Теми статті: вчителям, директорам, інтегроване навчання, освітнім управлінцям, якість освіти
18 Березня 2025
Освіта змінюється. Світ змінюється. Та чи змінюється школа? Чи готова вона відповідати новим викликам і готувати дітей до майбутнього, а не минулого? Сьогодні я все частіше повертаюся до думки: а чи не час нам відійти від класно-урочної системи? І це не риторичне питання. Це виклик, який стоїть перед багатьма сучасними школами, в тому числі й перед Київською гімназією східних мов №1.
Ми всі виросли в ній. Ми звикли відповідати на знайоме всім питання: “Скільки у тебе сьогодні уроків?”. Ця система зрозуміла й передбачувана. Але чи справді вона ефективна?
Ось лише кілька моментів, які викликають питання:
До того ж, навіть система тарифікації навчального навантаження вчителя побудована на “годинах”, хоча урок – це лише 45 хвилин. Де ж поділися решта 15 хвилин?
У світі дедалі більше шкіл переходять на блочно-модульне навчання, яке дозволяє:
У деяких школах Києва уже впроваджено 90-хвилинні уроки, поділені на тематичні блоки. ЗЗСО №196 (Святошинський район) уже використовує такий формат і спостерігає зростання залученості учнів.
Приватні школи першими експериментують із відходом від класно-урочної системи.
Чому ж тоді державні заклади гальмують?
Це запитання не має однозначної відповіді. Не кожна школа має кадровий, матеріальний та організаційний ресурс для таких змін. Але якщо ми хочемо готувати учнів до реального світу, а не минулого століття, нам потрібно змінювати формат навчання.
Чи готові ви поділитися досвідом або думками? Чи є у вашій школі спроби впровадження блочно-модульного навчання? Чи бачите ризики, які варто врахувати?
Ця дискусія – не просто академічні роздуми, а стратегічний вектор розвитку освіти. Світ стрімко переходить до епохи мегатехнологій, де навчальні моделі повинні відповідати реальним викликам часу. Якщо ми не ініціюємо зміни сьогодні, то завтра ризикуємо залишитися в системі, що працює за логікою минулого століття, тоді як глобальна освітня екосистема вже адаптується до викликів штучного інтелекту, персоналізованого навчання та гібридних форматів.
До чого тут класно-урочна система? Саме вона є тим обмежувальним фактором, який не дозволяє гнучко адаптувати освіту під реальні потреби учнів. Блочно-модульне навчання дає можливість:
Час переходити від дискусій до стратегічних рішень, бо якщо ми не почнемо діяти сьогодні, то завтра українська освіта ризикує залишитися в “старих моделях”, у той час як світ уже працює на рівні мегатехнологій, гнучких траєкторій розвитку та глобальної конкуренції талантів.
Оксана Проскура, директорка Гімназії східних мов м. Києва
Фото – freepik
Обговорення