Напишіть нам
Для всіх
Для всіхБатькамВчителямДиректорамУчням
Для всіх
Для всіхБатькамВчителямДиректорамУчням

Всі проєкти

Всі теми

Психологічна підтримка для освітян: формуємо тренерський склад з викладачів ІППО

В кінці травня команда психологічного напрямку ГО “Смарт Освіта” розпочала навчання чергової групи тренерів за програмою “Психологічна підтримка для освітян”.

Учасниками стали представники Інститутів післядипломної педагогічної освіти (ІППО). Головна ціль — занурити викладачів ІППО у контекст програми та спільно адаптувати її для викладання у державній системі підвищення кваліфікації.

“За весь час нашої роботи з підготовки сертифікованих тренерів серед шкільних психологів та навчання вчителів ми вже допомогли опанувати навички психологічної підтримки більш ніж 1 200 освітянам. І цей процес продовжується. Запит на володіння знаннями та інструментами для покращення ментального здоров’я у сфері освіти сьогодні дуже високий. Тому ще в кінці минулого року ми поставили перед собою задачу знайти алгоритми масштабування навчання за програмою на різних освітніх майданчиках. І за підтримки Українського інституту розвитку освіти (УІРО) у травні ми зібрали потужну групу викладачів з інститутів післядипломної педагогічної освіти, які готові взяти програму “Психологічна підтримка для освітян” для викладання у своїх закладах.

Ми вважаємо, що через державну систему підвищення кваліфікації охоплення навчанням набуде більш серйозних масштабів”, — зазначає Анжеліка Назаренко, керівниця Психологічного напрямку ГО “Смарт Освіта” .

На запрошення до навчання активно відгукнулися: Житомирське ОІППО, Львівське ІППО, Тернопільський обласний комунальний інститут післядипломної педагогічної освіти, Донецький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, комунальний заклад “Інститут післядипломної педагогічної освіти Чернівецької області” та інші. Є представництво всіх регіонів України і це ще раз підтверджує велику зацікавленість фахівців психологічного напрямку в якісних та науково-підтверджених методиках з психосоціальної підтримки для освітнього кластеру.

Також до поточної групи викладачів ІППО доєдналися представники ІППО, ІРЦ та шкільні психологи з пілотного проєкту “Психосоціальна підтримка учасників освітнього процесу”, який є частиною пріоритетного проєкту Міністерства освіти і науки України, що реалізується в межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я — за ініціативи першої леді України Олени Зеленської та за експертного супроводу Координаційного центру з психічного здоров’я Кабінету Міністрів України.

Проєкт спрямований на розробку цілісної системи психосоціальної підтримки в закладах загальної середньої освіти. Він охоплює удосконалення компетенцій практичних психологів, соціальних педагогів та вчителів, інтеграцію тем ментального здоров’я в зміст освіти, створення механізмів супервізії, міжвідомчої взаємодії та оновлення нормативної бази.

“Змішана група учасників створює сприятливе середовище для ефективної взаємодії під час навчання. Це погляд на одну проблему з різних кутів зору, що дозволяє глибше зрозуміти її суть. Шкільні психологи щоденно працюють із психологічним станом учнів, спостерігають зусилля вчителів у підтримці дітей та їхніх батьків, добре розуміють реальні виклики в освітньому середовищі. Представники ІППО володіють потужним викладацьким досвідом і здатні надати психологам та вчителям цінну методичну підтримку. Така синергія допомагає краще засвоювати нові знання, а й створює можливість правильно вибудувати систему підвищення кваліфікації, насичуючи її ефективними інструментами. У сучасних умовах для нас особливо важливо виходити на системні рішення, що забезпечать сталість і результативність змін в освіті”, — констатує Анастасія Голотенко, експертка Координаційного центру з психічного здоров’я Кабінету Міністрів України.

Від пілотного проєкту до складу тренерської та вчительської груп увійшли освітяни з Бучанської, Боярської та Борщагівської громад (Київська обл.).

Після основного навчального блоку, під час якого учасники досліджували п’ятикрокову модель першого реагування та опановували знання про те, як надавати підтримку в питаннях психологічного здоров’я дітям, їхнім батькам, самим собі та колегам, відбулася стратегічна сесія. На ній викладачі та методисти ІППО, а також шкільні психологи ділилися власною оцінкою програми, висловлювали свої пропозиції щодо варіантів її адаптації та включення до навчального плану ІППО на 2026 рік.

“Основний запит від ІППО, який ми почули на цій стратсесії, — скорочення кількості годин на викладання Програми. На жаль, на сьогоднішній день у ІППО обмежені ресурси, тому коротка версія програми на 15 годин може стати робочим варіантом. Звісно, скорочення програми зменшує можливості відпрацювання окремих кроків, однак дозволяє зберегти акценти 5-ти кроковго алгоритму взаємодії”, — говорить Наталія Портницька, одна з авторок програми, кандидат психологічних наук, доцент, завідувачка кафедри соціальної та практичної психології Житомирського державного університету ім. І. Франка.

Авторки програми — наукова команда з Житомирського державного університету ім. І. Франка — Наталія Портницька, Ольга Савиченко та Ірина Тичина спільно з ГО “Смарт Освіта” вже практично фіналізували адаптований варіант програми, яка може стати базовою для ІППО.

Наразі учасники тренерської групи завершили найбільш відповідальну частину свого навчання — практику викладання програми в якості тренерів, провівши в парах навчання для 5 груп вчителів. Це дозволило їм підсилити власні навички викладання, отримати фідбек від вчителів, обмінятися досвідом під час супервізій.

Нагадаємо, що програма “Психологічна підтримка для освітян” розвиває наступні компетентності:

  • обізнаність учасниць і учасників у сфері психічного здоров’я, знайомство з алгоритмом п’ятикрокової моделі психосоціальної підтримки у сфері психічного здоров’я;
  • відпрацювання навичок взаємодії з дітьми та підлітками, що мають складнощі психічного здоров’я, а також у кризових станах та ситуаціях;
  • відпрацювання навичок взаємодії з батьками дітей та підлітків, що мають складнощі психічного здоров’я;
  • навички допомоги та самодопомоги у стресових ситуаціях, формування психологічної стійкості;
  • навички психологічної підтримки дітей та підлітків під час війни.

Вона розрахована на шкільних психологів, соціальних працівників, вчителів, а також може бути корисною для викладачів ІППО та у ЗВО педагогічного спрямування, шкільних офіцерів поліції, фахівців ІРЦ та інших представників першої лінії підтримки у сфері освіти.

Під час навчання учасники Програми здобувають важливі знання та навички щодо:

  • ефективних методик та інструментів для оцінки психоемоційного стану та виявлення ознак його змін;
  • алгоритмів першого реагування у контексті складнощів психічного здоров’я;
  • надання психосоціальної підтримки собі та іншим учасникам освітнього процесу;
  • взаємодії з дітьми та їхніми батьками у кризових станах та різних ситуаціях тощо.

Окрім онлайн-формату викладання програми, у цьому році ГО “Смарт Освіта” у співпраці з командою науковиць ЖДУ ім. Франка також розробила та провела апробацію версії для офлайн-навчання. Спеціально під цей формат були створені тестові версії настільної гри “ДоброГрай” та серія “Картки Стійкості” — чудові інструменти для розвитку емоційної стійкості та впевненості у дітей та підлітків.

Дисклеймер: Курс створено ГО “Смарт освіта” у партнерстві з Americares Foundation, апробація та навчання відбувається за підтримки Міністерства освіти і науки України. Програму розроблено науковицями Житомирського державного університету імені Івана Франка та психологинею Світланою Ройз за підтримки Friedrich Naumann Foundation.

Нагадаємо, медіа НУШ розповідало про 7 психологічних практик, які допоможуть учителям впоратися у форс-мажорних ситуаціях

Фото - freepik

Матеріали за темою

Обговорення