Теми статті: вчителям, оцінювання, фінансова грамотність
18 Грудня 2024
352
0
У наступному навчальному році “Підприємництво і фінансову грамотність” почнуть вивчати всі восьмикласники України. У вересні 2026-го курс зайде і в 9-ті класи. А цьогоріч у деяких школах триває пілотування предмета.
Уроки з підприємництва та фінансової грамотності мають підготувати учнівство до дорослого життя й навчити самостійно дбати про свій добробут. Для українських шкіл цей предмет – новий. Аби пояснити вчителям, які підходи, методи та інструменти будуть найбільш ефективними при оцінюванні результатів навчання дітей, Наталя Носик, головна фахівчиня управління зв’язків з громадськістю та фінансової обізнаності Національного банку України поділилася з “Новою українською школою” своїми порадами.
Далі – пряма мова пані Наталі.
За результатами Міжнародного дослідження якості освіти PISA 2022 року, учні, які заощаджують (у банку чи вдома), мають майже вдвічі кращі результати з фінансової грамотності, ніж ті, хто не заощаджує. Тому варто приділяти увагу практиці фінансових звичок на уроках і давати такі завдання учням додому. Формувальне оцінювання теж допомагає заохочувати учнів до ведення обліку доходів та витрат особистого і сімейного бюджету, заощаджень.
До того ж формувальне оцінювання дає змогу вчителю відстежувати прогрес учня чи учениці, чітко визначати очікувані результати навчання та ефективно планувати заняття. Натомість діти можуть одразу аналізувати свої помилки, виявляти прогалини в знаннях й тішитися своїми успіхами.
Ось декілька порад, як організувати формувальне оцінювання на уроках з “Підприємництва і фінансової грамотності”.
1. Важливе оцінювання процесу, а не лише результату.
2. Чітко сформулюйте критерії оцінювання.
Перед початком виконання завдання поясніть, за якими критеріями ви будете оцінювати результат. Приклад критеріїв для завдання “Мій бюджет на місяць”:
3. Надавайте конструктивний зворотний зв’язок.
4. Рефлексія та самооцінювання.
Наприкінці уроку важливо, щоб учні проаналізували свій прогрес. Для цього можна поставити їм такі запитання:
Варто приділяти увагу й емоційному стану школярів. Запитуйте дітей про їхні самопочуття та настрій на початку й наприкінці уроку. Для цього вам можуть стати в пригоді різні шкали (наприклад, смайли, термометри, погода, тварини тощо).
Для того, щоб формувальне оцінювання сприяло глибшому засвоєнню знань дітей, радимо використовувати такі інструменти:
Приклади формулювань для теми “Заощадження” | Приклади можливих відповідей учнів |
---|---|
Я уже знав / знала про заощадження… | Я вже знав / знала, що заощадження – це відкладання частини грошей на майбутнє. |
Інформація про заощадження, яку я найкраще зрозумів / зрозуміла, – це… | Я найкраще зрозумів / зрозуміла, як важливо регулярно відкладати невеликі суми. |
Частина матеріалу, яка є найбільш заплутаною / незрозумілою, – це… | Я не до кінця зрозумів / зрозуміла, чому заощадження на депозиті зростають завдяки відсоткам. |
Я хотів /хотіла б дізнатися більше про… | Я хотів / хотіла б дізнатися більше про те, які способи зберігання грошей найнадійніші. |
Знання з теми “Заощадження” допоможуть мені… | Знання з теми “Заощадження” допоможуть мені краще управляти своїми кишеньковими грошима. |
Найбільше щодо заощаджень мене вразило… | Мене вразило, що навіть невеликі заощадження можуть вирости в значну суму, якщо відкладати регулярно. |
Приклади формулювань для теми “Заощадження” за правилом 3-2-1 | Приклади можливих відповідей учнів |
---|---|
3 ключові особливості, які ви дізналися про заощадження. | 1. Відкладати гроші необхідно регулярно, навіть невеликими сумами.
2. Заощадження можуть бути коротко або довгостроковими залежно від мети. 3. Заощадження допомагають підготуватися до непередбачуваних витрат. |
2 цікаві деталі про заощадження. | 1. Навіть невеликі заощадження можуть вирости в значну суму, якщо відкладати регулярно.
2. Заощадження можна розмістити на депозит, щоб отримувати дохід у вигляді відсотків. |
1 запитання, яке у вас залишилося, щодо заощаджень. | 1. Як правильно обрати спосіб зберігання заощаджень? |
Приклад. У кожного учня є два прапорці: один – зеленого кольору з написом ““Так” у фінансах”, інший – червоного кольору з написом ““Ні” у фінансах”. Запропонуйте учням відреагувати за допомогою цих прапорців на те, які дії варто/безпечно виконувати, а які – ні (тема “Фінансове шахрайство”):
Якщо говорити про зворотний звʼязок, то він має бути об’єктивним, лаконічним та доброзичливим. Це ключовий елемент у досягненні прогресу учнівства.
Фрази “Молодець”, “Добре”, “Чудово”, “Супер”, “Працюєш не в повну силу”, “Можеш краще”, “Старайся” не дають чіткого уявлення, де перебуває дитина під час навчання та які кроки варто робити далі. Описовий зворотний зв’язок має надавати більш конкретну інформацію, пов’язану з виконаними завданнями, і акцентувати на тому, що учень чи учениця зробили правильно, одночасно надаючи рекомендації для покращення результатів.
🤲 Приклади зворотного звʼязку, залежно від якості виконаної роботи (тема “Фінансові цілі”):
Відмінне виконання | Є незначні помилки | Необхідне значне доопрацювання |
---|---|---|
Мені сподобався твій приклад постановки SMART-цілей. Це практичний підхід.
Твої короткострокові, середньострокові та довгострокові цілі добре продумані й реалістичні. Видно, що ти ретельно проаналізував/проаналізувала свої пріоритети у процесі постановки фінансових SMART-цілей. Ти аргументовано пояснив/пояснила значення кожної своєї фінансової цілі для твого життя. |
Твої фінансові цілі відповідають методиці SMART. Спробуй більше конкретизувати строки їх досягнення.
Загалом усе добре, уточни розподіл між короткостроковими, середньостроковими та довгостроковими цілями. Твій план хороший, але варто додати, як ти контролюватимеш прогрес досягнення цілей. |
Твоя робота потребує доопрацювання: важливо чіткіше розділити цілі за строками їх досягнення.
Спробуй сформулювати свої фінансові цілі так, щоб вони відповідали методиці SMART. Це допоможе зробити їх більш конкретними. Твої цілі загальні. Рекомендую додати більше конкретики, наприклад, за допомогою методики SMART. Твоя робота містить хороші ідеї, проте їм не вистачає структури. Рекомендую розділити цілі за пріоритетністю та часовими рамками. |
Підсумкове оцінювання допомагає вчителю визначити відповідність досягнень учнів вимогам Державного стандарту і модельної програми.
Підсумкове оцінювання за семестр у класах, які цьогоріч пілотують НУШ, варто здійснювати за групами результатів навчання, які передбачені для кожної освітньої галузі (наказ МОН від 02.08.2024 №1093). У Міністерстві освіти і науки радять здійснювати оцінювання з курсу “Підприємництво і фінансова грамотність” за групою результатів “Добробут” соціальної й здоров’язбережувальної освітньої галузі.
Для висновків про рівень досягнення обов’язкових результатів навчання за семестр варто запропонувати учнівству виконати комплексну підсумкову роботу. Приклад такої роботи вже створили фахівці Національного банку. Він розміщений на платформі “Всеукраїнська школа онлайн”, нині прикладом підсумкової роботи можуть скористатися лише ті вчителі, у школах яких пілотують предмет.
Фахівці Національного банку України дбають, аби курс “Підприємництво і фінансова грамотність” плавно та ефективно “заходив” в українські школи. Наприклад, модельну програму “Підприємництво і фінансова грамотність. 8-9 класи” розробили саме працівники НБУ. А ще вони створили курс для підготовки вчителів пілотних шкіл для викладання цього предмета у 8 класах і планують продовжити вже всеукраїнську підготовку педагогів у першому півріччі 2025 року.
Зараз авторський колектив (Ролік В. А., Войтицька Л. В., Тригуб О. В.) працює над створенням підручника та комплекту навчально-методичних матеріалів для 8 класу. До комплекту увійдуть робочий зошит, електронний додаток та презентації до уроків. Також у розробці – посібник для вчителя та спеціальний сайт для педагогів.
На сайті Центру фінансових знань “ТАЛАН” у відкритому доступі можна знайти безплатні матеріали та розробки уроків, які стануть у пригоді педагогам під час підготовки до занять з фінансової грамотності.
А ще Національний банк постійно ініціює освітні заходи для педагогів та учнів.
Наталя Носик, спеціально для “Нової української школи”
Титульне зображення створене за допомогою штучного інтелекту ideogram.ai
Обговорення