Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

Шість ігор для підтримання доброзичливої атмосфери в класі

Навчитися розпізнавати свої й чужі емоції – важлива соціальна навичка в житті кожного. Розвиток емоційного інтелекту в дитині змалечку в майбутньому робить її щасливішою.

Перший емоційний досвід діти здобувають у родинах, в іграх із батьками, ровесниками. Тож як із допомогою ігор можна сприяти дружній атмосфері в класі й надати психологічну підтримку дитині. Про це розповідали тренери проєкту “Фінська підтримка реформи української школи” під час тренінгу про інклюзивну освіту в початковій школі.

“Нова українська школа” публікує добірку ігор, які можна пропонувати дітям.

ГРА НАОСЛІП

  • Дитина-дзеркало стоїть спиною до інших гравців.
  • З командою вчителя/модератора діти починають наближатися до “дзеркала”, а дитина-дзеркало обертається тоді, коли їй заманеться.
  • Побачивши першого, хто наближається – називає його ім’я.
  • Той/та, кого назвали, йде в кінець – звідки всі починали старт.
  • Найспритніший не той – хто не завжди перший (адже є ризик, що дзеркало його побачить), а той – хто першим добіжить до дзеркала і торкнеться його.

ВТРАЧЕНА КНИГА

Ролі:

  • Сова – мрійлива тваринка, що літає у своїх світах, і мудра.
  • Оленятко – щедре й завжди думає про краще в інших. Воно хоче, щоб усі були в гарному настрої й щоб усе було справедливо.
  • Вовченя – найактивніше з дитинчат. Воно хоче бути поруч і робити щось, тому що воно енергійне і смішливе. Вовченя може здичавіти й кинутися на більш спокійних дітей. Вовченя любить спорт та ігри більше за все на світі.

Вовченя й Оленятко грають у дзеркало. Тепер черга Оленятка бути дзеркалом. Вовченя робить кроки кожного разу, коли воно повертається спиною. Сова приходить і нервово щось шукає.

Сова: (до себе) де вона? Куди вона поділася?

Оленятко: У чому справа, Сова?

Сова: Моя книга… Вона зникла! Я скрізь шукала й не можу знайти її.

Вовченя: Лише одна втрачена книга? Давайте далі грати. Оленятко, ти дзеркало.

Сова: Книга була моїм найдорожчим скарбом, моєю найдорожчою книгою, найважливішою річчю, яку я маю…

Оленятко: Де ти бачила її останнього разу?

Вовченя: Давайте далі грати! Ця гра буде повністю зруйнована, якщо її постійно переривати. Забудь про книгу, і нехай Сова йде її шукати. Гра триває! Оленятко, повертайся негайно!

Сова: Так, не турбуйся про мене… Я не буду вам заважати.

Обговорення:

  • Як необхідно вчинити?​
  • Чи мають інші допомогти Сові?
  • Чи може Сова попросити про допомогу?
  • Чому так важливо допомогти і знати, як попросити про допомогу самому?

Що ж відбувається?

  • Учитель далі в ролі Сови.
  • Добровольці за порядком грають ролі Вовченя й Оленятка.
  • Мета полягає не в тому, щоби відразу знайти правильне рішення, а в тому, щоби спробувати різні варіанти й обговорити після кожного з них, що спрацювало й що можна було б поліпшити.

Приклад остаточного рішення:

Оленятко: Я думаю, Сові треба допомогти. Як би ти себе почував, Вовчику, якби твоя улюблена іграшка зникла?

Вовченя: Хм… Пробачте… Я б ударив того, хто її взяв.

Оленятко: Але врешті-решт речі можуть зникнути, навіть якщо ніхто їх не брав. Хіба не було б чудово, якби ми могли шукати її разом? Шість очей – це більше, ніж два.

Вовченя: Ну, гаразд, допоможемо.

Сова: Це правда? Ви допоможете мені в пошуках? Дякую! Це дуже люб’язно з вашого боку!

Вовченя: Але якщо мій іграшковий меч хтось забере, то ти допоможеш мені знайти злодія і вдарити його.

Сова: Ні! Тоді мені не потрібна допомога. Я не хочу нікого бити!

Оленятко: І я теж! Сове, я допоможу тобі й без таких умов. Пішли!

Вовченя: Не залишай мене одного! Стривай! Забудь, що я сказав. Це був жарт! Я допоможу тобі. Друзям необхідно допомагати. Я хочу допомогти тобі.

І Я

  • Сідайте на стільці колами.
  • Усі за порядком встають і називають одне, що їм добре вдається. Наприклад: “Я вмію плавати”.
  • Усі ті, хто відчувають те саме, встають і кажуть: “І я”.

Я – НАЙКРАЩИЙ

Ролі:

  • Кролик – сором’язлива й легковірна добросердечна істота. Кролик щирий і безкорисливий. Це спричиняє сильні почуття в інших тварин.
  • Їжачок часто відступає, щоби подумати про власний спокій. Він не сумує за великим натовпом друзів. Йому подобається або книга, або хороший друг.
  • Вовченя – найактивніше з дитинчат. Вовченя хоче бути поруч і робити щось, тому що воно енергійне і смішливе. Вовченя може здичавіти й кинутися на більш спокійних дітей. Вовченя любить спорт та ігри більше за все на світі.

Вовченя: Гайда наввипередки!

Кролик: Так!

Їжачок: Я не буду. Я такий повільний…

Вовченя: На старт, увага, руш!

(Біжать, і вовченя перемагає.)

Вовченя: Так! Я переміг! Я найкращий!

Кролик: Але я краще плаваю! Я вмію плавати швидше будь-кого з вас!

Їжачок: Я навіть плавати не вмію. Ти завжди перемагаєш мене в усьому. Я зовсім поганий. Ніхто мене не любить. Я піду…

Обговорення:

  • Чи може хтось бути поганим в усьому?
  • Як ви ставитеся до друга, який відчуває себе гіршим за інших?
  • Що можна зробити, коли друг, який відчуває себе неповноцінним, кидає виклик у змаганні, де він або вона напевне зазнає невдачі?
  • Як ви підбадьорите друга?
  • Як треба вчинити в цій ситуації?

Що ж відбувається:

  • Учитель далі в ролі Їжачка.
  • Добровольці за порядком грають ролі Вовченя і Кролика.
  • Мета полягає не в тому, щоби відразу знайти правильне рішення, а в тому, щоби спробувати різні варіанти й обговорити після кожного з них, що спрацювало й що можна було б поліпшити.
  • Після кожного остаточного рішення обговорюють, що справедливо, а що – ні.

Приклад остаточного рішення:

Кролик: Їжаче, я думаю, ти – чудовий друг. Ти чесний і тобі можна довіряти.

Їжачок: Правда? Ти так думаєш?

Вовченя: І добре прислухаєшся до турбот інших. Зовсім як влітку, коли в мене був хвіст у гіпсі та я не міг плавати.

Їжачок: Це приємно чути.

Кролик: Я – найкращий плавець, Вовченя – найкращий бігун, а Їжачок – найкращий друг. Ми всі найкращі! Не влаштовуймо гонки!

Вовченя: Тільки не під час плавання!

ЧАРІВНИЙ ПЛАЩ

  • Їжачок прикривається невеликим шматком тканини або хусткою “чарівний плащ”
  • Усі дають позитивні відгуки Їжачку.
  • Як він може бути хорошим?
  • Який хороший відгук ви можете дати другові, який відчуває, що він чи вона є невдахою в будь-якій справі?
  • Як ви можете підбадьорити такого друга?
  • Кожен учасник за порядком накривається великою тканиною або “чарівним плащем”. Інші члени групи кажуть йому приємні й підбадьорливі слова.

СІДАЙ ПОРУЧ ЗІ МНОЮ

  • Усі сидять в колі, і є один порожній стілець.
  • Той/та, від кого цей стілець праворуч, запрошує будь-кого з кола сісти біля нього/неї і дає йому/їй позитивну характеристику.
  • Відповідно, звільняється місце, де сидів цей учасник. Тоді той/та, від кого цей стілець праворуч, запрошує на нього іншого учасника групи і дає позитивний відгук. І так далі.

“Нова українська школа”

Титульне фото: автор – monkeybusiness, Depositphotos

Цей матеріал підготовлено за фінансової підтримки Європейського Союзу та Міністерства закордонних справ Фінляндії. Висловлені тут погляди жодним чином не можуть сприйматися як офіційна думка Європейського Союзу чи Міністерства закордонних справ Фінляндії.

Підписуйтесь на наші Facebook та Viber

Матеріали за темою

Обговорення

Розділ створено за підтримки Програмної ініціативи “Демократична практика” Міжнародного фонду “Відродження”. Позиція Міжнародного фонду “Відродження” може не збігатися з думкою автора.