створило спеціальну комісію, а поліція Києва поспілкувалася з адміністрацією школи та учнями.

Школа під прицілом критики, але чи справедливо?

Громадський і політичний діяч та голова Крайової Пластової Ради Юрій Юзич висловився на захист школи №309, назвавши її “однією з найкращих у Києві щодо національно-патріотичного виховання”.

“Це, мабуть, єдина школа в місті, де є портрет Романа Шухевича, а також створено чудовий музей визвольної боротьби. Директорка школи реально багато вкладає в усвідомлення учнів. Вона залучила ветерана, щоб він займався “Джурою”, і сама з дітьми брала участь у грі. Школа проводить ярмарки і відправляє дрони на фронт. Вчитель математики пішов добровольцем у 112-ту окрему бригаду Сил територіальної оборони ЗСУ та отримує моральну і матеріальну підтримку від школи”.

Юзич наголосив, що проблема не в школі, а набагато глибша. На його думку, в Україні бракує системних інструментів для формування свідомості учнів: “У нас на рівні держави дуже мало реальних інструментів для формування свідомості учнів. Є 2-3 програми, а має бути десятки: від державної підтримки “Пласту”, щоб у подібних школах було по 2-3 курені юнацтва, до американської моделі кадетських класів, які контролюються і фінансуються командуваннями сил для підготовки майбутніх офіцерів”.

Також він наголосив на недостатньому фінансуванні: “На це потрібно інвестувати сотні мільйонів гривень щорічно. Для порівняння, Кремль інвестує в мережу центрів “Воїн”, які готують кандидатів у спецпідрозділи, понад 2 мільйони доларів щорічно. Загалом — більше мільярда рублів”.

Юрій Юзич звернув увагу на загрозу впливу соцмереж: “Другий виклик — телеграм і тік-ток. Там читають не лише офіційні новини та про тривоги. І не лише дорослі, але й підлітки. Доки ці соцмережі не будуть закриті у воюючій країні, у нас ставатиме все більше подібних випадків, коли наших дітей накачують фейками через тік-ток, а вербують за гроші — через телеграм”.

Юзич переконаний, що покарання окремих вчителів не вирішить проблему: “Призначити директорку школи винною і вимагати розігнати це “кубло” — швидке і просте рішення. Тільки воно не зовсім вирішує проблему. Навпаки, подібне знову повториться у сусідній школі. Треба боротися не з наслідками, а з першопричинами. І не чекати, що воно якось само розсмокчеться, а інвестувати хоча б по 10 мільйонів доларів щорічно у “Пласт” та подібні програми”.

Що далі?

У школі вже запланували цикл уроків з медіаграмотності, зустрічі з військовими та посилення контролю за виховними заходами. Директорка школи звернулася до суспільства з вибаченнями: “Як керівниця закладу, я несу персональну відповідальність за організацію освітнього процесу та виховну роботу, тому щиро прошу вибачення у всіх, кого ця ситуація зачепила або образила. Особливо — у наших військовослужбовців, які щодня ризикують життям заради нашої свободи”.

Цей інцидент порушує важливі питання: як у часи війни серед українських дітей можуть з’являтися подібні ідеї? Чи достатньо держава працює з молоддю для формування чітких цінностей? І хто несе відповідальність за такі прояви?

Нагадаємо, раніше медіа “НУШ” писало про те, як організувати патріотичне виховання школярів.

Фото: скріншот з відео вистави


Обговорення