Напишіть нам
Для всіх
Для всіхБатькамВчителямДиректорамУчням
Для всіх
Для всіхБатькамВчителямДиректорамУчням

Всі проєкти

Всі теми

Які зміни пропонує МОН для дистанційної освіти українських дітей

Міністерство освіти і науки України (МОН) оприлюднило для громадського обговорення проєкт наказу “Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів МОН щодо забезпечення здобуття загальної середньої освіти в умовах воєнного стану”. МОН пропонує цей документ для адаптації освітнього процесу до умов війни та стосується двох ключових нормативних актів:

  • Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти (наказ МОН від 08.09.2020 № 1115);
  • Порядку та умов здобуття загальної середньої освіти в комунальних закладах у воєнний час (наказ МОН від 07.08.2024 № 1112).

Як повідомила пресслужба МОН, зауваження та пропозиції до проєкту приймаються до 30 травня 2025 року на електронну адресу: zarytov.vitalii@mon.gov.ua.

Результати обговорення будуть оприлюднені на офіційному сайті МОН не пізніше ніж через два тижні після ухвалення відповідних рішень.

Для зручності аналізу змін МОН оприлюднило порівняльну таблицю, яка демонструє, які саме положення нормативних актів зазнають змін. Насамперед, зміни стосуються роботи дистанційних класів.

Редакція медіа “Нова українська школа” прочитала ці пропозиції та пропонує нашим читачам ознайомитися з їхнім змістом. На скріншотах зліва — поточна версія документу, справа — пропоновані зміни.

Гнучкість у формуванні дистанційних класів

Документ уточнює умови організації навчання з урахуванням безпекових обмежень, що виникають під час воєнного стану. Зокрема, визначаються особливості організації навчання в закладах, які не можуть сформувати дистанційні класи для певних паралелей (класів одного року навчання).

Проєкт передбачає можливість зменшення мінімальної кількості учнів у дистанційних класах за рішенням засновника (місцевої влади).

  • У містах — не більше ніж на 25% від встановленої норми;
  • У селах і селищах — не більше ніж на 50%.

Крім того, в проєкті документу запропоновано обмежити використання освітньої програми в класі дистанційної форми навчання. Тепер можна буде використовувати лише одну освітню програму в одному класі.

Про це йдеться у проєкті змін до наказу Міністерства освіти і науки України від 07 серпня 2024 року № 1112.

На думку авторів МОН, це дозволить школам, особливо в малонаселених районах, полегшити організацію дистанційного навчання в умовах воєнного стану.

Також у проєкті було враховано, які освітні компоненти мають містити навчальні програми для дітей різних категорій:

  • які навчаються за кордоном і відвідують школу країни перебування;
  • знаходяться за межами України та не відвідують школу країни перебування, а навчаються онлайн в українській школі.

Для учнів, які перебувають в Україні, навчальний план не передбачає змін, тож вивчення усіх обов’язкових предметів та вибіркових освітніх компонентів залишається у попередній редакції.

Для врахування інклюзивності української освіти у МОН запропонували створювати класи дистанційного навчання менше ніж 20 осіб для дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються в спеціальних школах або в спеціальних класах.

Ще одна пропозиція стосується спрощення для шкіл формування системи класів для дистанційного навчання. Чинна норма передбачає, що для організації дистанційного навчання у школі мають бути всі класи, наприклад, з 5 по 9.

Проєкт змін до наказу дозволяє запроваджувати дистанційну форму для шкіл навіть тоді, коли немає всіх класів. Головна умова: не можуть бути відсутні дистанційні класи більш як для двох паралелей.

Тобто, якщо в школі немає можливості створити дистанційний клас для дітей сьомого року навчання, то можна створити дистанційні класи для 5-х, 6-х, 8-х та 9-х класів, пропустивши сьомий.

Або для школи, яка має у своєму складі класи з 5 по 9 клас, дозволяється не мати дистанційного класу у 5 та 8 класі або ж аналогічні конфігурації.

“Однак незрозуміло, за який кошт фінансуватимуться відповідні зміни”, — наголошує перший освітній омбудсмен Сергій Горбачов.

Зазначимо, що відповідно до опублікованого у вересні 2024 року наказу МОН N1276 запропоновано внесення змін до наказів №1115 та №1112 в положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти. Зокрема, доповнено пунктом про умови, за яких дитина може навчатися дистанційно:

  • у комунальних закладах загальної середньої освіти, розташованих в населеному пункті, у якому особа проживає (перебуває), відсутні вільні місця для зарахування на очну (денну) форму здобуття загальної середньої освіти;
  • комунальні загальної середньої заклади освіти, розташовані в населеному пункті, у якому особа проживає (перебуває), не забезпечують чи припинили забезпечувати здобуття загальної середньої освіти в очній (денній) формі на відповідному рівні повної загальної середньої освіти чи році навчання учня;
  • освітня діяльність всіх комунальних закладів загальної середньої освіти, розташованих в населеному пункті, у якому особа проживає (перебуває), зупинена.

“У разі відсутності умов (обставин), передбачених підпунктами 1-3 цього пункту, особи, які здобувають загальну середню освіту за дистанційною формою в державних, комунальних закладах освіти, до початку наступного навчального року мають бути переведені до іншого закладу освіти для продовження здобуття загальної середньої освіти або на очну (денну, вечірню) форму здобуття освіти у цьому ж закладі”, — йдеться у документі.

Міністерство освіти і науки України вважає, що ці зміни сприятимуть забезпеченню безперервності та якості освіти в умовах воєнного стану, враховуючи безпекові обмеження та потреби учнів і педагогів.

Зазначимо, що 15 квітня 2025 року відбулася нарада щодо вирішення проблемних питань, пов’язаних із реалізацією наказу МОН № 1112 під головуванням заступниці керівника Офісу Президента України Ірини Верещук. До наради було залучено майже 500 осіб.

Заступник голови Профспілки працівників освіти і науки України Сергій Романюк під час наради зауважив, що документ порушує право батьків на вибір закладу загальної середньої освіти для своєї дитини.

Як повідомляє профспілка працівників освіти і науки України, наказ МОН №1276 також не обійшли увагою. Наказом було встановлено норму про мінімальну наповнюваність дистанційного класу на рівні 20 учнів на противагу чинному законодавству, яким визначено право формувати класи за наявності щонайменше 5 учнів.

Висловлюючи свою оцінку наказу №1112, Профспілка наголосила, що “ці нормативні акти несуть ризики оптимізації мережі закладів освіти, урізання навчального навантаження, що в сукупності створює передумови для скорочення педпрацівників, особливо в уразливих регіонах”.

Асоціація міст України також наголосила на необхідності скасування наказу №1112 та №1276, які порушують статті 53 Конституції України, статті 14, 32 Закону України “Про повну загальну середню освіту”, статтю 15 Закону України “Про правовий режим воєнного стану”, а саме:

  • обмежують права учнів, які перебувають за кордоном та на тимчасово окупованих територіях, на вільний вибір освітньої траєкторії та закладу, де вони бажають здобувати освіту;
  • порушують права органів місцевого самоврядування як засновників закладів освіти на ухвалення рішень про ліквідацію чи реорганізацію закладів освіти;
  • порушують права педагогічних працівників на працю через створення штучних обмежень для функціонування дистанційного навчання у закладах загальної середньої освіти, що може стати підставою для масових судових позовів.

14 квітня 2025 року на засіданні постійної комісії з питань науки і освіти, інновацій, молоді, сім’ї і спорту, культури та духовності Миколаївської обласної ради також обговорювались наслідки ухвалення наказу №1112.

“Це може спричинити масове скорочення вчителів у регіоні. Адже субвенція, яка йде на дітей, переходитиме до тих регіонів, де вони перебувають. Це може призвести до закриття 65 шкіл у Миколаївській області. Для 40 відсотків вчителів не буде фінансування на заробітну плату, а 80 відсотків педагогів у деокупованих громадах ризикують залишитися без роботи”, — цитує видання Korabelov.info директорку департаменту освіти і науки Миколаївської обласної державної адміністрації Аллу Веліховську.

Аналогічну позицію висловили у Луганській обласній військовій адміністрації. Чиновники ОВА наголосили, що у разі запровадження змін, освітня мережа закладів Луганщини скоротиться на 65 %.

“Тисяча вчителів втратять роботу, тисяча родин. Я особисто, і вся наша команда, і всі мешканці Луганщини хочемо наголосити, що ми нікуди не зникли, не треба забувати про ТОТ. Ми є, наші діти є, наші вчителі є, спортсмени є, ми всі є! У нас тимчасово немає тільки території. Тому, будь ласка, зверніть увагу на доцільність таких рішень”, — наголосив очільник Луганщини Олексій Харченко.

Благодійний фонд “Право на захист” також оприлюднив свою позицію щодо впровадження наказу №1112, заявивши про відсутність прозорості у роботі МОН. “Робоча група [яку створило Міносвіти — ред.] надавала рекомендації та критичні зауваження в письмовому вигляді та під час обговорень на засіданнях. Проте робота МОН не була прозорою. Практично жодних рекомендацій і зауважень не було враховано у прийнятій редакції Наказу №1112”, — зазначено на сайті організації.

Нагадаємо, медіа “Нова українська школа” раніше писало про запропоноване МОН громадське обговорення проєкту типової освітньої програми для старшої школи. Її ключова ідея — надати учням більше можливостей обирати власний освітній шлях.

Фото — Міністерство освіти і науки України

 

Матеріали за темою

Обговорення