107
0
Верховна Рада 260 голосами підтримала у другому читанні законопроєкт №10392 “Про академічну доброчесність”, який уперше запроваджує обов’язкові для всієї системи освіти й науки правила дотримання академічної доброчесності, відповідальність за її порушення та чіткі процедури реагування.
Про це повідомив Голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак.
Закон визначає перелік порушень академічної доброчесності — від плагіату, фабрикації та фальсифікації результатів до написання робіт на замовлення, маніпуляцій під час оцінювання та неправомірного впливу в академічній діяльності. Також документ встановлює прозору процедуру розгляду таких випадків із визначеними строками, правами сторін і можливістю оскарження рішень.
Передбачена відповідальність для всіх учасників освітнього процесу. Для здобувачів освіти вона варіюється від повторного виконання робіт до відрахування. Для педагогічних і наукових працівників — від попередження та обмежень до звільнення з посади, а також позбавлення наукових ступенів і вчених звань у порядку, визначеному законом. Для закладів освіти та наукових установ можливими санкціями є втрата акредитації або ліцензії у разі системної бездіяльності.
Водночас закон робить акцент не лише на покараннях, а й на профілактиці порушень. Заклади освіти та наукові установи мають створювати власні системи забезпечення академічної доброчесності, зокрема через навчання академічному письму, коректній роботі з джерелами та етичним стандартам досліджень.
Документ також передбачає створення Реєстру осіб, щодо яких застосовано обмеження за порушення академічної доброчесності, що має посилити довіру до дипломів і наукових ступенів. Окремо забороняється реклама та посередництво у створенні академічних робіт на замовлення — такі дії прямо віднесені до порушень із відповідними наслідками.
Робота над законопроєктом тривала близько п’яти років. У підсумку закон уніфікує правила академічної доброчесності, чітко визначає терміни та процедури й робить вимоги однаковими для здобувачів освіти, викладачів і закладів освіти.
Нагадаємо, медіа “НУШ” писало, як говорити зі старшокласниками про доброчесність: для вчителів створили посібник із проведення занять-воркшопів.
Фото – istockphoto
Обговорення