Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

24 Вересня 2025

Вчителі виснажені: міжнародне дослідження показало головні проблеми педагогів в Україні та світі

Високе навантаження, виснаження та низькі зарплати залишаються одними з ключових викликів для вчителів в Україні та світі. Про це свідчать результати міжнародного дослідження “Освіта як інструмент формування особистої стійкості, соціального капіталу країни та культури миру”, презентованого під час п’ятого Саміту перших леді та джентльменів, повідомляє освітній омбудсмен.

У дослідженні взяли участь респонденти з 14 країн (Фінляндія, Литва, Естонія, Данія, Австрія, Чехія, Велика Британія, Мексика, Туреччина, Південна Африка, ОАЕ, США, Японія, Україна). Загалом опитано 2800 учнів (15–17 років), 1400 вчителів і 1400 батьків.

Основні результати:

  • 41% педагогів повідомили про надмірне навантаження та виснаження;
  • 29% вчителів зазначили емоційне та психологічне вигорання;
  • 24% педагогів вказали на відсутність державної підтримки, тоді як 45% вважають, що їхній уряд підтримує розвиток і добробут вчителів; 53% учнів і 53% батьків також поділяють думку про наявність підтримки урядом;
  • серед українських респондентів лише 13% вказали, що держава реально підтримує вчителів.

Окреме спеціальне дослідження для п’ятого Саміту включало онлайн-опитування 1067 українських учнів (15–17 років) та 16 фокус-груп (по 8 із батьками та 8 із вчителями середньої й старшої школи). Результати фокус-груп і опитувань підтвердили низку проблем, серед яких:

  • надмірне навантаження, зокрема через велику кількість паперової роботи та звітності, що призводить до перепрацювання поза робочим часом і підвищеної бюрократизації;
  • збільшення навантаження через змішаний формат навчання, необхідність адаптації уроків та складнощі з проведенням занять в укриттях;
  • зростання емоційного навантаження в умовах війни — діти потребують більше підтримки, мотивації та емоційного спокою від учителя.

Опитування українських учнів також показало: 37% вважають взірцем учителя, який підтримує та поважає учнів; 58% вказали, що у воєнний час головною якістю педагога є вміння підтримати у складний момент.

Освітній омбудсмен неодноразово звертала увагу на проблему перевантаження, у тому числі паперовою роботою, та пропонувала органам влади переглянути кількість конкурсів і заходів, участь у яких створює додаткове навантаження. Вона також отримує звернення щодо порушення академічної свободи та звертається до засновників і органів управління освітою з вимогою не порушувати академічну свободу вчителя й автономію закладів освіти.

“Щоб підтримувати учнів, педагог сам має мати ресурс і відчувати визнання своєї праці. Продовжу адвокатувати питання зменшення навантаження на педагогічних працівників та дотримання академічної свободи вчителя”, — зазначила омбудсмен.

Докладні результати дослідження доступні на сайті освітнього омбудсмена.

Нагадаємо, медіа “НУШ” повідомляло, що освітній омбудсмен назвала ТОП-5 проблем, які найбільше хвилюють вчителів та батьків.

Фото – istockphoto


Обговорення