1 032
0
У лютому 2025 року громадська організація “Смарт Освіта” за підтримки Українського інституту розвитку освіти (УІРО) провели онлайн-зустріч із представниками Інститутів післядипломної педагогічної освіти. Головною метою цієї зустрічі була презентація тренінгової програми “Психологічна підтримка освітян”, яка може бути впроваджена в державну систему підвищення кваліфікації вчителів та шкільних психологів вже найближчим часом.
В основу Програми покладено п’ятикрокову модель першого реагування, яка впроваджена в Україні в межах УТПЗ та підтримана МОЗ України. У 2023 році відбулася апробація програми і вже у 2024 році по ній змогли пройти навчання майже 500 освітян з різних куточків України.
Сьогодні ГО “Смарт освіта” в партнерстві з освітніми інституціями будує алгоритм із масштабування навчання. Першим великим партнером, з яким було укладено Меморандум про співпрацю, став Український інститут розвитку освіти (УІРО).
Очільниця Українського інституту розвитку освіти Наталія Софій впевнена, “що і під час війни, і після її закінчення актуальність надання психологічної підтримки в освітньому кластері буде високою”.
“І чим більше ми можемо дати нашим вчителям знань та вмінь піклуватися про ментальне здоров’я та відновлювати свій особистий потенціал, тим вища ймовірність зберегти їх в ці нелегкі часи. Наш Інститут завжди відкритий до співпраці, яка орієнтована на розвиток сучасної та конкурентної освіти, а також впровадження сучасних практик для підвищення кваліфікації українських педагогів”, — вважає пані Наталія.
Перші кроки співпраці УІРО і Смарт Освіти дають результати: низка установ післядипломної педагогічної освіти — Львівський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти, КВНЗ “Харківська академія неперервної освіти”, комунальний заклад “Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти” Запорізької обласної ради — висловили зацікавленість в адаптації Програми для включення у свої навчальні плани, а також готові спільно готувати тренерів з числа викладачів інституту.
Інші ІППО можуть також доєднатися до масштабування, заповнивши гугл-форму.
Розповідаючи про варіанти партнерства в поширенні навчання, керівниця психологічного напрямку в ГО “Смарт Освіта” Анжеліка Назаренко повідомила, що “можлива співпраця з обласними департаментами/управліннями освіти, з інститутами післядипломної освіти, тренінговими центрами, закладами вищої освіти тощо”.
“Ми розглядаємо всі варіанти партнерства та інтеграцій для поширення навчання:. Маємо також кейси, коли підготовлені нами тренери самі ініціюють навчання не лише у своїй школі, а виходять на рівень області” — пояснює пані Анжеліка.
Програма “Психологічна підтримка освітян” була розроблена Смарт Освітою у тісній співпраці з командою науковиць Житомирського державного університету імені Івана Франка — Наталією Портницькою, Ольгою Савиченко та Іриною Тичиною, а також до проєкту долучилася відома дитяча психологиня Світлана Ройз. Партнерами проєкту виступили міжнародні організації Americares та Friedrich Naumann Foundation
Про те, яку мету ставили собі автори програми та у чому її практична корисність, розповідає Наталія Портницька, одна з співавторок програми, завідувачка кафедри соціальної та практичної психології, кандидатка психологічних наук ЖДУ ім. І. Франка:
“Коли ми розробляли програму, то керувались тим, що маємо дати певні знання та навички шкільним психологам та вчителям про те, як взаємодіяти з дітьми та підлітками в різних ситуаціях. Це і кризові ситуації, і робота з дітьми, які можуть мати психічні розлади або їх перші ознаки, робота з батьками, а також формування навичок стійкості у самих педагогів” — зазначила пані Наталія, особливо підкресливши, що теоретична частина по всіх темах курсу вагомо підсилена конкретними порадами та практичними вправами, які пропонуються під час лекцій, для роботи в групах, а також у матеріалах для самостійного опрацювання”.
Ще у 2023 році за цією програмою пройшли навчання та отримали тренерські сертифікати перші 20 шкільних психологів. Відгуки учасників були настільки надихаючими, що у 2024 році проєкт за підтримки МОН поширився на всю Україну — навчання пройшли шкільні психологи з різних регіонів, зокрема й прифронтових. Шістдесят із них отримали тренерський сертифікат на 4,5 кредити ЄКТС і провели навчання для більш ніж 400 вчителів. Але, крім навчальної, проєкт тепер містив ще й дослідницьку складову.
Про цю складову роботи говорить Оксана Макаренко, керівниця проєкту, співзасновниця ГО “Смарт Освіта”:
“Навчальна програма розроблена на основі рекомендованого ВОЗ Універсального тренінгу психічного здоровʼя (УТПЗ), з використанням наукових підходів та міжнародних керівництв. Але ми її адаптували для освітян та доопрацювали практичну складову навчання. Фактично це вже нова авторська розробка. Тому ми вирішили дослідити, наскільки вона є корисною та ефективною. А також вивчити і врахувати психоемоційний стан наших вчителів. Адже їм доводиться працювати в надскладних умовах тривалої війни. І дбати не тільки про себе і свою родину, а й про своїх учнів”.
Дослідження в межах проєкту “Психосоціальна підтримка освітян” було організовано таким чином, щоб мати можливість вивчити психоемоційний стан вчителів та їхню готовність надавати психологічну підтримку дітям та підліткам в умовах війни. Вимірювання показників відбувалося на трьох етапах дослідження: до навчання, одразу після навчання та через місяць після навчання. Це дозволило виміряти зміни показників безпосередньо під впливом навчання та через деякий час, коли вчителі могли використовувати здобуті знання у повсякденній праці.
Консультанткою цього дослідження виступила асоційована професорка Іллінойського університету (США) Тара Пауелл. За результатами дослідження науковою командою проєкту було підготовлено ряд наукових статей для українських та міжнародних фахових видань.
Важливо, що програма “Психологічна підтримка освітян” може бути застосована для навчання не тільки шкільних психологів та вчителів, але й для освітян із дошкільної та позашкільної освіти, а також студентів педагогічних вишів. У 2024 році вона стала частиною навчального компоненту бакалаврських та магістерських програм у Житомирському державному університеті. Цього року вже у лютому по ній почали навчання абітурієнти з наступної хвилі.
Більш докладно про програму “Психологічна підтримка освітян” можна дізнатися на нашій сторінці з описом проєкту.
Фото — Смарт Освіта
Обговорення