Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

10 вправ спільнотворчості для уроку про Михайла Стельмаха

Творчість Михайла Стельмаха не є новою в програмі української літератури. Втім, автори та авторки однієї з модельних програм пропонують усе ж вивчати твір “Гуси-лебеді летять” у розділі позакласного читання (7 клас), а другу частину автобіографічної дилогії письменника “Щедрий вечір” – в основному блоці.

“Нова українська школа” разом з учителькою української мови та літератури, фіналісткою конкурсу “Учитель року” Тамарою Уманською зібрали для вас десять вправ, які не лише допоможуть зробити урок за творчістю Михайла Стельмаха цікавим, але й активно розвинуть у ваших учнів та учениць навичку співдії та співтворчості.

1. ВПРАВА “КРИГОЛАМ + ОБГОВОРЕННЯ”

💬 Запитайте в учнівства:

  • якими спогадами з дитинства ви би хотіли поділитися з усім світом?
  • якби ви написали про це книгу, яку б вона мала назву?

[Наприклад, Михайло Стельмах дарує нам свої спогади дитинства від імені Михайлика в повісті “Щедрий вечір”].

👁️‍🗨️ Розгляньте обкладинки до повісті Михайла Стельмаха “Щедрий вечір”. Оберіть за обкладинкою ту книжку, яку б ви хотіли прочитати. Поясніть свій вибір.

Приклад надала Тамара Уманська

🤔 Що означає слово “стельмах”?

Передивіться відеоурок Олександра Авраменка за посиланням, знайдіть додатковий матеріал в інтернеті. Результати мінідослідження оформіть у вигляді ментальної карти. Обміняйтеся зошитами з однокласником чи однокласницею, допишіть позицію, якої не вистачає.

2. ВПРАВА “ІНТЕРВ’Ю З ПИСЬМЕННИКОМ”

💬 Уявіть себе журналістом/кою та сформулюйте два запитання до Михайла Стельмаха, користуючись довідкою про його дитячі роки. Запропонуйте дати відповідь на ваші запитання однокласникам та однокласницям.

Біографічна довідка

Батько й мати Михайла Стельмаха познайомилися та створили родину в Одесі, проте народився майбутній письменник 24 травня 1912 року на батьківщині батька – у селі Дяківцях Літинського повіту на Вінниччині. Зі спогадів Михайла Панасовича: “В Дяківцях я народився, а дитинство моє до восьми років проходило в Одесі, на Херсонській, зараз це вулиця Пастернака 16. Тоді я пізнав запах моря, ловив і бички, і рачки. Можливо, від того в мене така пристрасть до рибалки. Тут пізнав я героїчну Одесу з розповідей батька та його товаришів, які заходили до нас у гості. Пройнявся ритмом одеських заводів. Познайомився з одеськими вулицями. Я пізнав, друзі, і романтичну, і героїчну, і трудову Одесу”.

У школу Михайлика взяли до другого класу – настільки він гарно читав і писав. У Стельмахів на всю родину були одні чоботи, тому батько не раз у люті морози чи негоду носив Михайлика в школу на руках, загорнувши у свою кирею. З ранніх років хлопчик переймається любов’ю до хліборобської праці, пізніше допомагав батькові теслярувати й стельмахувати.

Багато незабутніх вражень залишилося від дитячих років. А найголовніше – від вистави, яку вперше побачив Михайлик у сільській хаті-читальні. Враження було таке сильне, що хлопець вирішив і сам написати п’єсу. Немало днів і ночей працював над нею – і таки написав.

3. ВПРАВА “РОЗГОРНУТИЙ БЛІЦ”

👁️‍🗨️ Продемонструйте ілюстрації монет.

💬 Запитайте в учнівства:

  • чи знають вони, що таке шажок, хто такий міхоноша, чому Національний банк України хоче повернути шаг до національної валюти, а найголовніше – як це пов’язано з повістю Михайла Стельмаха “Щедрий вечір”?

Приклад надала Тамара Уманська

Запропонуйте дітям дізнатися відповіді у відкритих джерелах за посиланням та створити в парах 5 порад із медіаграмотності “Як перевіряти достовірні джерела інформації?”

4. ВПРАВА-ДОСЛІДЖЕННЯ

💬 Обговоріть із дітьми цитату з повісті Михайла Стельмаха “Щедрий вечір”: “Колядники вже підійшли до хати тітки Дарки – звіздоноша, “береза” й “міхоноша” попереду, а “коза” й “дід” у страшній машкарі позаду”.

Запитайте, які слова є незрозумілими чи новими для них.

Поясніть, що Міхоноша – це персонаж обрядового дійства на Святвечір, який носить мішок на колядування, у який збирає шажки та шаги.

🤔 Далі запропонуйте учням та ученицям прочитати виразно уривки з твору із цим епізодом та дати відповіді на запитання:

  • як змінилася українська хата із приходом колядників?
  • які традиційні персонажі різдвяного дійства згадуються?
  • які обряди виконуються?
  • які побажання віншують на добро?

🤲 Створіть спільну банку спогадів вашого класу про їхній родинний досвід традицій Святвечора, а також ще одну банку із бажаннями дізнатися та відкрити для себе щось нове.

☝️ Пам’ятайте, що у вашій групі можуть бути діти з різним досвідом та з різним віросповіданням. Це теж важливо враховувати під час обговорення подібних тем.

5. ВПРАВА “АНОТАЦІЯ”

🤲 За кадрами з кінофільму “Щедрий вечір” створіть анотацію твору. Дайте учням та ученицям поради зі створення анотації до книжки.

За допомогою голосування оберіть найцікавішу анотацію.

6. ВПРАВА “КОМПОЗИЦІЯ ПОВІСТІ”

🤲 У парах поєднайте елементи композиції з подіями. У фіналі виконання вправи ви отримаєте кодове слово, яке характеризує головних героя та героїню твору.

1. Експозиція [Е. Д.]

2. Зав’язка [Б. О.]

3. Розвиток дії [В. Д. Є. Б. Р. О.]

4. Кульмінація [Г. Т.]

5. Розв’язка [А. А.]

  • А. А. Відбувається святкування Щедрого вечора, у селі лунають щедрівки.
  • Б. О. Дядько Володимир вимагає спиляти грушу, яку він колись посадив, що призводить до сварки між ним та батьком Михайлика, Панасом.
  • В. Б. Михайлик пише п’єсу, її мають поставити в школі.
  • Г. Т. Михайлик із дядьком Себастіяном їде в Майдан-Трепівський.
  • Д. Р. Михайлик і Люба записалися до бібліотеки.
  • Е. Д. Михайлик із батьками після поділу дідизни мусять жити в клуні.
  • Є. О. Люба просить батьків Михайлика нікуди не виїжджати, і зрештою вони ухвалюють рішення залишитися. Михайлик та Люба часто гуляють у лісі.

⚡ СЛОВО-КЛЮЧ: ДОБРОТА.

7. ВПРАВА “ХАРАКТЕРИСТИКА ГЕРОЇВ”

💬 Нагадайте учням та ученицям структуру сенкану:

  • один іменник
  • два прикметники
  • три дієслова
  • речення із чотирьох слів
  • слово-асоціація

Збираймо разом якості Михайлика для сенкану:

  • який? чемний, добрий, мрійливий, працелюбний, співчутливий, творчий;
  • що робить? товаришує з Любою, любить природу, бачить казковий світ, дружить із тваринами, радіє життю, старанно працює, в’яже снопи, навчається, читає, пише п’єсу, співпереживає, мріє, фантазує.

Збираймо разом якості Люби для сенкану:

  • яка? щедра, добра, спостережлива, чуйна, співуча, розумна, життєрадісна, лагідна, працьовита, турботлива;
  • що робить? знає таємниці природи, випромінює сонце, сприймає проблеми іншого, як свої, навчається, спостерігає, уміє дружити.

8. ВПРАВА “ДІАЛОГ”

💬 Створіть у парах діалог між Михайликом та Любою, якби вони переписувались у месенджері. Для створення діалогу використовуйте текст повісті та сучасні сленгові слова. Діалог запишіть у зошиті чи візуалізуйте в додатку.

9. ВПРАВА “МОВНА ЛАБОРАТОРІЯ”

🤔Проаналізуйте, за допомогою яких художніх засобів увиразнюється авторська мова (епітети, метафори, порівняння).

“Я і досі прислухаюся до світанків! Мене й досі хвилює, як досвіт назбирує ще темні роси, визбирує з крайнеба зорі, солодко позіхаючи, бреде посеред туманів, відчиняє двері якоїсь хати-білянки, посилає дівчину по воду, а далі прочинить оті двері, за якими ночувало сонце, і посміхнеться, вдоволений своєю роботою. Я і досі стрічаюся із сонцем у полі, у лісах чи на річці й привчаю до цього своїх дітей…”

🤔 Проаналізуйте, як мати письменника Ганна привчила Михайлика дослухатися до природи. Випишіть приклади.

Цієї уваги до всього доброго, красивого виділила мати й мені. І я теж, як свята, очікую того дня, коли грім розморожує сік у деревах чи коли не зіллям, а хлібом починає пахнути жито. І як досадно буває, що таку любов дехто вважає пережитком чи сентиментами. Я і досі впевнений, що холодноокість збіднює і світ, і душу й навіть дуже розумним людям…”

️Увага! Деталь – літо. Знайдіть в уривку зорову, слухову, нюхову, дотикову деталь.

Я тепер лягаю і встаю, викупаний цими пахощами, – літо, літечко! Я люблю, як ти розкриваєш свої вії, примружений житній цвіт, я люблю, як ти довірливо дивишся на мене очима волошки й озиваєшся косою в лузі, перепілкою в полі”.

☝️Тропи. Випишіть з уривка персоніфікації, які допомагають сприймати природу як живу істоту.

На городах ще вилежується туман, десь біля бондарської криниці його розкльовують півні… із самої дороги виходить сонце, і придорожня верба розкошує в його кроні… Сьогодні й небу, і сонцю млостилося, нездужалось, і далечінь стояла така, ніби на ній хтось перелопачував сонячне проміння з місячним. І ліс, і птиця в ньому чогось притихли, а дзюркотливе джерельце співало і співало свою пісеньку, ще й на дурничку погойдувало розмите коріння”.

🤔 Проаналізуйте батькові примовляння та їхнє значення.

На “хліб новий, на рій золотий, на щастя у дворі, на рогову і дрібну худобу в оборі”. Хлопець вірить, що “настане той час, коли господар на току буде зорі віяти, господиня в хаті золото трясти, а сиві срібноногі воли потягнуть за собою срібні плуги”.

10. ВПРАВА “ПОСТЕР”

🤲 Створіть у малих групах постер за повістю Михайла Стельмаха “Щедрий вечір”.

ВПРАВА-БОНУС “РЕФЛЕКСІЯ”

💬 Прокоментуйте висновок Михайла Стельмаха: “… і хороше, і дивно, і радісно стає мені, малому, у цім світі, де є зорі, і добрі люди, і тихі вогники, і щедрі вечори…”

Зробіть з учнями та ученицями фінальне коло рефлексії щодо прочитаного:

  • щоб ви порадили сучасним дітям узяти для себе на згадку з історії про Михайлика та Любу?
  • чи є щось спільне в сучасних дітей та героїв повісті?
  • які емоції та думки у вас з’явилися після уроку?

Тамара Уманська, Катерина Молодик, спеціально для “Нової української школи”

Титульне фото: dovidka.biz.ua

Матеріали за темою

Обговорення