2 501
0
З 1 вересня 2027 року в Україні стартує новий етап реформи “Нова українська школа” — змінюється підхід до старшої школи. Учні зможуть самостійно обирати профіль навчання та формувати власну освітню траєкторію. Це дасть змогу готуватись до майбутньої професії або вступу до університету ще у школі.
Що зміниться після 9 класу?
Після завершення базової школи учні зможуть обрати один із двох напрямів:
У ліцеях учні зможуть обирати як профіль (наприклад, математичний, філологічний, природничий), так і окремі предмети — як у межах профілю, так і поза ним. Такий вибір дозволяє краще враховувати інтереси та плани на майбутнє.
Як працюватимуть академічні ліцеї?
Навчання у 10–12 класах відбуватиметься в окремих закладах освіти — академічних ліцеях. Це потрібно, щоб:
Чи буде у всіх ліцеях великий вибір предметів?
Широкий вибір профілів і курсів можливий там, де у 10–12 класах навчається достатньо учнів. Саме тому такі класи планують об’єднувати в окремих, добре обладнаних закладах освіти.
А якщо учень помилиться з вибором профілю?
У 10 класі учні проходитимуть адаптаційний період. Якщо після цього року стане зрозуміло, що обраний профіль не підходить, його можна буде змінити на 11–12 класи. Це знижує тиск на школярів і дає більше свободи для усвідомленого вибору.
Як учні добиратимуться до ліцеїв?
Ліцеї не матимуть закріпленої території обслуговування — кожен зможе обрати той заклад, який найкраще підходить за профілем. При цьому планування мережі ліцеїв передбачає зручну доступність:
Що буде з рештою шкіл?
Школи, у яких залишаться лише 1–4, 5–9 або 1–9 класи, продовжать роботу. Початкову школу й надалі зберігатимуть максимально наближеною до місця проживання учнів.
Чому ця реформа потрібна саме зараз?
Реформа старшої школи — частина “Нової української школи”, що діє з 2018 року. Вона не буде скасована після завершення війни, адже закріплена в законодавстві. Наразі зміни вже впроваджені в початковій школі та тривають у 5–7 класах.
Причини змін:
За даними дослідження PISA–2022, різниця в якості освіти між учнями з міст і сіл становить:
2. Зміни на ринку праці
З’являються нові професії, до наявних — змінюються вимоги. Школа має підготувати учня до життя у світі, що швидко змінюється.
3. Освітній процес потребує оновлення
Підходи до навчання, програми та технічне оснащення мають відповідати сучасним умовам і бути гнучкими до потреб учнів.
Опитування КМІС, проведене на запит МОН і проєкту DECIDE, показало:
Час обирати, що вчити. Щоб потім обрати, ким стати.
Нагадаємо, медіа “НУШ” повідомляло, що з 1 вересня стартує пілотування реформи старшої школи в 30 ліцеях.
Фото — МОН
Обговорення