Теми статті: вчителям, якість освіти
30 Вересня 2022
81 782
0
Формувальне оцінювання – це про покращення якості викладання та підвищення ефективності освітнього процесу. За допомогою нього вчитель може оцінити не лише академічні результати, а й дослідити індивідуальні особливості дітей. Усе просто: для того, щоби процес був результативним, варто опанувати інструменти та методи формувального оцінювання.
Під час воркшопу від ГО “Смарт освіта” в співпраці з канадськими та австралійськими освітянами, педагогиня з Онтаріо (Канада) Світлана Цимбал-Святненко розповіла про:
Далі – пряма мова
Формувальне оцінювання допомагає дітям ідентифікувати свої сильні та слабкі сторони, зосередитися на тих навичках, що потребують удосконалення.
Мета формувального оцінювання – не лише підвести підсумок навчання дитини в балах, але і знайти спосіб покращити ефективність уроків.
Контроль за результатами роботи частково передається учневі, адже завдяки визначеним критеріям оцінювання учні:
Покращення результатів роботи. Вчитель постійно спостерігає та аналізує, які методики спрацьовують у конкретному класі, а що взагалі не працює; які інструменти підвищують ефективність навчання учнів; які думки та теми обговорюються в класі (а отже, хвилюють учнів).
До того ж так формуються довірливі та поважливі стосунки між дітьми та вчителем. Як результат – комфортна атмосфера в класі.
Отже, формувальне оцінювання:
На початку навчального року поговоріть із дітьми про те, яким вони хочуть бачити свій клас — дружнім та успішним чи таким, де всі одне одного ображають, шумним і некомфортним. Питання риторичне, але воно підштовхне учнів до спільного формування критеріїв поведінки для досягнення цілі.
Далі запропонуйте спільно розробити мету та критерії і обговоріть їх. За результатами спільного голосування визначте 4—5 основних. Наприклад:
Ці критерії запишіть на папері. Запросіть усіх учнів підписати “документ”, підпишіть самі й розмістіть у класі на видному місці. Фактично, це і є класний контракт – один із дієвих інструментів формувального оцінювання: коли хтось з учнів порушує правила, його однокласники самі звертаються до цього документа. Як результат, розвиваються їхні самостійність, навички рефлексії, самодисципліни тощо.
Коли учень після уроку розуміє, з чого починати подальшу роботу над темою, прагне спробувати новий підхід на практиці чи має ідеї для обговорення в класі, це означає, що ми досягли мети.
Перевірити результат учитель може, запропонувавши:
Результати такої підсумкової роботи не обов’язково мають оцінюватися в балах. Головне завдання – визначитися з труднощами, що виникли в учнів під час опрацювання теми.
Це інструмент, що закріпить навички самооцінювання, рефлексії та самостійної роботи. Важливо, аби ці маркери вчитель розробляв спільно з учнями. Кожен учасник навчального процесу має бути обізнаний із ними та розуміти їхню суть.
Наприклад, учневі набагато легше буде писати твір, якщо він або вона:
✓ подумає про обрану тему і зрозуміє її;
✓ складе план, про що він / вона може написати;
✓ напише твір на чернетці;
✓ перевірить, що твір має початок, середину й кінець;
✓ покаже чи прочитє твір двом друзям і отримє від них поради;
✓ порадиться з учителем і виправить помилки;
✓ перепише твір у чистовик.
Такий план можна записати на папері, а учень під час роботи відмічатиме пункти, які були виконані.
Візьмемо інший приклад: клас вчиться додавати в межах 50. Що може бути критеріями успіху?
✓ Дитина рахує і знає всі числа до 100;
✓ правильно визначає десятки й одиниці у двозначних числах;
✓ використовує різні стратегії додавання (числову лінійку, лічильники, таблиці чисел тощо);
✓ знаходить правильну відповідь;
✓ однокласники підтверджують правильність розв’язання прикладів і т.ін.
Це детальна і вчасна порада вчителя учню. Вона дозволяє поглибити знання з предмета й покращити якість роботи, зокрема й самостійної.
Наприклад, учитель літератури, аби підштовхнути учня до глибшого вивчення теми, може поставити йому такі питання:
Приклади фідбеку з математики можуть виражатися в таких запитаннях:
Читайте також:
Анна Степанова-Камиш, “Нова українська школа”
Титульне фото: автор – AllaSerebrina, Depositphotos
Обговорення