Теми статті: батькам, вчителям, директорам, освітнім управлінцям, учням
11 Квітня 2025
974
0
Цього тижня Міністерство цифрової трансформації України спільно з Міністерством освіти і науки України презентували застосунок “Мрія”. Про повноцінний запуск цієї освітньої екосистеми оголосив Президент України Володимир Зеленський під час першої національної EdTech-події Мрія Постосвіта. Застосунок уже зараз виглядає не просто як технологічна новинка, а як психологічно продуманий простір взаємодії між дітьми, батьками, вчителями та державою.
Вперше публічна згадка про застосунок “Мрія” відбулася у липні 2023 року під час виступу Президента Володимира Зеленського у Верховній Раді 28 червня. Вже у лютому 2024 року уряд ухвалив Постанову про створення й роботу освітнього застосунку “Мрія”.
На першому етапі Міністерство цифрової трансформації пропонувало обмежений перелік функцій:
“Ми робитимемо все, щоб боротися за увагу дітей. Щоб „Мрія“ могла конкурувати за увагу дітей з TikTok, робимо її максимально гнучкою та цікавою”, – цитує віцепрем’єр-міністра з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій – Міністра цифрової трансформації України Михайла Федорова dev.ua.
Вже під час презентації застосунку “Мрія” цього тижня, візуал виглядав нативно зрозумілим для батьків та дітей. Дітям було запропоновано не просто електронний щоденник, а персоналізований план дня, який враховує і навчальні предмети, і ритм дитини. За задумом розробників, дитина має поступово звикати до системного мислення, планування, відповідальності за власний прогрес. Крім того, передбачена внутрішня валюта “Мрійки” за навчальні досягнення, яку можна обміняти на квитки в кіно, майстер-класи чи VR-квести.
Для безпеки дітей впроваджено месенджер на базі Signal, комунікація відбувається між учасниками освітнього процесу, що знижує ризик стороннього впливу та вербування російськими агентами. У зв’язку зі зростанням випадків булінгу, про які окремо наголошувала освітній омбудсмен Надія Лещик, та серією публікацій МОН, яке пропонувало алгоритм безпечного повідомлення про відповідні дії, додано функцію повідомлення про булінг.
Для батьків розробники створили дашборди: вони дають змогу не просто бачити оцінки, а розуміти, чим дитина захоплюється, де їй складно, які предмети варто посилити. Батьки зможуть побачити не лише результат, а й процес — отже, мати змогу підтримати, а не лише контролювати. Інтеграція позашкільної освіти у “Мрію” відкриває дітям доступ до секцій, гуртків, музеїв, бібліотек, перелік яких можна побачити у застосунку в залежності від локації.
Окрема категорія – це залучення штучного інтелекту до аналізу успішності учнів, їхніх інтересів та рівня складності завдань. На основі цих даних ШІ пропонує персоналізовану траєкторію навчання.
Вчителі, які долучилися до Мрії, вже автоматизували календарно-тематичне планування, створення розкладу, ведення журналу та виставлення тимчасових оцінок “олівчиком”. Вони можуть прикріплювати до уроків нотатки й файли, ділитися коментарями без прив’язки до балів і спілкуватися з учнями та батьками в захищених чатах. Вдосконалюється конструктор розкладу, який буде особливо актуальним у липні-серпні.
За планом Міністерства цифрової трансформації, цього року додатково буде підключено щонайменше 2000 шкіл. У Запорізькій області понад 300 шкіл буде підключені та інтегровані в систему. За даними Мінцифри – це 100% шкіл, що працюють.
Заступниця міністра освіти і науки Надія Кузьмичова в коментарі медіа “НУШ” щодо можливості подолання освітніх втрат за допомогою застосунку зазначила, що основною метою є підвищення якості освіти. “Подолання освітніх втрат може бути внутрішньою метою, яка буде паралельно досягатися, але базово – це підвищення якості освіти через залучення трьох основних стейкхолдерів – вчителя, дитини і батьків, а також інтеграції всіх матеріалів, оцінок, процесів”, – наголосила Надія Кузьмичова.
На питання медіа “НУШ” про доступність для сприйняття вчителями функціоналу додатку, заступниця міністра зазначила, що команда розробників багато комунікує з освітянами. “Вони [розробники – ред.] знають і відчувають, які можуть бути бар’єри для сприйняття вчителів, особливо, коли говоримо про масштабування. Але усі присутні спікери – від президента до розробників – наголошують, що це має бути усвідомлене рішення школи або регіону”, – звернула увагу Надія Кузьмичова. Заступниця міністра також зауважила, що відповідні рішення мають пройти обговорення. “Якщо для цього потрібно залучати команду впровадження – вони готові, але це не директива і це не має впроваджуватись примусово на місцях” – наголосила Надія Кузьмичова.
Як зауважують розробники застосунку, “Дія”, на базі якої функціонує застосунок “Мрія”, не зберігає дані. Таким чином “Мрія” також не зберігає дані. “Всі дані зашифровані, немає доступу ні в кого до цих даних”, – наголосив під час презентації застосунку Михайло Федоров. У дітей з’явиться свій електронний паспорт, дані для якого за задумом, мають завантажувати батьки через застосунок “Дія”. Зважаючи, що країна знаходиться у стані війни, безпека зберігання цих даних має бути на відповідному рівні.
“Я не думаю, що це хороша ідея тримати фотографії дітей військових в цій базі даних. Тобто тут питання безпеки цієї платформи”, – вважає співголова ГО “Батьки SOS, юристка Олена Парфьонова. За її словами, мав місце злив даних українців, які користувалися сервісом “Дія”. “І тут фотографії дітей військових, для ворога, наприклад, це неоціненний буде подарунок”, – наголошує Олена Парфьонова.
Зазначимо, що персональні дані дитини також містить застосунок “Київ Цифровий”, оскільки учнівський квиток видається учневі після введення інформації про заклад освіти, де навчається дитина та номер свідоцтва про народження з усіма його даними.
Також Олена Парфьонова звертає увагу на питання щодо суб’єктів господарювання, які мають доступ до інформації. “Я не побачила з тих документів, які є в відкритому доступі, які саме маються на увазі суб’єкти господарювання, які будуть заохочувати і давати бонуси дітям, вчителям і батькам”, – наголошує юристка.
“Мрія – це прекрасний інструмент, і мені здається, що він може стати дійсно чимось проривним в системі, але поки що треба час, щоб зачекати і подивитись”, – резюмує Олена Парфьонова.
Крім того, під питанням є механізм повідомлення про булінг, адже у роз’ясненнях Служби освітнього омбудсмена визначено, що для законної фіксації факту необхідно письмово проінформувати уповноважений підрозділ органу Національної поліції України та службу в справах дітей.
Як зазначає освітній омбудсмен Надія Лещик, раніше законодавство не обмежувало керівника закладу освіти у формі повідомлення про булінг поліції, тому частини директорів робила це усно (або не робила взагалі). Що, як наголосили в Службі, було “великою проблемою”. Зокрема, ускладнювало подальший розгляд справи в суді та притягнення винних до відповідальності.
Нагадаємо, медіа “Нова українська школа” раніше знайомило читачів з можливостями платформи Дія. Освіта, яку розробило Міністерство цифрової трансформації. Одна із цілей проєкту – допомогти українцями, які втратили роботу, і охочих розвинути нові навички та побудувати кар’єру. На платформі доступні освітні серіали для опанування навичок 50 різних професій.
Фото – Мінцифри
Обговорення