Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Вивчаємо українську через тексти: конспект завдань до уроку для 4, 7 та 8 класів

Не лише за правилами й вправами. Вивчати українську мову легко й ефективно просто читаючи тексти. Про це нам розповіла вчителька української мови, методистка літнього п’ятитижневого курсу з надолуження освітніх втрат “Тепер я знаю” від ГО “Смарт освіта” Наталя Вінницька. Вона поділилася з “Новою українською школою” найцікавішими текстами для 4, 7 та 8 класів, а також завданнями до них. Саме в такий спосіб під час проєкту учасники вивчали теми з української мови – знайомлячись з українськими видавництвами, обираючи собі крокси та улюбленого “вухастика”.

З цього матеріалу ви дізнаєтеся про те:

  • як побудоване вивчення теми довкола тексту в проєкті “Тепер я знаю“;
  • який текст та завдання до нього можна дати учнівству різних класів.

ЯК БУЛИ ПОБУДОВАНІ ЗАНЯТТЯ ТА ЧИ БУЛО ЦЕ ЕФЕКТИВНО

Програма з української мови в курсі з надолуження освітніх втрат “Тепер я знаю” складалася із 20 уроків, 2 з яких – вхідне та вихідне тестування.

Кожен урок побудований так, що початок – це один або декілька текстів, різних за спрямуванням. Ми брали різні теми – це могли бути й капібари, й архітектура, і мурали.

Матеріал занурює дитину в діяльність без тривожності та предметного навантаження, натомість викликає пізнавальний інтерес та демонструє практичний зв’язок із життям, допомагаючи усвідомити, як здобуті знання можна використовувати в повсякденні.

Наприклад, коли діти читали текст про мурали, то пригадували стінописи у своєму місті. Учительки 8 класу пригадують, що на наступне заняття учні ділилися світлинами муралів та розказували про історію їх створення, висловлювали своє ставлення до цього виду мистецтва.

І це давало поштовх для того, щоб дитину розговорити, занурити в атмосферу й показати, що навчання – не страшне, і що вчителі тут для того, аби допомогти. Так текст ставав відправною точкою для спілкування та налагодження довіри в групі”, – розповідає Наталя Вінницька.

Наталя Вінницька

Післятекстові завдання, за словами методистки, стосувалися тієї теми, яка запропонована за програмою певного класу. Утім, тексти іноді були розбиті на частини, у яких можна було знайти не лише одну предметну тему.

Текст був тим інструментом, за допомогою якого вчитель, орієнтуючись на рівень своїх учнів, міг протягом заняття працювати з одним текстом. Діти могли вже відому їм тему, наприклад, складнопідрядні речення, розвивати на основі тексту. Структура кожного уроку побудована так, що перше – це практикум, тобто занурення в якусь конкретну тематику з текстом та післятекстові завдання. Діти спочатку читають текст, і в процесі роботи група виходить на конкретну предметну тему”, – звертає увагу пані Наталя.

Якщо була потреба звернутися до теоретичного матеріалу, то діти могли знайти його в блоці “Наукова студія” на будь-якому етапі заняття.

У нас можна було працювати в групах. Наприклад, діти, які засвоїли матеріал швидше або виконували завдання в іншому темпі, могли об’єднатися в мінігрупу, перейти в іншу віртуальну кімнату й самостійно від основної частини опрацювати теоретичний матеріал. Диференційований підхід на занятті – особливість курсу, що дає змогу ефективно досягати навчальних цілей”, – розповідає Наталя Вінницька.

Далі діти могли спробувати свої сили у творчій студії. Тут учні обирали собі творче завдання, наприклад, скласти діалог або розіграти якусь ситуацію, використовуючи предметні знання. Ще одна студія – студія успіху – містила завдання на закріплення матеріалу, які вчителі могли давати й додому.

Далі Наталя Вінницька пропонує декілька улюблених текстів та завдань, які можна вбудувати в уроки з української мови для різних класів (4, 7 та 8). Ці ідеї допоможуть урізноманітнити урок, повторити тему та закріпити вивчене.

ТЕКСТ І ЗАВДАННЯ ДЛЯ 4 КЛАСУ

Пані Наталя пропонує урок для 4 класу на повторення теми заголовок та головна думка тексту. Зробимо це через знайомство з вухастиками у світі природи.

  • Заняття починаємо криголамом. А який ти вухастик?

Приклад криголама

  • Текст для роботи.

Таємничі мешканці лісів, нічні тіні на гілках, голоси в кронах дерев – це вовчки.

Розміри вовчків та їхнє забарвлення залежать від виду. Вовчки бувають сірими, буруватими, рудими. Ці тваринки живуть у лісах (Є/є)вропи, (А/а)зії та (А/а)фрики. У лісах (У/у)країни мешкають чотири види вовчків: сірий, горішковий, лісовий і садовий. Вовчки лісові часто оселяються в гніздах птахів: сорок, сойок, ворон, шулік та дроздів. Якщо вовчка лісового потурбувати в гнізді, він тікає, стрибаючи на землю навіть із висоти 6 метрів. Людина своїм втручанням у природу позбавляє вовчків місць проживання. Для збереження виду необхідно перешкоджати вирубці старих листяних лісів та чагарникових заростей, розвішувати хатинки для вовчків.

На жаль, у нашій країні через зміну складу лісів вовчки стали рідкісними тваринами, а вовчка садового включено до (Ч/ч)ервоної книги України.

Потрібно всіляко охороняти природні ліси. Це допоможе зберегти вовчків у дикій природі.

[З журналу]


Після прочитання тексту пропонуємо дітям виконати такі завдання:

  • Поміркуй! Про кого розповідають у тексті та що хотів передати автор тексту?
  • Випиши з тексту виділені слова, обери потрібні літери.
  • Вкажи, які з поданих заголовків відповідають темі тексту, а які – головній думці тексту.
Види вовчків (тема)
Рідкісні тварини (тема)
Охорона лісу – запорука виживання вовчків (головна думка)
Хто такі вовчки? (тема)
  • Переглянь відео.
  • Дай відповіді на запитання:

1. Фенек – найменша лисиця на планеті?

  • так (правильна відповідь)
  • ні

2. Фенека називають пустельною лисицею?

  • ні
  • так (правильна відповідь)

3. Лисиця фенек – це велика тварина вагою до 50 кг.

  • ні (правильна відповідь)
  • так

4. Пустельна лисиця може прожити без води декілька днів?

  • так (правильна відповідь)
  • ні
  • Добери п’ять прикметників до слова “лисиця” та запиши їх.
  • Розглянь хмару слів із “вухатими” тваринами.

Приклад хмари слів

  • Обери двох вухатих тваринок із хмари слів, які тобі найбільше сподобалися. Склади діалог між ними.

ТЕКСТ І ЗАВДАННЯ ДЛЯ 7 КЛАСУ

Для учнів 7 класу, які продовжують вивчати морфологію, тест-драйв починається текстом про крокси.

Захоплення, тренди й модні звички виникали впродовж усієї нашої історії. Існують вони й сьогодні. Отже, розкриємо таємниці трендів і не забудемо про частини мови, які ти будеш бачити за милю. Уперед!” – ось так закликають семикласників до вивчення частин мови в курсі.

Для розігріву пропонують використати криголам із кроксами, бо в завданнях мова буде йти саме про них.

  • Які крокси ти хотів би/ хотіла б зараз взути? У відповіді використай прикметники.

Приклад криголама

Далі дітям пропонують текстове завдання: “Вони пружинисті, комфортні й легенькі, мов зефір. Та хай йому грець! Вони ж огидні! Про що це ми? Прочитай текст і дізнаєшся.

Визнач, якими частинами мови є виділені слова”.


(1) Зустрічайте взуття від фірми Crocs, у народі – крокси: модне непорозуміння, яке додало пружності ході мільйонів дітей і дорослих у цілому світі. Можливо, у вас теж такі завалялися десь у віддаленому куточку шафи.

(2) Усе почалося з легких водостійких капців для вітрильного спорту. Вони набули[[1]] популярності, коли американська компанія придумала для них[[5]] смішну назву (збоку[[3]] вони справді нагадують усміхненого крокодила) і почала виготовляти[[1]] в найрізноманітніших кольорах. За 2002 рік компанією Crocs зароблено всього тисячу доларів.

(3) А тоді… Ба-ба-а-ах! У 2007 році компанія Crocs продала капців[[4]] на неймовірних 847 мільйонів[[6]] доларів на рік, експортуючи їх у понад 40[[6]] країн. У кроксах ходили знаменитості. Діти прикрашали їх різними пластиковими значками, а вже невдовзі безліч дрібних компаній заходилися продавати їхні підроблені копії.

(4) Звісно, крокси дуже зручні. Головне – не опускати погляд вниз. Аж тут 2008 року з’являється інше взуття. Усі поволі[[3]] прокидаються, дивляться на[[8]] власні ноги й перелякано[[3]] скрикують!

(5) “Вони ширилися[[1]]світом, наче інфекція, потрапляючи до[[8]] найвіддаленіших куточків нашої планети, – читаємо на одному із сайтів, де обгиджують те взуття (ihatecrocs.com). – Покупці просто викинули на смітник свою гідність”.

(6)Газети відреагували на зміни настроїв і зарясніли заголовками на кшталт “Кроксове жахіття!” та “Крокси ВБИВАЮТЬ!”. Декілька людей, переважно діти, справді серйозно травмувалися[[1]], коли їхні[[5]] крокси застрягали на виході з ескалатора. Деякі лікарні заборонили працівникам у[[8]] них взуватися, висловивши побоювання, що всіяне дірками взуття не захистить медперсонал від падіння гострих[[2]] медичних знарядь чи[[7]] потрапляння небезпечних рідин.

(7)Уже незабаром компанія втратила мільйони доларів і була змушена звільнити приблизно 2 тисячі працівників.


Далі можна запропонувати дітям дібрати та записати заголовок до тексту.

Опісля можна дати учням такі завдання:

  • Визнач форми дієслова.

Набули [[2]], нагадують [[2]], виготовляти [[1]], зароблено [[3]], експортуючи [[5]], продавати [[1]], підроблені [[4]], опускати [[1]].

  • Слово “завалялися” з абзацу (1) має значення:
  1. довго пролежати де-небудь без використання (правильна відповідь)
  2. завжди бути під рукою
  3. від частого використання бути брудним
  4. упасти кудись
  • Яке значення має фразеологізм розбити глека?
  1. зрадіти
  2. посваритися (правильна відповідь)
  3. розбити посуд
  4. щось забути
  • У соцмережі форумчани розбили глека через крокси. Напиши 4 переваги та 4 недоліки цього взуття.

Скриншот завдання з курсу

До речі, робота з деформованим текстом є в кожному класі курсу.

Скриншот завдання з курсу

ТЕКСТ І ЗАВДАННЯ ДЛЯ 8 КЛАСУ

Для узагальнення знань восьмикласників про просте речення на двох тест-драйвах можна використати тексти про українські видавництва. Діти звернуть увагу на декількох ключових гравців у цій галузі, які створюють високоякісні книжки для всіх вікових категорій. Це надає темі практичного й культурного значення, мотивуючи молодь до читання.

Тест-драйв містить завдання на відновлення первісного тексту. Наприклад:

  • Ознайомся з реченнями 1–5, які в іншій послідовності становили цілісний текст:
  1. “А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА” – найстаріше дитяче видавництво незалежної України.
  2. Кожна книжка з позначкою “Для малят від 2 до 102” (як пишуть на продукції “А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГИ”) – це серйозно, якісно, стильно й назавжди.
  3. Створив його поет Іван Малкович ще в 1992 році, швидко перетворивши на бренд.
  4. Ставку в цьому видавництві роблять саме на якість – оригінальний переклад і дивовижні ілюстрації, які ні із чим не сплутаєш.
  5. Кожен знайде у видавництві щось своє, адже тут є все для людей будь-якого віку та інтересів.

Правильну послідовність речень, яка дасть змогу відновити первісний текст, запропоновано в рядку:

А) 1, 3, 2, 4, 5 (правильна відповідь)

Б) 1, 5, 3, 2, 4

В) 1, 2, 3, 4, 5

Г) 1, 2, 4, 3, 5

Аналізуючи оголошення видавництва, запропонуйте дітям виконати завдання на знаходження видів односкладних речень.

Приклад оголошення

Приклад оголошення

  • За другим оголошенням можна скласти історію відвідин улюбленої книгарні, використовуючи односкладні речення.

За наведеним фрагментом інтерв’ю з українською поетесою, дитячою письменницею, головною редакторкою і співзасновницею “Видавництва Старого Лева” Мар’яною Савкою запропонуйте учням виконати післятекстові завдання на формування читацької компетентності. Водночас учитель має матеріал для повторення мовних тем: “Просте двоскладне речення”,” Односкладні речення”, “Ускладнені речення”, “Розділові знаки при звертанні, вставних словах”.


– Пані Мар’яно, за яким принципом ви вибираєте книжки для себе почитати?

– Оскільки я головний редактор видавництва, то читаю багато книжок. Часу для душі залишається мало. Але я люблю літературу, яка трохи розслабляє. Зрештою, як і фільми.

– А яка книжка принесла найбільший прибуток видавництву?

– Я думаю, що це книга-розмальовка “Чарівний світ” Джоанни Басворт. Ще один наш бестселер – “Пес на ім’я Мані”.

– Із чого складається ціна книги?

– По-перше, затрачені кошти на виробничі процеси: це додрукарська підготовка і друк. Якщо говорити про додрукарську підготовку, то в книзі, крім тексту, є редагування, коректура, дизайн книги, верстка. А потім, уже в процесах поліграфічних, – це папір, фарби, технологічні процеси. Зростає постійно вартість паперу, бо зросла вартість логістики. Й у зв’язку з тим, що в нас є затримки паперу, збільшився цикл друку книжок – ми довше їх чекаємо з друкарні. По-друге, видавець віддає книжки в мережі з великими знижками, бо його контрагент ставить свою націнку. Чим більше ми маємо продажів через мережі – тим менше ми отримуємо в результаті.

– Яку літературу зараз читають? Що у вас у ТОП-і?

– Найбільшою популярністю зараз, звичайно, користується дитяча література. Тут я б виділила “7 звичок щасливих дітей” Шона Кові, історії “Джуді Муді”. Діти потребують українських книжок. З’явилися новинки, які теж добре показують себе в продажах. Попри різні обставини в нас люди, які читали, так далі й читають. Елізабет Гілберт, Террі Пратчетт, Саллі Руні – ці автори як читалися два роки тому, так і не зменшують обертів і тепер.


  • Запропонуйте дітям декілька завдань за текстом.

1. Усі твердження правильні, ОКРІМ:

А) Мар’яна Савка – головна редакторка “Видавництва Старого Лева”.

Б) Найбільший прибуток видавництву принесла книга-розмальовка.

В) Попри складні часи українці продовжують читати.

Г) У редакторки часу на читання зовсім немає (правильна відповідь).

2. Визнач речення зі вставним словом.

А) Оскільки я головний редактор видавництва, то читаю багато книжок.

Б) Пані Мар’яно, за яким принципом ви обираєте книжки для себе почитати?

В) По-перше, затрачені кошти на виробничі процеси: це додрукарська підготовка і друк (правильна відповідь).

Г) Зростає постійно вартість паперу, бо зросла вартість логістики.

3. Визнач означено-особове речення.

А) Там дуже багато патріотичної літератури.

Б) Якось так символічно і класно.

В) Це насправді дуже символічні речі.

Г) Відкриваю книгарню (правильна відповідь).

У темі про книжкову сферу можна також вбудувати роботу з такими медіатекстами:

  • Переглянь відео про створення книг.
  • Склади 3 складні речення на основі побаченого, використовуючи прикладки.
  • Уяви, що ти присутній/присутня на цій зустрічі, і в тебе є можливість поставити запитання автору книги. Запиши 5 запитань, використовуючи різні види звертань.

Скриншот завдання з курсу

  • Розглянь фото офісу “Видавництва Старого Лева”. Доведи унікальність цієї споруди, використавши 3 вставні слова.

Офіс ВСЛ

Ці тексти та завдання до них можна використовувати під час уроку або ж як домашнє завдання чи для повторення і закріплення знань про вивчені теми.

Довідково:

“Тепер я знаю” – безоплатний 5-тижневий онлайн-курс з української мови та математики для школярів від ГО “Смарт освіта”. Проєкт орієнтований насамперед на дітей, які не мали змоги повноцінно опанувати шкільну програму й мають труднощі з предметом. У його основі – принципи компетентнісного підходу до навчання, які дають змогу дитині пізнати й зрозуміти ті чи ті теми через дуже практичні завдання, ситуації із повсякденного життя.

У 2024 році літній курс за дві хвилі цьогорічної ітерації охопив 838 учнів 4–10-х класів, більшість із яких (приблизно 75 %) знаходяться в Україні. Усього школярі та школярки пропрацювали по 20 уроків із математики та української мови. Для курсу з математики методисти розробили 560 завдань, а в межах програми з української мови – 1890.

Катерина Бортняк, комунікаційна менеджерка ГО “Смарт освіта”, спеціально для “Нової української школи”

Титульне фото: ГО “Смарт освіта”

Проєкт “Тепер я знаю” реалізується ГО “Смарт освіта” в межах співпраці з ChildFund Deutschland і Educo та фінансується Sternstunden.

Матеріали за темою

Обговорення