Теми статті: інклюзія, НУШ, спеціальні класи
23 Жовтня 2025
2 488
0
Редакція медіа НУШ отримує велику кількість запитів від читачів щодо інклюзивного навчання дітей у школах. Є потреба у практичних порадах чи способах розв’язання гострих питань від тих, кому вдалося “побороти систему”. Тому ми розпочинаємо цикл публікацій, у яких розповідатимемо про досвід конкретних сімей, які обрали той чи інший спосіб навчання для своїх дітей – з законодавчою базою, покроковим алгоритмом дій, плюсами та мінусами, про які говоритимуть батьки та діти.
І перша історія – про СПЕЦІАЛЬНІ класи, які створюються у звичайних навчальних закладах. Про них розповідає Анна Дерев’янко та її 8-річний син Дмитрик.
У цій статті ви можете дізнатися про таке:
Сім’я Дерев’янко – з Донеччини, але у 2014 році були вимушені покинути рідний край. Оселилися в Софіївській Борщагівці і зараз вже вважають себе не переселенцями, а майже місцевими. Мама Анна працює ком’юніті-менеджеркою у громадській спілці “Українська мережа за права дитини”, має змішаний формат роботи.
Вже на Київщині у них народився син Дмитро, який минулого вересня пішов у 1 клас. Він веселий та допитливий хлопчина, але з трьох років батьки помітили проблеми з розвитком мовлення, тому впродовж кількох років багато уваги приділяли коректуванню цих особливостей – віддали у дитячий садочок, де були заняття з логопедом, додатково консультувалися з дефектологом, водили на різні заходи для розвитку мовлення та комунікації. До шести років ситуація більш-менш стабілізувалася, але Дмитрик все одно потребував певної підтримки під час навчання: йому важко давався переказ текстів, формування речень, для опанування інформації він мав би отримати додатковий час чи пояснення. У дитини діагностували затримку мовленнєвого розвитку, встановлення інвалідності не потребує.

Варіантів навчання такої дитини, як Дмитрик, багато: згідно з висновками інклюзивно-ресурсного центру, йому визначили 2 рівень підтримки. Це означає, що для нього можлива інклюзія у звичайному класі з підтримкою помічника вчителя, домашнє навчання і навіть варіант отримання освіти у спеціальних закладах, що спеціалізуються на подібних особливостях розвитку. А ще – навчання у спеціальному класі, який, власне, й обрала родина.
Згідно з українським законодавством, спеціальні класи - це окремі класи, що утворюються у закладах загальної середньої освіти для навчання осіб з особливими освітніми потребами у спеціально створених умовах з урахуванням їх індивідуальних потреб, можливостей, здібностей та інтересів.
Такі класи існували й раніше, але 22 серпня 2024 року з’явився новий наказ Міністерства освіти та науки України № 1182 (зі змінами до наказу №№ 808 та 899 у червні 2025 року), який набрав чинності з 1 вересня 2025 року.
У Порядку утворення та умови функціонування спеціальних класів у закладах загальної середньої освіти можна побачити, для дітей з якими особливостями розвитку відкривається спеціальний клас. Гранична наповнюваність спеціальних класів становить від 6 до 12 осіб залежно від складу класу, який утворюється, за умови наявності більше ніж 50 відсотків граничної наповнюваності класів.
За потреби й в спеціальних класах також можна залучати додатковий персонал: помічника вчителя та помічника дитини.
“Син ходив у садочок санаторного типу для малят з особливостями опорно-рухового апарату, бо мав ще супутнє захворювання. Але там були й логопедичні групи, тому це було ідеально у нашому випадку, - каже Анна. - Звісно, паралельно ми ходили до приватного логопеда та дефектолога, але базову підтримку отримали у садочку”.
Саме у дошкільному закладі підказали батькам Дмитрика, що у київській школі, яка розташована поруч з садочком, працюють спеціальні класи. І там Дмитрику буде зручно опановувати програму, яка, до речі, не відрізняється від звичайної для школярів закладу, - це НУШ.
Анна готувалася до початку шкільного життя Дмитрика задовго до того, як він мав сісти за парту. Щоб мати уявлення про різні варіанти, вона спочатку пішла до приватного закладу освіти: державна школа, яка розташована поруч, на Софіївській Борщагівці, була вкрай переповнена: заклад розрахований на 5 тисяч дітей, навчання впроваджувалися у дві зміни, а паралель перших класів у різні роки мала від 12 до 18 класів.
“Це точно виглядає не як про інклюзію і про підтримку дитини. Хоча там також є інклюзивний клас, є помічники вчителя, але мені хотілося щось більш персоналізовано, - ділиться жінка. – Тож, я пішла на День відкритих дверей у приватний заклад, але я почула там, що вони відбирають дітей за рівнем розвитку – діти мають знати абетку чи рахувати. Такий підхід нас не влаштовував, хоч вони й казали щось про інклюзію”.
Потрапивши у державну школу, яку порадили у садочку, вона помітила різницю між приватним закладом і державним хіба що у сучасності ремонту.
“Але функціонально клас виглядав так само привабливо: є проєктор, інтерактивна дошка, у вчительки – принтер та ноутбук, індивідуальні парти, шафки, місце для іграшок та кімната для відпочинку та відновлення ресурсу, - каже Анна. – Плюс – досвідчена вчителька, яка проходила спеціальні курси, має сертифікати і саме випустила спеціальний клас у середню школу та набирає першачків”.

Для Анни, наприклад, було важливо, що Дмитрик навчатиметься не за полегшеною програмою, і потім зможе перейти до звичайного класу. Звісно, для кожної сім’ї і кожної дитини вони будуть індивідуальні. Але, для прикладу, ми пропонуємо подивитися, що підходить у спецкласі, а що не дуже, саме Дмитрику та його батькам.
Плюси
Мінуси
Сім’я живе у передмісті й щоранку їдемо у школу хвилин 30-50. На жаль, невеликі чи віддалені громади, частіше за все, не мають таких класів, добитися відкриття їх там батькам може бути набагато складніше.
У нас спецклас тільки для молодшої школи. З 5-го класу – усі діти переходять у звичайний клас. Нас попереджали, з 9-річного досвіду впровадження спеціальних класів, що у середній ланці не усі можуть “вигребти” новий темп навчання та програму, великий клас, наявність кількох викладачів. Тому дехто вже переходив на домашнє навчання на цьому етапі.
Не у всіх школах, навіть при наявності таких класів, може бути достатня кількість спеціалістів. Логопедів, дефектологів, соціальних працівників. Про це краще дізнаватися перед тим, як обирати такий спосіб навчання.

Анна, яка пройшла цей шлях, попереджає, що варто починати діяти заздалегідь.
Перший крок: отримати рішення інклюзивно-ресурсного центру (ІРЦ). Щоб потрапити в спеціальний клас, має бути визначений 2 та вище рівень підтримки, якої потребує дитина. Мережу ІРЦ по всьому Києву Анна, наприклад, знайшла на сайті ІРЦ Святошинського району, який був найближчим до її місця проживання.
Другий крок: отримати направлення в районному управлінні освіти. Це займає хвилин 10. Але Анна рекомендує вже визначитися, у який заклад ви плануєте подавати документи. Перелік шкіл, які мають спецкласи, теж можна побачити на сайтах ІРЦ (у випадку родини - інформація тут). Але про ці класи точно знають й у відділі освіти. Тож, запитуйте і вам мають підказати найближчий варіант.
Третій крок: Подати усі документи в школу та написати заяву на зарахування вашої дитини в спецклас. Вступна кампанія майже у всіх школах стартує навесні. Про конкретні терміни можна поцікавитися на сайті закладу, бо заяву можна подавати тільки після початку набору до тієї чи тієї школи. “Я намагалась зробити максимально день в день, щоб не затягувати, бо мені здавалося, що шанси потрапити у такий клас обмежені”, - каже Анна.
Вже згаданий вище Порядок надає перелік документів, які батьки мають додати до заяви у школі:
Анна Дерев’янко радить батькам не приховувати діагнози та особливості дитини, хвилюючись, що це завадить потрапити у навчальний заклад. Тільки маючи повну інформацію про стан та особливості здоров’я учня, там зможуть бути максимально корисними для дитини.
Нагадаємо, раніше медіа НУШ розповідало, де шукати помічника дитині з особливими освітніми потребами
Фото - із сімейного архіву родини Дерев’янко
Обговорення