6 403
0
Міністерство освіти і науки України затвердило Методичні рекомендації щодо розроблення типових програм підвищення кваліфікації педагогічних працівників, які встановлюють єдині підходи до створення таких програм і водночас надають закладам освіти широку автономію у формуванні власних програм — вони можуть самостійно визначати форми, методи та обсяг навчання, орієнтуючись на типову структуру.
Про це повідомило Міністерство освіти і науки.
Документ розроблено для впорядкування системи підвищення кваліфікації педагогів і враховує зміни до Порядку, затвердженого постановою КМУ № 800 від 21 серпня 2019 року. Його мета — забезпечити якість програм, відповідність сучасним викликам і підтримати професійний розвиток педагогічних працівників.
Контекст і нововведення
Рекомендації підготовлено в межах трансформації системи професійного розвитку педагогів. Зокрема, документ передбачає впровадження з 2026 року пілотного механізму “гроші ходять за вчителем”, який дасть змогу педагогам самостійно обирати програми та провайдерів навчання, використовуючи кошти з особистих віртуальних рахунків.
Основні принципи розроблення програм
Типові програми підвищення кваліфікації мають базуватися на засадах компетентнісного, діяльнісного, індивідуального, андрагогічного, диференційованого, аксіологічного та акмеологічного підходів. Вони спрямовані на розвиток професійних компетентностей педагогів, підтримку інноваційних підходів в освіті, цифрову трансформацію, інклюзивність і принципи сталого розвитку.
Автономія закладів освіти
Заклади освіти та інші суб’єкти підвищення кваліфікації можуть розробляти власні програми на основі типових. Вони мають право змінювати кількість годин для окремих тем, добирати форми та методи навчання, визначати критерії оцінювання результатів і навіть створювати власні програми в разі відсутності типових з певних напрямів.
Розподіл годин у типових програмах є орієнтовним: лекційна частина має становити не більше 30 % загального обсягу навчання, самостійна робота — до 20 %, а практико орієнтовані види діяльності — не менше 50 %.
Структура програм
МОН рекомендує структурувати типові програми за модульним принципом. Вони мають складатися щонайменше з двох модулів, у кожному з яких — не менше двох навчальних тем (нумерація у форматі 1.1, 1.2 тощо).
Обов’язковим елементом є пояснювальна записка, у якій розкриваються актуальність теми, цільова група, обсяг у годинах і кредитах ЄКТС (мінімум — 30 годин, тобто 1 кредит ЄКТС), мета, завдання, очікувані результати та система оцінювання.
Типові програми мають нормативний характер і затверджуються МОН. Рекомендований термін їх дії — п’ять років із можливістю оновлення за потреби раніше.
Нагадаємо, медіа “НУШ” повідомляло, що в Україні затверджено нові методичні рекомендації щодо якості дошкільної освіти.
Фото – istockphoto
Обговорення