Теми статті: батькам, вчителям, директорам, освітнім управлінцям
3 Грудня 2020
4 128
0
“Вчителів мають масово й безплатно тестувати на коронавірус”, – такі заклики тепер можна часто прочитати на сторінках українських освітян у фейсбуці. Наприклад, про це написав директор 210-ї київської школи Києва Дмитро Ламза.
“Нова українська школа” поцікавилася, чи є за кордоном програми для тестування вчителів. Читайте в статті про досвід таких країн:
У Великобританії з вересня повністю відкрилися школи. Відповідно до розпорядження уряду, напередодні (в кінці серпня) до кожної школи надійшли набори з десятьма експрес-тестами на COVID-19 з інструкцією щодо використання. Тести з набору мають видавати педагогам, працівникам адміністрацій та учням або студентам у випадку появи симптомів коронавірусу (підвищення температури, нехарактерний кашель або втрата нюху та смаку), якщо така людина не має змоги здати аналіз у стаціонарній лабораторії чи в якийсь інший спосіб.
Коли такі текст-системи закінчуються, школа чи інший заклад освіти мають право замовити наступний набір, лишивши заявку на сайті або зателефонувавши. Проте кількість наборів обмежена, тож отримати його можна раз на 21 день. Тоді як кількість захворювань на COVID-19 постійно зростає, а доступ до стаціонарних та мобільних лабораторій має далеко не кожен – дорога з віддалених регіонів може мати 100 й більше миль до найближчого пункту.
Англійські можновладці (як із центральних органів влади, так і державних установ на місцях) час від часу порушують питання необхідності стратегічного тестування працівників освітньої галузі. Ще у вересні говорилося про те, що держава має організувати щотижневе тестування всіх учителів, щоби забезпечити безперебійне, а головне – безпечне функціонування шкіл.
Натомість наразі працівників освітньої сфери додано в офіційний державний список професій, які мають право на першочергове тестування на COVID-19 у разі появи симптомів. Раніше в цьому списку були медики, поліцейські, пожежники, транспортники й ті, хто забезпечують громадський сервіс та обслуговування офіційних установ тощо.
Джерела:
На сьогодні в Польщі, як і в Україні, тестують переважно людей, які вже мають симптоми, схожі на COVID-19. Від початку навчального року в країні зафіксовано зростання цього захворювання. Група фахівців, спеціально створена для розроблення стратегії протидії пандемії при Польській академії наук, зазначає про необхідність кардинальної зміни стратегії тестування. Нова стратегія, за їхніми звітами, має фокусуватися на масовому тестуванні тих, хто у своїй професійній діяльності щоденно контактують зі значною кількістю людей. До списку таких професій внесено вчителів.
Пропонується також створити репрезентативну вибірку частини суспільства й через її постійне тестування отримувати дані про шляхи розповсюдження інфекції і відповідь на питання, яку роль в цьому відіграють навчальні заклади.
Паралельно соціально відповідальні бізнеси та компанії за власний кошт проводять тестування найбільш значимих для громадськості категорій населення. На початку пандемії мережа лабораторій Diagnostyka проводила кампанію „Badamy-Wspieramy 1.0” із тестування медрацівників та фармацевтів. Із жовтня стартувала версія 2.0, присвячена вчителям. Організатори програми зосереджують увагу на регіонах, де зафіксовано сплески коронавірусу, але заявку на тестування може подати будь-яка школа. Так само кожен громадянин може долучитися й підтримати цю кампанію фінансово.
Джерела:
У Словаччині нині проводить безпрецедентну операцію “Спільна відповідальність” (Spoločná zodpovednosť), спрямовану на масове тестування населення. У всій країні розгорнуто пункти прийому аналізів на COVID-19. Тестування проводять безплатно й добровільно, але уряд закликає громадян поставитися до ситуації серйозно та без особливих причин не відмовлятися від процедури. На підтримку медикам у реалізації цієї програми залучені військові та інші силові структури, парамедики й волонтери. Деякі країни-сусіди присилають на допомогу і своїх фахівців.
Участь у тестуванні можуть брати не лише громадяни Словаччини, але й нерезиденти країни, які нині на її території. Програма здійснюється поетапно за географічним поділом, зараз завершився четвертий. Загальні результати тестування (кількість обстежених, виявлені випадки захворювання тощо) є у відкритому доступі.
До речі, слідом за Словаччиною про масові тестування на COVID-19 оголосила й Австрія. Тут з 17 листопада введено дистанційне навчання для всіх навчальних закладів. Заборона на відвідування шкіл триватиме до 6 грудня. Після цього, за словами Канцлера Себастьяна Курца, планується масове тестування насамперед найбільш важливих професійних груп, зокрема й учителів.
А в Угорщині 20 листопада розпочалася національна програма масового тестування вчителів, яка показала невтішні результати для галузі – кількість позитивних результатів суттєво вища, ніж очікувалось. Тестування проводять безплатно й поки що добровільно.
Джерела:
У Канаді розроблено спеціальні інструкції та гіди для всіх учасників освітнього процесу. У них докладно прописано всі застереження та рекомендації щодо дистанціювання, дезінфекції приміщень та шкільного приладдя, використання масок та індивідуальних засобів захисту тощо. У разі появи перших симптомів захворювання кожен може звернутися в регіональний медичний центр або за спеціальним номером телефону й отримати інструкції щодо тестування та лікування.
Регіональні громади можуть ухвалювати рішення про проведення масового тестування вчителів та учнів або студентів, якщо в певному навчальному закладі сплеск захворювання на COVID-19 або є потреба відслідкувати та спрогнозувати його розвиток у регіоні.
Схожа ситуація і в Сполучених Штатах: тут також передбачені чіткі медичні інструкції для шкіл та навчальних закладів із покроковим переліком заходів, необхідних для протидії розповсюдженню хвороби. Згідно з цими документами, медичні департаменти окремих штатів рекомендують тестувати учнів та вчителів лише в разі появи перших симптомів, тоді як тим, хто перебували в контакті з хворими, рекомендують карантин та самоізоляцію навіть у випадку, коли тест негативний.
В окремих штатах, наприклад Каліфорнії, для вчителів як представників соціально значимої професії передбачено безплатний тест на COVID-19 навіть за відсутності симптомів. Це зроблено в тому числі й у відповідь на масові протести вчителів перед початком навчального року, коли стало зрозуміло, що здебільшого школи таки відкриються. Тоді, в кінці серпня – на початку осені країною прокотилася хвиля звільнень учителів, не згодних ризикувати здоров’ям та життям у період пандемії.
Джерела:
У Франції в листопаді почалося масове тестування працівників освітньої галузі. За інформацією Міністерства охорони здоров’я, школам надано мільйон експрес-тестів для реалізації цієї програми. Насамперед забезпечувати будуть навчальні заклади у віддалених селищах, де доступ до медичних лабораторій ускладнений.
Тестування проводять працівникам системи освіти (не учням і студентам) добровільно та безплатно. Здійснюють ці дослідження медпрацівники шкіл та волонтери-студенти медичних закладів.
Також у відкритому доступі є всі рекомендації профільних міністерств та інших державних структур щодо забезпечення освітнього процесу та обмежень у зв’язку з епідемією. Рекомендації постійно оновлюють з огляду на зміни ситуації з пандемією. Так, наприклад, попередній гайд, яким користувалися заклади освіти на початку навчального року, на кінець жовтня визнаний застарілим через сплеск рівня захворюваності восени. Тож нові правила набули чинності 2 листопада. Але за результатами масового тестування вчителів, вже в середині місяця міністр освіти звітував про стабілізацію ситуації у французьких школах.
Джерела:
Перед початком навчального року в деяких регіонах вчителі та учні проходили тестування. Першими проходили тести вчителі та працівники закладів дошкільної освіти, які розпочинають роботу раніше за інших (з 1 вересня). Далі визначався час для працівників початкової і середньої шкіл – за порядком початку роботи закладів. Був попередній запис, що допомагало уникнути черг.
Ті, хто отримали позитивний результат, автоматично підпадали під додаткову увагу медиків до проходження повторних досліджень. А також, відповідно, мали дотримуватися карантину.
Проте найперші тестування вчителів були ще влітку. Їх проходили фахівці, які працювали в приймальних комісіях та закладах освіти, що працюють в літній період. Тоді ж було оголошено й про масову кампанію перед початком навчального року.
Окрім того, вчителі, які входять до визначених груп ризику, мали подати про це інформацію адміністраціям закладів, у яких вони працюють, до початку підготовки до нового навчального року. Ці дані не розголошуються.
Практика повернення до роботи з негативним результатом тесту характерна також для медичної галузі країни. До того ж вимога пройти тест іноді обов’язкова для прийняття на роботу, але рішення кожен роботодавець ухвалює самостійно.
Джерела:
В Італії вчителів закликали проходити тестування перед початком навчального року, аргументуючи високою контактністю їхньої професії та епідеміологічною ситуацією. Натомість багато вчителів негативно ставилися до процесу, оскільки до отримання результатів рекомендувалося дотримуватися карантину.
Добровільне тестування вчителів та всього шкільного персоналу перед початком навчального року проводили лікарі загальної практики (терапевти) за попереднім записом у погоджений день та час. Якщо педагог працює в одному регіоні, а його сімейний лікар приймає в іншому, вчителеві дозволяється скористатися послугами амбулаторії місцевого управління. Для прийому на роботу до навчального закладу тест також є обов’язковим.
У деяких регіонах є практика масового тестування працівників та учнів у школах, де зафіксовано випадки захворювання на COVID-19. Особливо це стосується невеликих міст та селищ, де епідемію можна призупинити ізоляцією.
А керівники шкіл по всій країні зобов’язані подавати інформацію про епідеміологічний стан вчителів та студентів установи щотижня. У школах також введено нову штатну одиницю – референта з COVID-19, у чиї обов’язки входять внутрішні та зовнішні комунікації закладу щодо захворювання, а також просвітницька робота з питань безпеки та протидії пандемії з вчителями, батьками та учнями.
Джерела:
Анна Степанова-Камиш, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – volodymyr.martyn, Depositphotos
Обговорення