9 Жовтня 2025
25 970
0
Декілька десятків питань надійшли на пошту медіа НУШ у вересні. Ми відібрали найбільш поширені. Вони стосуються чотирьох основних блоків:
На ваші питання відповідає юристка Альона Парфьонова, голова громадської організації “Батьки СОС”.
У 5 класі в закладі освіти навчається лише 4 дитини, одна з них має статус дитини з ООП, яка всі попередні роки навчалася в інклюзивному класі з асистентом вчителя. Чи може бути асистент вчителя для цієї дитини у 5 класі і надалі? (Клас вважається на педагогічному патронажі через несформованість класу).
На педагогічному патронажі інклюзивне навчання не організовується, ставка асистента вчителя не надається. Робота з дітьми з ООП на педпатронажі ведеться, ІПР складається командою супроводу, а корекційні послуги надає ІРЦ. В положенні про педагогічний патронаж не йдеться про асистента вчителя, в положенні про інклюзивне навчання вказано що асистент вчителя надається на інклюзивний клас.
Педагогічний патронаж – це індивідуальна форма навчання, серед якої є ще екстернат та сімейне навчання. І за жодною із них не організовується інклюзивне навчання. Лише за одною формою інституційною. Педагогічний патронаж може бути на дому та при закладі освіти з певним залученням у загальний клас та позакласні заходи.
Підкажіть, яка кількість годин відповідає 1 ставці асистента вихователя групи подовженого дня? Чи може вважатися група подовженого дня інклюзивною, якщо асистент вихователя працює не до кінця робочих годин групи?
Тобто згідно законодавства, 1 ставка вихователя ГПД становить 30 годин (це 6 год/день).
Якщо ж ставка асистента відрізняється, або він працює неповну ставку (наприклад 0.75) - тоді може бути що ГПД триває 6 годин, але асистент працює тільки 4 чи 5 год. Чи буде така ГПД вважатися інклюзивною, чи для отримання статусу інклюзивної ГПД повинна бути забезпечена асистентом впродовж всієї тривалості офіційних робочих годин?
Для того щоб група продовженого дня рахувалась інклюзивною, враховується не час роботи асистента вихователя ГПД, а наявність учня з ООП в цій групі.
Згідно з чинним законодавством України (стаття 50 Кодексу законів про працю України та роз’ясненнями МОН станом на 2025 рік), норма робочого часу для посади асистента вихователя групи продовженого дня (ГПД) у закладах загальної середньої освіти становить 40 годин на тиждень на одну тарифну ставку.
Ключові зауваження:
Для точного застосування в конкретному закладі рекомендую звернутися до локальних положень школи чи відділу освіти.
Про інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів / інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2025/2026 навчальному році від 13.08.2025 № 1/16828-25 та рекомендації щодо організації освітнього процесу для ООП у 2025/2026 н.р.
Чи стосуватиметься підвищення заробітної плати у 2026 році фахівців інклюзивно-ресурсних центрів, чи тільки вчителів у школах? Адже нас, як фахівців ІРЦ, вже не прописали у постанові КМУ щодо встановлення щомісячної доплати за роботу в несприятливих умовах праці (з 1 січня 2025 р. - у розмірі 1300 гривень; з 1 вересня 2025 р. - у розмірі 2600 гривень) і ми не отримуємо цієї доплати. Хоча фахівці ІРЦ теж є педагогічними працівниками та працюємо з дітками з ООП.
На даний момент немає конкретної інформації про підвищення заробітної плати фахівців інклюзивно-ресурсних центрів (ІРЦ) у 2026 році. Планується зростання мінімальної заробітної плати та підвищення зарплат окремим категоріям медичних працівників та вчителів, але це не охоплює фахівців ІРЦ.
Що відомо наразі:
Підвищення зарплат в інших сферах: У 2026 році передбачається підвищення зарплат вчителів на 50% та збільшення окладів деяких медичних працівників на 50%, згідно з проєктом Закону про Державний бюджет України на 2026 рік.
Мінімальна заробітна плата: У 2026 році мінімальна заробітна плата буде підвищена до 8647 грн.
Відсутність інформації щодо ІРЦ: У наявних даних немає згадок про заплановане підвищення зарплат для фахівців ІРЦ у 2026 році.
Залишається слідкувати за офіційними повідомленнями Міністерства освіти і науки України та Міністерства фінансів та аналізувати проєкт Державного бюджету на 2026 рік після його ухвалення Верховною Радою.
Я мама учня 3 го класу. Нещодавно дізналась що в наших вчителів зовсім немає обіду. Вони з восьмої ранку і до 18:00 на роботі, і в них абсолютно немає ні часу, ні можливості поїсти. На мою думку, це недопустимо. Як людина може виконувати такі складні обов’язки, нести відповідальність за дітей, коли в неї немає і 20 хвилин часу, ні спеціально відведеного місця, щоб поїсти. Дуже хотілося б щоб до цього, на рівні держави, ставилися все ж таки більш серйозно. І моє питання таке, чи можу я сплачувати за харчування сина на групі подовженого дня, але їсти його порцію буде вчителька? Бо я забираю сина раніше, і він все одно не харчується в їдальні.
Обідня перерва (перерва для відпочинку і харчування) передбачена для вчителів як для педагогічних працівників загалом, відповідно до трудового законодавства України. Вона не включається в робочий час і надається працівникам тривалістю до 2 годин, як правило, через 4 години після початку робочого дня. Час початку та закінчення такої перерви встановлюється правилами внутрішнього трудового розпорядку конкретного закладу освіти, і для вчителів вона часто припадає на перерви між уроками або вільний час між ними.
Стаття 66 Кодексу законів про працю України зазначає “Працівникам надається перерва для відпочинку і харчування тривалістю не більше двох годин. Перерва не включається в робочий час. Перерва для відпочинку і харчування повинна надаватись, як правило, через чотири години після початку роботи.”
Роз’яснення щодо робочого часу педагогічних працівників (Профспілка працівників освіти і науки України) підтверджує застосування ст. 66 КЗпП до педагогів з урахуванням специфіки розпорядку дня в освітніх закладах.
У колективних договорах шкіл (наприклад, у прикладах з Запорізької гімназії №8 чи інших закладів) обідня перерва для педагогічних працівників часто фіксується як 1 година в перервах між уроками, але це не змінює загальну норму з КЗпП.
Згідно з чинними санітарним регламентом, вчителі можуть використовувати шкільну їдальню (обідній зал) разом з учнями за плату, якщо це не заборонено правилами закладу чи органу управління освітою (деякі громади обмежують доступ персоналу до шкільного харчування з міркувань економії). Альтернативою є вчительська кімната (методичний кабінет), де педагоги можуть приймати їжу під час обідньої перерви, забезпечуючи гігієнічні умови.
Якщо в конкретній школі перерва вчителю не надається, доступ місць відпочинку чи харчування обмежено, зверніться до адміністрації або відділу освіти для уточнення локальних правил.
Практичний психолог працює у початковій школі, де функціонують два спеціальні класи та навчається 21 учень з ООП на інклюзії. Чи має виплачуватися психологу доплата 25% за роботу з учнями з ООП у спеціальних класах?
Доплата (підвищення посадового окладу) психологу у розмірі 25% за роботу з учнями з особливими освітніми потребами (ООП) у спеціальних класах не передбачена для класу з 21 учнем, оскільки така кількість перевищує граничні норми наповнюваності спеціальних класів (максимум 6–12 осіб залежно від типу ООП, з можливим збільшенням на 1 особу). Спеціальні класи формуються для учнів з ООП за умови меншої наповнюваності, і підвищення посадового окладу на 25% застосовується саме до них за рахунок освітньої субвенції, якщо вчитель має відповідну кваліфікацію (дефектологія/корекційна освіта).
Якщо ви мали на увазі, що у двох класах по 10 та 11 учнів у кожному (тобто не більше 12 учнів в одному класі та кількості учнів у двох класів 21), тоді так - доплата у розмірі 25% за роботу з учнями з особливими освітніми потребами (ООП) у спеціальних класах передбачена.
Якщо клас є інклюзивним (тобто загальним з включенням учнів з ООП), то педагогічним працівникам (вчителям та іншим) встановлюється доплата у розмірі до 20% ставки заробітної плати (граничний розмір) за роботу в такому класі.
Норма наповнюваності інклюзивних класів — до 25 осіб (як у звичайних класах), тож 21 учень вписується. Для точного визначення статусу класу (спеціальний чи інклюзивний) та нарахування доплати зверніться до ІРЦ за висновком про рівні підтримки учнів або до відділу освіти. Джерела базуються на рекомендаціях МОН станом на 2025 рік.
Підкажіть, будь ласка, чому за гарячий обід у початковій школі береться плата з батьків, якщо учні 1–4 класів мають право на безкоштовний обід?
З вересня 2025 року в Україні для учнів початкової школи (1–4 класи) продовжується безоплатне одноразове гаряче харчування (сніданок або обід, залежно від графіка занять: сніданок — до 12:00, обід — після 12:00), яке фінансується з державної субвенції в обсязі 2,8 млрд грн. Постанова КМУ № 1456 від 20.12.2024 “Про затвердження Порядку та умов надання субвенції на забезпечення харчуванням учнів початкових класів” Це базове харчування, яке забезпечує одне повноцінне харчування дитини на день для підтримки здоров’я та уваги під час уроків, але не включає друге харчування (додаткову порцію чи другу трапезу). Лист МОН від 11.10.2024 № 1/9-677 “Про організацію харчування учнів у 2024/2025 н.р.” (продовжено на 2025/2026)
Друге харчування організовується за рахунок коштів батьків, оскільки субвенція покриває лише одноразове. Розмір оплати за друге харчування визначається місцевим бюджетом з урахуванням витрат на продукти та послуги (не більше встановлених норм), і це дозволено як платна послуга відповідно до Переліку платних послуг у сфері освіти Переліку платних послуг у сфері освіти (Наказ МОН № 557 від 27.08.2010, з оновленнями).
Я з дитиною переїхала в інше місто, моя дитина на інклюзивному навчанні у 2 класі. Провчилася 2 тижні у новій школі і сьогодні вчителька сказала сину, що вона його переведе да спецшколи, якщо він не буде виконувати усе, що вона говорить. Чи має право вчителька так говорити, і чи може вона це зробити, адже для цього потрібна моя і згода і зміна висновку з ІРЦ?
Ні, вчитель не може самостійно перевести дитину до спеціальної школи (спеціального закладу загальної середньої освіти). Переведення з інклюзивного класу до спеціального закладу можливе лише за умови згоди батьків.Переведення ініціюється заявою одного з батьків (або законних представників) до закладу, куди планується перехід, з обов’язковим погодженням змін рівня підтримки в ІПР. Також за умови висновку ІРЦ. Необхідна повторна комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини в інклюзивно-ресурсному центрі (ІРЦ) для визначення потреби в IV–V рівні підтримки (для спеціальних закладів), з рекомендаціями щодо форми навчання. Без цього переведення неможливе.
Педагогічна рада закладу приймає рішення на основі пакету документів (включаючи медичні довідки, ІПР та висновок ІРЦ), з фіксацією в протоколі за участю команди супроводу (вчитель, психолог, адміністрація, батьки).
Вчитель може лише внести пропозицію до команди супроводу про коригування ІПР (наприклад, за результатами спостереження за адаптацією дитини в новому закладі), але остаточне рішення — колективне, з вашою згодою. Оскільки дитина навчається лише 2 тижні, школа зобов’язана спочатку забезпечити перехідний період з адаптацією (корекційні заняття, супровід асистента), а не погрожувати.
Зверніться письмово до директора школи з письмовою скаргою з вимогою розслідувати слова вчителя як можливе порушення етики та булінгу, з проханням провести засідання команди супроводу для коригування ІПР (включіть копію висновку ІРЦ з попередньої школи).
Дитина з інвалідністю( психічне захворювання), учень 10 класу інклюзивної форми навчання, 4 рівень підтримки, не розмовляє, спецгрупа з фізкультури. Надали школі довідку ЛКК про звільнення дитини з предмету “Захист України”. Проте нам у звільнені з даного предмету відмовили. Чи правомірні дії школи та на яких підставах дитину можна звільнити з предмету “Захист України”?
Ні, дії школи не правомірні.
Для дитини з 4 рівнем підтримки передбачено адаптацію уроків “Захист України”, включаючи можливість обмеження чи звільнення від практичної частини (фізичної підготовки, навичок поводження зі зброєю тощо), якщо це обґрунтовано медичними протипоказаннями. Це фіксується в індивідуальній програмі розвитку (ІПР) на основі висновку ІРЦ та медичного огляду. Лист МОН від 13.08.2025 № 1/16828-25 “Про інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів… у 2025/2026 н.р. визначає адаптацію для учнів з обмеженнями здоров’я — тематичний план № 2 без практичної військової частини; роль медичних документів у формуванні плану.
Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу з предмета “Захист України” (Додаток до листа МОН від 30.08.2024 № 1/15776-24) рекомендує індивідуальні плани для обмежень здоров’я/релігії; акцент на безпеці та адаптації практичної частини (до 80% уроку). Методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу для осіб з ООП (Лист МОН від 26.08.2025 № 1/17666-2 визначають що для рівня 4 — до 6 корекційних занять/тиждень, інтеграція медичних висновків у ІПР для адаптації всіх предметів, включаючи “Захист України”.
Чи враховуються учні, які навчаються за сімейною формою, у загальній кількості учнів класу? Наприклад, очно навчаються 4 учні і 1 за сімейною формою, чи вважається клас повним?
Ні, учні, які навчаються за сімейною формою, не враховуються до загальної кількості учнів класу, який функціонує в очній формі. У такому разі клас не буде вважатися “повним” за фактичною кількістю присутніх учнів, оскільки сімейна форма навчання є окремим форматом здобуття освіти, а не частиною індивідуального наповнення очного класу.
Учні, які здобувають освіту за сімейною (домашньою) формою навчання, враховуються до загальної кількості учнів закладу освіти.
Згідно з Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, учні за індивідуальними формами (включаючи сімейну) зараховуються до закладу загальної середньої освіти за місцем проживання батьків або за вибором. Їхній контингент ураховується в статистичних звітах закладу, до якого вони зараховані, без відрахування зі складу учнів. Це означає, що вони входять до загальної кількості учнів (контингенту) школи для обліку, звітності та фінансування.
Однак такі учні не враховуються до наповнюваності конкретних класів, оскільки навчаються індивідуально поза межами групового навчання. Наприклад, при формуванні дистанційних класів (мінімум 20 учнів) діти за сімейною формою не включаються до цієї кількості. Фінансування на таких учнів здійснюється окремо через субвенцію на одного учня, з оплатою педагогічного патронажу (5–12 годин на тиждень залежно від класу), але це не впливає на штатний розпис чи наповнюваність очних класів.
Для переходу на сімейну форму батьки подають заяву до директора закладу, а оцінювання проводиться семестрово та річно. Якщо виникають питання щодо конкретного закладу, зверніться до адміністрації з посиланням на вищезгадане Положення та Закон України “Про повну загальну середню освіту”.
Моя донька вчиться в 6 класі. В неї є урок технологій, проте це по суті трудове навчання, де хлопці пиляють, дівчата шиють. Як змінити цю ситуацію в ліцеї?
В першу чергу, вам варто ознайомитись зі змістом освітнього процесу та робочим навчальним планом, за яким працює вчитель, і визначити, які відмінності та що можна виправити у ситуації, в першу чергу через гендерний розподіл у проектній роботі учнів та учениць.
Вчитель веде уроки на підставі національних стандартів, освітніх програм, робочих навчальних планах, а також на основі власної фахової компетенції та планування уроку.
Основою для проведення уроків є державні стандарти та затверджені навчальні програми, які визначають зміст, мету та завдання навчання. На основі освітньої програми заклад освіти складає загальний навчальний план. Виходячи з навчального плану та навчальної програми, вчитель розробляє робочий навчальний план на навчальний рік. Робочий навчальний план конкретного вчителя – це план роботи вчителя на поточний навчальний рік, який деталізує, як він планує викладати певний навчальний предмет, базуючись на загальному навчальному плані школи та відповідній навчальній програмі. Такий план складається вчителем і містить розподіл тем, кількість годин на кожну тему, види занять та інші деталі, необхідні для організації освітнього процесу з конкретним класом
Щодо уроку “технології”, варто зазначити що Методичні рекомендації до навчальної програми “Технології” для 6 класу, видані Міністерством освіти і науки України, зосереджені на розвитку талантів учнів та формуванні компетентностей у сфері декоративно-ужиткового мистецтва, дизайну, STEAM-проєктів та побутової діяльності. Ключова мета – навчити учнів реалізовувати свої задуми в готові продукти, розвиваючи при цьому підприємливість та здатність до інновацій. Навчальний поступ учня та учениці у процесі проєктної діяльності на уроках технологій забезпечується через поступове ускладнення завдань, розширення рівня самостійності й опанування етапів повного циклу проєктування.
Нещодавно сталася така ситуація: дітей 6 класу, в тому числі мою доньку, повели в центр міста на виставу, яка тривала три уроки, дітей привели назад до ліцею, з останніх двох уроків дітей “відпустили”. Справа в тому, що батьків про похід не попереджали. Діти під час дороги змокли, йшов дощ. Останніх двох уроків в дітей теж чомусь не було, вони пішли додому. Намагався дізнатися в класного керівника, що це за ситуація, чому так сталося, чому нікого не попередили. На що вона прокомунікувала, що діти були попереджені, а те, що діти змокли, - це провина батьків, на інші питання, зокрема безпеки, так і не відповіла.
Питання наступне якими документами керується школа/ліцей в такій ситуації? Підкажіть, чи це коректна ситуація в цілому?
Повідомляти батьків про проведення екскурсії в школі, яка замінює уроки, є обов’язковим, але не завжди у формі письмової згоди чи обов’язкових зборів. Згідно з Інструкцією щодо організації та проведення екскурсій і подорожей з учнівською та студентською молоддю, для далеких екскурсій і подорожей (поза межами населеного пункту чи регіону) з учнями до 18 років обов’язково проводяться збори батьків учасників для обговорення деталей, умов, ризиків та заходів безпеки. Це включає інформування про мету, маршрут, час і відповідальність.
Для місцевих екскурсій (наприклад, до театру чи музею в межах міста, як у вашому попередньому запиті про виставу), законодавство не встановлює суворої вимоги до проведення батьківських зборів чи отримання письмової згоди.
Однак, школа повинна інформувати батьків про подію заздалегідь (через розклад, оголошення чи листи), оскільки батьки мають право знати про зміну уроків і могли вирішити щодо участі дитини. Участь в екскурсіях добровільна, особливо для неповнолітніх, і діти з медичними протипоказаннями не беруть участь. Перед будь-якою екскурсією проводиться інструктаж з техніки безпеки, і вчитель несе відповідальність. У відповідності до ст.ст. 53, 59 ЗУ “Про освіту” батьки мають право на інформацію про освітній процес. Зазвичай, така поїздка на виставу організована як навчальна екскурсія, і відповідно до Методичні рекомендації МОН України від 06.02.2008 № 1/9-61, включена до навчального плану, є частиною освітнього процесу та може проводитись в час уроків. Директор школи самостійно вирішує про проведення такої екскурсії без додаткового погодження з органами управління освітою, але видає наказ з деталями: мета, час, маршрут, учасники та відповідальні особи.
Якщо в вашій школі не повідомили, зверніться до адміністрації за наказом про екскурсію — там мають бути деталі.
Я працюю педагогом організатором,і психологом за сумісництвом. Чи входять 12 годин корекційних занять в робочі години робочі організатора?
Ні, 12 годин корекційних занять роботи психологом не входять до робочих годин педагога-організатора за посадою.
19 липня 2022 року текст статті 102–1 Кодексу законів про працю України виклали в новій редакції. Так, сумісництвом було визначено виконання працівником, крім основної, іншої оплачуваної роботи на умовах трудового договору у вільний від основної роботи час на тому самому або іншому підприємстві, в установі, організації або в роботодавця – фізичної особи. Працівники, які виконують роботу за сумісництвом, одержують заробітну плату за фактично виконану роботу. Повноваження уряду визначати порядок роботи за сумісництвом були скасовані, як і інші нормативні акти, що регулювали умови роботи за сумісництвом.
Згідно з чинним законодавством України, корекційно-розвиткові заняття (КРЗ) для учнів з особливими освітніми потребами проводяться поза межами основного робочого часу фахівців закладу освіти, включаючи психологів. Такі заняття організовуються за окремими цивільно-правовими договорами (ЦПД) і оплачуються додатково з субвенційних коштів, а не зараховуються до тарифної ставки чи нормального навантаження за основною посадою.
Посади практичного психолога та педагога-організатора є різними: для психолога норма робочого часу становить 40 годин на тиждень (з них педагогічне навантаження — до 20–30 годин залежно від типу закладу), для педагога-організатора — також 40 годин, але з акцентом на організацію позакласної роботи (до 12 годин додаткового педагогічного навантаження).
КРЗ психолога не інтегруються в навантаження організатора, оскільки це спеціалізована корекційна робота, яка планується окремо в розкладі інклюзивного навчання.
Якщо ви займаєте посаду педагога-організатора і проводите КРЗ як психолог, ці години оформлюються як додаткова робота за ЦПД і не зменшують/замінюють ваші обов’язки за основною посадою. Для уточнення в конкретному закладі зверніться до адміністрації або профспілки з посиланням на Постанову КМУ № 957 від 15.09.2021 “Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти”.
Я вчитель музичного мистецтва, в мене немає курсів НУШ 1-4 класів. Як мені їх отримати? Моя методистка відповіла, що поки що таких курсів немає, але мені вони потрібні, так як мені не враховують в заробітну плату відсотки за курси, і деякі вчителі говорять, що я не маю права викладати в початковій школі без сертифіката?
Ви маєте повне право викладати в початковій школі без сертифіката з курсів НУШ — це не є обов’язковою умовою для допуску до роботи. Базова вимога — вища освіта за спеціальністю “Початкова освіта” (або суміжною з педагогічним стажем). Сертифікація вчителів (відмінна від підвищення кваліфікації) є добровільною процедурою для отримання статусу “вчитель з високим рівнем майстерності” та додаткової доплати/премії, але не впливає на право викладати. Курси НУШ рекомендовані для ефективної роботи за реформою, але їх відсутність не є підставою для заборони викладання — це міф, який не підтверджується законодавством. Якщо колеги наполягають, зверніться до адміністрації з посиланням на рекомендації МОН.
Сертифікат з курсів НУШ зараховується для атестації педагогічних працівників, яка проводиться кожні 5 років і визначає кваліфікаційну категорію (спеціаліст, І категорія — 20% доплати, ІІ — 15%, вища — 25% до посадового окладу). Без проходження підвищення кваліфікації (включаючи НУШ-курси) ви не зможете претендувати на вищу категорію під час атестації, тому доплати за курси не нараховуватимуть. Загальні доплати вчителям початкової школи у 2025 році включають: 1300 грн (з урахуванням податків — 1000 грн) з січня за роботу в несприятливих умовах; 2600 грн (2000 грн netto) з вересня до кінця воєнного стану; за вислугу — 10–30%; за класне керівництво — 20–25%. Для нарахування доплат за підвищення кваліфікації подайте сертифікат до атестаційної комісії закладу.
Чи правомірне зауваження адміністрації вчителям, що підлогу в кабінетах напередодні 1 вересня помийте самі, так як техпрацівники миють коридори?
Ні, такі зауваження чи вимоги адміністрації закладу освіти є неправомірними.
У відповідності до п. 2 статті 24 Закону України “Про повну загальну середню освіту”: “Засновник або уповноважений ним орган, керівники закладів освіти та їхніх структурних підрозділів не мають права вимагати від педагогічних працівників виконання роботи, не передбаченої укладеним письмовим трудовим договором та / або посадовою інструкцією”.
Отже, у вашої посадової інструкції не передбачено прибирання чи миття кабінету напередодні 1 вересня чи будь - якого іншого дня. Пунктом 5 статті 60 Закону України “Про освіту” передбачено: “Засновник або уповноважений ним орган, керівники закладів освіти та їх структурних підрозділів не мають права вимагати від педагогічних і науково-педагогічних працівників виконання роботи, не передбаченої трудовим договором”.
Статтею 24 Конституції України чітко зазначено, що використання примусової праці забороняється.
Варто також зазначити, що у Санітарний регламент для закладів освіти встановлено, що щоденне вологе прибирання всіх приміщень та обладнання закладу освіти – це обов’язки прибиральників службових приміщень, згідно зі штатними нормативами. Всіх приміщень - означає не лише коридорів (місць загального користування) , а і кабінетів також.
Яка оплата встановлюється за класне керівництво в інклюзивному класі, 8 клас? Так само 25%?
Регулювання доплати вчителям за класне керівництво визначено у відповідності до п. 36 Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти, (затвердженої наказом Міносвіти від 15.04.1993 № 102 (далі — Інструкція № 102).
Варто з самого початку визначити базу нарахування доплати за класне керівництво — це ставка зарплати (посадовий оклад). Це і є “тарифні ставки”, і визначені вони у Додатку 1 “Єдина тарифна сітка розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери” до постанови КМУ від 30.08.2002 № 1298.
Тепер щодо доплат в інклюзивному класі: педпрацівникам, які працюють у інклюзивному класі нараховується звичайна доплата за вже згаданим п. 36 Інструкції № 102. Проте це не єдиний документ де згадуються і інші доплати, а саме у Розмірах доплат за окремі види педагогічної діяльності працівникам у державних і комунальних закладах та установах освіти, що затверджені постановою КМУ від 28.12.2021 № 1391.
Отже, які ще є доплати у згаданому документі:
У відповідності до вищезгаданих документах, класний керівник, окрім доплати за класне керівництво, за свою роботу в інклюзивному класі може отримувати ще й доплату безпосередньо за роботу в такому класі.
Моя дитина, яка тимчасово знаходиться за кордоном, хотіла би продовжити навчання в українській школі для здобуття середньої освіти. На даний момент вона закінчила 9 класів в Запорізькій школі №100. Але далі школа попросила написати нам заяву на відрахування, так як в школі немає дистанційної форми навчання, це школа вирішила на батьківських зборах без участі батьків, чиї діти знаходяться за кордоном. Хоча ще взимку класний керівник уточнював, чи збираємось ми продовжувати навчання в 10 класі. Само собою, шо ми збирались продовжувати. Я заповнила анкету, яку прислав вчитель, але вже у червні нас поставили перед фактом, що ми не можемо навчатися у даній школі. Зараз моя дитина навчається в Фінляндії у 9 класі. Але вона хоче здобути повну середню освіту в Україні. Чи може дитина на цій платформі отримати повну середню освіту?
Ваша дитина може продовжити навчання за українознавчим компонентом, отримавши свідоцтво про повну загальну середню освіту України.
З 1 вересня батьки, чиї діти навчаються за кордоном, зможуть подавати заявки на українознавчий компонент у новому, зручнішому форматі. Українознавчий компонент — це скорочена освітня програма для українських школярів, які тимчасово живуть за кордоном. Ця програма має менше навантаження, навчання відбувається дистанційно та враховує що дитина вчиться очно в місцевій школі країни перебування..
Як батькам подати заявку:
Решту предметів, які дитина опановує в місцевій школі за кордоном, перезараховують до української освітньої програми. Для цього МОН розробило шкалу переведення оцінок для визначеного переліку країн, де проживають українські учні.
Також учні 9–11 класів можуть отримати додаткові години на індивідуальні консультації та підготовку до ДПА й/або НМТ у межах українознавчого компонента.
Як подати заявку — інструкція: Українознавчий компонент
Прошу сказати, коли і яким документом був схвалений для використання в ЗЗСО навчально - методичний комплекс для вивчення англійської мови Fly High?
Серія підручників з англійської мови “Fly High Ukraine” (видавництво Pearson Education Ltd, адаптована для України компанією Dinternal Education) отримала гриф (рекомендацію) Міністерства освіти і науки України (МОН) у червні 2018 року. Про Dinternal Education повідомили у Фейсбуці, вказавши Лист МОН №22.1/2-Г-341 від 12.06.2018.
Це дозволяє використовувати комплект у початковій школі (1–4 класи) в рамках Нової української школи (НУШ), з акцентом на комунікативний підхід, розвиток навичок говоріння, читання, письма та аудіювання через ігрові елементи, пісні та історії. Гриф дійсний протягом 5 років з моменту видачі, тобто до 2023 року, але серія продовжує використовуватися з продовженням рекомендацій МОН для іноземних підручників.
Підручник відповідає Державному стандарту базової середньої освіти та пройшов експертну оцінку.
Гриф підтверджується в списках МОН для початкової освіти.
Підручники доступні в Україні, з грифом на обкладинці. Безкоштовні ресурси (аудіо, відеоуроки) на сайті flyhigh.dinternal.com.ua.
Якщо потрібен повний текст наказу чи оновлення на 2025 рік, рекомендуємо запитати в МОН через офіційні джерела.
Чи можна за програмою Савченко не робити поділ на окремі предмети “Українська мова” і “Літературне читання”, а проводити 7 год. як “Українська мова” інтегрований курс в початковій школі?
Ні, типова освітня програма, розроблена під керівництвом О. Я. Савченко для 3–4 класів початкової школи, не передбачає інтеграцію української мови та української літератури в єдиний предмет. Натомість мовно-літературну освітню галузь структуровано через окремі навчальні предмети: “Українська мова” та “Літературне читання” (останнім охоплюються елементи літератури, як-от читання художніх текстів, аналіз творів тощо).
У 1-му класі справді застосовується інтегрований курс “Українська мова. Навчання грамоти”, а в 2-му класі можливий інтегрований курс “Українська мова. Читання” як альтернатива окремим предметам, але для 3–4 класів структура чітко розділена на два окремі предмети. Це дозволяє формувати ключові компетентності в мовленнєвій діяльності та читацькій культурі через спеціалізовані заняття.
Фото - Судово-юридична газета
Обговорення