Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

8 Грудня 2025

Початкова школа: УЦОЯО презентує результати ЗЗМЯПО та пілотної ДПА для 4-класників

Упродовж грудня фахівці Українського центру оцінювання якості освіти проведуть низку очних і онлайн-зустрічей із педагогами в регіонах. На цих заходах представлять результати третього циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти (ЗЗМЯПО), а також підсумки пілотування нової моделі державної підсумкової атестації (ДПА) учнів 4 класу.

Про це повідомила ДСЯО.

Два звіти ЗЗМЯПО: що в них аналізують

Навесні 2024 року УЦОЯО провів основний етап третього циклу моніторингу. Частину І звіту з результатами оприлюднили ще навесні цього року. Вона містить дані про чинники освітнього та позаосвітнього середовища, які впливають на навчальні результати учнів, а також інформацію про професійну діяльність і благополуччя вчителів.

Частина ІІ, підготовлена на основі поглибленого аналізу, узагальнює результати анкетувань учнів і педагогів. У ній досліджено вплив соціально-економічних, культурних, психологічних та шкільних чинників на успішність дітей. Також розглянуто питання освітнього середовища, ставлення учнів до навчання, використання цифрових технологій, емоційного благополуччя, педагогічних підходів і впровадження реформи НУШ. Поєднання тестових результатів і анкетувань дає комплексну картину чинників, що визначають якість початкової освіти.

Окрім звітів, УЦОЯО оприлюднив знеособлені масиви даних ЗЗМЯПО-2024, доступні для дослідників, аналітиків та освітніх експертів.

Методичні рекомендації для вчителів

На основі результатів моніторингу фахівці розробили рекомендації для вчителів початкової школи. У документі описано типові труднощі, які мають випускники початкової школи в читанні, математиці та інтегрованому курсі “Я досліджую світ”, а також запропоновано стратегії й приклади завдань для розвитку ключових компетентностей. Окремо проаналізовано чинні підручники на предмет наявності завдань, що відповідають виявленим учнівським потребам.

Також учителі можуть скористатися діагностувальним інструментом на основі тестових добірок ЗЗМЯПО, який дає змогу оцінювати рівень сформованості компетентностей учнів 4–5 класів та виявляти прогалини.

Пілотування нової моделі ДПА: результати та плани

УЦОЯО з 2024 року поступово впроваджує нову модель ДПА для початкової школи. У 2024 та 2025 роках пройшли два етапи пілотування у форматі зовнішнього незалежного оцінювання — у кожному брали участь до 2000 дітей.

Пілоту ДПА-2024 передувала розробка моделі атестації та апробація тестових інструментів. Результати показали, що частину умінь доцільно оцінювати за допомогою закритих тестів, тоді як інші потребують окремих форматів — перевірки мовленнєвої й комунікативної компетентностей та математичного дослідження.

Тому у 2025 році було апробовано вдосконалений інструмент оцінювання, який включав:

  • усну взаємодію для оцінювання мовленнєвих і комунікативних умінь;
  • дослідницькі завдання з математики;
  • оновлені тестові завдання з української мови, читання та математики.

Результати пілоту-2025 оприлюднять у спеціальному звіті.

У 2026 році УЦОЯО планує розширене пілотування ДПА із залученням близько 10 000 учнів і використанням спеціальної освітньої платформи — за умови готовності нормативної бази та безпекової ситуації.

Нагадаємо, медіа “НУШ” повідомляло, що в Україні готуються до відновлення ДПА у 4-х та 9-х класах.

Фото – istockphoto


Обговорення