Теми статті: батькам, вчителям, директорам, інклюзія, НУШ, початкова освіта, учням
1 Квітня 2021
44 426
0
“Коли дитину з особливими освітніми потребами (ООП) визнає колектив, вона більш успішна не тільки в спілкуванні, соціалізації, взаємодії, а й в академічних навичках”, – каже магістриня корекційної педагогіки, поведінкова аналітикиня, вчителька-логопединя школи №58 м. Києва, виконавча директорка Української асоціації поведінкових аналітиків Ольга Малікова.
В онлайн-трансляції для “Нової української школи” вона розповіла:
Це – перша стаття з серії. Далі – пряма мова.
Другу частину статті дивіться за цим посиланням.
Треба зібрати інформацію про дитину з особливими освітніми потребами до початку навчання. Найпростіше – поспілкуватися з батьками й учнем з ООП. А ще – треба створити ситуацію, коли педагог взаємодіє з учнем, наприклад, у формі гри чи імітації уроку.
Що зробити батькам:
Це може бути у вигляді альбому із зображеннями чи фотографіями або у формі тексту на папері. Цей крок полегшить включення й перебування дитини в колективі ровесників.
Правильно називати дітей з ООП
Педагоги мають з’ясувати коректні слова, а які є ярликами, аби сформувати в дітей правильну термінологію.
Треба уникати:
Варто також пильнувати, щоб інші люди не використовували подібних назв і не навішували ярлики. Треба просто пояснити їм, який термін коректний. Якщо ви не знаєте, як назвати дитину з ООП, називайте її на ім’я або на ім’я та прізвище.
Проінформувати батьків інших дітей класу
Коли нормотипові діти помічають відмінності дитини з ООП, вони можуть відмовлятися спілкуватися і взаємодіяти. Але це відбувається не через те, що вони невиховані чи злі, а через те, що вони мають недостатньо інформації, як спілкуватися, навичок іншого спілкування, окрім словесного, або мають викривлені уявлення про певне порушення.
Тому педагог має запланувати та підготуватися до інформування батьків усіх учнів, що таке інклюзивний клас і інклюзивне навчання, які ролі в педагогів класу в підтриманні всіх учнів, з’ясувати й повідомити іншим батькам, що є правила конфіденційності. Наприклад, не можна розголошувати діагноз дитини, якщо батьки приховують це, обговорювати терапію або втручання, яке отримує дитина.
Також на перших батьківських зборах можна запропонувати батькам учня чи учениці з ООП розповісти про дитину. Адже вони, як ніхто, знають своїх дітей, можуть надати найточнішу інформацію й потребують підтримки від батьківського колективу.
Звісно, батьки можуть відмовитися розповідати. Але якщо вони погодяться, це буде хороша практика, яка формуватиме спілкування між батьками й дітьми.
Як відповідати на запитання учнів
Педагог має підготувати відповіді на найчастіші запитання від дітей. Найчастіші запитання в молодших класах такі:
Правила, як відповідати:
Оскільки в школах короткі перерви, педагоги мають створювати ситуації для спілкування та взаємодії дітей одне з одним. Ось практики, які можна використовувати щодня.
Анкетування
Так можна швидко отримати багато інформації про людей, які нас оточують. Свого часу ми робили подібні анкети друзів у школі. Метод можна використовувати не тільки тоді, коли діти малознайомі. Натомість, анкета може стосуватися будь-яких подій. Наприклад, в анкеті про канікули можуть бути запитання: “Куди ти їздив на канікулах?”, “Яку книжку прочитав?”, “Який мультфільм дивився?”, “Що було найсмішніше на канікулах?”.
Окрім текстових запитань, в анкеті є зображення. По-перше, це для маленьких дітей, які ще не вміють читати, а тому запам’ятають озвучене запитання через зображення. Або якщо в класі є учні з ООП, які не читають чи їм складно зрозуміти зміст запитання, то малюнок буде опорною точкою. На анкету треба виділяти тиждень-два, аби діти, коли буде натхнення й час, анкетовували одне одного.
Як використовувати анкетування:
Компліменти
Учитель щодня обирає кількох учнів, які мають зробити комплімент кільком іншим, учителю чи асистенту. Педагоги також мають робити компліменти дітям і одне одному.
Лайфхак №1: Якщо дитина з ООП не говорить або має порушення усного мовлення, вона може давати письмовий комплімент. Наприклад, разом з асистентом написати його на дошці чи папері.
Лайфхак №2: Щоб учні не уникали робити компліменти чи взаємодіяти, розподіл має відбутися методом випадкової генерації пар. Наприклад, можна тягнути папірці з іменами з капелюха чи з коробки, щоби ніхто не ображався й нікого не треба було вмовляти.
Зворотний зв’язок та оцінка від однокласників
Ця практика формує в дітей якості бачити кращі риси в інших людей, їхні успіхи, підтримувати, розуміти конструктивну критику. Фактично, педагог надає кільком учням роль учителя, аби ті дали зворотний зв’язок або виставили умовну оцінку. Це можна робити на уроках образотворчого мистецтва, трудового навчання чи на уроках, на яких є проєктна діяльність. Тоді учень має прокоментувати роботи кількох своїх однокласників.
Учитель має навчити дітей, як давати зворотний зв’язок. Щоби прокоментувати результат діяльності іншої людини, треба визначити, що було дуже красивим, що найбільше сподобалося, що помітно, що відповідає умовам завдання. Якщо це діти старшого віку, можна вчити говорити так: “Наступного разу треба додати це й це”. Тобто ми не критикуємо, а допомагаємо, радимо.
Якщо учню з ООП важко надати розгорнуті відповіді, то він може зробити це інакше: відмітити, які роботи йому сподобалися, або асистент чи вчитель може ставити дитині запитання, які наводитимуть на відповідь. Наприклад, “Тобі подобається колір, який обрав Мишко?”, “Тобі цікаво було слухати його презентацію?”.
Інформування про інвалідність
Окрім того, що педагоги організовують щоденні практики спілкування, інколи виникає потреба або бажання інформувати дітей про інвалідність, про конкретні порушення. На початку навчання дітей я не раджу, пояснюючи це, використовувати мультфільми чи відео про порушення, діагнози, інвалідність. По-перше, дитині з ООП може бути неприємно, і це може бути неетично щодо неї.
Також треба враховувати, що діти початкових класів не зможуть зрозуміти природу інвалідності чи діагнозу. З такими дітьми краще проводити обговорення чи заходи про розуміння відмінностей людей, пошук спільних рис, взаємоповагу.
Я раджу в будь-якому класі, незалежно, чи є в ньому дитина з ООП, святкувати дні інформування про хвороби та діагнози людей. Наприклад, у такі дні часто влаштовують флешмоби – як-от, у День інформування про синдром Дауна люди одягають різні шкарпетки.
Педагоги можуть залучити дітей до цього, розповісти, показати відео успішних прикладів досягнень таких людей, зазначити, що це – не свято, а день, коли люди демонструють, що їм не байдуже. Наприклад, у Міжнародний день незрячих можна запропонувати дітям отримати досвід, що таке бути незрячим, завязуючи очі і виконуючи щоденні справи.
Однак ми не можемо примушувати дітей брати в цьому участь, активно долучатися, дотримуватися вказівок. Не можна акцентувати увагу чи сварити дитину за те, що вона, наприклад, не прийшла в різних шкарпетках на шкільну акцію до Дня дітей із синдромом Дауна. Можна запитати, чому так сталося.
Дитина може відповісти: “Я не хочу долучатися до цього і вважаю це непотрібним”. Тоді педагог може сказати: “Добре, я почув твою позицію” й поставити на цьому крапку – без осуду й негативних коментарів. А, може, хтось забув, або має шкарпетки тільки одного кольору. Інакше ми просто налаштуємо дітей проти цього дня й однокласника з ООП, якщо він є.
До того ж, не обов’язково акцентувати увагу на діагнозі, якщо в класі є дитина, яка його має. Якщо у вас у класі є дитина із синдромом Дауна, а ви розповідатиме про аутизм, діти зможуть провести паралелі, і, можливо, поставлять вам уточнювальні запитання.
Навчання за допомогою однолітків
Цю практику треба застосовувати щоденно. Ми маємо навчати всіх дітей класу, як ефективно підтримувати та спілкуватися зі своїми однокласниками з ООП. Така практика не завжди пасує молодшим школярям, бо вимагає від дітей розуміння ситуації, контролю своєї поведінки, розуміння своїх прав та обов’язків.
Дослідження показують, що діти з ООП ефективніше опановують академічні знання, швидше й легше перебирають прийнятні моделі спілкування та поведінки, коли це їм демонструють їхні ровесники.
Навчання за допомогою ровесників корисне не тільки для дітей з ООП, а і для всього класу. Таку практику треба розпочинати з маленьких груп у простих і нетривалих різновидах діяльності. Наприклад, коли діти працюють у парах чи невеликих групах. Але не може бути так, що ровесник, якого ми закликаємо до допомоги, відволікається від свого навчання або робить це примусово. Пам’ятайте: ми не зобов’язуємо дітей, а залучаємо через власний приклад, через пояснення, чому це важливо.
Вчитель має домовитися з учнем, попросити його про допомогу, але не наполягати: “Мені треба відволіктися. Ти не можеш перевірити, як Сашко виконує завдання? І якщо він помилиться, допоможи йому”. Після цього вчитель має похвалити учня.
Як можуть допомогти однокласники:
Ролі ровесників:
Марія Марковська, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – olesiabilkei, Depositphotos
Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду “Відродження”. Позиція Міжнародного фонду “Відродження” може не збігатися з думкою автора.
Обговорення