Напишіть нам

Всі проєкти

Всі теми

5 Серпня 2023

“Вчися вухами”: нові уроки з української мови, літератури та історії для 8–11 класів

Цього тижня в проєкті “Вчися вухами” від ГО “Смарт освіта” з’явилися п’ятнадцять нових аудіоуроків – з української мови, літератури та історії.

Стежити за анонсами уроків можна на сторінці “Вчися вухами” в Instagram.

Для 8 класу з української мови – урок “Підмет та способи його вираження”.

Під час уроку слухачі й слухачки матимуть змогу дізнатися:

  • хитрик, як не сплутати називний і знахідний відмінки при визначенні підмета;
  • історію появи перших джинсів і розвитку бренду Levi’s.

Учні й учениці 8 класу можуть прослухати урок з української літератури про поезії Тараса Шевченка “Думи мої, думи мої…” та “Ой три шляхи широкії”.

У фокусі уваги:

  • ознаки інтимної лірики;
  • фольклорні елементи в текстах “народного поета” Шевченка;
  • зображення трагічної долі українського народу через долі персонажів у вірші “Ой три шляхи широкії”;
  • калейдоскопічність усього “Кобзаря” в поезії “Думи мої, думи мої…”;
  • значення символів у поезіях “Ой три шляхи широкії” та “Думи мої, думи мої…”.

Слухати можна за посиланням.

Ще один урок з української літератури для 8 класу про творчість Тараса Шевченка присвячений поезіям “Мені однаково, чи буду” та “Минають дні, минають ночі”.

Під час прослуховування учні можуть дізнатися про:

  • критику бездіяльності, стану “сну” та “забуття” у творі “Минають дні, минають ночі”;
  • “вже не кріпак, але в’язень” – рефлексію Кобзаря на зраду однодумців із Кирило-Мефодіївського братства у вірші “Мені однаково, чи буду”;
  • ознаки медитації як жанру ліричної поезії.

З уроку історії для 8 класу “Гетьман “Пірат” Сагайдачний. Походи запорозьких козаків на володіння Кримського ханства та Османської імперії” слухачі й слухачки дізнаються:

  • про морські походи козаків;
  • які проблеми створювали нереєстрові козаки для Речі Посполитої;
  • тактику Петра Конашевича-Сагайдачного в боях проти Османської імперії;
  • участь козаків у польсько-московській війні 1617-1618 рр.;
  • як козаки допомагали в битві під Хотином у 1621 р.;
  • запорозько-кримський договір 1624 р.

Слухати урок – тут.

Для 9 класу з української мови доступний аудіоурок на тему “Види складних речень та особливості пунктуації”.

Учні на прикладах з пісень “Океану Ельзи” можуть дізнатися, як визначити різні види зв’язку в складних реченнях і коли треба ставити коми між частинами складного речення.

З уроку української літератури “Біблія в житті Шевченка. Світле пророцтво поета (“Ісаїя. Глава 35”)” 9-класники дізнаються:

  • що таке “подражаніє”;
  • які люди й простір у цій поезії Тараса Шевченка;
  • про композицію твору, біблійні коди, персонажів.

Посилання – за лінком.

Для 10 класу з української літератури доступний аудіоурок на тему “Провокатор” Володимир Винниченко. Новела “Момент”.

Зокрема, розкрито такі підтеми:

  • чим є момент у розумінні автора;
  • чому за Винниченком щастя – це “свободна воля”;
  • які ознаки в жанру новели;
  • у чому Винниченко-літератор випереджав свій час;
  • які є паралелі “Моменту” зі збірником казок “1000 і 1 ніч”.

Для 10 класу – особливий урок з української літератури “Мрійливий лицар захмарного князівства”. Микола Вороний “Блакитна Панна”, “Інфанта”.

Під час уроку слухачі й слухачки дізнаються:

  • як Вороний став “амбасадором європейської поезії в Україні”;
  • про художні засоби в поезії “Блакитна Панна”;
  • про “Інфанту” – взірець модерністської інтимної лірики поета;
  • “засуджений до вищої міри соціального захисту” – про розстріл митця.

Слухати урок – тут.

З історії України учні й учениці 10 класів можуть прослухати урок на тему “Утворення Західноукраїнської Народної Республіки”.

Слухачам і слухачкам розкажуть про:

  • маніфест про перебудову австро-угорської імперії та як він вплинув на створення Української Держави;
  • оголошення про утворення Української Держави Євгеном Петрушевичем і подальше невизнання Віднем;
  • Листопадовий зрив (або чин) – “чорний лебідь” в історії Української держави;
  • ухвалення Українською Національною Радою “Тимчасового закону про державну самостійність українських земель бувшої Австро-Угорської монархії”, що встановив назву – Західноукраїнська Народна Республіка (ЗУНР);
  • земельне та мовне питання в ЗУНР;
  • утворення Української галицької армії (УГА).

Ще один урок для 10 класу з історії на тему “Польсько-українська війна 1918-1919 рр.”.

В епізоді – розмова про те:

  • чому поляки вважали Галичину історично польськими територіями;
  • як українці боролися за Галичину після Листопадового зриву;
  • якими були перші спроби співпраці ЗУНР з керівництвом Наддніпрянщини;
  • як об’єдналися УНР та ЗУНР (Акт Злуки);
  • якою була роль Паризької мирної конференції в питанні поділу земель Галичини між поляками та українцями;
  • яким був блискавичний наступ Української галицької армії – “Чортківська офензива”;
  • що відомо про 25-річний дозвіл для Польщі на володіння Галичиною;
  • як відбувалося включення Північної та Південної Бессарабії до Румунії та включення Закарпатської України до складу Чехословаччини.

Слухати можна за посиланням.

Школярам і школяркам 10 класу доступний урок з історії України на тему “Позиція українських політичних сил Наддніпрянщини щодо Першої світової війни”.

У ньому можна дізнатися:

  • як російська імперія маскувала свої загарбницькі плани щодо України під гаслами захистити “братів-слов’ян” від “німецьких варварів”;
  • яких поглядів на участь у Першій світовій війні дотримувалися чотири табори політичної еліти Наддніпрянщини.

З української мови для 11 класу вийшов урок на тему “Як правильно записати пряму мову”.

Школярам і школяркам пропонують на прикладах рецептів борщу, квасу й млинців дізнатися:

  • що називають прямою мовою та словами автора;
  • коли ставити між ними лапки, коми й двокрапки;

Слухати можна за посиланням.

Для 11 класу доступний урок з української літератури на тему “Вічний єретик” Іван Драч. “Балада про соняшник”.

Зокрема, з уроку можна з’ясувати:

  • шлях Івана Драча від реформатора до “капітулянта” поезії – вірші про Леніна, комсомол та відкрита підтримка дисидентів;
  • ким був Іван Драч: комуніст, націоналіст, політик, митець, “вічний єретик”, “сонячний фенікс”, кіносценарист, борець за незалежність України;
  • художні прийоми та сюрреалістичний сюжет у верлібрі “Балада про соняшник”.

З української літератури для 11 класу вийшов урок на тему “Поетеса, яка знову влізає в танк. Оксана Забужко “Рядок з автобіографії”.

Учні можуть дізнатися:

  • чому письменниця завдячує радянській владі, що остання “вчасно поклала край” її “літературній кар’єрі”;
  • що означає завершення останньої строфи “Мої предки були народом / Тим народом, якого нема”;
  • які елементи вірша роблять його прикладом постмодерної лірики;

Також слухачі почують вірш Забужко у виконанні сестер Тельнюк та гурту “Широкий лан”.

Посилання – за лінком.

З історії України учні й учениці 11 класу можуть прослухати урок “Українська революція. Перший етап: березень 1917 – квітень 1918 рр.”, зокрема, школярам пропонують такі підтеми:

  • створення Української Центральної Ради і її роль під час революції;
  • причини, чому діячі УЦР вірили, що росію вийде перебудувати на демократичну федеративну республіку, у якій кожна нація матиме свободу;
  • тест “Хто ти з політиків: Винниченко чи Скоропадський?”;
  • зміни, яких очікували українці: селяни, робітники, підприємці;
  • як мобілізація часів Першої світової вплинула на самоорганізацію українських військових частин під час революції в загони “Вільного козацтва” – українську тероборону;
  • суть Першого та Другого Універсалів, і чому після проголошення автономії довелося зробити крок назад.

Читайте також: “Вчися вухами”: нові уроки з української мови, літератури та історії для 8–11 класів.

Зображення: ГО “Смарт освіта”

 


Обговорення