Теми статті: вчителям, директорам
3 Червня 2022
6 011
0
Діти відчуватимуть задоволення в школі, будуть активно залучені до навчання та показуватимуть високі результати не тоді, коли перебуватимуть у стані постійного стресу від академічного навантаження. І не тоді, коли матимуть змогу робити що завгодно та поводитися, як забажають.
А тоді, коли матимуть поруч уважного дорослого, педагога, який обережно спрямовуватиме їхню природню цікавість у потрібне русло.
Про те, як створити атмосферу радості в класі, розповідала дослідниця, старша викладачка психології та директорка й засновниця програми викладання в коледжі Вільямса (США) Сьюзен Енгел під час Національного EdCamp для радості “Тримай п’ять, освіто!”.
“Нова українська школа” записала головне з виступу. Далі – пряма мова.
Ми часто забуваємо, що всі колись були дітьми. Педагоги в школі насамперед звертають увагу на те, що учні знають чи вміють, але не менш важливо, як вони себе почувають і які переживання мають під час навчання.
Люди часто плутають задоволення й щастя. Десятиліттями проводилися дослідження, які свідчать, що діти насправді потребують і отримують суттєву користь від того, коли їхню діяльність скеровує дорослий, надає напрям руху.
Тому говорити про те, що школа для щастя – це там, де можна робити все, що заманеться, неправильно. Натомість діти отримують найбільше користі від активностей, у яких вони спільно чогось досягають, долучаються до групи та громади.
У цьому контексті ми говоримо не про те, що дитина має відчувати радість щомиті, але задоволеність результатом своєї діяльності загалом. Наприклад, коли маленька дитина будує вежу з кубиків, у неї можуть бути неприємні моменти в цьому процесі – наступив коліном на кубик, частина споруди розвалилася тощо. Але результат, який вона отримує наприкінці, дає відчути радість та благополуччя від цієї діяльності.
Коли учням намагаються нав’язати певний масив знань, їм дуже складно вчитися. Тому не дивно, що вони починають бунтувати. Якщо дитині багато чого не подобається в школі, вона не буде ефективно навчатися. Тому найперше завдання педагога – віднайти бодай щось, що її б зацікавило чи зробило її перебування в школі приємнішим. На розв’язання цього завдання може піти не один день та навіть тиждень.
Коли наймолодші школярі (6–12 років) грають, то вони виконують одне з найскладніших та найважливіших інтелектуальних завдань розвитку. І якщо вчитель долучається до ігрової діяльності, то може спрямувати її на поглиблення знань та формування нових навичок.
Натомість батьки часто вбачають у дитячих іграх у школі марнування часу. Але вони дуже помиляються, адже діти здатні добре навчатися лише в тих ситуаціях, коли вони вмотивовані. І тому, якщо долучитися до дитячої гри й обережно спрямувати її в потрібне русло, є дуже висока вірогідність, що загальний результат навчання буде набагато кращим, ніж він є зараз, за традиційного підходу.
Варто також проводити “навчання” батьків. Приклад однієї з італійських шкіл свідчить про користь цього підходу: коли батьки бачать записи розмов чи результати роботи дитини в школі, що супроводжується поясненням, як дитина під час цієї активності отримала потрібні знання та навички, як у грі почала виходити на вищий рівень розуміння, батьки починають лояльніше ставитися до підходу загалом.
Віртуальний світ, якщо неможливо заборонити користування гаджетами в школі, теж може стати чудовим інструментом для навчання, якщо дитину скеровує уважний дорослий. Але просто заборонити дітям користуватися технічними можливостями й покладатися на їхню розсудливість – це схоже на те, якби поставити поруч із дитиною небезпечну речовину й лишити без нагляду.
Найкраще формулювання цілі для освіти – навчити дітей знаходити ідеї, розвивати їх та втілювати в життя. Але насправді реалії шкільної освіти абсолютно інші. Наприклад, в Америці в центрі уваги освіти перебувають гроші, а не декларовані суспільством цінності. Часто успішність школи визначається тим, скільки грошей нині діти, а в майбутньому дорослі будуть заробляти, отримавши ту чи іншу спеціальність, а також скільки вони генеруватимуть їх для країни.
І така мета освіти насправді часто шкодить дітям, бо призводить до фокусування на практиках, які не ведуть до благополуччя.
Чимало й учителів і батьків скептично ставляться до тези, що освіта не повинна орієнтуватися на гроші. Правда полягає в тому, що не можна вповні відчувати благополуччя, коли в людини немає певної кількості грошей. Але й рівень щастя не залежить від їхньої кількості. Дійсно, коли грошей не вистачає, людина може мати чимало проблем. Проте розв’язувати їх не є завданням школи.
Гроші мають перестати бути кінцевою метою освітнього процесу, натомість нею має стати благополуччя або щастя учнівства. Благополуччя в контексті шкільної освіти – це відчуття цілі, осмисленості і зв’язків між людьми. Якщо вчити дітей прагнути дізнаватися більше, шукати свою експертизу та отримувати задоволення від того, що вони роблять, ми зможемо виростити таке покоління людей, які будуть і заробляти собі на життя, і почуватися більш вдоволеними та щасливими.
В освіті, орієнтованій на щастя, діти навчаються:
Щоби навчити дітей перерахованого вище, щодня потрібно давати їм змогу:
Найпростіше, звісно, це робити, якщо у вчителя/-ки є асистент/-ка чи колега, який / яка може допомогти буквально протягом 15 хвилин, поки основний/-а вчитель/-ка веде урок, поспостерігати за класом та занотувати, про що діти ведуть розмову.
Вимірювання цих параметрів є не менш важливими, ніж академічна успішність, бо допомагає покращити загальний рівень навчання дітей.
Але й учителям украй важливо підтримувати власну ресурсність. Наприклад, через створення професійної платформи чи комунікатора, де педагоги могли б спілкуватися, отримувати поради й допомогу, віднаходити не лише колег, а й однодумців – тих, хто поділяють одні цінності. Дуже корисно було би зустрічатися з такими людьми хоча б раз на тиждень та ділитися, наприклад, однією радісною подією та тим, що було за цей тиждень найскладнішим. Такі розмови дають можливість педагогам згадати та відчути заново зацікавленість у своїй професії.
Анна Степанова-Камиш, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – HayDmitriy, Depositphotos
EdCamp Joy – це всеукраїнська онлайн-подія для вчительства й батьківства, мета якої – дослідити і практикувати радість із представництвом наукового, психологічного, зіркового, духовного та освітянського кіл. Адже освіта обовʼяково має приносити радість усім учасникам і учасницям освітнього процесу, а ковід і вимушена соціальна ізоляція стали причинами стресу і пригніченого стану багатьох людей. Окрім того, 225 досліджень свідчать, що щасливі люди – продуктивніші на роботі та креативніші, заробляють більше грошей і мають кращу роботу, є кращими лідер(-к)ами і їм краще вдаються перемовини та досягнення домовленостей, з більшою вірогідністю матимуть щасливий шлюб тощо.
Національний EdCamp для радості відбувався на початку грудня 2021 року й обʼєднав десятки українських та іноземних освітян, представників батьківства та наукової спільноти. Серед спікерок і спікерів були Андреас Шляйхер, Шалва Амонашвілі, Лілія Гриневич, Слава Фролова, Сергій Колебошин. Відеозаписи цих та інших експертних сесій доступні у вільному перегляді за покликанням.
Магістральний партнер події: Фонд ООН у галузі народонаселення в Україні – UNFPA та його проєкт “Трамплін для рівності”, що реалізується за фінансової підтримки Швеції.
Обговорення