Теми статті: директорам, НУШ, освітнім управлінцям, реформа освіти
25 Березня 2025
Це текст я пишу як директорка — у майбутньому — ліцею з новою структурою, без початкової ланки.
Коли я вперше прочитала законопроєкт №13120, який передбачає вилучення початкової школи зі структури ліцеїв, моя перша реакція була очікувано емоційною. Захист, боротьба, обурення — ці почуття добре знайомі кожному керівнику закладу, що неодноразово стикався з різномантіними викликами, зокрема тими, що виникають через зміни до законодавства.
Але цього разу я вирішила діяти інакше: спочатку зануритися в суть, проаналізувати документ і проконсультуватися з тими, хто дійсно “в темі”.
Цей аналіз змінив мій фокус: я почала дивитися на законопроєкт не в загальних рисах, а крізь призму реалій конкретного закладу — Київської гімназії східних мов №1.
Найбільш очевидне — вилучає початкову школу зі складу ліцею — навіть як виняток. Для нашої гімназії це критично: учні з першого класу вивчають одну з семи східних мов за унікальною освітньою програмою. Її вилучення початкової ланки руйнує цілісність цієї моделі.
Встановлює норму у 24 учні в профільному класі. У реаліях війни це створює загрозу гендерного дисбалансу у класах.
Вимагає наявність 12 профільних груп у старшій школі. На папері це виглядає логічно, але з огляду на поточні демографічні виклики — непросто реалізувати.
Позбавляє фінансування заклади, що не відповідатимуть вимогам.
Передбачає ухвалення рішень щодо мережі ліцеїв на рівні Кабміну, якщо громада не подасть власний план.
Я звузила проблему до рівня нашого ліцею і поставила собі питання: “Що саме ми можемо зробити, щоб зберегти нашу освітню модель?”
І відповідь знайшлася. Законопроєкт передбачає можливість збереження початкової школи у складі ліцею за спеціальним рішенням Кабміну, якщо заклад має унікальну освітню місію. Це означає, що замість емоційної боротьби варто зосередитися на конструктивній роботі.
Я вже отримала зворотний зв’язок від одного з авторів законопроєкту. Він звучить обнадійливо: є готовність до професійного діалогу. А це означає, що впливати на рішення можна — якщо не мовчати і говорити аргументовано.
Вірю, що питання долі таких закладів, як наш ліцей, — це не лише справа педагогічного колективу, а й спільна відповідальність засновників і управлінців освіти. Ми не просто виняток із правил — ми виняткова цінність у час, коли освітній простір дедалі більше уніфікується.
Закликаю інших керівників долучитися до обговорення. Закон ще в дорозі. І ми ще можемо його змінити.
Оксана Проскура, директорка Київської гімназії східних мов №1.
Фото з сайту Київської гімназії східних мов №1
Матеріали, які розміщуються у рубриці “Погляд”, відображають особисту позицію автора. Думки і оцінки, які висловлені автором у цій рубриці, не обов’язково поділяються редакцією медіа “Нова українська школа”. У випадку, якщо в авторській публікації згадуються конкретні установи чи особи, медіа “Нова українська школа” готове надати їм можливість висловити свою позицію.
Обговорення