1 251
0
Міністерство освіти і науки України докладно розповіло про зміст оновлених рекомендацій до організації освітнього процесу у школах в умовах воєнного стану. Як зазначено в повідомленні, документ не встановлює нових обов’язкових правил, а пояснює та пропонує алгоритми дій для шкіл і батьків, щоб забезпечити безперервність навчання українських дітей, незалежно від того, де вони перебувають — за кордоном, на підконтрольних територіях чи в тимчасовій окупації.
Українські школярі, які тимчасово мешкають у різних країнах світу, можуть обрати кілька шляхів здобуття освіти:
Поєднувати навчання в місцевій школі та українській (через українознавчий компонент, дистанційну, сімейну чи екстернатну форму).
Поєднувати навчання в місцевій школі та українському освітньому осередку за кордоном — наприклад, у суботніх чи недільних школах або культурних центрах, які пройшли верифікацію в системі АІКОМ чи співпрацюють з Міжнародною українською школою.
Навчатися лише в українській школі, якщо це відповідає законодавству країни перебування.
Навчатися тільки в школі країни перебування (очна форма).
Водночас дитина може бути офіційно зарахована лише до одного закладу загальної середньої освіти в Україні.
Щоб уникнути перевантаження, МОН рекомендує обирати програму українознавчого компоненту. Вона містить обов’язкові предмети, додаткові години для учнів 9–11 класів (для консультацій, підготовки до ДПА та/або НМТ), а також можливість гнучкого планування занять, зокрема асинхронно через платформу “Всеукраїнська школа онлайн”.
Учні, які перебувають на тимчасово окупованих територіях, можуть навчатися в українській системі за такими формами:
дистанційною;
сімейною (домашньою);
екстернатною;
у форматі педагогічного патронажу.
Для цього МОН розробило окрему Типову освітню програму.
Результати навчання у школах інших країн визнаються автоматично відповідно до постанови Кабміну №734 від 23 червня 2025 року. Додаткове оцінювання в Україні не потрібне, якщо дитина навчалася у формальній системі освіти.
Батьки або законні представники мають подати заяву до української школи та додати документи (табель, свідоцтво досягнень, виписку оцінок, довідку чи навіть фото сторінок журналу).
Українська школа зараховує предмети з іноземних програм за принципом змістовної відповідності. Наприклад:
курс Science — як “Природничі науки”;
курс Civics and citizenship — як “Громадянська освіта”;
курс English — як “Зарубіжна література”;
курс The Arts — одночасно як “Мистецтво” та “Технології”.
Оцінювання здійснюється так:
у 1–8 класах — система “Зараховано” / “Не зараховано”;
у 9–11 класах — 12-бальна шкала.
Якщо в іноземній школі учень отримав оцінку “Fail”, українська школа може організувати додаткове оцінювання.
Попри воєнний стан, школи продовжують приймати заяви на зарахування і після 31 травня. Учні, які через війну перервали навчання, можуть поновитися на відповідному рівні без втрати класу.
Також можливе повторне навчання (другорічництво), але лише за рішенням батьків і в разі наявності суттєвих освітніх втрат, проблем зі здоров’ям чи труднощів із адаптацією.
Якщо документи про освіту відсутні, школа після зарахування може провести оцінювання протягом наступного навчального року, а за його результатами видати свідоцтво про базову або повну загальну середню освіту.
МОН наголошує: головний принцип освітнього процесу у школах — індивідуальний підхід до кожної дитини. Гнучкість у зарахуванні, переведенні та оцінюванні дозволяє зберегти право на освіту навіть у надзвичайних умовах війни й допомагає мінімізувати освітні втрати.
Нагадаєио, що МОН скасувало наказ №1112 та вилучило окремі положення з наказу №1115 (у редакції наказу №1276), які визначали вимоги до мінімальної кількості учнів у дистанційних класах і правила для навчання дітей внутрішньо переміщених осіб (ВПО).
Фото: прес-служба МОН
Обговорення