Напишіть нам
Для всіх
Для всіхБатькамВчителямДиректорамУчням
Для всіх
Для всіхБатькамВчителямДиректорамУчням

Всі проєкти

Всі теми

Чи на часі реформа старшої профільної школи? 

Мої шкільні роки припали на постсовок і перебудову.

І якщо зараз прогорнути ті сторінки історії назад, то калейдоскопом пронесуться пізні жовтенята, якими нам таки після численних обговорень і прийняття рішень, на щастя, не судилося стати (хоча вайб і шлейф ностальгії переслідував ще довго), страшенно кусюча коричнева шкільна сукня з білим ажурним фартухом на свята, а вже через рік – зелений пінжак і чорна спідниця (для елітного А-класу чомусь пінжак був бордовий), дивне перестрибування четвертого класу, введення 12-бальної системи оцінювання, китайські гелеві ручки і щоденники від сірих, з шорсткими неприємними сторінками, до лискучих, з такими, якщо памʼятаєте, двома крапочками позаду, віддаляючи які можеш побачити тривимірне зображення планет, коней чи Тадж-Махалу.

Ми випробували на собі каральні методи радянської школи у вигляді техніки читання і поділу учнів на розумних і не дуже, залежно від того, прочитав ти 20 слів на хвилину, чи 120, указки і стояння всі 45 хвилин уроку, якщо, не доведи боже, не можеш всидіти на місці і крутишся, горохове пюре і компот із сухофруктів через не хочу і багато всякого іншого, що зараз здається дивним, обурливим, смішним, утім, що природним чином могло і мало статися на шляху переходу від однієї системи до іншої, яка лишень починала формуватися.

А потім, разом із підлітковим віком, юнацьким максималізмом і бунтом, в Україні зʼявилася програма FLEX, а на телевізорах – серіал Беверлі Гіллз 90210. Твої однокласники, яким пощастило потрапити до старших шкіл Массачусетса,  Флориди, Іллінойса, слали листи і розповідали, як препарують жаб на уроках біології і місяць носять всюди за собою пупса-немовля, за яким мають доглядати, як за живим. А в цей час Ділан з Брендою спокійнісінько всідаються на зелену каліфорнійську траву поруч зі школою і в колі друзів жують свої сендвічі з куркою і листям салату. Яке нахабство!

Я зараз не ідеалізую, це всього лишень жартівливий контекст. Бо не існує в світі нічого ідеального і кожна освітня система має свої виклики. Але крізь призму підлітковості  ти хоч-не-хоч, але, бачачи геть інше і значно більш різнобарвне, ставиш собі запитання: Ні, а якого дідька в мене й на десяту частину не так?!

З тих часів минуло 25 років. Чверть століття. Чи щось змінилося глобально? Насмілюся стверджувати, що, попри купу проблем і але, так. Діти стали розкутішими і вільнішими у висловлюванні власної думки (хоча, підозрюю, подобається це не всім), школи почали очолювати прогресивні директори, які перебудували екосистему і створили сприятливу атмосферу, учителі вийшли з бульбашок власних закладів освіти і отримали доступ до різних досвідів і практик… Та головне – ми як суспільство точно стали більш зрілим.

Ми краще розуміємо свої запити, вчимося вести діалоги на рівних, а не з позиції вищий-нижчий, ми потихеньку приймаємо різності, а не намагаємося все і всіх під один гребінь стригти, батьки все рідше й рідше вимагають золотих медалей і вступів на бюджет, бо усвідомлюють, що неможливо бути вищими, спритнішими, кращими в усьому на світі і що засмикана і емоційно нестабільна дитина протягне в нон-стоп режимі недовго, а наслідки розгрібати доведеться роками. Словом, ми точно стали більш емпатійними, мислячими і тубротливими.

Але за ці 20 з гаком років з часів мого закінчення школи і за 33 роки незалежності ми все ще послуговуємося старою радянською системою в старшій школі, де в голови неодмінно потрібно напхати тонни інформації і знань, де предметів від 15 до 22 (кому як пощастить) і кожен, звісно ж, найважливіший, де ти на однаковому рівні мусиш впахуватися в математику, фізику, українську, англійську, історію, біологію й хімію, аби виправдати чиїсь очікування, де немає, за поодинокими винятками, простору для заглиблення, прояву креативності, взаємодії. А значна частина наших дітей у принципі обмежена в пересуванні і доступі до живого навчання і контактів з учителями і однокласниками через близькість до лінії фронту і постійні дронові, артилерійські і ракетні обстріли.

Я чую чимало критики на предмет того, що недоцільно зараз спрямовувати гроші на будь-що, окрім як на війну. Що зміни не на часі. Що всі виснажені. Що вкладатися в освітні трансформації, відкриття наукових інтерактивних просторів на кшталт Музею математики безглуздо. Що відновлювати школи немає сенсу, бо завтра може знову прилетіти. Що нехай усе буде як є, не мучте нікого, а після перемоги розберемося. Але я категорично не згодна з такою позицією. Бо слушного часу не буде ніколи. Тобто ні, не так. Бо слушний час тут і зараз, коли виростають цілі покоління українців, для яких не може нічого не змінюватися лишень через те, що їх дитинство минає в часи широкомасштабної війни.

У нас війна триває 11 років. І хто зна, чи з таким сусідом ми станемо свідками її завершення. А дітей не народжується більше, на жаль. Нагадаю дані Держстату. У вересні 2024-го до сьомого класу пішло 409 тисяч дітей, до першого – 281 тисяча. Знаєте, скільки дітей піде в перший клас у вересні 2029-го? Добре, якщо 187 тисяч. Бо саме стільки малюків народилися в Україні в 2023-му році. Україна посідає перше місце в світі за рівнем смертності, який становить 18,6 смертей на 1000 осіб, і останнє за народжуваністю з показником 6 народжень на 1000 осіб. Саме цього й прагне наш ворог. Аби нас не стало як нації. І саме тому ми не маємо права чекати на кращі часи, у тому числі й щодо запуску реформи старшої профільної школи. Бо для наших дітей кращі часи самі ці. Іншого дитинства вони не матимуть.

Тому нині найкраще, що ми, дорослі, можемо зробити – це єднатись, взаємодіяти, слухати і чути те саме молоде покоління та щиро вболівати за них (без упереджень щодо свого власного  комфорту).

Реформи — це непросто. Особливо в часи невизначеності. Але з усіх втрат втрата часу, як казав Григорій Савич Сковорода, найтяжча. І рухатися вперед, робити помилки й висновки, але не втрачати дорогоцінний час і створювати сприятливі для майбутніх поколінь, які творитимуть нашу країну, умови – точно краща і виграшніша стратегія, аніж чекати більш слушних часів. Бо ніхто не знає напевне, коли вони будуть. І чи будуть у принципі.

Оленка Северенчук, cтратегічна кураторка проєкту “ЗМІСТ”

Матеріали, які розміщуються у рубриці “Погляд”, відображають особисту позицію автора. Думки і оцінки, які висловлені автором у цій рубриці, не обов’язково поділяються редакцією медіа “Нова українська школа”. У випадку, якщо в авторській публікації згадуються конкретні установи чи особи, медіа “Нова українська школа” готове надати їм можливість висловити свою позицію.

Фото freepik

Матеріали за темою

Обговорення

Чи на часі реформа старшої профільної школи? 

Мої шкільні роки припали на постсовок і перебудову.

І якщо зараз прогорнути ті сторінки історії назад, то калейдоскопом пронесуться пізні жовтенята, якими нам таки після численних обговорень і прийняття рішень, на щастя, не судилося стати (хоча вайб і шлейф ностальгії переслідував ще довго), страшенно кусюча коричнева шкільна сукня з білим ажурним фартухом на свята, а вже через рік – зелений пінжак і чорна спідниця (для елітного А-класу чомусь пінжак був бордовий), дивне перестрибування четвертого класу, введення 12-бальної системи оцінювання, китайські гелеві ручки і щоденники від сірих, з шорсткими неприємними сторінками, до лискучих, з такими, якщо памʼятаєте, двома крапочками позаду, віддаляючи які можеш побачити тривимірне зображення планет, коней чи Тадж-Махалу.

Ми випробували на собі каральні методи радянської школи у вигляді техніки читання і поділу учнів на розумних і не дуже, залежно від того, прочитав ти 20 слів на хвилину, чи 120, указки і стояння всі 45 хвилин уроку, якщо, не доведи боже, не можеш всидіти на місці і крутишся, горохове пюре і компот із сухофруктів через не хочу і багато всякого іншого, що зараз здається дивним, обурливим, смішним, утім, що природним чином могло і мало статися на шляху переходу від однієї системи до іншої, яка лишень починала формуватися.

А потім, разом із підлітковим віком, юнацьким максималізмом і бунтом, в Україні зʼявилася програма FLEX, а на телевізорах – серіал Беверлі Гіллз 90210. Твої однокласники, яким пощастило потрапити до старших шкіл Массачусетса,  Флориди, Іллінойса, слали листи і розповідали, як препарують жаб на уроках біології і місяць носять всюди за собою пупса-немовля, за яким мають доглядати, як за живим. А в цей час Ділан з Брендою спокійнісінько всідаються на зелену каліфорнійську траву поруч зі школою і в колі друзів жують свої сендвічі з куркою і листям салату. Яке нахабство!

Я зараз не ідеалізую, це всього лишень жартівливий контекст. Бо не існує в світі нічого ідеального і кожна освітня система має свої виклики. Але крізь призму підлітковості  ти хоч-не-хоч, але, бачачи геть інше і значно більш різнобарвне, ставиш собі запитання: Ні, а якого дідька в мене й на десяту частину не так?!

З тих часів минуло 25 років. Чверть століття. Чи щось змінилося глобально? Насмілюся стверджувати, що, попри купу проблем і але, так. Діти стали розкутішими і вільнішими у висловлюванні власної думки (хоча, підозрюю, подобається це не всім), школи почали очолювати прогресивні директори, які перебудували екосистему і створили сприятливу атмосферу, учителі вийшли з бульбашок власних закладів освіти і отримали доступ до різних досвідів і практик… Та головне – ми як суспільство точно стали більш зрілим.

Ми краще розуміємо свої запити, вчимося вести діалоги на рівних, а не з позиції вищий-нижчий, ми потихеньку приймаємо різності, а не намагаємося все і всіх під один гребінь стригти, батьки все рідше й рідше вимагають золотих медалей і вступів на бюджет, бо усвідомлюють, що неможливо бути вищими, спритнішими, кращими в усьому на світі і що засмикана і емоційно нестабільна дитина протягне в нон-стоп режимі недовго, а наслідки розгрібати доведеться роками. Словом, ми точно стали більш емпатійними, мислячими і тубротливими.

Але за ці 20 з гаком років з часів мого закінчення школи і за 33 роки незалежності ми все ще послуговуємося старою радянською системою в старшій школі, де в голови неодмінно потрібно напхати тонни інформації і знань, де предметів від 15 до 22 (кому як пощастить) і кожен, звісно ж, найважливіший, де ти на однаковому рівні мусиш впахуватися в математику, фізику, українську, англійську, історію, біологію й хімію, аби виправдати чиїсь очікування, де немає, за поодинокими винятками, простору для заглиблення, прояву креативності, взаємодії. А значна частина наших дітей у принципі обмежена в пересуванні і доступі до живого навчання і контактів з учителями і однокласниками через близькість до лінії фронту і постійні дронові, артилерійські і ракетні обстріли.

Я чую чимало критики на предмет того, що недоцільно зараз спрямовувати гроші на будь-що, окрім як на війну. Що зміни не на часі. Що всі виснажені. Що вкладатися в освітні трансформації, відкриття наукових інтерактивних просторів на кшталт Музею математики безглуздо. Що відновлювати школи немає сенсу, бо завтра може знову прилетіти. Що нехай усе буде як є, не мучте нікого, а після перемоги розберемося. Але я категорично не згодна з такою позицією. Бо слушного часу не буде ніколи. Тобто ні, не так. Бо слушний час тут і зараз, коли виростають цілі покоління українців, для яких не може нічого не змінюватися лишень через те, що їх дитинство минає в часи широкомасштабної війни.

У нас війна триває 11 років. І хто зна, чи з таким сусідом ми станемо свідками її завершення. А дітей не народжується більше, на жаль. Нагадаю дані Держстату. У вересні 2024-го до сьомого класу пішло 409 тисяч дітей, до першого – 281 тисяча. Знаєте, скільки дітей піде в перший клас у вересні 2029-го? Добре, якщо 187 тисяч. Бо саме стільки малюків народилися в Україні в 2023-му році. Україна посідає перше місце в світі за рівнем смертності, який становить 18,6 смертей на 1000 осіб, і останнє за народжуваністю з показником 6 народжень на 1000 осіб. Саме цього й прагне наш ворог. Аби нас не стало як нації. І саме тому ми не маємо права чекати на кращі часи, у тому числі й щодо запуску реформи старшої профільної школи. Бо для наших дітей кращі часи самі ці. Іншого дитинства вони не матимуть.

Тому нині найкраще, що ми, дорослі, можемо зробити – це єднатись, взаємодіяти, слухати і чути те саме молоде покоління та щиро вболівати за них (без упереджень щодо свого власного  комфорту).

Реформи — це непросто. Особливо в часи невизначеності. Але з усіх втрат втрата часу, як казав Григорій Савич Сковорода, найтяжча. І рухатися вперед, робити помилки й висновки, але не втрачати дорогоцінний час і створювати сприятливі для майбутніх поколінь, які творитимуть нашу країну, умови – точно краща і виграшніша стратегія, аніж чекати більш слушних часів. Бо ніхто не знає напевне, коли вони будуть. І чи будуть у принципі.

Оленка Северенчук, cтратегічна кураторка проєкту “ЗМІСТ”

Матеріали, які розміщуються у рубриці “Погляд”, відображають особисту позицію автора. Думки і оцінки, які висловлені автором у цій рубриці, не обов’язково поділяються редакцією медіа “Нова українська школа”. У випадку, якщо в авторській публікації згадуються конкретні установи чи особи, медіа “Нова українська школа” готове надати їм можливість висловити свою позицію.

Фото freepik

Матеріали за темою

Обговорення