700
0
У Києві презентували результати другого тому міжнародного дослідження соціально-емоційних навичок (ДоСЕН 2022–2024), яке вперше провели в Україні. Згідно з ним, учителі й учительки частіше “інвестують” у розвиток соціально-емоційних навичок у 10-річних учнів і учениць, ніж у 15-річних. Зокрема, педагоги більше зосереджуються на розвитку навичок виконання завдань і залученості, вважаючи їх ключовими для успіху в навчанні, тоді як емоційна регуляція й уміння взаємодіяти з іншими отримують менше уваги.
Дослідження також виявило, що найкраще ці навички розвинені в дітей, які відчувають сильну належність до школи, мають позитивний досвід у закладі освіти, підтримують добрі взаємини з учительством та регулярно отримують зворотний зв’язок. Загалом емоційний фон у школах України для 15-річних можна вважати відносно комфортним: лише 8% опитаних учнів почуваються тривожно, тоді як середній показник у країнах-учасницях — 20%.
“Соціально-емоційні навички — це життєво важливі компетентності XXI століття. Сьогодні важливо не лише навчити дітей читати і писати, а допомогти їм ставати свідомими, емпатійними та відповідальними людьми”, — зазначив віцепрем’єр-міністр з інновацій, розвитку освіти, науки та технологій Михайло Федоров під час презентації результатів.
Міністр освіти і науки України Оксен Лісовий провів публічну розмову з учнями, які навчаються за програмою соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН). За його словами, такі навички допомагають дітям зберігати психологічну стійкість в умовах війни, а МОН і надалі підтримуватиме впровадження подібних програм.
На думку голови Представництва ЮНІСЕФ в Україні Муніра Мамедзаде, діти з розвиненими соціально-емоційними навичками демонструють кращі результати в навчанні та менше схильні до тривожності, вигорання і депресії. ЮНІСЕФ і надалі підтримуватиме інтеграцію таких програм в українську освіту.
Цікаво, що 48% українських школярів навчаються у школах, де вчительство і керівництво визнають: соціально-емоційним навичкам можна навчити. Це на 6% більше, ніж у середньому серед інших країн-учасниць дослідження. Водночас більшість освітян вважають, що найбільша відповідальність за розвиток цих навичок лежить на батьках. Їхню відповідальність визнають і самі батьки — 96% опитаних.
Лише 11% 15-річних навчаються в школах, де є окремий предмет із розвитку соціально-емоційних навичок. Дослідження також вказує на позитивний вплив позакласної діяльності — зокрема волонтерства, до якого в Україні долучено 50% учнів (порівняно з 30% у середньому в інших країнах/місцевостях, що брали участь у ДоСЕН). Онлайн-навчання, за оцінкою вчителів, надає менше можливостей для розвитку таких навичок, ніж очне.
Дослідження ДоСЕН проводилося Центром досліджень та інновацій у сфері освіти ОЕСР у 2023 році серед двох вікових когорт — 10 і 15 років — за участі України. Національним партнером виступила ГО “ЕдКемп Україна” за підтримки Державної служби якості освіти України, ЮНІСЕФ та Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини через банк розвитку KfW.
Усі результати першого й другого тому дослідження доступні за посиланням.
Нагадаємо, медіа “НУШ” публікувало матеріал, у якому йдеться про те, що соціально-емоційні навички – запорука успішності – дослідження з доказової педагогіки.
Фото — freepik
Обговорення