Напишіть нам
Для всіх
Для всіхБатькамВчителямДиректорамУчням
Для всіх
Для всіхБатькамВчителямДиректорамУчням

Всі проєкти

Всі теми

Як результати всеукраїнського експерименту підтверджують затребуваність програми СЕЕН

До наскрізних умінь, які має формувати освіта згідно з реформою “Нова українська школа”, належать, зокрема, соціально-емоційні навички — співпереживання, усвідомленість, взаємодія з іншими, тілесна й емоційна грамотність, системне мислення тощо.

Упродовж розгортання реформи реалізувалася низка ініціатив щодо соціально-емоційного навчання чи окремих його компонентів. Серед них — ініціатива ГО “ЕдКемп Україна” з упровадження програми соціально-емоційного та етичного навчання (СЕЕН). Організація ініціювала проведення пʼятирічного експерименту всеукраїнського рівня, затвердженого наказом МОН: з листопада 2019 року по грудень 2024 року 26 закладів освіти з 23 областей України пілотували СЕЕН за участі 450 вчительок і вчителів та 6000 учнів й учениць. Експеримент здійснювався у співпраці з Інститутом проблем виховання НАПН України й Інститутом модернізації змісту освіти МОН України та за підтримки GIZ Civil Peace Service Ukraine (Громадська служба миру ― GIZ Україна).

Програма СЕЕН є розробкою американського дослідницького Університету Еморі і заснована, зокрема, на наукових досягненнях психології, педагогіки, нейробіології та інших наук про нервову систему. Програма полягає у формуванні соціально-емоційних навичок на особистісному, соціальному та системному рівнях через практику, яка сприяє глибокому засвоєнню та розвитку цих навичок. Оскільки СЕЕН розроблялася як міжнародна програма, то вона є гнучкою і адаптивною до різних культурних та освітніх особливостей — як у її змісті, так і в форматах упровадження. Тому заклади — учасники експерименту в Україні — застосовували її у форматі окремих уроків, гуртків, годин спілкування, інтегрували до інших навчальних предметів і позакласних заходів, психологічної роботи. Зі свого боку ГО “ЕдКемп Україна” забезпечила заклади експерименту необхідним навчанням і методичними матеріалами, як адаптованими, так і власними розробками, з докладним їх переліком можна ознайомитися у звіті за експериментом СЕЕН. Про підсумки експерименту організація оголошувала на спеціальних сесіях: у червні 2024 р. на Національному EdCamp “Точка стійкості” і в травні 2025 р. на (не)звітній події “Соціально-емоційні навички для життя в мінливому світі”.

Про деякі такі результати свідчить мова цифр. Упродовж пʼяти років ГО “ЕдКемп Україна” регулярно залучала учасниць і учасників експерименту до освітніх досліджень — задля якісного моніторингу його перебігу й ефективності впроваджуваної програми. Результати проміжних і підсумкових опитувань свідчать про позитивну динаміку як у сприйнятті соціально-емоційного навчання (СЕН) загалом і програми СЕЕН зокрема, так і її ефективності у формуванні соціально-емоційних навичок учнівства.

Мовою цифр

Представниці й представники закладів освіти, що брали участь в експерименті, взяли участь принаймні у трьох масштабних дослідженнях, проведених безпосередньо або за участі ГО “ЕдКемп Україна”:

1. У 2021 році 184 респондентки/-та з усіх шкіл експерименту взяли у часть у загальнонаціональному репрезентативному дослідженні можливостей упровадження соціально-емоційного навчання в межах реформи НУШ.

2. У 2023 році 528 учнів і учениць, 180 учителів і вчительок та 18 керівників і керівниць із 18 закладів експерименту долучалися до опитувань у межах першого міжнародного Дослідження соціально-емоційних навичок (ДоСЕН).

3. У 2024 році 203 особи з числа вчительства і адміністрацій ЗЗСО, 723 учні й учениці, а також 718 представниць і представників батьківства взяли участь у низці соціологічних опитувань “Експеримент із СЕЕН: підсумки п’яти років”.

За результатами опитувань вчительство експерименту засвідчило позитивне ставлення до соціально-емоційного навчання і програми СЕЕН — 80,3% опитаних у 2021 р., і 88% у 2024 р. Ба більше, підвищилася зацікавленість у їх системному впровадженні в освітньому процесі. У 2021 р. 59,1% опитаних педагогів однозначно хотіли б системно інтегрувати соціально-емоційне навчання до своєї педагогічної практики, а в 2024 р. 84% осіб з числа опитаного вчительства воліли б упроваджувати СЕЕН і після закінчення експерименту.

Результати дослідження ДоСЕН засвідчили як добру сформованість соціально-емоційних навичок учнівства експерименту на індивідуальному рівні, так і позитивний вплив СЕЕН на різноманітні аспекти шкільного життя. Зокрема, порівняно із загальною вибіркою учнівства України, учні й учениці зі шкіл експерименту продемонстрували кращу розвиненість таких соціально-емоційних навичок, як наполегливість, креативність, співпереживання, відповідальність, допитливість, толерантність і товариськість. Крім того, на відміну від інших шкіл України, між хлопчиками і дівчатками у школах експерименту не зафіксовано статистично значущих відмінностей у розвитку більшості соціально-емоційних навичок. Також тут менш поширені гендерні стереотипи, зокрема, щодо хатніх обовʼязків.

Переважна більшість вчительства і керівництва закладів експерименту переконані, що соціально-емоційні навички сприяють:

  • підвищенню рівня активності й залученості учнівства до шкільного життя, а також участі в суспільному життя як активних громадян і громадянок;
  • поліпшенню академічних результатів учнівства;
  • зменшенню кількості пропусків занять та прогулів;
  • підвищенню спроможності учнівства давати раду з викликами;
  • зниженню кількості молоді, залученої до злочинності та насильства, а також зниженню рівня цькування.

Ці результати підтверджують і самі діти: “Програма вплинула на стосунки в нашому класі. Якщо до цього ми постійно сварилися, зараз стало менше конфліктів. Ми більше розуміємо й чуємо себе. Учитель/-ки теж помічають, що ми краще вчимося й сприймаємо інформацію, тож СЕЕН також впливає і на наше навчання”, — розповів Дмитро Бондарук, учень 7 класу Миколаївської гімназії № 29 на (не)звітній події “Соціально-емоційні навички для життя в мінливому світі”.

Згідно з підсумковими дослідженнями 2024 р., 56% опитаного учнівства зазначили, що мають позитивне ставлення до програми СЕЕН. У початковій школі цей показник сягнув 85%. Чим триваліше опановує учнівство програму СЕЕН, тим більш схвально ставиться до неї ― серед тих, хто вивчали програму протягом чотирьох років, позитивне ставлення мають 82%.

Більш ніж половина опитаних (59%), вважає доцільним використання елементів СЕЕН на уроках з інших предметів. 64% учениць і учнів вказали, що використовують практики СЕЕН поза уроками. 47% опитаних зазначили, що діляться з рідними і близькими тим, про що дізналися на уроках СЕЕН.

До благополуччя в часи криз

Експеримент з упровадження СЕЕН припав на нелегкі для української освіти часи — пандемію COVID-19 і повномасштабне вторгнення росії. Втім, важкі умови стали перевіркою якості й ефективності програми. “Коли ми запускали СЕЕН у 2019 році, мало хто розумів цінність уваги до соціально-емоційних навичок. Але пандемія, а потім повномасштабна війна допомогли нам усвідомити, наскільки СЕЕН на часі. За ці роки ми зрозуміли, що розвиток соціально-емоційних навичок, навичок для життя і щастя дуже допомагає налагоджувати емоційне благополуччя і давати собі раду в складні часи”, — говорить Олександр Елькін, голова Ради ГО “ЕдКемп Україна”.

Важливість СЕЕН на цьому шляху до благополуччя підтверджує учнівство експерименту і їхнє батьківство. За результатами підсумкових опитувань серед того, що розвиває програма СЕЕН, найбільш важливим, з точки зору учнівства, є вміння керувати своїми емоціями (67%), доброта й співпереживання (59%). Батьківство виділило такі найбільш цінні аспекти програми: формування здатності керувати емоціями (59%), розвиток доброти та співпереживання (56%), виховання стійкості (48%). Крім того, 64% опитаних дорослих зазначили, що програма СЕЕН стала додатковою важливою підтримкою для їхніх дітей під час повномасштабної війни.

Ефективність СЕЕН у врівноваженні учнівства також засвідчили педагоги. “Коли [до повномасштабної війни] на початку року ми обговорювали теми з урівноваження тіла та працювали над практиками “Заземлення” й “Ресурсність”, найчастіше ми звертали увагу на емоції, що на той час були дітям ближче, — це були емоції гніву або роздратування. Але коли ми почали збиратися вже в часи війни, я почула для себе найважливіші фрази — “Ми зрозуміли, для чого вчили СЕЕН”. І для себе я усвідомила, що ми давали дітям ті навички, які вони змогли використати тут і тепер, коли стикнулися з новими сильними емоціями — страху й тривоги”, — відзначила Алла Гусак, психологиня Тернопільської школи № 14 імені Богдана Лепкого.

Про цінність СЕЕН у часи війни говорили й інші вчительки й вчителі, які поділилися своїми думками для підсумкового відео за експериментом. Затребуваність програми підтверджується й активністю закладів, що брали участь в експерименті. За пʼять років вони провели понад 240 різноманітних подій на рівні громад і регіонів, приблизно стільки ж ― педрад, семінарів (вебінарів), тренінгів із питань проведення експерименту. Найбільш активними в опануванні СЕЕН стали Луцький ліцей № 21 імені Михайла Кравчука, Дрогобицький ліцей № 4 імені Лесі Українки, Миколаївська гімназія № 29, Опорний заклад “Ялосовецький ЗЗСО І-ІІІ ступенів”, Коломийський ліцей № 9.

Потенціал масштабування

Згідно з підсумковими опитуваннями експерименту 62% опитаних учениць і учнів бажають вивчати СЕЕН у майбутньому, а 75% представниць і представників батьківської спільноти зазначили, що у закладі освіти потрібно впроваджувати СЕЕН і надалі.

Можливість упроваджувати програму чи її окремі компоненти вже є у всього українського вчительства. Наказ МОН №1761 від 19.12.2024 р. визнає експеримент вдало завершеним. Профільне міністерство рекомендувало департаментам (управлінням освіти і науки) обласних (військових) адміністрацій, інститутам післядипломної педагогічної освіти забезпечити використання програми СЕЕН, яка пройшла успішну апробацію та рекомендована для впровадження програми в ЗЗСО на реалізацію концепції Нової української школи. Крім того, навчальні програми СЕЕН додані до переліку курсів за вибором на сайті міністерства, тож їх можуть використовувати усі заклади освіти України.

Зі свого боку ГО “ЕдКемп Україна” ще до завершення експерименту почала процес масштабування програми. У планах організації до літа 2026 року впровадити СЕЕН у 200 закладах освіти для 14 000 учнів і учениць. А впродовж наступних 10 років організація планує охопити програмою СЕЕН два мільйони українських учнів і учениць у всіх охочих школах країни.

Подальший розвиток програми в українській освіті ГО “ЕдКемп Україна” планує за такими напрямками:

Оновлення змісту освіти. Інтеграція елементів СЕЕН у навчальні програми з різних предметів, що допоможе учням і ученицям розвивати соціально-емоційні навички в контексті різних навчальних ситуацій. Інтеграція програми та її окремих компонентів з іншими освітніми програмами, підходами, практиками та інструментами, забезпечуючи комплексний підхід до соціально-емоційного та етичного розвитку учнівства.

Розширення цільових авдиторій СЕЕН. Активне впровадження програми на рівні дошкільної освіти (враховуючи вікові особливості дітей), інтеграція СЕЕН до старшої школи (зокрема, переклад і адаптація відповідних розробок Університету Еморі до українського соціокультурного та освітнього контексту), впровадження соціально-емоційного навчання як освітнього підходу у закладах вищої освіти (сприяючи формуванню соціально-емоційних компетентностей майбутніх фахівців). Крім того, організація працює над ширшим залученням батьківства і громад до СЕЕН, а також над підсиленням теми соціально-емоційного навчання в науковому обігу через діяльність Лабораторії СЕН як структурного підрозділу “ЕдКемп Україна”.

Навчання освітянства. Забезпечення сталої і доступної підготовки та сертифікації педагогів з СЕЕН — проведення тренінгів, надання необхідних методичних матеріалів та менторської підтримки. “Зокрема, ми готуємо масовий відкритий курс з соціально-емоційного навчання для широкої освітянської спільноти. Курс дасть розуміння, що таке СЕН, у чому його важливість і як впроваджувати це навчання у закладах освіти”, — відзначив Олександр Елькін.

Дослідження, моніторинг та оцінка. Продовження досліджень в напрямку СЕН, зокрема щодо кращих моделей та інструментів розвитку соціально-емоційних навичок учнівства й створення освітнього середовища благополуччя у закладах освіти. Вивчення досвіду інших країн щодо впровадження СЕЕН, розвитку соціально-емоційних навичок учнівства. Розбудова системи моніторингу та оцінки ефективності імплементації програми СЕЕН на рівні закладу освіти, використовуючи як кількісні, так і якісні показники. Регулярний аналіз результатів моніторингу та за потреби внесення коректив у процес імплементації програми.

Публікація здійснена за підтримки федерального уряду Німеччини в межах програми “Громадянська служба миру” Civil Peace Service Ukraine – GIZ ZFD.

Фото: Микола Карпенко

 

Матеріали за темою

Обговорення