Теми статті: батькам, вчителям, російська агресія, учням
9 Січня 2024
Повномасштабна війна є джерелом стресу та тривог для кожного українця й українки, а особливо для дітей і підлітків. Такі переживання можуть залишити глибокі сліди у їхніх серцях і вплинути на фізичне й емоційне здоров’я в подальшому. На жаль, відчуття стресу та тривоги можуть проявлятися в різних формах: від втрати інтересу та емоційної роздратованості до поганого настрою та проблем у соціалізації.
“Однак, якщо є щось, що може допомогти дітям впоратися зі складнощами, то це наша увага, турбота й розуміння”, – стверджує дитяча та сімейна психологиня Світлана Ройз.
Фахівчиня на своїй сторінці у Facebook поділилася добіркою практик, ігор і порад, які спрямовані на підтримку дітей у цей важкий час.
Далі – пряма мова.
4 “КИТИ” ДЛЯ ПІДТРИМКИ ДИТИНИ
Найголовніше, що ми можемо зробити, – це надати дітям відчуття близькості. Наша присутність і контакт – ключові елементи. Слова, що ми вимовляємо, і почуття, які ми висловлюємо, повинні акцентувати: “Я з тобою, ми разом, наше ППО неймовірно нас захищає”.
Ще одним важливим складовником допомоги дітям є якнайшвидше відновлення рутини та розкладу дня. Уважність до таких простих потреб і створення певної стабільності можуть бути основними точками опори у цей складний період.
У стресових ситуаціях діти можуть проявляти різні емоційні реакції: загальмованість, збудженість, дратівливість, балакучість чи, навпаки, мовчання й пригніченість. Важливо наголошувати, що все це нормально. Бесіди з дітьми мають фокусуватися на тому, що “було дійсно страшно, але ми витримали і ми робили (такі) дії”.
Важливо також звернути увагу на тіло. Усе, що ми зараз можемо зробити – повернути дитині відчуття кордонів (обіймами, доторками, укутуванням в ковдри чи іграми). Активізація м’язів, вода та тепла їжа, а також створення можливості для руху й вираження звуків – усе це може слугувати формами терапії.
ПРОЄКТИ ДЛЯ ДОПОМОГИ ДІТЯМ В УМОВАХ СТРЕСУ
Проєкти, які були створені спільно з партнерами та командами під час війни, можуть стати цінними ресурсами для батьків, педагогів і дітей у цей непростий час. Я б пропонувала використовувати їх саме в такій послідовності. Усі матеріали є у вільному доступі.
1. Пісня “Я і ти” Світлани Тарабарової. Там є все, що може зараз бути корисним: доторки, розтягування, повернення відчуття тіла, спів і близькість.
2. Тілесні ігри, які можна використовувати з дітьми різного віку.
3. Анімаційний проєкт “Стійкість для стійких” – 20 відео з тілесними практиками, які можна дивитися й робити з дітьми.
4. “Обійманці” – гра практикум близькості (для відновлення контакту, відчуття безпеки, повернення до тілесності). Стикерпаки з обійманцями для месенжерів можна скачати тут: Viber, Telegram.
5. “Дихальні картки” – дихальні вправи для дітей для вгамування тривоги.
6. “Картки сили” – гра–практикум для дітей (картки із зображенням тварин, природних явищ, різних об’єктів із пропозицією тілесних вправ, метафор сили, ігор).
7. “Твоя сила” – збірка з 22 практик для дітей від 8 до 16 років.
8. Практикум–гра “Невидимі дари – знаходь свою силу”: тілесні практики й римівки для повернення відчуття впевненості.
9. Практикум–гра “Сила Усмішки”.
10. Практикум–гра “Скажи мені – сила запитань”.
11. Практикуми стійкості та відновлення: 64 відео (по 15 хвилин) з простими тілесними вправами для дітей і дорослих.
12. “Круті в укритті” – ідеї практик для стабілізації від відомих дітям людей.
13. Методичка “Ментальне здоров’я дітей під час війни”.
14. Онлайн–курс для батьків “Як підтримати дитину під час війни”.
15 “Стресостійке дитинознавство” – практикум для дорослих (брошура з інформацією на різні теми та іграми).
16. Ефір з Катериною Булавіною про підтримку дітей.
Світлана Ройз, дитяча й сімейна психологиня
Титульне фото: freepic.com
Обговорення