Напишіть нам
Для всіх
Для всіхБатькамВчителямДиректорамУчням
Для всіх
Для всіхБатькамВчителямДиректорамУчням

Всі проєкти

Всі теми

18 Квітня 2025

МОН презентувало нові освітні простори: понад 100 сучасних лабораторій з’являться у школах вже цього року

17 квітня Міністерство освіти і науки України презентувало нові підходи до облаштування освітніх просторів, лабораторій і майстерень у школах і закладах профосвіти. Подія відбулася в Музеї математики “Кубоїд” — інтерактивній локації, створеній на виконання Указу Президента України.

У заході взяли участь прем’єр-міністр України Денис Шмигаль, віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій — міністр цифрової трансформації Михайло Федоров, перший заступник голови Верховної Ради Олександр Корнієнко, міністр освіти і науки Оксен Лісовий, а також голови і заступники голів обласних військових адміністрацій (ОВА) та керівники департаментів освіти і науки з усієї країни.

Захід став важливим етапом у реформі “Нова українська школа”. Влада на всіх рівнях спільно працює над тим, щоб створити безпечне, сучасне й рівнодоступне освітнє середовище, особливо для природничо-математичних і технологічних напрямів.

“Освіта — це стратегія держави та пріоритет політики уряду. Продовжуємо разом із головами ОВА формувати безпечне освітнє середовище. За два роки уряд спрямував мільярди гривень на укриття, шкільні автобуси, модернізацію освітніх просторів і обладнання”, — зазначив Денис Шмигаль.

За словами Михайла Федорова, зараз в освіті реалізують найбільші інфраструктурні проєкти: будують укриття й підземні школи, оновлюють профтехмайстерні, створюють харчоблоки та навчальні осередки з предмета “Захист України”. Особливу увагу приділяють створенню STEM-лабораторій у школах.

“Упевнений, підтримка природничої та технологічної освіти — ключ до економічного розвитку після перемоги. Бо саме ці знання перетворюються на інженерні рішення, медичні прориви, ІТ-продукти й нову інфраструктуру”, — наголосив Федоров.

Потреба у фахівцях природничого і технічного спрямування зростає, проте, за статистикою, лише 11,3% старшокласників обирають математичний профіль. У сільських громадах цей дисбаланс глибший: 40,7% учнів обирають українську філологію, тоді як у містах — лише 23,9%. Часто школи не пропонують негуманітарні профілі через брак обладнання й складнощі з добором учителів.

Результати міжнародного дослідження PISA–2022 засвідчують серйозний розрив у якості освіти: учні з міст випереджають сільських однолітків більш ніж на 4,5 року навчання з математики та на майже 4 роки — з природничих дисциплін.

Оновлені кабінети фізики, хімії, біології, географії, математики та STEM-лабораторії мають змінити ситуацію. У 2025 році планується створити понад 100 еталонних освітніх просторів у школах різних регіонів. На це уряд виділив 499,4 млн грн. Ще 500 млн грн передбачено в межах субвенції НУШ–2025 для облаштування кабінетів у ліцеях-амбасадорах реформи старшої школи.

“Маємо амбітну мету — збільшити частку випускників, які обирають технічні спеціальності, щонайменше до 20%. Інженерна освіта — це не просто фах, а фундамент для формування критичного мислення і майбутнього економіки України”, — зазначив Олександр Корнієнко.

Окрім технічного оснащення, йдеться і про зміну підходів до дизайну навчального простору. Під час події Вікторія Тітова, СЕО урбан-бюро Big City Lab, презентувала гайдлайни для кабінетів і лабораторій природничої галузі. Раніше ця команда працювала над концепцією трансформації типових радянських шкіл.

“Наша мета — зробити якісну освіту доступною в кожному регіоні. Для цього системно впроваджуємо політики з оновлення змісту освіти, реформування старшої школи, повернення очного навчання і модернізації освітніх просторів”, — додав міністр освіти і науки Оксен Лісовий.

Органи місцевого самоврядування та ОВА мають подати заявки на облаштування кабінетів і лабораторій до 18 квітня. Після цього спеціальна комісія при МОН сформує остаточний перелік. Закупівлі й ремонтні роботи заплановано на травень–червень, а перші 100 просторів мають запрацювати вже з нового навчального року.

Нагадаємо, медіа “НУШ” повідомляло, що Уряд виділив 540 млн грн на проєкт “100 майстерень” у профтехах та коледжах, а також про те, що в Україні відкрили перший інтерактивний Музей математики “Кубоїд” для подолання освітніх втрат.

Фото — Міністерство освіти і науки

 


Обговорення