Теми статті: вчителям, директорам, освітнім управлінцям, підвищення кваліфікації
1 Червня 2021
9 358
0
Ринок підвищення кваліфікації педагогів демонополізований понад рік тому. Учительство отримало право професійно розвиватися не тільки в закладах післядипломної освіти, а будь-де: у вишах, громадських і комерційних організаціях, у приватних осіб. Ще більший поштовх для галузі дала держсубвенція НУШ, за рахунок якої школи можуть оплачувати підвищення кваліфікації вчителів і вчительок. Вона запізнилася на рік через пандемію, але зараз дає можливості надавачам освітніх послуг заробляти, а вчительству – проходити якісні платні курси.
Новий ринок підвищення кваліфікації бурхливо росте, і цей розвиток спричиняє низку проблем. Надавачі послуг хочуть розповісти про себе потенційним клієнтам, отримувачі послуг шукають найкращу якість, а директори/-ки шкіл разом із бухгалтерією розбираються, як правильно за це платити.
Допомогу для всіх сторін пропонує Національна платформа можливостей професійного розвитку педагогічних працівників “EdWay“, створена ГО “ЕдКемп Україна” й ТОВ “Прозорі рішення”. На платформі можна пропонувати й шукати освітні послуги. Надавачі послуг підвищення кваліфікації вже почали створювати в EdWay свої кабінети. А вчительство (і не тільки) на платформі чекають з 1 червня, тобто – від сьогодні.
“Нова українська школа” розповідає про те, навіщо потрібна ця платформа і як нею користуватися.
“Основне місце, де ми, учителі, підвищуємо кваліфікацію, – ІППО. Курси та програми там уже складені, і щоб отримати свою кількість годин для атестації я просто повинна відвідувати заняття. Та зараз мене цікавить не потрібна кількість годин, а знання, причому саме ті, які, як сама відчуваю, мені потрібні”, – говорить учителька фізики й математики Трудолюбівської гімназії (Полтавська область) Валентина Федоряка.
Валентина – серед тих тисяч учительок і вчителів, які останніми роками почали шукати можливості для професійного розвитку поза державними системами підвищення кваліфікації, бо ті іноді мали застарілі програми. Такі можливості вони знаходили і знаходять у громадських освітніх організаціях, як-от Prometheus, EdEra, Освіторія, EdCamp Ukraine та інші, а також у приватних осіб: науковців, тренерів, коучів.
Це – ілюстрація правила “попит народжує пропозицію”, вважає засновниця Coaching Competence Academy, професійна сертифікована коучиня PCC ICF Руслана Орловська, яка теж віднедавна навчає коучингового підходу в освіті.
“Коли я писала курсові роботи, їздила за інформацією в обласну бібліотеку. Зараз усе – у смартфоні. Тепер не ми бігаємо за інформацією, а вона – за нами, – пояснює Руслана. – І вчитель змушений, аби бути цікавим учням, постійно дізнаватися щось нове, щоби викликати здивування. Учитель більше не єдиний носій знань, усе є в інтернеті. Тому йому потрібні нові компетентності, нова ідентичність. І вони шукають тих, хто можуть їх навчити цих нових компетентностей”.
Зміни в післядипломній освіті педагогів, врешті, потрібні не тільки вчителям, а й усій системі освіти, вважає проректор із науково-педагогічної роботи Харківського національного університету ім. Василя Каразіна Анатолій Бабічев:
“Та система підготовки й підвищення кваліфікації вчителів, яка була багато років, себе вичерпала. Ми зобов’язані дати можливість учительству отримувати нові знання й компетентності там, де вони хочуть. Якщо вчитель фізики хоче дізнатися щось нове не в обласному інституті післядипломної освіти, а в університеті або науково-дослідницькому інституті, як можна забороняти це?”.
У країнах із розвиненими освітніми системами коло суб’єктів підвищення кваліфікації є значно різноманітнішим у порівнянні з Україною. Окрім того, вчителі в таких системах можуть обирати форми і місце підвищення кваліфікації. “Нова українська школа” висуває нові вимоги до вчителя, і тому необхідно розширити його можливості для власного професійного розвитку. Тому в законі “Про освіту” закладена свобода вибору вчителями шляхів підвищення кваліфікації, пояснює 10-та міністерка освіти й науки України, нині проректорка з науково-педагогічної та міжнародної діяльності Київського університету ім. Б. Грінченка Лілія Гриневич.
“В Україні природно з’явилися провайдери, які спеціалізуються на підвищенні педагогічної кваліфікації. Вони почали серйозно збагачувати освітян завдяки певній спеціалізації на основі найновіших знань і методик. Ми мали долучити їх до цього процесу. Тому в законі було прописано, щоби кошти на підвищення кваліфікації надходили безпосередньо школам. Так учитель чи учителька, будуючи індивідуальну траєкторію професійного розвитку відповідно до своїх потреб, може забезпечувати його у різних провайдерів”.
Задля розвитку ринку підвищення кваліфікації на сьогодні спрощено умови отримання такої послуги в різних провайдерів. Так, результати навчання за програмами підвищення кваліфікації в суб’єктів, які ще не мають акредитованих програм, визнаються рішенням педагогічної (вченої) ради закладу освіти, зауважує директор Інституту освітньої аналітики Сергій Лондар.
“Але сьогодні задля демонополізації до критеріїв суб’єкта підвищення кваліфікації є мінімум вимог. Головне – щоб суб’єкт підвищення кваліфікації працював відповідно до програми підвищення кваліфікації”.
Проте на початковому етапі формування ринку педагоги не зразу відрізнять якісні курси, тренінги, вебінари від неякісних, пояснює Сергій Лондар. Тож суб’єкти підвищення кваліфікації, які працюють за ліцензіями та акредитованими освітніми програмами, наприклад, заклади післядипломної освіти, початково матимуть переваги.
“Та й серед цих інституцій з’явиться конкуренція, оскільки підвищення кваліфікації можна отримати, використовуючи дистанційні методи навчання та оплативши освітні послуги за принципом “гроші ходять за вчителем”. І це добре, оскільки такі можливості сприяють підвищенню якості програм підвищення кваліфікації”, – додає директор Інституту освітньої аналітики.
На платформі EdWay вчителі та вчительки зможуть створити індивідуальний план підвищення кваліфікації, знайти безплатні та платні курси з різних предметів або компетентностей і отримати документи про успішне завершення.
Освітні заклади зможуть відстежувати підвищення кваліфікації своїх педпрацівників. Суб’єкти підвищення кваліфікації отримають майданчик для презентації своїх послуг і підтверджень їх відповідності всім офіційним вимогам.
Усі учасники процесу підвищення кваліфікації зможуть створити свої кабінети на платформі та отримати інструменти для взаємодії з програмами, курсами та між собою. Розробники говорять про створення єдиного відкритого простору підвищення кваліфікації, де відкритість та доступність інформації піде на користь усім – й одержувачам, і надавачам послуг, і сторонам контролю: школам, батькам та чиновникам.
Створення платформи підтримали МФ “Відродження” та інституційні партнери “ЕдКемп Україна”: Український інститут розвитку освіти, Державна служба якості освіти України, Служба освітнього омбудсмена й Інститут освітньої аналітики. Цим установам EdWay дає можливості відстежувати динаміку ринку, контролювати якість і відповідність запропонованих послуг законодавству.
“Учительство має право на вибір тем, форм, місць підвищення кваліфікації. Це право їм надає 59 стаття закону “Про освіту“, – пояснює голова Ради ГО “ЕдКемп Україна” Олександр Елькін. – Але часто буває, що керівництво школи каже: “Тільки в ІППО. Усе інше я не визнаю”. Або, мовляв, у мене є свій постачальник, я йому довіряю, тільки в нього навчайтеся. Або теми ваші мені не подобаються, ви будете навчатися тільки, наприклад, англійської мови, тому що наш мер це пропагує.
І часто педагоги та педагогині погоджуються з цим, бо роками за них хтось вирішував, коли, де й чого їм треба навчитися. Ми створили EdWay, щоб освітяни в кілька кліків знаходили курс або програму, яку вони вважають найкращою для себе саме зараз”.
Така платформа з можливостями підвищення кваліфікації – одна з найважливіших потреб освітян в час реформи, вважає Лілія Гриневич. За її словами, сьогодні, коли актуалізувалися питання дистанційного навчання й можливостей професійного розвитку на дистанційних платформах, різні провайдери можуть стати доступними для вчителя в будь-якому куточку України.
“Але як зробити цей вибір? Де вчителю знайти всю інформацію про цих провайдерів? – запитує ексміністерка. – Онлайн-платформа, на якій зібрані всі можливості професійного розвитку для вчителя, може стати таким джерелом інформації”.
Співзасновник платформи Prometheus Іван Примаченко розмірковує над тим, що би могла дати EdWay провайдерам освітніх послуг. Особливо невеликим.
“У нас на Prometheus є велика освітянська аудиторія, з якою ми працюємо через таргетовані поштові розсилки. Але для інших провайдерів це може бути цікаво, – каже Іван Примаченко. – Передусім, для тих, хто не мають своїх технічно розвинених платформ або працюють переважно в офлайні”.
Підмогою для керівництва шкіл EdWay може бути, якщо запропонує сервіс максимально простого оформлення стандартизованих контрактів із провайдерами, продовжує співзасновник Prometheus.
“Школа виходить на тендер, шукає курс за певними напрямами, обирає надавача – і договір автоматично формується, залишається лише підписати. Це могло би бути унікальною цінністю платформи”, – припускає Примаченко.
На EdWay буде система індикаторів і інструментів для оцінювання, за якою користувач зможе надавати оцінку курсу, розповідає директор Українського інституту розвитку освіти (партнер проєкту) Вадим Карандій.
“Усі курси, програми та пов’язані з ними сигнали, зауваження, застереження в одному місці бачитимуть усі користувачі, усі умовні “конкуренти”, які надають схожі послуги, – пояснює директор УІРО. – З одного боку, це можливість показати себе, свої здобутки. З іншого – це створення конкурентного середовища, коли за свій імідж, свої здобутки надавачі послуг будуть боротися. А також це можливість отримати кошти, і це важливо, бо це дохід, який дає можливість підтримувати свою діяльність”.
Може здатися, що єдиною загроженою стороною стали заклади післядипломної освіти.
Проте ректор Івано-Франківського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Роман Зуб’як так не вважає. Запровадження свободи вибору у сфері підвищення кваліфікації він називає найбільшим поштовхом для розвитку в історії галузі.
“Незважаючи на постійні складності з визначенням юридичного статусу закладів післядипломної педагогічної освіти в нормативно-правовому полі освіти, ми були насправді єдині хто забезпечував підвищення кваліфікації педпрацівників, і це в певній мірі стримувало наш розвиток, тому що конкурентів і вибору в учителя практично не було. Але вихід на це поле вищої школи, серйозних гравців із громадського сектору став стимулом і мотиватором до якісних змін.
Заклади післядипломної освіти кардинально реформувалися останнім часом. Покоління, яке складно сприймає нові форми й методи навчання, відходить. Ми набрали хороших фахівців, які комфортно себе почувають у цифровому середовищі, – наголошує Роман Зуб’як. – Багато працюємо над підвищенням фахового рівня наших викладачів, слідкуємо за всіма цікавими проєктами: Освіторія, ЕдКемп, Prometheus. Вони пропонують якісні можливості для розвитку, наші працівники із задоволенням проходять їхні курси”.
Ректор Івано-Франківського ОІПОПП переконаний, що конкуренція іде його закладу на користь, але зазначає, що вона має розвиватися не на рівні протистоянь і використання стереотипів, а бути спрямованою на “змагання” якісних освітніх продуктів.
“Чотирирічний досвід підготовки вчителів до впровадження Концепції НУШ підтверджує очевидний факт: синергія зусиль ключових провайдерів на полі підвищення кваліфікації педпрацівників дає позитивні результати. Наша спільна праця заслуговує на повагу й подяку та має стати основою для подальшого просування реформи”.
Також він зауважує, що зараз здебільшого вчительство не шукає чогось за межами курсів обласних інститутів підвищення кваліфікації:
“Ми даємо вчителю широкий вибір освітніх програм , який його влаштовує за змістом, формами й часом проведення. Наприклад, уже два роки поспіль на наші програми самостійно реєструються понад 25 000 освітян. Але ми однаково розвиваємося, шукаємо інструменти й аргументи, щоби кожен учитель або вчителька нас обрали. Бо розуміємо, що монополії, яка була, більше не буде”.
Так само вважає заступниця голови Державної служби якості освіти Алла Бондар. За її словами, відтепер усі заклади освіти та організації, що підвищують кваліфікацію педагогів, вимушені постійно вдосконалюватися, підвищувати її якість роботи.
“Інакше вони просто не витримають конкуренції, адже освітяни обиратимуть найкращих – наприклад, тих, хто запропонують актуальні, добре продумані програми, що відповідатимуть їхнім професійним запитам і потребам, різні й цікаві форми роботи, а також професійне і особистісне спілкування”, – зауважує Алла Бондар.
Забезпечення прозорості й конкурентності ринку освітніх послуг призведе до підвищення загального рівня в галузі, погоджується Освітній омбудсмен Сергій Горбачов. Але водночас важливо пам’ятати про кінцеву мету освітнього процесу.
“Ми маємо звернення, коли вчителю школа дає вказівку відвідувати саме такий курс саме в такому місці. Таке трапляється. І це, звісно, порушує право вчителя. Але є інша сторона проблеми – відповідність курсів потребам закладу освіти. Адже вчитель підвищує кваліфікацію не для власного задоволення. Він має це робити задля досягнення головної мети – якісна освіта для учнівства, – нагадує омбудсмен. – І вчитель або вчителька, коли обирає курс, і педагогічна рада, яка затверджує перелік курсів, має враховувати потреби освітнього процесу, потреби учнів, бо вони є головними споживачами, бо освіта працює саме для них”.
На платформі EdWay можуть реєструватися різні організації. Навіть ті, хто за напрямом діяльності не мали би займатися розробленням курсів для педагогів. Але якщо є досвід, чому би ним не поділитися, вважає директорка ТОВ Видавнича група “Шкільний світ” Дар’я Долгова.
“Так, ми передусім – видавництво. Але з часом починаєш розбиратися в якихось речах і поступово з передавача інформації, стаєш учителем, – розповідає вона. – Нас питають, і ми стали розповідати про те, як правильно писати методики, робити презентації, інфографіку, дидактику в сучасних технологіях. Якщо є такий попит, будемо лекторами, створимо курси на EdWay”.
Учителька Валентина Федоряка із села Трудолюб Полтавської області теж планує надавати на платформі послуги підвищення кваліфікації.
“Ми в школі пропагуємо фінський підхід в освіті, або, як ми називаємо її “освіту здорового глузду”. Це вчительству цікаво, і цього бракує. Але з чого починати маленькій сільській школі без особливої фінансової підтримки? Ми знаємо, – говорить учителька. – І зараз багато колег приїжджають до нас, просять навчити. Їздять поодинці й колективами, потім учителі привозять своїх директорів. Ми ділимося щедро, але це забирає час. Хотілося би більш організовано: і нам так зручніше, і тим, хто хочуть навчатися”.
Розробники EdWay наголошують: реєстрація й функціонал платформи безплатний для всіх користувацьких груп, а реєструватися там можуть усі охочі, навіть батьки школярів і школярок. І користуватися нею буде не складніше, ніж сервісами на кшталт Booking чи Olx.
“Сервіси пошуку будь-яких послуг схожі: таксі, знайомства, реюз, – пояснює Олександр Елькін. – Питання лише в наповнені. EdWay – це спеціалізований сервіс послуг для освітян, які хочуть навчатися, і тих, хто можуть їх навчити. А ще – створення спільноти, яка розвиває й розвивається. І все це – без оплати й комісій”.
Денис Куклін, спеціально для “Нової української школи”
Титульне фото: автор – kasto, Depositphotos
Обговорення