Теми статті: батькам, директорам
26 Квітня 2025
1 018
0
Зараз у розпалі пора зарахування дітей до початкової школи, вибору закладу освіти, подання документів для зарахування. На що варто звернути увагу і яка інформація має бути доступна батькам?
У першу чергу варто знати, якими нормативно-правовими актами регулюється обов’язок школи оприлюднювати інформацію і які є варіанти її оприлюднення: статтею 30 Закону України “Про освіту” “прозорість та інформаційна відкритість закладу освіти” школи зобов’язані оприлюднювати інформацію на сайті закладу (у разі їх відсутності – на веб-сайтах своїх засновників).
Часто батьки не знають хто такий засновник закладу освіти і варто знати, що у відповідності до закону це — орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа, рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов’язків засновника.
Визначений законодавством перелік передбачає наступну інформацію, яка має бути оприлюднена:
• статут закладу освіти;
• ліцензії на провадження освітньої діяльності;
• сертифікати про акредитацію освітніх програм;
• структура та органи управління закладу освіти;
• кадровий склад закладу освіти згідно з ліцензійними умовами;
• освітні програми, що реалізуються в закладі освіти, та перелік освітніх компонентів, що передбачені відповідною освітньою програмою;
• територія обслуговування, закріплена за закладом освіти його засновником (для закладів дошкільної та загальної середньої освіти);
• ліцензований обсяг та фактична кількість осіб, які навчаються в закладі освіти;
• мова (мови) освітнього процесу;
• наявність вакантних посад, порядок і умови проведення конкурсу на їх заміщення (у разі його проведення);
• матеріально-технічне забезпечення закладу освіти (згідно з ліцензійними умовами);
• результати моніторингу якості освіти;
• річний звіт про діяльність закладу освіти;
• правила прийому до закладу освіти;
• умови доступності закладу освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами;
• розмір плати за навчання, підготовку, перепідготовку, підвищення кваліфікації здобувачів освіти;
• перелік додаткових освітніх та інших послуг, їх вартість, порядок надання та оплати;
• правила поведінки здобувача освіти в закладі освіти;
• план заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) у закладі освіти;
• порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) у закладі освіти;
• порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) у закладі освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування);
• інша інформація, що оприлюднюється за рішенням закладу освіти або на вимогу законодавства.
Також заклад освіти має розмістити на своєму сайті інформацію про форми здобуття освіти. Українські школи забезпечують очну, дистанційну, екстернатну, сімейну форми навчання, та педагогічний патронаж. Батьки учнів мають право обирати будь-яку з них.
✓ Очна (денна, вечірня) форма здобуття освіти – це спосіб організації навчання здобувачів освіти, що передбачає їх безпосередню участь в освітньому процесі.
✓ Дистанційна форма здобуття освіти – це індивідуалізований процес здобуття освіти, який відбувається в основному за опосередкованої взаємодії віддалених один від одного учасників освітнього процесу у спеціалізованому середовищі, що функціонує на базі сучасних психолого-педагогічних та інформаційно-комунікаційних технологій.
✓ Екстернатна форма здобуття освіти (екстернат) – це спосіб організації навчання здобувачів освіти, за яким освітня програма повністю засвоюється здобувачем самостійно, а оцінювання результатів навчання та присудження освітньої кваліфікації здійснюються відповідно до законодавства.
✓ Сімейна (домашня) форма здобуття освіти – це спосіб організації освітнього процесу дітей самостійно їхніми батьками для здобуття формальної (дошкільної, повної загальної середньої) та/або неформальної освіти. Відповідальність за здобуття освіти дітьми на рівні не нижче стандартів освіти несуть батьки. Оцінювання результатів навчання та присудження освітніх кваліфікацій здійснюються відповідно до законодавства.
✓ Педагогічний патронаж – це спосіб організації освітнього процесу педагогічними працівниками, що передбачає забезпечення ними засвоєння освітньої програми здобувачем освіти, який за психофізичним станом або з інших причин, визначених законодавством, зокрема з метою забезпечення доступності здобуття освіти, потребує такої форми.
Для батьків важливо мати інформацію про зарахування учнів до закладу освіти і у відповідності до чинного законодавства, яка має бути оприлюднена на інформаційному стенді закладу освіти та на його вебсайті (у разі відсутності вебсайту закладу освіти – на вебсайті органу, у сфері управління якого перебуває заклад освіти):
• про закріплену за закладом територію обслуговування,
• спроможність закладу освіти,
• кількість учнів у кожному класі та відповідно наявність вільних місць у кожному з них (пункт 7 “Порядку зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти”).
Заява про зарахування за вибором заявника може бути подана: особисто (нарочно) або електронною поштою, факсом, іншими засобами електронного зв’язку; в електронній формі з використанням АІКОМ або онлайн-сервісів.
Список зарахованих учнів із зазначенням їх прізвищ автоматично створюється на підставі опрацювання заяв в АІКОМ або онлайн-сервісі та оприлюднюється виключно в закладі освіти. Впродовж двох робочих днів з дня зарахування дітей заклад освіти оприлюднює з дотриманням Закону України “Про захист персональних даних” на інформаційному стенді закладу освіти, а також на офіційному веб-сайті закладу освіти (у разі відсутності веб-сайту закладу освіти – на веб-сайті органу, у сфері управління якого перебуває заклад освіти):
• список зарахованих учнів із зазначенням лише їхніх прізвищ;
• оголошення про дату, час, місце і спосіб проведення жеребкування;
• інформацію про кількість вільних місць і прізвища дітей, які претендують на вільні місця;
• наказ керівника закладу освіти про утворення конкурсної комісії у складі трьох осіб для проведення жеребкування.
У відповідності пункту 3 статті 39 Закону України “Про повну загальну середню освіту” державні та комунальні заклади освіти мають повідомляти на своїх сайтах умови конкурсного відбору керівника закладу освіти. Оголошення про проведення конкурсу має бути опубліковане наступного робочого дня після ухвалення рішення про проведення конкурсу й містити таку інформацію:
• найменування і місцезнаходження закладу освіти;
• найменування посади та умови оплати праці;
• кваліфікаційні вимоги до керівника закладу освіти відповідно до цього Закону;
• вичерпний перелік, кінцевий строк і місце подання документів для участі в конкурсі;
• дату та місце початку конкурсного відбору, етапи його проведення та тривалість;
• прізвище та ім’я, номер телефону та адресу електронної пошти особи, уповноваженої надавати інформацію про конкурс та приймати документи для участі в конкурсі.
У відповідності пункту 3 статті 30 Закону України “Про повну загальну середню освіту” заклад освіти зобов’язаний розміщувати на своєму сайті фінансову звітність про всі кошти, товари та послуги, які заклад отримав:
“Заклади освіти, що отримують публічні кошти, та їх засновники зобов’язані оприлюднювати на своїх вебсайтах кошторис і фінансовий звіт про надходження та використання всіх отриманих коштів, інформацію про перелік товарів, робіт і послуг, отриманих як благодійна допомога, із зазначенням їх вартості, а також про кошти, отримані з інших джерел, не заборонених законодавством” (пункт 3 статті 30 Закону України “Про освіту”). Закон встановлює також часові рамки для оприлюднення зазначених документів – вони розміщуються для відкритого доступу не пізніше ніж через десять робочих днів із дня їх затвердження чи внесення змін до них, якщо інше не визначено законом” (пункт 4 статті 30 Закону України “Про освіту”).
Нагадаємо, медіа “Нова українська школа” також розповідало читачам, про те, як відбувається підготовка проєкту кошторису для закладів освіти, які не є фінансово автономними. Публікація кошторису на своєму сайті, або на сайті засновника є обов’язковою відповідно до статті 30 Закону “Про освіту”.
Також школа зобов’язана оприлюднювати інформацію про:
• загальні збори (конференція) колективу закладу освіти, які формуються з уповноважених представників усіх учасників освітнього процесу);
• результати інституційного аудиту (пункт 3 статті 45 Закону України “Про освіту”);
• висновок про якість освітньої та управлінської діяльності закладу освіти та рекомендації щодо вдосконалення його діяльності, уточнені за результатами розгляду заперечень (протягом трьох робочих днів із дня завершення розгляду заперечень);
• інформація про проведення та результати громадської акредитації закладу (протягом 10 днів із дня видачі сертифіката) (пункт 6 статті 46, пункт 5 статті 50 Закону України “Про повну загальну середню освіту”).
Харчування: У школі має бути оприлюднена така інформація:
✓ щоденне меню, дані якого мають відповідати тому, що дитина отримує на тарілці відповідно до її вікової групи;
✓ інформація про організацію, що надає послуги з харчування в закладі освіти.
Отже, сайт школи може надати батькам вичерпну інформацію про школу та організацію освітнього процесу, а 28 грудня 2021 року Кабмін ухвалив постанову, яка дає надбавку 10% для працівників закладів освіти, котрі відповідають за ведення сайту, діловодства, бухгалтерського обліку, така норма стала чинною з 1 січня 2022 року. Проте, на мою думку, для того щоб сайт школи був інформативним і мав всю вичерпну інформацію для батьків та став платформою дієвого спілкування батьків, дітей та школи – має бути IT-фахівець, який матиме такі посадові обов’язки щодо наповнення сайту, налаштовувати системи та діловодство у закладі освіти.
Альона Парфьонова, співголова ГО “Батьки SOS”
Фото – freepik
Обговорення