Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Як читати Державний стандарт профільної середньої освіти: докладний розбір структури й змісту

25 липня 2024 року Уряд ухвалив Державний стандарт профільної середньої освіти (для 10–12-х класів). На його основі розроблятимуть типові (і нетипові) освітні програми, він містить типові навчальні плани, які стануть взірцем для розподілу навчальних годин за освітніми галузями.

Водночас довжина цього документа, який можна завантажити й переглянути на сайті Кабінету Міністрів України, чимала: його обсяг – 405 сторінок [документ не має змісту, що ускладнює “навігацію” текстом].

У цьому матеріалі допомагаємо розібратися:

  • як читати Держстандарт та знаходити в ньому потрібну інформацію;
  • що змінилося у визначенні мети освітніх галузей, вимог до результатів навчання, порівнюючи з Державним стандартом базової середньої освіти;
  • чи змінилася загальна кількість годин на рік у 10–11-х класах;
  • на який із типових навчальних планів мають спиратися заклади освіти певного типу.

СТРУКТУРА ДЕРЖАВНОГО СТАНДАРТУ ПРОФІЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Навчання на основі Державного стандарту профільної середньої освіти, починаючи з 2027 року, провадитимуть:

  • заклади загальної середньої освіти за академічним спрямуванням;
  • заклади професійної (професійно-технічної) освіти за академічним та/або професійним спрямуванням;
  • класи (групи) закладів фахової передвищої освіти, закладів спеціалізованої освіти (у частині загальної середньої освіти).

Стандарт складається із пояснювальної записки (початковий розділ) та 23 додатків.

Докладніше

У початковому розділі (С. 1–19, 31 пункт) відображено такі посутні аспекти:

  • функції й призначення Державного стандарту профільної середньої освіти, визначення термінології, яку використовують у документі (пункти 1–4);
  • ціннісні орієнтири профільної середньої освіти (продовження п. 4 на с. 5);
  • визначення циклів профільної середньої освіти (п. 5);
  • визначення двох спрямувань профільної середньої освіти – академічного і професійного (п. 6);
  • визначення компетентісного підходу як основи вимог до обов’язкових результатів навчання, перелік ключових компетентностей (пп. 7–9);
  • визначення наскрізних умінь, спільних для всіх ключових компетентностей (п. 10);
  • визначення освітніх галузей та обов’язково наявної щодо них інформації в Держстандарті (ідеться про мету освітньої галузі, її компетентнісний потенціал, обов’язкові результати навчання здобувачів та кількість навчальних годин за циклами навчання; пп. 11–12);
  • компоненти вимог до обов’язкових результатів навчання (п. 13);
  • тлумачення індексів обов’язкових результатів навчання (п. 14);
  • формулювання мети кожної освітньої галузі (пп. 15 – мовно-літературна, 16 – математична, 17 – природнича, 18 – технологічна, 19 – інформатична, 20 – соціальна та здоров’язбережувальна, 21 – громадянська та історична, 22 – мистецька, 23 – фізичної культури);
  • загальна інформація щодо базового навчального плану та особливостей розподілу годин (пп. 24–29);
  • зауваги щодо розподілу навчального навантаження в закладах із навчанням мовою корінного народу або національної меншини (п. 30);
  • визначення державної підсумкової атестації як кінцевого способу оцінювання результатів навчання здобувачів, які завершили повну середню освіту (п. 31).

Додатки 1–22 містять деталізовану інформацію щодо ключових компетентностей, умінь, базових знань, вимог до обов’язкових результатів навчання за кожною освітньою галуззю. Докладніше поговоримо про них у наступних розділах.

Додаток 23 – це 5 типових навчальних планів для різних типів закладів освіти, коментарі до них шукайте в останньому розділі статті.

Згорнути

АКЦЕНТИ НА НАЦІОНАЛЬНІЙ БЕЗПЕЦІ Й РІВНЕВА ОРІЄНТОВАНІСТЬ РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ

Чимало термінів і тез уже знайомі освітянам із Державного стандарту базової середньої освіти. Скажімо, ідентичними є назви освітніх галузей і порядок їх висвітлення в стандарті – і це цілком логічно, адже тут має бути тяглість і погодженість.

Немає змін і у визначенні ключових компетентностей. Це давно знайомі педагогам

  • вільне володіння державною мовою;
  • здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами;
  • математична компетентність;
  • компетентності в галузі природничих наук, техніки й технологій;
  • інноваційність;
  • екологічна компетентність;
  • інформаційно-комунікаційна компетентність;
  • навчання впродовж життя;
  • громадянські та соціальні компетентності;
  • культурна компетентність;
  • підприємливість і фінансова грамотність.

У визначенні компетентностей, однак, є деякі незначні, але посутні уточнення, які стосуються переважно цінностей територіальної цілісності України, захисту її національних інтересів, готовності до виконання конституційних обов’язків, ототожнення суспільно-державних і національних цінностей України. Автори, здається, намагалися уникнути різночитань: “національні цінності” без уточнення “України” буквально можна вважати цінностями будь-якої нації.

Докладніше

Ключова компетентність Державний стандарт базової середньої освіти Державний стандарт профільної середньої освіти
Вільне володіння державною мовою здобувати та опрацьовувати інформацію з різних (друкованих та цифрових, зокрема аудіовізуальних) джерел у різних освітніх галузях і контекстах, критично осмислювати її та використовувати для комунікації в усній та письмовій формі, для обстоювання власних поглядів, переконань, суспільних і національних цінностей;

відповідально, усвідомлюючи цінність української мови як мови взаємодії на всій території держави, використовувати мовні засоби для досягнення особистих і суспільних цілей у життєвих та навчальних ситуаціях, творчого самовираження;

здобувати та опрацьовувати інформацію з різних (друкованих і цифрових, зокрема аудіовізуальних) джерел у різних освітніх галузях і контекстах, критично осмислювати її та використовувати для комунікації в усній і письмовій формі для обстоювання власних поглядів, переконань, суспільно-державних (національних) цінностей України;

відповідально, усвідомлюючи цінність української мови як обов’язкового засобу спілкування на всій території України, використовувати мовні засоби для досягнення особистих і суспільних цілей у життєвих і навчальних ситуаціях, творчого самовираження;

Здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами здобувати й опрацьовувати інформацію з різних (друкованих та цифрових, зокрема аудіовізуальних) джерел, критично осмислювати її, використовувати в усній та письмовій комунікації для обстоювання власних поглядів, переконань, суспільних і національних цінностей; здобувати та опрацьовувати інформацію з різних (друкованих і цифрових, зокрема аудіовізуальних) джерел, критично осмислювати її, використовувати для комунікації в усній і письмовій формі для обстоювання власних поглядів, переконань, суспільно-державних (національних) цінностей України;
Інформаційно-комунікаційна компетентність … що передбачає впевнене, критичне і відповідальне використання цифрових технологій для власного розвитку і спілкування; здатність безпечно застосовувати інформаційно-комунікаційні засоби в навчанні та інших життєвих ситуаціях, дотримуючись принципів академічної доброчесності; … що передбачає впевнене, критичне та відповідальне використання цифрових технологій для власного розвитку і спілкування; здатність безпечно застосовувати інформаційно-комунікаційні засоби в навчанні, особистому та суспільному житті, дотримуючись принципів академічної доброчесності;
Громадянські та соціальні компетентності (значно розширені) спроможність діяти як відповідальний громадянин, брати участь у громадському та суспільному житті, зокрема закладу освіти й класу, спираючись на розуміння загальнолюдських і суспільних цінностей, соціальних, правових, економічних і політичних принципів, ідей сталого розвитку суспільства, співіснування людей та спільнот у глобальному світі, критичне осмислення основних подій національної, європейської та світової історії, усвідомлення їх впливу на світогляд громадянина та його самоідентифікацію;

виявлення поваги до інших, толерантність, уміння конструктивно співпрацювати, співпереживати, долати стрес і діяти в конфліктних ситуаціях, зокрема пов’язаних із різними проявами дискримінації; дбайливе ставлення до особистого, соціального здоров’я, усвідомлення особистих відчуттів і почуттів, здатність дослухатися до внутрішніх потреб; дотримання здорового способу життя; розуміння правил поведінки та спілкування, що є загальноприйнятими в різних спільнотах і середовищах та ґрунтуються на спільних моральних цінностях; спроможність діяти в умовах невизначеності та багатозадачності;

усвідомлення української національної та громадянської ідентичності та виявлення громадянської стійкості; готовність до дієвого виконання громадянського й конституційного обов’язку із захисту національних інтересів та суспільно-державних (національних) цінностей України, незалежності й територіальної цілісності України, конституційних засад державного ладу;

готовність до національного спротиву, усвідомлення суспільної значущості військової служби та повага до неї;

виявлення соціальної активності та відповідальності, оборонної свідомості;

спроможність діяти як відповідальний громадянин, брати участь у громадському та суспільному житті, спираючись на розуміння загальнолюдських і суспільних цінностей, суспільно-державних (національних) цінностей України, соціальних, правових, економічних і політичних принципів, ідей сталого розвитку суспільства, співіснування людей і спільнот у глобальному світі, критичне осмислення основних подій національної, європейської та світової історії, усвідомлення їх впливу на світогляд громадянина та його самоідентифікацію;

стійке усвідомлення свого політико-правового зв’язку з Україною, українським народом та громадянським суспільством, повага до державних символів, державної мови, суспільно-державних (національних) цінностей України, розуміння їх важливості для становлення держави;

виявлення поваги до інших осіб, толерантність, уміння конструктивно співпрацювати, співпереживати, долати стрес і діяти в конфліктних ситуаціях; дбайливе ставлення до особистого, соціального здоров’я, усвідомлення особистих відчуттів і почуттів, здатність дослухатися до внутрішніх потреб; дотримання здорового способу життя; розуміння правил поведінки та спілкування, що є загальноприйнятими в різних спільнотах і середовищах і ґрунтуються на спільних моральних цінностях; спроможність діяти в умовах невизначеності та багатозадачності

    • Згорнути

  • Ціннісний блок Державного стандарту (п. 4, с. 5) загалом “перегукується” з аналогічним у Держстандарті базової середньої освіти, але з’явилися і новації.
  • Наприклад, окремо прописані цінності “життєвої стійкості” та “дотримання принципів гендерної рівності” – у стандарті середньої освіти таких формулювань не було, хоч перераховані там цінності містили ці орієнтири в підтексті.
  • Серед нових формулювань є також “розуміння важливості розвитку мислення”, що видається цілком доречним доповненням, особливо в ситуації, коли російська пропаганда постійно наповнює інформаційний простір.

Крім того, порівнюючи зі стандартом середньої освіти для 5–9-х класів, для старших учнів та учениць прописана цінність “формування готовності до дієвого виконання громадянського й конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, державної незалежності й територіальної цілісності України, готовності до національного спротиву”. Як і у випадку із “життєвою стійкістю”, така акцентуація, очевидно, зумовлена об’єктивними обставинами війни – і видається доречною з огляду на те, що йдеться про старших підлітків, які фактично досягнуть повноліття після випуску із закладу середньої освіти.

Натомість список наскрізних для всіх ключових компетентностей умінь не зазнав жодних змістових змін, порівнюючи з Державним стандартом базової середньої освіти.

Термінологія, яку використовують автори документа, вжита в такому самому значенні, як і в інших законах про освіту.

☝️ “Учнів”, на відміну від Держстандарту базової середньої освіти, послідовно називають “здобувачами освіти” – імовірно, щоб уникнути поняттєвої плутанини, адже учні – термін шкільний, а в закладах освіти іншого типу здобувачів можуть називати студентами чи вихованцями.

Єдине термінологічне уточнення стосується профілю навчання.

  • Профіль навчання – це спосіб організації освітнього процесу, що передбачає поглиблене/професійно орієнтоване вивчення групи споріднених навчальних предметів (інтегрованих курсів) однієї або кількох освітніх галузей, визначених цим Державним стандартом (п. 2).

Якщо уявити, як це може відбуватися на практиці, то, скажімо, STEM-профіль може містити дисципліни математичної, природничої, інформатичної та технологічної галузей; природничий профіль – поглиблене вивчення хімії, біології, фізики, можливо, математики й низки спецкурсів, пов’язаних із соціальною та здоров’язбережувальною галуззю (наприклад, психології); філологічно-гуманітарний профіль – поглиблене вивчення української, іноземних мов (першої, другої), літератур – української та світової, культурологічних курсів (мистецька освітня галузь), історичних спецкурсів (наприклад, література в контексті світової історії), практичних спецкурсів із літературної критики та творчого письма тощо.

У Стандарті визначено такі цикли профільної середньої освіти:

  1. перший – профільно-адаптаційний (10-й рік навчання): судячи з формулювання, саме на цьому етапі відбудеться визначення індивідуальної освітньої траєкторії, визначення пріоритетів та надолуження освітніх втрат [у роз’ясненнях МОН також лунала теза про те, що після цього етапу здобувач/ка освіти може поміняти обраний профіль];
  2. другий – профільний (11–12-й роки навчання).

Як визначено в Стандарті,

  • академічне спрямування профільного навчання буде орієнтоване на поглиблене вивчення певних предметів чи інтегрованих курсів із “прицілом” на вступ до закладу вищої освіти,
  • а професійне спрямування являтиме собою поєднання змісту освіти й професійно орієнтованого підходу – з урахуванням актуальних вимог ринку праці.

☝️ Водночас Держстандарт не обмежує здобувачів у тому, щоб змінити профіль навчання – чи вступити до вишу після навчання за професійним спрямуванням. Продовжувати навчатися чи працювати за фахом – це вибір конкретного учня/учениці.

Однак щодо можливості зміни профілю після першого року навчання, як бачиться, можуть виникнути труднощі, адже це й питання наповнюваності класів/груп (зокрема, і спроможності школи виділити приміщення на певну кількість осіб), і навантаження вчителів, і розклад здобувачів.

Зі складанням розкладу загалом можуть виникнути суто логістичні труднощі, навіть якщо здобувачі не змінюватимуть профіль. Уявімо, що умовна Марійка з природничого профілю хоче відвідувати творче письмо. Цей предмет читають і для гуманітаріїв, і для охочих з інших профілів. Але всі часові слоти в розкладі Марійки вже зайняті: під час творчого письма в неї профільна органічна хімія, яку неможливо кудись “посунути”. За всього бажання Марійка не зможе бути у двох місцях водночас.

☝️ Важливо: зміст освіти для обох спрямувань – академічного і професійного – визначає саме Державний стандарт профільної середньої освіти – через спільні вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів освіти, впорядковані за освітніми галузями. Отже, якщо умовний дев’ятикласник Василь обере навчання в професійному, а не академічному ліцеї, це означає, що йому однаково потрібно буде вивчати обов’язкові предмети на основному рівні.

Водночас освітні програми профільної середньої освіти за професійним спрямуванням містять і “інші освітні компоненти, які повністю або частково охоплюють зміст професійних стандартів або державних освітніх стандартів із конкретних професій, або стандартів фахової передвищої освіти з певних спеціальностей”.

Докладніше про основні й поглиблені орієнтири для оцінювання поговоримо нижче.

Профілі навчання формуються на основі освітніх галузей, які можуть бути представлені повністю або частково.

Як зазначено в Держстандарті, “підходи до формування профілів навчання визначаються типовою освітньою програмою та освітніми програмами закладів освіти…, і реалізуються через модельні навчальні програми та навчальні програми з певних освітніх компонентів (навчальні предмети, інтегровані, зокрема міжгалузеві, курси, навчальні модулі тощо)”. Однак, позаяк типової освітньої програми поки немає, а модельних – і поготів, про приклади профілювання ми можемо лише теоретизувати.

Як акцентують у Стандарті, профілі формуються на основі вибору здобувачів освіти, які мають проаналізувати власні потреби, зацікавлення й інтереси. Педрада формує пропозиції щодо змісту й організації освітнього процесу – і тут, крім очікувань здобувачів, батьків і громади слід врахувати спроможність педагогічного колективу.

Практично реалізувати індивідуальні освітні траєкторії Стандарт пропонує завдяки формуванню тимчасових груп із поглибленого вивчення певних предметів чи інтегрованих курсів.

💫 Уявімо, що на паралелі три 10-ті класи: А, Б і В. У 10-А поглиблено вивчати фізику прагнуть 5 осіб, в 10-Б – 7 осіб, в 10-В – 6 осіб. Ці 18 учнів/учениць утворюють тимчасову групу, розклад якої підлаштований під відвідування поглиблених занять із фізики. Водночас заняття з української мови, яку вони вивчають на основному рівні, підлітки, наприклад, можуть відвідувати разом з іншою тимчасовою групою – яка обрала поглиблене вивчення біології. Такий підхід насправді не є кардинально новим: чимало шкіл, які пропонують поглиблене вивчення певних предметів, практикували його й раніше. Однак у Державному стандарті передбачено значно більше годин на “профілювання”, ніж у Типовій освітній програмі для ЗЗСО III ступеня від 2018 року.

Вимоги до обов’язкових результатів навчання складаються з таких самих компонентів, як і в Державному стандарті базової середньої освіти, але із поправкою на завершення середньої освіти. Новим є останній пункт, який відповідає диференціації вимог до здобувачів, що вивчають певний предмет чи курс на основному, чи поглибленому рівні:

  • групи результатів навчання, що об’єднують споріднені результати в межах кожної освітньої галузі;
  • загальні результати навчання, що є єдиними для всіх рівнів загальної середньої освіти та розкривають компетентнісний потенціал кожної освітньої галузі;
  • конкретні результати навчання, що визначають підсумок навчального поступу на момент здобуття повної загальної середньої освіти;
  • основні та поглиблені орієнтири для оцінювання, на основі яких визначається рівень досягнення здобувачами освіти результатів навчання.

💫 Очевидно, що результати навчання для умовного 12-класника Петра, який вивчає історію України поглиблено, й умовної 12-класниці Марійки, яка обрала поглиблену хімію, а історію опановує на основному рівні, будуть різними: від Петра в цьому випадку вимагатимуть більше.

У початковому розділі також є інструкція щодо того, як читати індекси обов’язкових результатів навчання. Розберімо її на прикладі результату навчання [12 МАО 1.1.1–1 П]:

  • 12 – це порядковий номер року навчання, тобто на завершення 12 класу очікують такого результату навчання;
  • МАО – це математична освітня галузь (скорочений буквений запис освітньої галузі, до якої належить обов’язковий результат);
  • перша 1 – номер групи результатів навчання;
  • друга 1 – номер загального результату навчання;
  • третя 1 – номер конкретного результату навчання;
  • остання 1, після дефіса, – номер орієнтира для оцінювання відповідного результату навчання;
  • “П” наприкінці – результат для поглибленого рівня (для основного жодної букви не буде).

Нагадаємо також індекси всіх галузей:

  • мовно-літературна – МОВ;
  • математична – МАО;
  • природнича – ПРО;
  • технологічна – ТЕО;
  • інформатична – ІФО;
  • соціальна і здоров’язбережувальна – СЗО;
  • фізична культура – ФІО;
  • громадянська та історична – ГІО;
  • мистецька – МИО.

Загальні й конкретні результати навчання визначені в табличному вигляді для кожної освітньої галузі у відповідних додатках. Так само в додатках міститься інформація про компетентнісний потенціал і базові знання за галузями. Натомість у початковому розділі пункти 15–23 присвячені визначенню мети й вимог до обов’язкових результатів навчання за кожною галуззю.

МЕТА Й ВИМОГИ ДО РЕЗУЛЬТАТІВ НАВЧАННЯ: ЗМІНИ ЗА ОСВІТНІМИ ГАЛУЗЯМИ

  • У визначенні мети освітніх галузей, порівнюючи з Державним стандартом базової середньої освіти, відбулися певні зміни. Наприклад, значно ширше й із чіткішими акцентами на національні інтереси України, на потребу запроваджувати українську мову в усі сфери життя сформульована мета мовно-літературної освітньої галузі.
  • Подібні акценти є й у визначенні мети мистецької освітньої галузі: тут додано декілька тез про усвідомлення необхідності популяризації національного мистецтва. Водночас вимоги до результатів навчання сформульовані скупіше (див. таблицю нижче): імовірно, інші результати, наявні в Державному стандарті базової середньої освіти, на момент початку профільної освіти вважаємо вже закріпленими.
  • Значно розширена, порівнюючи з Держстандартом базової середньої освіти, мета громадянської та історичної освітньої галузі: тут багато уваги присвячено тому, щоби здобувач освіти усвідомив важливість національної ідентичності та був готовий реалізувати свій конституційний обов’язок щодо захисту України.
  • У схожому ключі розширена мета технологічної галузі – у ній є доповнення про посилення обороноздатності України. З огляду на вік здобувачів та здобувачок освіти в 10–12-х класах логічно, що в меті галузі також з’явилися акценти на професійних цілях і трудовій діяльності на ринку праці. Значно серйознішими, більш практично орієнтованими стали й вимоги до обов’язкових результатів навчання з технологічної галузі (різницю представлено нижче в таблиці).
  • Мета соціальної й здоров’язбережувальної галузі також розширена тезами про самозарадність здобувачів освіти та їхньої готовності до дієвого виконання конституційного обов’язку, захисту національних інтересів та територіальної цілісності України.

Усі ці уточнення змістовно перегукуються із розширеними визначеннями ключових компетентностей, про які говорили вище. Загалом в аспекті патріотичного виховання в Державному стандарті простежується послідовність і погодженість.

  • У меті природничої галузі акцентовано цілісність природи, необхідність її наукового дослідження, а також дієву позицію щодо охорони природи й використання здобутих знань на благо природи й суспільства (у вимогах до результатів навчання додали, зокрема, потребу “оцінювати безпекові ризики”).

Докладніше

Освітня галузь Державний стандарт базової середньої освіти Державний стандарт профільної середньої освіти
МОВНО-ЛІТЕРАТУРНА: мета Метою мовно-літературної освітньої галузі є розвиток компетентних мовців і читачів із гуманістичним світоглядом, які володіють українською мовою, читають інформаційні та художні тексти, зокрема класичної та сучасної художньої літератури (української та зарубіжних), здатні спілкуватися мовами корінних народів і національних меншин, іноземними мовами для духовного, культурного та національного самовираження та міжкультурного діалогу, для збагачення емоційно-чуттєвого досвіду, творчої самореалізації, формування ціннісних орієнтацій і ставлень. Метою мовно-літературної освітньої галузі є розвиток компетентних мовців і читачів із гуманістичним світоглядом, які шанують українську мову, володіють українською мовою і використовують її в повсякденному житті та в професійних сферах, розуміють важливість української мови як національної цінності та важливого атрибута української національної й громадянської ідентичності, здатні спілкуватися рідною мовою (у разі відмінності від державної), іноземними мовами, читають інформаційні та художні тексти української й зарубіжних літератур для духовного, культурного й національного самовираження, міжкультурного діалогу, збагачення емоційно-чуттєвого досвіду, творчої самореалізації, формування системи суспільно-державних (національних) цінностей України й ставлень, а також для подальшого професійного становлення, формування громадянської стійкості.
Вимоги до результатів навчання учнівства, що здобуває іншомовну освіту Доповнено пунктом:

діє як учасник соціуму, який встановлює і допомагає налагоджувати соціальну взаємодію шляхом передавання змісту усного, письмового повідомлення або онлайн-повідомлення з однієї мови іншою.

ПРИРОДНИЧА: мета Метою природничої освітньої галузі є формування особистості учня, який знає та розуміє основні закономірності живої й неживої природи, володіє певними вміннями її дослідження, виявляє допитливість, на основі здобутих знань і пізнавального досвіду усвідомлює цілісність природничо-наукової картини світу, здатен оцінити вплив природничих наук, техніки й технологій на сталий розвиток суспільства та можливі наслідки людської діяльності в природі, відповідально взаємодіє з навколишнім природним середовищем. Метою природничої освітньої галузі є формування особистості здобувача освіти, який усвідомлює цілісність природи та основні її закони та закономірності, володіє певними вміннями наукового дослідження, оцінює вплив природничих наук, техніки й технологій на соціоприродне середовище, реагує на виклики, зумовлені людською діяльністю, діє для забезпечення сталого розвитку, здатний до професійного самовизначення і самореалізації та застосування здобутих знань і набутих умінь для суспільного блага.
ТЕХНОЛОГІЧНА: мета Метою технологічної освітньої галузі є реалізація творчого потенціалу учня, формування критичного та технічного мислення, готовності до зміни навколишнього природного середовища без заподіяння йому шкоди засобами сучасних технологій і дизайну, здатності до підприємливості та інноваційної діяльності, партнерської взаємодії, використання техніки й технологій для задоволення власних потреб, культурного та національного самовираження. Метою технологічної освітньої галузі є визначення здобувачами освіти власних освітньо-професійних цілей, проектування шляхів реалізації особистісного потенціалу, розвиток критичного та технічного мислення, готовності до зміни довкілля без заподіяння йому шкоди засобами сучасних технологій, здатності до підприємливості та інноваційної діяльності, партнерської взаємодії, використання техніки й технологій для задоволення власних потреб, культурного та національного самовираження, трудової діяльності на ринку праці, посилення обороноздатності України.
Вимоги до обов’язкових результатів навчання учнів із технологічної освітньої галузі формулює ідею та втілює задум у готовий продукт за алгоритмом проектно-технологічної діяльності;

творчо застосовує традиційні й сучасні технології;

ефективно використовує техніку, технології та матеріали без заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу;

турбується про власний побут, задоволення власних потреб та потреб інших осіб.

створює проект із підприємницьким потенціалом на основі попередньо набутого досвіду;

використовує графічні зображення та цифрові засоби в проектуванні;

втілює науково-технічні дослідження в різних сферах трудової діяльності;

проектує шляхи реалізації власних освітньо-професійних цілей та особистісного потенціалу.

СОЦІАЛЬНА І ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНА: мета Метою соціальної й здоров’язбережувальної освітньої галузі є розвиток особистості учня, який здатний до самоусвідомлення, гармонійної соціальної й міжособистісної взаємодії, спрямованої на збереження власного здоров’я та здоров’я інших осіб, дбає про безпеку, виявляє підприємливість та професійну зорієнтованість для забезпечення власного й суспільного добробуту. Метою соціальної й здоров’язбережувальної освітньої галузі є розвиток особистості здобувача освіти, який здатний до гармонійної соціальної й міжособистісної взаємодії, самоусвідомлення, самозарадності, піклування про власну безпеку і здоров’я та безпеку і здоров’я інших людей, підприємливості та професійної зорієнтованості, спрямованих на забезпечення власного й суспільного добробуту, виявлення готовності до дієвого виконання громадянського й конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, незалежності й територіальної цілісності України.
ГРОМАДЯНСЬКА ТА ІСТОРИЧНА: мета Метою громадянської та історичної освітньої галузі є розвиток особистості учня через осмислення минулого, сучасного та зв’язків між ними, взаємодії між глобальними, загальноукраїнськими й локальними процесами; формування ідентичності громадянина України, його активної громадянської позиції на засадах демократії, патріотизму, поваги до прав і свобод людини, визнання цінності верховенства права та нетерпимості до корупції. Метою громадянської та історичної освітньої галузі є розвиток особистості здобувачів освіти через критичне осмислення минулого, сучасного та зв’язків між ними, взаємодії між світовими, загальноукраїнськими й локальними процесами; усвідомлення своєї належності до української нації як частини європейської спільноти, розуміння її цивілізаційного шляху та історичної ролі в контексті європейської й світової історії; усвідомлення важливості й цінності історичних знань для розвитку нації й держави; формування української національної та громадянської ідентичності, оборонної свідомості, громадянської стійкості на основі суспільно-державних (національних) цінностей України, соціальної активності та відповідальності, готовності до дієвого виконання громадянського й конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, незалежності й територіальної цілісності України, активної громадянської позиції на засадах демократії, патріотизму, поваги до прав і свобод людини, визнання цінності верховенства права, дотримання принципів гендерної рівності.
Вимоги до обов’язкових результатів навчання громадянської та історичної освітньої галузі усвідомлює власну гідність, реалізує власні права і свободи, поважає права й гідність інших осіб, виявляє толерантність, протидіє проявам дискримінації. усвідомлює свою українську національну та громадянську ідентичність, відповідальність за розвиток успішної держави та важливість турботи про благо українського народу, а також власну гідність, реалізує власні права та свободи, поважає права й гідність інших осіб, виявляє толерантність, протидіє проявам дискримінації.
МИСТЕЦЬКА: мета Метою мистецької освітньої галузі є цілісний розвиток успішної особистості учня в процесі освоєння мистецьких надбань людства; усвідомлення власної національної ідентичності в міжкультурній комунікації; формування компетентностей, необхідних для
художньо-творчого самовираження; розкриття креативного потенціалу, залучення до культурних процесів в Україні.
Метою мистецької освітньої галузі є цілісний розвиток особистості здобувача освіти в процесі освоєння мистецьких надбань; формування компетентностей, необхідних для мистецько-творчого самовираження, розкриття креативного потенціалу; поціновування національних форм мистецького відображення дійсності; усвідомлення необхідності та цінності мистецтва для культурно-естетичного розвитку нації, утвердження та популяризації українських суспільно-державних (національних) цінностей; усвідомлення власної української національної та громадянської ідентичності в міжкультурній комунікації.
Вимоги до обов’язкових результатів навчання мистецької освітньої галузі пізнає різні види мистецтва, інтерпретує художні образи, набуває досвіду емоційних переживань, розвиває ціннісне ставлення до мистецтва;

формує художньо-образне, асоціативне мислення під час творчої діяльності в різних видах мистецтва;

пізнає себе через взаємодію з різноманітними мистецькими об’єктами, розвиває емоційний інтелект;

використовує інформаційне середовище у власній творчості й художній комунікації.

пізнає різні види мистецтва, виявляє художнє мислення;

здійснює художньо-творчу діяльність і культурно-мистецьку комунікацію;

набуває емоційного досвіду, розвиває естетичне ставлення до мистецтва та життя.

Згорнути

Як бачимо, у формулюванні мети й вимог до результатів навчання за освітніми галузями автори Державного стандарту явно прагнули чітко акцентувати пріоритет врахування національних (=суспільно-державних) інтересів України як наріжного каменя виховання особистості. Цей акцент, зумовлений об’єктивною ситуацією, простежується в описі всіх галузей, крім природничої, математичної та фізичної культури. Аби модельні програми з дисциплін відповідали Стандарту, вони, імовірно, муситимуть містити відповідні до цієї загальної лінії теми й пропозиції видів навчальної діяльності.

ДОДАТКИ ЗА ОСВІТНІМИ ГАЛУЗЯМИ: БАЗОВІ ЗНАННЯ Й ОРІЄНТИРИ ДЛЯ ОЦІНЮВАННЯ ЗА РІВНЯМИ

Додатки 1–23 надають інформацію про:

  • компетентнісний потенціал,
  • базові знання,
  • вимоги до обов’язкових результатів навчання за освітніми галузями.

Кожній галузі, крім мовно-літературної, присвячені два додатки [мовно-літературній – шість, з огляду на наявність класів та груп із мовою навчання корінних народів, національних меншин, іншомовною освітою тощо]: “Компетентнісний потенціал + Базові знання” і “Вимоги до обов’язкових результатів навчання”.

  • Обидва види додатків представлені у вигляді типових таблиць. “Компетентнісний потенціал” містить колонки “Ключові компетентності” (відповідно до затвердженого списку з початкового розділу) й “Уміння та ставлення”. Наприклад, підприємливість і фінансова грамотність на уроках із предметів мовно-літературної галузі реалізується в опануванні вміння “ініціювати усну, письмову та онлайн-взаємодію державною/рідною/іноземною мовою для розвитку ідеї та її реалізації” тощо. У такий спосіб докладно розтлумачені ключові компетентності й відповідні до них уміння та ставлення щодо кожної освітньої галузі.
  • У розділі “Базові знання” сформульовано, власне, якими знаннями мають володіти здобувачі освіти. Наприклад, для володіння іноземною мовою виокремлені основний і поглиблений рівні – поглиблений розширений темою “Медіація”. Водночас базові знання з української мови, української та зарубіжної літератур за рівнями не диференційовані.

Немає такої диференціації в математичній, інформатичній, соціальній та здоров’я збережувальній, громадянській та історичній освітніх галузях. Базові знання з технологічної галузі також не розподілені за рівнями – але містять такі цікаві прикладні теми, як проєкт, бюджет проєкту, бізнес-план, креслення як засіб візуалізації ідей, добір енергоефективного устаткування, промисловий дизайн тощо.

У природничій галузі поглиблений рівень базових знань деталізований підтемами “Методологія природничих наук”, “Астрономічний складник”, “Біологічний складник”, “Географічний складник”, “Фізичний складник”, “Хімічний складник”, натомість спільним для обох рівнів є лише тема “Науковий світогляд”.

  • У додатках “Вимоги до обов’язкових результатів навчання” загальні та конкретні результати також представлені у вигляді типових таблиць. Конкретні результати можуть бути спільними для 10–12 років навчання – або ж різними для 10-го та 11–12-го років. Орієнтири для оцінювання, відповідно, можуть бути визначені за основним чи поглибленим рівнем вивчення галузі вже з 10 року – або лише в 11–12-х класах. Тобто розподіл на групи, які вивчають дисципліни поглиблено чи “на загальних засадах” може відбуватися в 10 або в 11 класі.

☝️ Але фактично в додатках поділ в 11–12-х класах передбачений тільки для мовно-літературної галузі для класів (груп) з навчанням мовою корінного народу або національної меншини (якщо мова корінного народу або національної меншини не належить до групи слов’янських мов). Отже, така помітка в таблиці нижче є лише для додатка 3 – у решті випадків диференціація результатів навчання починається з 10 класу.

Докладніше

Для зручності орієнтування в Держстандарті ми представили додатки 1–23 у вигляді таблиці-змісту:

Номер додатка Освітня галузь Компетентнісний потенціал Базові знання Вимоги до обов’язкових результатів навчання
1 МОВНО-ЛІТЕРАТУРНА (стосується української мови, української літератури, зарубіжної літератури (у перекладі українською мовою), мови та літератури корінного народу або національної меншини, іноземної мови). С. 20–29; С. 30–32;

базові знання з іноземної мови визначені окремо для основного та поглибленого рівнів.

2 Вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів профільної середньої освіти в мовно-літературній освітній галузі (українська мова, українська література, зарубіжні літератури (у перекладі українською мовою) для класів (груп) з українською мовою навчання); С. 33–54;
3 Вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів профільної середньої освіти в мовно-літературній освітній галузі (українська мова як державна, українська література, зарубіжні літератури (у перекладі українською мовою) для класів (груп) з навчанням мовою корінного народу або національної меншини (якщо мова корінного народу або національної меншини не належить до групи слов’янських мов); С. 55–109;

орієнтири для оцінювання окремо визначені для основного та поглибленого рівнів в 11–12 класах;

4 Вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів профільної середньої освіти в мовно-літературній освітній галузі (мова та література корінного народу або національної меншини) для класів (груп) з навчанням мовою корінного народу або національної меншини); С. 110–128;
5 Вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів профільної середньої освіти в мовно-літературній освітній галузі (іншомовна освіта); С. 129–157;
6 Вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів профільної середньої освіти в мовно-літературній освітній галузі (іншомовна освіта, друга іноземна мова). С. 158–180;
7 МАТЕМАТИЧНА С. 181–186; С. 187;
8 Вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів профільної середньої освіти в математичній освітній галузі. С. 188–199;
9 ПРИРОДНИЧА С. 200–206; С. 206–208;
10 Вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів профільної середньої освіти в природничій освітній галузі. С. 209–226;
11 ТЕХНОЛОГІЧНА С. 227–233; С. 234;
12 Вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів профільної середньої освіти в технологічній освітній галузі. С. 235–230;
13 ІНФОРМАТИЧНА С. 251–260; С. 260–261;
14 Вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів профільної середньої освіти в інформатичній освітній галузі. 262–287;
15 СОЦІАЛЬНА ТА ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНА ОСВІТНЯ С. 288–298; С. 298–299;
16 Вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів профільної середньої освіти в соціальній і здоров’язбережувальній освітній галузі. С. 300–323;
17 ГРОМАДЯНСЬКА ТА ІСТОРИЧНА С. 324–333; С. 333;
18 Вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів профільної середньої освіти в громадянській та історичній освітній галузі. С. 334–353;
19 МИСТЕЦЬКА С. 354–359; С. 360;
20 Вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів профільної середньої освіти в мистецькій освітній галузі. С. 361–366;
21 ФІЗИЧНА КУЛЬТУРА С. 367–378. С. 378.
22 Вимоги до обов’язкових результатів навчання здобувачів профільної середньої освіти в освітній галузі фізичної культури. С. 379–395;

Згорнути

Не до кінця зрозумілим лишається, чому за умови диференціації результатів навчання базові знання з освітніх галузей також не прописані послідовно за основним та поглибленим рівнем: фактично такий розподіл є лише для іноземної мови та природничих дисциплін.

Імовірно, однак, це питання буде наочніше розкрито в Типовій освітній програмі та модельних програмах із дисциплін.

ТИПОВИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ПЛАН ПРОФІЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ

Додаток 23, останній у документі, містить розподіл загального обсягу навчального навантаження здобувачів освіти за класами (роками навчання) та освітніми галузями. Нижче представлена таблиця-зміст, у якій можна знайти заклад певного типу, план до нього і сторінки, на яких він розміщений у Стандарті.

Докладніше

Типовий навчальний план Для яких закладів освіти/класів/груп Сторінки в Держстандарті
Розподіл загального обсягу навчального навантаження здобувачів профільної середньої освіти за класами (роками навчання) та освітніми галузями для класів (груп) з українською мовою навчання 1) для закладів загальної середньої освіти, закладів професійної (професійно-технічної) освіти, які здійснюють реалізацію цього Державного стандарту за академічним та/або професійним спрямуванням; С. 396–397;
2) для закладів фахової передвищої освіти, закладів спеціалізованої освіти, які здійснюють реалізацію цього Державного стандарту за академічним спрямуванням;
Розподіл загального обсягу навчального навантаження здобувачів профільної середньої освіти за класами (роками навчання) та освітніми галузями для класів (груп) з навчанням мовою корінного народу або національної меншини… 1) закладів загальної середньої освіти, закладів професійної (професійно-технічної) освіти, які здійснюють реалізацію цього Державного стандарту за академічним та/або професійним спрямуванням; С. 398–399;
2) закладів фахової передвищої освіти, закладів спеціалізован

ої освіти, які здійснюють реалізацію Державного стандарту профільної середньої освіти за академічним спрямуванням;

Розподіл загального обсягу навчального навантаження здобувачів профільної середньої освіти за роками навчання та освітніми галузями…* 1) для закладів фахової передвищої освіти/закладів спеціалізованої освіти, які здійснюють реалізацію Державного стандарту профільної середньої освіти за професійним спрямуванням; С. 400;
Розподіл загального обсягу навчального навантаження здобувачів профільної середньої освіти за класами (роками навчання) та освітніми галузями… 1) для спеціальних закладів загальної середньої освіти та спеціальних класів (груп) закладів загальної середньої освіти з українською мовою навчання, які здійснюють реалізацію Державного стандарту профільної середньої освіти за академічним та/або професійним спрямуванням; С. 401–402;
Розподіл загального обсягу навчального навантаження здобувачів профільної середньої освіти за класами (роками навчання) та освітніми галузями для… 1) спеціальних закладів загальної середньої освіти та спеціальних класів (груп) закладів загальної середньої освіти з навчанням мовою корінного народу або національної меншини, які здійснюють реалізацію цього Державного стандарту за академічним та/або професійним спрямуванням. С. 403–405

*імовірно, ідеться про навчання українською мовою – ця характеристика в Державному стандарті не уточнена.

Згорнути

Відповідно до типових планів визначено такі навчальні компоненти:

  • обов’язкові (спільні для всіх): ці предмети мають вчити всі здобувачі освіти в тому обсязі годин, який визначений навчальним планом. Наприклад, в академічному ліцеї (ЗЗСО) в 10 класі це 840 годин на всі предмети, в 11 – 630, в 12 – 420. У навчальному році 35 тижнів, тож обов’язковий компонент – це відповідно 24 (10 клас), 18 (11 клас) і 6–7 уроків на тиждень (12 клас). Решта годин до межі граничного навантаження (9 – 10 клас, 15 – 11 клас, 26–27 – 12 клас) припадатиме на компоненти, про які йтиметься в наступних двох пунктах;
  • обов’язкові освітні компоненти за обраним профілем: наприклад, відповідно до вибору здобувачів, вони більше вивчають математику й фізику саме завдяки цим годинам (умовний Петро ходить на фізику в 10 класів двічі на тиждень, бо він обрав історичний профіль, а умовна Марійка – тричі, бо для її природничого профілю фізика потрібна в поглибленому викладі). Ці години можна “перекинути” на будь-які спільні обов’язкові компоненти, але на вибіркові – ні;
  • вибіркові освітні компоненти: це спецкурси, які можуть навіть “випадати” із традиційного набору предметів за освітніми галузями, а можуть відповідати їм. Ці години за потреби можна перерозподілити на поглиблене вивчення обраних обов’язкових компонентів, але на спільні для всіх, які вивчають на “базовому”, основному рівні – ні.

Гранично допустиме навчальне навантаження на рік і на тиждень, порівнюючи з Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти III ступеню (2018), не змінилося: воно було визначене як 33 години на тиждень – у перерахунку на 35 навчальних тижнів це 1155 годин на рік (+105 годин фізкультури (3 на тиждень)). Саме такий обсяг для 10–12-х класів визначає і Державний стандарт профільної середньої освіти (в обох документах фізична культура до цієї кількості не входить).

У таблиці нижче представлене приблизне порівняння кількості годин за освітніми галузями за Типовою освітньою програмою для ЗЗСО III ступеню, яка чинна зараз, і Державним стандартом 2024 року. У Типовій програмі представлена кількість годин на тиждень за предметами, отже, підсумовуємо їх за галуззю і множимо на 35 навчальних тижнів.

[Тут для прикладу порівнюємо лише години для класів з українською мовою навчання в ЗЗСО, де вивчають окремі предмети (бо це, як бачиться, найпоширеніший варіант), – та класів з українською мовою навчання в академічних ліцеях (новий Стандарт). До соціальної й здоров’язбережувальної галузі за чинною програмою ми віднесли “Захист України”, адже жодних інших дисциплін, які би тематично відповідали цій галузі, в обов’язковій програмі старшої школи немає].

Освітня галузь

(обов’язкові години)

Типова освітня програма для ЗЗСО II ступеню (2018) Державний стандарт профільної середньої освіти (2024)
10 клас 11 клас 10 клас 11 клас 12 клас
Мовно літературна 245 245 210 210 175
Математична 105 105 70 70 70
Природнича 280 315 140 70
Технологічна 35 35 35
Інформатична 35 35 35
Соціальна і здоров’я збережувальна 52,5 52,5 105 105
Громадянська та історична 157,5 87,5 105 70 70
Мистецька 35 35 35
Разом за галузями: 945 910 735 525 315
Фізична культура (не входить до граничного тижневого навантаження) 105 105 105 105 105
Додаткові години/ Години на поглиблене вивчення обов’язкових компонентів за профілем + години на вибіркові компоненти 280 (але з них до розкладу можна додати 210, решта – факультативи та індивідуальні заняття) 315 (але з них до розкладу можна додати 245) 280+140

=420

315+315

=630

420+420=

840

Усього 945+210=1155 + 105 (фізкультура) 910+245=1155

+105 (фізкультура)

1155

+105 (фізкультура)

1155

+105 (фізкультура)

1155

+105 (фізкультура)

Навіть якщо на перший погляд здається, що годин за галуззю стало менше, це оманливе враження: кількість годин, які можна доволі вільно розподіляти між галузями відповідно до профілів, збільшилася в 10-х класах удвічі, в 11-х – утричі, а 12-х класів взагалі раніше не було, тож освітяни мають 1155 годин чистого “прибутку” до своєї трудової діяльності. Зрозуміло, що розподіл годин на місцях може викликати певні побоювання в учителів, однак тут усе залежатиме від того, які профілі вдасться створити з огляду на бажання підлітків. Зрештою, кінцева мета всієї освітньої діяльності – дати дітям доступ до знань, яких вони прагнуть, і саме такою є мета радикальних змін у старших класах середньої школи.

Ірина Пасько, “Нова українська школа”

Титульне фото: НУШ

Довідково:

Цей матеріал був представлений ГО “Смарт освіта” в рамках Програми сприяння громадській активності “Долучайся!”, що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст матеріалу є винятковою відповідальністю Pact та його партнерів і не обов’язково відображає погляди USAID або уряду США.

Матеріали за темою

Обговорення