610
0
Оприлюднено результати щорічного моніторингового дослідження організованого початку 2025/2026 навчального року у сфері позашкільної освіти. Дослідження проводили у вересні–жовтні 2025 року, щоб оцінити готовність закладів позашкільної освіти (ЗПО), їхню безпеку, фінансування та задоволеність учасників освітнього процесу.
Про це повідомила Державна служба якості освіти України.
Пошкодження та відновлення закладів
Через збройну агресію Росії близько 9% анкетованих і 16,5% відвіданих ЗПО зазнали пошкоджень, один заклад зруйновано повністю.
Відновлювальні роботи здійснюють переважно за кошти місцевих бюджетів — це основне джерело фінансування для майже 89% опитаних закладів.
Підготовка до навчального року: виконано не всюди
У повному обсязі підготовчі заходи виконали:
Ще третина виконала плани частково, а 7,3% опитаних ЗПО не отримали від засновників жодного фінансування на підготовку до нового року.
Безпека: ключовий, але проблемний аспект
Хоча більшість закладів своєчасно розпочали роботу, саме безпека залишається найбільш вразливою ділянкою.
Також на початок навчального року до 20% ЗПО не здійснили жодних заходів для забезпечення автономної роботи під час блекаутів.
Фінансування: значні диспропорції
Заклади переважно утримуються за кошти місцевих бюджетів: 88,7% — серед анкетованих та 90,7% — серед відвіданих.
Проте рівень фінансування суттєво відрізняється між громадами:
ДСЯО рекомендує органам місцевого самоврядування посилити увагу до сталого фінансування позашкільної освіти.
Форми навчання та доступ до інтернету
Більшість ЗПО працюють очно — понад 60% опитаних і відвіданих.
У громадах на сході та півдні поширені змішані та дистанційні формати через безпекову ситуацію.
Утім, 19,4% анкетованих і 10% відвіданих закладів мають проблеми з інтернетом і організацією дистанційного навчання.
Кадровий дефіцит — у понад половини закладів
Близько 55% ЗПО мають вакансії педагогічних працівників. Також гостро бракує:
У громадах, що постраждали від війни, потреба в психологічній підтримці дітей і педагогів є особливо високою.
Безбар’єрність: оцінки керівників вищі за реальність
Моніторинг показав, що рівень безбар’єрності в закладах є значно нижчим, ніж оцінюють самі керівники. Поширені проблеми:
Комплексний підхід до інклюзії реалізований недостатньо.
ДСЯО відзначає, що громади загалом забезпечили системну підготовку ЗПО до нового навчального року. Більшість закладів розпочали роботу вчасно, організували безпечні умови та продемонстрували ефективну взаємодію між керівниками, педагогами й засновниками.
Водночас у майже половини закладів залишаються невирішеними ключові питання безпеки, інклюзивності, кадрового забезпечення та матеріально-технічної бази. Для створення рівних і безпечних умов ДСЯО рекомендує органам місцевого самоврядування посилити роботу над модернізацією інфраструктури, удосконалити підготовку укриттів, забезпечити сталість фінансування та розширити психологічну підтримку для учасників освітнього процесу.
Нагадаємо, медіа “НУШ” повідомляло, що у “Мрії” з’явився розділ позашкільних занять: доступні понад 6 000 гуртків.
Фото – istockphoto
Обговорення