Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

8 Грудня 2025

Громади активніше підвищують оплату праці вихователів і зміцнюють дошкілля: результати аналізу Комітету та ДСЯО

Упродовж 2025 року парламентський Комітет з питань освіти та науки відстежує, як громади реалізують можливості нового Закону “Про дошкільну освіту”, зокрема щодо оплати праці педагогів. У межах аналізу вивчили динаміку посадових окладів, надбавок і додаткових стимулів для вихователів.

Про це повідомив Сергій Бабак та проаналізувала ДСЯО.

Громади підвищують оклади та запроваджують доплати

Станом на жовтень 2025 року чотири громади вперше підвищили посадові оклади вихователям понад мінімальні урядові норми.

У 234 громадах (17 %) уже діють додаткові доплати. Найпоширеніші з них — премії, стимулюючі надбавки до 50 %, доплати за переповнені групи, разові виплати та компенсації за несприятливі умови праці. Найактивніше додатково фінансують роботу вихователів у Київській, Одеській, Полтавській, Дніпропетровській і Миколаївській областях.

Розміри доплат у різних громадах коливаються від 2 600 до 10 400 грн.

Оплата праці вихователів суттєво зросла

У результаті стимулюючих виплат у низці областей зафіксовано високе зростання середніх зарплат вихователів 11 тарифного розряду. Найбільше підвищення у жовтні 2025 року відзначили:

  • Київська область — +5 198,92 грн
  • Запорізька — +4 613,24 грн
  • Львівська — +2 391,98 грн
  • Хмельницька — +2 076 грн
  • Луганська — +2 160 грн
  • Одеська — +1 689,29 грн
  • Волинська — +1 459,7 грн

У деяких громадах рівень зарплат значно перевищує середні показники. Серед лідерів — громади Закарпаття, Київщини, Львівщини, Тернопільщини, Харківщини та місто Київ, де зарплата вихователів сягає від 17 до понад 23 тис. грн. Найвищий показник — у Пристоличній громаді Київської області (23 769,60 грн).

Кадровий склад: стабільність із регіональними дисбалансами

За даними Державної служби якості освіти, у закладах дошкільної освіти працюють 6 189 педагогів. Серед них 153 — внутрішньо переміщені, 35 — перебувають за кордоном, але продовжують працювати дистанційно, ще 35 — тимчасово не можуть виконувати роботу.

53 педагоги перебувають у стані простою, переважно у східних регіонах. Загалом кадровий склад залишається стабільним, однак регіональні дисбаланси пов’язані з переміщенням населення та безпековою ситуацією.

Вакансії: найгірша ситуація у містах

На початок 2025/2026 навчального року 43 % закладів повідомили про повну укомплектованість педагогами. У сільських ЗДО таких — 54 %, у міських — лише 35 %.

Наявність до 10 % вакансій спостерігається у 44 % закладів, найбільше — у містах (49 %). Понад 10 % вакансій мають 12 % ЗДО, знову ж таки найчастіше — міські.

Моніторинг відвідувань підтверджує: у містах лише 22 % закладів не мають вакансій, тоді як у селах — 43–44 %.

Контингент вихованців: збільшується кількість дітей з ООП та ВПО

У ЗДО навчаються понад 40 900 дітей, з них:

  • 3 349 — внутрішньо переміщені,
  • 1 429 — мають особливі освітні потреби,
  • 417 — тимчасово перебувають за кордоном.

Ці показники створюють додаткове навантаження на педагогів та систему дошкілля.

Готовність ЗДО до навчального року: більшість виконали заплановані заходи

59 % закладів повністю виконали підготовчі роботи до початку 2025/2026 навчального року, ще 35 % — переважно. Лише 1 % ЗДО не змогли реалізувати заплановане. Найчастіше це стосується закладів Сходу та Півдня.

За результатами відвідувань найвищий рівень готовності — у сільських закладах (57 % повністю виконали заходи). У міських — лише 41 %.

Фінансування: ключова роль місцевих бюджетів, але є нерівномірність

Головне джерело фінансування — місцеві бюджети (90–99 % залежно від джерела даних).

Батьківські внески становлять до 38 %, допомога організацій — до 23 %.

Повністю профінансовані лише третина закладів. У сільській місцевості таких — понад половина, у містах — лише третина.

Деякі ЗДО взагалі не отримали бюджетного фінансування, переважно у східних та південних областях.

Пошкодження унаслідок війни та відновлення

7–13 % закладів дошкільної освіти постраждали внаслідок бойових дій, найбільше — у містах та в прифронтових регіонах.

У Західному та Центральному регіонах усі відвідані заклади залишилися неушкодженими.

Понад половина пошкоджених ЗДО вже повністю відновлена; 78 % таких закладів повернулися до роботи.

Формати освітнього процесу: очне навчання домінує

У 86 % закладів освітній процес відбувається очно. У селах — 89 %, у містах — дещо менше через безпекові загрози.

Змішаний формат використовують 9 % ЗДО, дистанційний — 5 %. На Сході частка дистанційної роботи суттєво вища (до 35 %), що пов’язано з війною.

Загалом дані свідчать, що громади поступово збільшують фінансування дошкілля та активніше використовують можливості, надані новим законом. Попри регіональні виклики та наслідки війни, більшість ЗДО демонструють готовність до роботи й забезпечують стабільний освітній процес.

Повний звіт ДСЯО можна переглянути за посиланням.

Нагадаємо, раніше медіа “НУШ” писало, що заступниця міністра освіти і науки Анастасія Коновалова окреслила проблеми та можливі рішення у сфері дошкільної освіти.

Фото – istockphoto


Обговорення