Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

16 днів активних дій: як перетворити акцію “Проти насилля” на ефективний освітній проєкт у вашій школі

Коли ми говоримо про насильство, часто здається, що це щось далеке — із новин чи кіно. Але правда в тому, що воно може ховатися поруч: у слові, погляді, мовчанні. Тому раз на рік весь світ об’єднується, щоб нагадати: мовчати — небезпечно.

Уявіть, що у календарі є 16 днів, коли вся країна, а по суті — весь світ, “вмикає ліхтарик” і світить ним у найтемніші кутки, де ховається насилля. Спільнота Resilience Help розробили для вас готовий план дій, який перетворить складну тему булінгу на цікаві та корисні заняття для закладів освіти та всієї родини.

Міжнародна акція “16 днів проти насилля” щорічно триває з 25 листопада до 10 грудня.  На перший погляд, це просто дати. Але для школи це — золотий час!

Чому це важливо саме для нас, освітян?

Бо саме школа може або зламати, або розірвати ланцюг мовчання. Ми вчимо дітей читати, писати й розв’язувати задачі. Але наш головний іспит – це виховання Людини, яка поважає себе та інших, і знає, як захистити свої кордони. Але щоб зрозуміти, чому цей рух такий потужний, варто згадати його джерела.

Історія, яка навчає

Ця ідея народилася не на рівному місці. Багато років тому, у 1960 році, за свої погляди були жорстоко вбиті три сестри Мірабаль. Світ був шокований і зрозумів: мовчання вбиває. Так 25 листопада став початком нашої “перевірки” на людяність, а 10 грудня — Днем прав людини — її фіналом. Суть проста: ніхто не має права тебе ображати чи завдавати болю. І все ж насильство не з’являється нізвідки — воно має свої корені.

Звідки береться образа?

Чому люди ображають інших? Це часто відбувається від безпорадності або коли людина просто не знає, як інакше вирішити проблему. Дитина, яка кривдить однокласника, можливо, сама постійно бачить такі ж сварки та крики вдома. Це як ланцюжок: насилля народжує насилля.А тепер погляньмо, з чим стикаються наші діти сьогодні, у школі й онлайн.

Небезпеки навколо: з чим сьогодні стикаються наші діти

На жаль, сьогодні нашим дітям доводиться мати справу не з однією, а з кількома “небезпеками”, які підстерігають їх і в реальному, і у віртуальному світі. Ми, дорослі, маємо чітко знати ці “вороги”:

  1. Булінг у школі: це не просто штовхання. Це коли постійно глузують, дають образливі прізвиська, ігнорують або змушують відчувати себе нікчемою.
  2. Насилля в родині (найбільш приховане): коли ображають найближчі люди — кричать, б’ють, залякують, або не дають їжі та потрібних речей. Це найважча та найболючіша рана, про яку діти бояться говорити.
  3. Кібербулінг та інтернет-загрози: оскільки діти постійно онлайн, насилля перейшло в мережу. Це погрози у приватних повідомленнях, розповсюдження чужих особистих фото чи відео. У мережі легко “сховатися”, і це робить кривдника сміливішим.
  4. Емоційний тиск: це теж насилля, коли дитині постійно кажуть, що вона “нездатна”, “гірша за інших”, критикують зовнішність або змушують робити те, чого вона не хоче. Це руйнує впевненість у собі.

Наша головна місія: розірвати “коло мовчання”

І саме тут починається роль школи — місця, де можна розірвати цей ланцюг. Головна причина, чому ми, вчителі та батьки, повинні говорити про ці 16 днів — це страх дитини.

Дитина, якій боляче, часто боїться про це розповісти або не знає, до кого підійти. Вона мовчить, бо думає: “Мені не повірять”, “Буде ще гірше”, або “Я сам винен”. Це і є найстрашніше “коло мовчання”, яке дозволяє насиллю продовжуватися.

Школа — це про безпеку. Ми повинні використати ці 16 днів, щоб у свідомості кожної дитини виникла чітка думка: “Якщо мені погано, я знаю, хто мені допоможе , і не боюся про це сказати”.

Це наш шанс створити не просто безпечний клас, а фортецю довіри. Але замість говорити про насильство як про страх, ми можемо говорити про силу — силу добра, підтримки, емпатії. Так народжується шкільна гра “16 викликів добра”.

Нижче ми подаємо опис цієї акції. У кінці тексту ви можете завантажити презентацію у форматі PDF для використання під час проведення нарад, розміщення на вебсторінках школи в Інтернеті або на інформаційних стендах у самій школі.

16 днів — 16 викликів добра

Ідея: не лякати і не повчати, а через креатив, співпереживання, гумор і дії показати, що добро, повага і підтримка — це суперсила.

Формат

  • Кожен день — новий виклик або акція. За участь — команда/клас отримує бейдж “Суперсила дня”.
  • Мета — зібрати 16 бейджів → отримати звання “Школа без насильства”.
    Все тримається на трьох цінностях: повага, підтримка, безпека.

День 1. “Запалюємо світло”

  • Старт-флешмоб: кожен приносить кольоровий ліхтарик/смартфон і разом створюють світлову хвилю у темному класі.
    Меседж: “Ми світимо проти насильства”.
    Символічно відкривається 16-денний квест.

День 2. “Слова мають силу”

Челендж: цілий день — жодного образливого слова.
У коридорі — “Стіна поваги”: учні пишуть добрі слова своїм друзям. Наприкінці дня оголошують “Найтепліший клас дня”.

День 3. “Мій супергерой — це…”

  • Створити комікс або коротке відео про людину, яка підтримує.
    “Хто твій безпечний дорослий?”

День 4. “Твоя реакція — твоя суперсила”

  • Інтерактив-квіз: учні обирають, як реагувати у ситуаціях булінгу чи тиску.Обговорюють, чому підтримка важливіша за мовчання.
  • Меседж: “Бути свідком — це теж дія”.

День 5. “День цифрового миру”

  • TikTok-челендж: коротке відео без хейту з хештегом #МережаБезНасильства.

День 6. “Пошта підтримки”

  • У школі з’являється скринька для “листів підтримки” — можна анонімно написати тому, хто сумує, або “дякую” тому, хто допоміг.
    Учнівське самоврядування доставляє листи адресатам.

День 7. “Мистецтво проти болю”

  • Створіть “плейлист добра”: діти пропонують пісні, які допомагають, коли сумно чи страшно.З цих пісень складається шкільний плейлист (можна включити на перервах). Для молодших — спів у колі “Пісня підтримки”:
    Меседж: “Слова й мелодії можуть лікувати”.

День 8. “Стоп! Дихай! Живи!”

  • Психолог проводить “урок емоційної паузи”: як розпізнати злість і не вдарити, не образити.Кожен вчиться трюку “Три глибоких вдихи — замість трьох поганих слів”.

День 9. “Казки без страху”

  • Молодші діти слухають авторські казки про доброту.
    Старші пишуть власні історії “Як я вибрав не силу, а повагу”.

День 10. “День добра у дії”

Ідея: показати, що найкращий комплімент — це дія.
Як провести:

  • Завдання: зроби 3 добрі вчинки (допоможи, підтримай, поділися, похвали).У класі — “Банка добра”: кожен записує свій добрий вчинок на папірці та кладе в банку. У кінці дня читають кілька прикладів.
    Меседж: “Добро — це комплімент, який не потрібно говорити вголос.”

День 11. “День довіри”

Ідея: показати, що допомога починається з довіри.

Як провести:

  • Учні пишуть на аркушах: “Кому я можу довірити свої почуття?”.Потім створюють спільний плакат або інфографіку “Мій коло підтримки” — друзі, вчителі, батьки, психолог.
  • Для старших — коротке обговорення “Як зрозуміти, коли хтось потребує допомоги?”.
    Меседж: “Довіра — перший крок до безпеки.”

День 12. “Голос правди”

  • Учнівський подкаст або відеоінтерв’ю з психологом/директоркою/активістом. Теми: “Як розпізнати насильство”, “Як сказати про це дорослому”.

День 13. “Діалог без конфлікту”

  • Тренінг із ненасильницької комунікації (NVC).Навчити учнів ідентифікувати та виражати свої почуття у безпечному середовищі, а також усвідомити важливість “Кола Підтримки”. Основна діяльність включає індивідуальну рефлексію на тему: “Кому я можу довірити свої почуття?”

Меседж: “Довіра — перший крок до безпеки”.

День 14. “Сімейний день”

  • Батьківський виклик: зняти коротке відео/фото “Ми за повагу вдома”.Опублікувати в шкільному Telegram або коридорній галереї.

День 15. “Ми — спільнота”

  • Створити “Дерево довіри”: кожен залишає відбиток долоні з обіцянкою, що зробить школу безпечнішою.Після уроків — музичний перформанс “Разом сильніші”.

День 16. “Фінал — День Світла”

  • Святковий флешмоб: усі в білому або з жовтими елементами.Запускають кульки з на “Я обираю добро”.
  • Вручення сертифікату “Школа без насильства” класу, який зібрав найбільшу кількість бейджів.

Добро — це сила, яка змінює світ

16 днів промайнуть швидко. Але якщо хоча б одна дитина після проведення цієї акції відчує: “Мене чують. Я не один. Я можу говорити” — значить, ми зробили найважливіше.

Акція “16 днів проти насильства” може стати не черговою кампанією, а справжнім святом добра і людяності. Головне — не зупинятися на шістнадцятому дні. Продовжувати говорити, слухати, підтримувати. Щодня. І тоді наша школа стане місцем, де світло не гасне. Де діти вчаться не лише писати й рахувати, а й бути добрими, сміливими, небайдужими. Бо саме з таких шкіл починається країна без насильства. І поступово “Школа без насильства” стане не статусом, а способом життя. Бо там, де є добро і підтримка — насильству просто немає місця.

Нагадаємо, раніше ми писали “Як навчити дітей захищати себе: для освітян доступний безплатний методичний посібник”.

За посиланням 16 днів активних дій проти насилля ви можете завантажити презентацію у форматі PDF для використання під час проведення нарад, розміщення на веб-сторінках школи в Інтернеті або на інформаційних стендах у самій школі.

Фото – медіа НУШ

 

Матеріали за темою

Обговорення