Теми статті: батькам, вчителям, директорам
8 Жовтня 2019
12 935
0
У дописах у вчительських і батьківських групах трапляється думка, що починати сексуальну освіту в школі потрібно у підлітковому віці – не раніше. Або – що взагалі говорити мають батьки, але це призведе до того, що діти понапридумують собі всякого і почнуть статеве життя раніше.
Але ці думки спростовує дослідження, бо:
Часто страх (дорослих) перед сексуальною освітою береться з хибного її трактування. Аналітикиня аналітичного центру CEDOS і асистентка програми “Школа охорони здоров’я” в НАУКМА Тетяна Жерьобкіна каже, що така освіта потрібна насамперед задля безпеки дітей.
“Наприклад, одна з ключових ідей сексуальної освіти, яку потрібно засвоїти в ранньому віці, – заборона чужим людям торкатися дитини, особливо статевих органів. Якщо про це вчасно не говорити ні вдома, ні в школі – як дитині зрозуміти, що вона в небезпеці або що з нею зробили щось нехороше?”.
За одним із визначень, сексуальна освіта навчає про стосунки, емоційний, соціальний і фізичний аспекти дорослішання, сексуальність і сексуальне здоров’я. Така освіта має забезпечити дітей і молодь інформацією, навичками і позитивними цінностями, щоб будувати безпечні наповнені стосунки, насолоджуватися своєю сексуальністю та бути відповідальними за здоров’я.
Тільки в деяких з 25-ти країн Європи та Центральної Азії, які брали участь у дослідженні, сексуальна освіта розпочинається в молодшій школі. Зазвичай її вивчають у межах ширших предметів. Рідше – як окремий урок.
У 2020 році сексуальна освіта стане обов’язковою для учнів початкової школи у Великій Британії – там розповідатимуть про здорові стосунки, статеве дозрівання і онлайн-безпеку.
Один з аргументів, який наводить британська координаторка Sex Education Forum Люсі Емерсон (Lucy Emmerson), чому сексуальну освіту слід починати раніше, звучить так: про статеве дозрівання потрібно дізнатися до того, як воно настане.
“В ідеалі, школи повинні присвячувати навчальний час для сексуальної освіти кожного року. У наймолодших класах вона може починатися з вивчення відмінностей між хлопчиками і дівчатками, а також теми стосунків у сім’ї. Щоб залишаючи початкову школу, діти охопили широке коло тем”.
Експертка додає, що дуже важливо, щоб вчителі були компетентними й добре підготовленими до викладання сексуальної освіти: “Дітям потрібні відверті розмови з надійними дорослими”.
Втім, у Британії теж не обійшлося без спротиву – деякі групи батьків виступили з гаслом “зберегти невинність дітей”. Крім того, був скандал щодо вивчення прав ЛГБТ у одній з молодших шкіл у межах проекту щодо боротьби з гомофобією, де уроки зрештою призупинили через протести батьків.
А ось приклад уроку в початковій школі Амстердаму в межах “Spring Fever Week”. Це національна ініціатива а Нідерландах, завдяки якій учні початкової школи отримують щоденні уроки про стосунки, сексуальність і стійкість, ознайомлюються з такими темами як почуття і сексуальність. У дуже ранньому віці.
“Я велика ведмедиця і закохана, – каже вчителька, малюючи ведмедя на ватмані. – Я закохана не у ведмедя, а в метелика. І я надто сором’язлива, щоб сказати йому про це. Що мені зробити?”
Її 4- і 5-річні учні пропонують помахати рукою чи стрибнути на метелика.
“Але це може налякати, – каже вчителька. – Що може зробити ведмідь, щоб виразити свої почуття, не налякавши метелика?”. Діти вирішують, що треба дарувати квіти, і починають їх малювати.
“Spring Fever Week” започаткували в Нідерландах 14 років тому. Там впевнені, що якщо діти вивчають про стосунки і сексуальність рано, то розпочнуть статеве життя пізніше і зроблять виважений вибір. Упродовж тижня вчителі обговорюють, як виражати почуття і встановлювати границі. Говорять також про сексуальне різноманіття, самооцінку і онлайн-безпеку. Кожну тему вивчають у відповідному для цього віці.
Якщо йдеться про сексуальну стереотипізацію у класі 10-12 річних дітей, вчителька читає список слів і запитує, які стосуються дівчаток, а які хлопців: “Милий, сексуальний, дбайливий, важливий, крутий, впевнений”.
“Важливий – про дівчаток, – каже одна учениця. – Тому що жінки роблять все – готують, миють, прибирають. Усе важливе”. Її однокласник не погоджується: “Моя мама навчається, а тато займається домом”.
Діти дивляться рекламні ролики. Наприклад, шампуню для чоловіків і для жінок. Клас погоджується, що реклама для жінок зосереджена на красі, а для чоловіків на тому, щоб бути крутим і впевненим. “Чи є різниця між тим, що бачите в рекламі, і тим, що бачите вдома?” – запитує вчителька. Більшість погоджуються, що вдома все інакше.
Обговорюють також, як встановлювати кордони. Таку тему вивчають з 8-річними дітьми. “Вам може подобатися людина, але не подобатися, коли вона підходить занадто близько”, – пояснює вчителька. Одна з учениць згодна: “Я ненавиджу, коли мене обіймає дідусь, тому що його борода кусається”. Інша каже: “У мене є тітка, яку я ледь знаю, і я не люблю, коли вона мене цілує”.
“Ваше тіло належить вам, – підсумовує вчителька, – і тільки ви вирішуєте, що з ним роботи. Тому якщо хочете тільки тиснути руку вашій тітці – це нормально”.
Тетяна Жерьобкіна, аналітикиня аналітичного центру CEDOS
– У типових освітніх програмах включені питання про стосунки: передусім про сім’ю та дружбу, їхню роль, важливість. У варіанті, розробленому під керівництвом Романа Шияна, серед результатів навчання для 4 класу є такий: “учень/учениця описує, як зароджується життя людини, відбувається її розвиток та дорослішання”.
Натомість в іншому варіанті відповідний результат обмежується “розвитком людини протягом життя: від малюка до дорослої людини”, а поява малюка опущена. Це, звісно, маленька деталь для змісту на чотири роки.
Крім того, є і про толерантність, і про розпізнавання насилля, вміння говорити “ні”, права дитини. Це загальні питання, і зі сферою сексуальності людини навряд чи будуть пов’язані.
Хоча Міжнародне технічне керівництво з сексуальної освіти пропонує навчати дітей у віці до 8 років розрізняти гендерно зумовлене насильство та знати, куди звертатися по допомогу.
Зважаючи на те, що, по-хорошому, сексуальна освіта охоплює великий спектр тем (від стосунків, зокрема в сім’ї, до репродуктивного здоров’я та гендерної рівності), вона має бути в НУШ.
Інна Большакової, методистки Новопечерської школи (Київ) та співавторки підручників для НУШ
– Тема сексуальної освіти надзвичайно актуальна. Були колись наукові розвідки з цієї проблематики, але вони стосувалися більше дошкільників (коли відбувається ідентифікація хлопчик/дівчинка) та підліткового віку. Хоча, думаю, це має висвітлюватися і в початковій школі.
У нашому підручнику вперше з’явилися емоції: злість, страх, огида тощо. Ще й без ярликів, що вони негативні. І це було непросто зробити. У програмах такої складової немає. Є також питання обережного ставлення до незнайомих людей і про особистий простір.
У програмі є розділ про безпеку в інтернеті: про дитячі і дорослі сайти, про захист особистих даних. Ми розширили їх до особистих фото в соцмережах, бо дитячі соцмережі – це ще один виклик.
*Дані станом на 2016 рік
**Онлайн-опитування 2016-2017 року серед 15-30-літніх.
Надія Швадчак, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – oksun70, Depositphotos
Обговорення