166
0
У селищі Царичанка на Дніпропетровщині відкрилася перша в районі шкільна DIY-лабораторія, яка стане опорним осередком розвитку дітей за природничо-технічними напрямами (STEM-науки). Це формат дослідницької майстерні, де школярі зможуть не лише вивчати, а і випробувати на практиці сучасні технології: 3D-моделювання і друк, робототехніку, програмування, біотехнології та створення наукових проєктів.
Практичний осередок на базі Царичанського ліцею дозволить проводити щоденні заняття для близько 150 учнів 5–11 класів, а усього до активностей у просторі планують залучити понад тисячу дітей з громади. Благодійний фонд savED за підтримки партнерів з Tokarev Foundation облаштував дві кімнати-лабораторії, обладнані усім необхідним для практичної роботи: 3D-принтери, лазери, гравер, роботизовані пристрої та набори для паяння, девайси для роботи з деревом, набір для фото- та відеозйомок і лабораторне приладдя для природничих наук. Створення простору обійшлося у понад 1,6 мільйона гривень.
У перший день занять у DIY-лабораторії школярі працювали з 3D-скануванням, вивчали функції роботизованих девайсів, проводили хімічні експерименти та робили лазерне гравіювання по дереву. Робота з гравером особливо зацікавила учнів середніх класів. Серед них шестикласник Теймур, що приїхав у громаду з Авдіївки на Донеччині. Торік у Царичанці хлопець вперше почав відвідувати школу офлайн у змішаному форматі, а тепер планує працювати на постійній основі у STEM-просторі з тьюторами від savED.
“У Авдіївці я не ходив до школи офлайн з 2022 року, а ми з батьками жили у підвалі. Я ніколи не бачив подібних лабораторій і мені зараз дуже цікаво вивчати усі ці лазери і програмувати їхню роботу. В майбутньому я мрію стати ІТ-спеціалістом і створювати роботів”, – розповідає 11-річний школяр Теймур.
Наразі в Царичанському ліцеї навчається понад 800 місцевих дітей та ВПО. Це опорний навчальний заклад у селищі та загалом у громаді. З початком повномасштабного вторгнення школярі Царичанки навчалися дистанційно більше року, після цього — у змішаному форматі.
Аби облаштувати простір для додаткових навчальних активностей серед учнів у громаді, фонд savED із партнерами у 2024 році створив цифровий освітній центр у одному з приміщень ліцею. Там разом з тьюторами фонду понад 100 дітей щоденно надолужують освітні прогалини та відвідують позашкільні гуртки.
Водночас у громаді активно прагнуть розвивати STEM-напрямок шкільної освіти, який ще до повномасштабної війни держава визначила як спеціальну технологію навчання по всій Україні. За словами місцевих освітян, природничо-наукові гуртки, які проводилися у Царичанці ще до облаштування спеціального простору, допомагали заохочувати дітей до навчання через практичні завдання та проєкти. Однак без сучасного обладнання та комплексних програм наставництва підтримувати STEM у громадах надзвичайно важко.
“Ця DIY-лабораторія — це перший масштабний комплексний крок до STEM-освіти, яку ми намагаємося впроваджувати з 2017-го року. До цього усе відбувалося практично лиш власними силами і руками: ми з дітьми позичали деяке обладнання, а якісь проєкти робили з підручних матеріалів. Тепер діти наживо побачать, що таке робототехніка, 3D-моделювання і біотехнології в одному просторі”, – розповідає заступниця директора Царичанського ліцею Ольга Блоха.
На базі першої DIY-лабораторії від благодійників школярі за підтримки тьюторів savED почнуть втілювати два великих проєкти – екодослідження річки Оріль та облаштування місцевого парку дерев’яними виробами учнів. У лабораторії також зможуть працювати вихованці місцевого аграрного професійного ліцею.
“Простори такого формату покликані адаптувати дітей до офлайн-навчання після тривалого досвіду дистанційних уроків під час війни – через практичні заняття, які зацікавлять, покажуть реальні можливості STEM і допоможуть у профорієнтації. У створенні лабораторії savED консультувався з фахівцями галузі та авторами подібних проєктів у великих містах України, аби відтворити найкращий варіант у Царичанці, а згодом – у інших малих громадах прифронтових регіонів. Ми віримо, що це допоможе розвиватися таким населеним пунктам і приваблювати нові інвестиції та можливості для освіти”, – поділилася співзасновниця savED Анна Пуцова.
Наразі STEM-простір у Царичанці – пілотний проєкт цього напряму від фонду savED на Дніпропетровщині. Кілька подібних шкільних лабораторій планують відкрити у інших громадах в найближчому майбутньому.
“У світі, де освітні програми не завжди встигають за розвитком сучасних технологій, а українські школярі вимушені навчатись в умовах війни, такі ініціативи не просто важливі – вони створюють нові навчальні можливості та мотивують учнів заглиблюватись в STEM через прикладні й цікаві формати. Це про формування майбутнього країни та розвиток технологічної галузі. Ми особливо цінуємо такі проєкти й щасливі долучитись до створення пілотної лабораторії”, – говорить Сергій Токарєв, ІТ-підприємець та засновник організації Tokarev Foundation, що підтримала створення простору у Царичанці.
savED — благодійний фонд, що займається відновленням постраждалих громад через освітні рішення та соціальні проєкти. Фонд облаштовує укриття, освітні центри “Вулики”, відновлює пошкоджені приміщення шкіл, облаштовує тимчасові освітні простори, а також залучає підлітків до відбудови та розвитку власних громад через програму UActive. Фонд працює у Чернігівській, Київській, Миколаївській, Харківській, Дніпропетровській областях.
Tokarev Foundation – технологічна філантропія, яка прагне розвитку резильєнтної, інклюзивної та сталої України за допомогою технологій та інновацій. Фонд сприяє позитивним соціальним змінам і розвитку людського капіталу через впровадження інноваційних проектів у сферах EdTech та HealthTech. Засновник фонду — Сергій Токарєв, український підприємець, засновник AI/ML-екосистеми Roosh (Roosh Ventures, Roosh Circle, Reface, Zibra AI, Neurons Lab, AI HOUSE).
Фото – savED
Обговорення