Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

18 Вересня 2025

НМТ: дводенний чи одноденний формат?

 

Палка дискусія на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій щодо “окремих питаннь організації національного мультипредметного тесту у 2026 році” вчора так і не принесла довгоочікуванного одностайного рішення. Затягування в узгодженні цього питання ставить під загрозу проведення НМТ – 2026 у дводенному форматі, але вважаючи на велику кількість питань Комітет ВР вирішив поки створити певну матрицю ризиків.

Тетяна Вакуленко, директорка Українського центру оцінювання якості освіти анонсувала, що дводенна модель національного мультипредметного тесту можлива у наступному році. Але – не в послідовні дні.

“Ми говоримо про перенесення чи розділення того чотирьохгодинного тесту, що наразі є, в два окремі не послідовні дні. Для організації цього оцінювання потрібно буде змінити ряд технічних цифрових процесів, зокрема – розподілення учасників, роботу тимчасових екзаменаційних центрів. Ми плануємо, що оцінювання в межах цієї моделі буде відбуватись у двозмінному форматі. І для запуску всіх цих процесів потрібен час”.

Тетяна Вакуленко ще раз підкреслила, що “дводенна модель пов’язана з певними новими викликами – це доїзд учасників НМТ з прифронтових територій до тестувальних центрів, повітряні тривоги і логістична ситуація учасників за кордоном. Але дводенний формат – цілком реалістичний, ми готові до його запровадження, за умови ухвалення рішення найближчим часом”.

Олег Шаров, генеральний директор директорату вищої освіти та освіти дорослих МОН висловив думку Міністерства, яке у своєму рішенні прагне підтримати тих, кому від зміни формату стане не легше: “Можливі обидва рішення, і дводенний, і одноденний формат НМТ. Водночас з того аналізу, що провело Міністерство освіти та науки, виходить, що для 80% учасників НМТ в тилових регіонах України дводенна модель є кращою. Але є декілька нюансів – нерівна кількість днів між складанням першого та другого дня тестів і масове перенесення тестування на додаткову сесію”.

В умовах одноденного формату у разі повітряної тривоги учасники мають можливість по її завершенню продовжити тестування і майже всі обирають саме таке рішення. У дводенному форматі доведеться організовувати двосесійну модель в межах кожного дня, з 10 та з 14 години, і у більшості випадків при тривозі в одну годину учасники будуть відправлятись на додаткову сесію.

“Не впевнені, що для них це буде зручніше. МОН намагається бути солідарними з тими учасників НМТ, які знаходяться у найскладнішому положенні – ті, що знаходяться на прифронтових територіях, та ті, що знаходяться за кордоном. Їх не більше 20%, але вони дійсно знаходяться у найгіршому положенні. Тому Міністерство буде орієнтуватись на модель тестування НМТ 2024-2025”, – змусив замислитись комітет представник МОН.

Надія Лещик, освітній омбудсмен України вважає, “що дводенне тестування через безпекові проблеми та ускладнений доступ учасників за кордоном може спричинити ситуацію, що частина дітей не зможе здати НМТ і втратить можливість вступити до закладів вищої освіти, тому я за однодневний формат”.

Підсумовуючи непросту дискусію з питання формату НМТ Сергій Бабак, голова Комітету з питань освіти, науки та інновацій Верховної Ради України сказав, що є ризики і дуже великі у дводенному форматі: “Мене турбувало питання: “Чи зможемо ми зробити для всіх тестування впродовж двох днів поспіль?” Я отримав відповідь, що це не можливо. І вважаючи, що якщо буде якийсь лаг по часу поміж першим і другим днем тестування, а він скоріше за всього не зможе бути рівномірним для всіх, (вже не говорячи про те, що є багато питань розташування, логістики, повітряними тривогами, зміни тестування), то нам доведеться обирати між двома речами – між рівністю, яку забезпечує одноденний тест, і бажанням задовільнити тих, кому, мені здається легше, ніж іншим. Бо ті, хто знаходіться в прифронтових регіонах та за кордоном – їм важче, ніж тим, хто знаходиться в безпечніших тилових регіонах. Коли ми втрачаємо рівність в умовах, то нам треба двічі подумати”.

Було прийнято рішення зробити спільну матрицю ризиків по одноденному та дводенному формату і лише після цього приймати рішення. Але затягування з прийняттям може поставити під загрозу можливість своєчасної організації всіх необхідних процесів УЦОЯО і це продовжує тримати в напрузі і освітян, і майбутніх випускників.

Нагадаємо, що раніше медіа НУШ розповідало, що за будь-яких реформ у форматі проведення НМТ його принципове наповнення не зміниться.

Фото – скрін трансляції засідання Комітету з питань освіти, науки та інновацій Верховної Ради України.

 


Обговорення