Теми статті: аудіоуроки, вчителям, матеріали для уроків
28 Вересня 2023
6 877
0
ГО “Смарт освіта” творить проєкт “Вчися вухами” для навчання дітей будь-де й будь-коли: чи то в укритті під час повітряної тривоги, чи ввечері вдома, коли немає світла, або ж просто йдучи вулицею до магазину.
Зараз на платформі вже є 155 уроків з української мови та літератури (для 8–11 класів), з історії України (для 7–11 класи), зі всесвітньої історії (для 10–11 класів) та з громадянської освіти (для 10 класу). За час роботи проєкту аудіоуроки прослухали 70 000 разів. А найпопулярнішими, як розповідають автори, є аудіо з історії України.
У чому особливість цих 20-хвилинних уроків? Тут тему двокрапки й тире вчителі пояснюють на прикладах діалогів із серіалу “Венздей”, вчать писати мотиваційний лист на прикладі листа Панди По для зарахування на стипендійну програму Воїна Дракона, а орфографічні помилки шукають у промові Стіва Джобса в Стенфорді. Словом, ці аудіоуроки – не суха “вичитка” основних тем зі шкільних предметів, а цікава й осучаснена подача матеріалу.
Втім, уроки стануть у пригоді не лише учням. Вчителі теж можуть ефективно використовувати їх під час уроків – у такий спосіб скорочуючи час на підготовку до занять та пропонуючи учням “свіжий” і цікавий контент.
Своїми порадами, як використовувати подкасти на уроках, з “Новою українською школою” поділилися автори, авторки та фактчекери проєкту: Василь Дяків, Юлія Топольницька, Леся Юрчишин, Олена Саєнко, Лідія Поворознюк та Людмила Власенко.
Василь Дяків, автор методики для аудіоуроків із курсу “Громадянська освіта”, радить почати з організаційного аспекту:
Юлія Топольницька, фактчекерка уроків з історії України та всесвітньої історії, акцентує:
Юлія Топольницька зазначає, що якщо ви вперше використовуєте подкаст на уроці, важливо налаштувати учнів та учениць на роботу з таким інструментом навчання. Запитайте учнів:
Тож учитель\учителька
Василь Дяків акцентує: “Прогностичний аспект діяльності педагога теж важливий. І під час використання змісту подкасту необхідно спрогнозувати, які його складники будуть викликати дискусії та до яких висновків водночас вони можуть привести. Бо часто сенси, що закладають автори подкасту можуть дисонувати з уявленнями про реальність у дітей, молоді. Тоді пропонуємо використовувати логічно завершені частини подкасту як поле для творення заняття”.
Базові педагогічні методики, техніки та моделі навчання, які можна використовувати при роботі з подкастами:
“Подкасти це чудовий інструмент для зацікавлення учнів матеріалом. Ми використовуємо flipped classroom або blended learning: учні попередньо прослуховують подкасти до уроків, і потім ми обговорюємо та закріплюємо матеріал разом”, – ділиться вчителька історії та громадянської освіти Леся Юрчишин.
Однак Василь Дяків додає, що, з одного боку, викликом є складність запровадження такої методики через те, що українські учні (та й не тільки) не завжди можуть самостійно вчитися і ознайомлюватися зі змістом, аби потім у класі працювати в контексті проблемного навчання (евристичної бесіди, “діалогу Сократа”, дослідження різноманітних аспектів тексту).
Проблема самонавчання та самопізнання – одна з ключових для сучасної дитини. І педагоги в освітньому процесі не завжди мають достатньо часу, щоб сформувати та удосконалити такі навички.
Позитив під час такого опрацювання матеріалу полягає в тому, що урок цілісний і дає повне, а не фрагментарне розуміння процесу, що відбувається. У гуманітарних науках немає однозначно правильної або однозначно неправильної відповіді. Тому зміст подкастів є, швидше за все, своєрідним полем для моделювання різноманітних алгоритмів поєднання різних аргументів, які є наслідками життєвого досвіду людини чи групи.
“Учитель\учителька має можливість під час підготовки до реалізації такої методики розробити або таблиці, де окреслює проблеми, щоб дитина розуміла, що є важливим та чому, або питання, які є точками, що активують поняттєвий апарат і залучають його під час відповідей. Відправними питаннями слугуватимуть ті, які розміщені в подкасті”, – додає Василь Дяків.
Під час прослуховування подкастів також можна розвинути навички:
Окрім цього, аудіоуроки “Вчися вухами” формують компетентності, які означені в Державному стандарті загальної середньої освіти. Зокрема:
1. Мотивація навчальної діяльності: “гачечки” або створення навчальної ситуації
Олена Саєнко пропонує такі приклади вправ на цьому етапі:
Ще один приклад: аудіоурок “Місія можлива. Іван Багряний “Тигролови”:
2. Етап вивчення та сприйняття матеріалу
На цьому етапі ви можете запропонувати учням:
Вправа: опрацювання біографічних відомостей про автора під час перевернутих уроків.
Завдання на випередження
Завдання на випередження
Завдання на випередження
Юлії Топольницька пропонує на цьому етапі використовувати вправу “Історична рамка”
Завдання із заповнення “Історичної рамки” під час прослуховування подкасту
“Питання чи тестові завдання можна презентувати учням та ученицям перед прослуховуванням подкасту, аби вони розуміли на чому зосередитися (під час вивчення нового матеріалу). Або ускладнити завдання: питання чи тестові завдання до подкасту показати учням після прослуховування. У такому випадку учні й учениці повинні максимально зосередитися на прослуховуванні всього матеріалу (контроль знань)”, – додає Юлія Топольницька.
Олена Саєнко пропонує варіанти завдання на аналіз художнього твору:
Приклад
Аудіоурок “Валентин Чемерис “Вітька + Галя, або Повість про перше кохання” (з 5:26 до 25:18).
Приклад
Аудіоурок “Повість Ніни Бічуї “Шпага Славка Беркути”.
Проблемно – тематичний аналіз.
Завдання.
Приклад
Аудіоурок “Сила духу та боротьби. “Contra spem spero” Лесі Українки”.
Завдання.
Василь Дяків радить слухати зміст подкасту “ззаду – наперед” (спершу фінал, потім – основну частину, а на завершення – вступ), як, наприклад, у детективах, коли спочатку зображується злочин або розв’язка, а потім розкручується сюжет, – це додаткова можливість для вчителя урізноманітнити свою діяльність. Спочатку педагоги знаходять питання та дають прослухати їх учням. Наступним кроком стає моделювання на нього варіантів відповідей. Водночас можливий короткий запис своїх міркувань у вигляді аудіо або есей. А після цього можемо дати дітям прослухати зміст до питання і запитати про те, наскільки їхня логіка відповідає логіці почутого.
Леся Юрчишин пропонує такі приклади завдань з історії:
Аудіоурок історії України в 10 класі “Пропагандистський ідеал радянської людини”
3. Підсумок
На підсумковому етапі Олена Саєнко пропонує також використовувати проблемні питання, які будуть спонукати дітей до критичного мислення:
Приклад
Аудіоурок “Сила духу та боротьби. “Contra spem spero” Лесі Українки”.
Завдання.
Приклад
Аудіоурок “Літературне зілля від Ліни Костенко. “Маруся Чурай”.
Завдання.
На етапі рефлексії Юлія Топольницька радить вправу “Раніше я думав/думала… Тепер я думаю…”. Завдання допомагає учням і ученицям обміркувати свої думки, ставлення щодо теми чи проблеми та дослідити, як і чому їх думка чи ставлення змінилися. Це допомагає закріпити нові знання і відрефлексувати.
Завдання можна використовувати щоразу, коли початкові думки, погляди чи переконання учнів чи учениць можуть змінитися в процесі навчання. Це може бути після прослуховування нової теми й обговорення її в класі, наприкінці навчального розділу тощо.
Поясніть учням та ученицям, що мета цієї діяльності полягає в тому, щоб допомогти їм обміркувати свої думки щодо теми й визначити, як їхні думки й ставлення змінилися із часом.
4. Домашнє завдання
“Після прослуховування подкасту учні й учениці можуть заповнити таблицю, – пропонує Юлія Топольницька”.
Вправа
Запишіть у таблицю свої “Думки, ідеї, питання”
Варіації запитань для таблиці:
Коли ваші учні та учениці навчаться працювати із цифровими медіа (зокрема, і подкастами), вони й самі можуть стати організаторами та продюсерами подкастів. Учні та учениці можуть працювати в невеликих групах або, якщо навчання відбувається онлайн, у контрольованих секціях, щоб обміркувати можливі теми для 3–5-хвилинного подкасту.
Дослідження змісту має бути командним завданням із використанням учнями й ученицями різноманітних первинних і вторинних джерел (це може бути інтервʼю чи запис-обговорення якогось історичного сюжету. Наприклад, (для старшої школи) усні історії – це чудові способи залучити громаду, опитування місцевих надавачів громадських послуг, урядовців, або ж рідних, знайомих.
ДЕ ЗНАЙТИ БІЛЬШЕ
Насамперед радимо підписати на істаграм проєкту “Вчися вухами”. Там ми регулярно повідомляємо про вихід нових аудіоуроків, і ви точно нічого не пропустите.
Також ви можете скористатися пошуком на сайті Вчися вухами та швидко знайти необхідний аудіоурок.
А за цим посиланням ви можете переглянути презентацію з майстерки.
Заповніть, будь ласка, форму про використання аудіоуроків для навчання. Ваші відгуки дозволять нам краще зрозуміти, наскільки такий формат роботи з учнями є ефективним.
Катерина Молодик, методистка “Нової української школи”
Титульне фото: hooversun.com
Проєкт “Вчися вухами” реалізує ГО “Смарт освіта” за підтримки EDUCO Foundation
Обговорення