Під час виступу на на конференції “First Steps Forward” 13 травня у Києві заступниця міністра освіти і науки Анастасія Коновалова окреслила проблеми та можливі рішення у сфері дошкільної освіти. Медіа “Нова українська школа” пропонує ознайомитися з основними тезами виступу пані Коновалової.
1. Чому необхідно інвестувати в дошкілля?
- Це питання розвитку дітей, економіки та можливості працювати для жінок, які мають маленьких дітей.
- Маємо розуміти, у що саме ми інвестуємо, яка відправна точка та що треба змінювати.
2. Поточна ситуація в українській дошкільній освіті
- 25% дошкільнят не мають доступу до очного навчання (320 тис. дітей), зокрема через війну, відсутність укриттів, зменшення громад.
- 86% дітей із прифронтових територій мають затримки в соціально-емоційному розвитку.
- Середня зарплата вихователя — 160 євро/міс. Систему по суті фінансують самі працівники, працюючи як волонтери.
3. Демографічний виклик
- Дітей дошкільного віку стає менше, але нерівномірно: у містах — черги до садків, у селах — закриття закладів дошкільної освіти.
- Система не гнучка і не пристосована до таких змін.
П’ять стратегічних цілей реформи дошкільної освіти
1. Гнучка мережа закладів освіти
- Урізноманітнення форм дошкільної освіти: родинні садки, мінісадки, мобільні групи, ясла.
- 15 додаткових годин для працюючих батьків — у вигляді ваучера.
2. Оптимізація і перерозподіл ресурсів
- Фінансування дітей, а не будівель: реалізація принципу: “гроші ходять за дитиною”
- Пріоритет – не новому будівництву, а інвестиції в якість послуг.
3. Інклюзія
- Субвенція на інклюзію є, але неефективна.
- Інклюзивно-ресурсні центри: ї чимало, але вони мають різну якість роботи та їх діяльність не координована.
- Пріоритет – цифрова аналітика й зворотний зв’язок із батьками.
4. Якість освіти
- Потрібен новий стандарт дошкільної освіти — простий, зрозумілий, науково обґрунтований.
- Зменшення паперової роботи через цифровізацію.
- Підвищення зарплат через ефективне використання коштів.
- Прискорене навчання нових вихователів: ми не можемо чекати 4-5 років, бо діти зростають.
5. Дані і прозора аналітика
- Без якісних даних неможливо оцінити успішність реформи.
- Треба використовувати систему АІКОМ 2 для реєстрації дітей та моніторингу послуг.
Додатково: робота з батьками та суспільством
- 68% батьків уже сприймають дошкілля як освітній сервіс.
- Необхідна роз’яснювальна кампанія: якість — це не метри, а педагоги.
Підсумок
- Реформа дошкілля — це про майбутнє країни, людський капітал, рівність і ефективність.
- Міністерство освіти запрошує до партнерства, критики та конкретних пропозицій.
Нагадаємо, в інтерв’ю медіа “Нова українська школа” Анастасія Коновалова висловила думку, що дошкільна освіта тримається на ентузіазмі працівників дошкілля і окреслила головні проблеми та можливості у цій галузі.
Фото — відеотрансляція конференції First Steps Forward
Обговорення